بیشتر مدها و ترندهای دنیا از دل سالن‌ها و کت‌واک‌های ۴ رویداد مُد مهم در دنیا بیرون می‌آیند. یکی از این رویدادهای چهارگانه هفته‌ مد پاریس است و بقیه در میلان، لندن و نیویورک هستند. هفته‌ مد پاریس به تازگی از ۲۶ فوریه تا ۶ مارس برپا بود. این رویداد دو مرتبه در سال برگزار می‌شود؛ یکی در بهار و دیگری در پاییز. این رویداد زمان مناسبی برای طراحان حرفه‌ای است تا گلچین آنچه که برای فصول پیش رو آماده کرده‌اند را رونمایی کنند. هفته‌ مد پاریس معمولاً با فشن شوی آقایان آغاز می‌شود. مسئولیت برگزاری این مراسم در فرانسه بر عهده‌ فدراسیون مد فرانسه است. پاریس خود شهری پیشرو در هنر و مد به حساب می‌آید. جایی که دختران فرانسوی تکیده و قد بلند در خیابان‌هایش قدم می‌زنند؛‌ گویی آن‌ها مانکن‌های متحرک هستند. پاریس شهر زوج‌هایی است که برای ماه‌عسل عاشقانه و لوکس به آن سفر کرده‌اند و فروشگاه‌هایش را زیر و رو می‌کنند تا آخرین ترندهای پوشاک را کشف کنند. مخاطبان هفته‌ مد پاریس، خود فستیوالی از لباس‌های متنوع استایل خیابانی می‌سازند؛‌ زیرا از علاقه‌مندان به مد هستند و سبک خاص خودشان را دارند. پاریس شهری است که راننده تاکسی‌هایی که شما را به فرودگاه می‌رسانند نه تنها درباره‌ هفته‌ مد می‌دانند، بلکه حتی می‌توانند درباره‌ برندهای مطرح نیز با شما حرف بزنند.

طراحان و برندهای برتر به انتخاب ووگ
علاوه بر خانه‌های مد تخصصی و طراحانی که مجموعه‌های خود را خلق می‌کنند، برندهای مطرحی چون برلوتی، کلاین، شانل، کلوئه، کریستیان دیور، فندی، جرجیو آرمانی، ژیوانشی، هرمس، لئونارد، کنزو، لویی ویتان، میو میو، ولنتینو، ورساچی و… در این دوره شرکت کردند. به اعتقاد کارشناسان و منتقدان ووگ، لقب بهترین کالکشن‌های این هفته‌ مد به ترتیب به مجموعه‌های Paco Rabanne، Marine Serre، Balenciaga، Chanel، Alexander McQueen، Loewe، Rick Owens، Maison Margiela، Dries Van Noten، Louis Vuitton، Saint Laurent و Celine می‌رسد. اگر دوست دارید در حال و هوای لباس‌های هفته‌ مد پاریس ۲۰۱۹ باشید، هشتگ parisfashionweek# را در اینستاگرام دنبال کنید. حدود ۲ میلیون پست در این زمینه وجود دارد که می‌توانند الهام‌بخش شما شود. فراموش نکنید که صنعت فشن و مد تنها در فرانسه توانسته است حدود ۱ میلیون شغل جدید ایجاد کند. فشن حدود ۳ درصد از تولید ناخالص ملی کشور فرانسه را تشکیل می‌دهد. همچنین مطابق آمارهایی که سایت هفته‌ مد پاریس ارائه کرده است، فروش مستقیم هفته‌ مد پاریس امسال به حدود ۱۵۰ بیلیون یورو رسید.

بخش فاخر هفته‌ مد پاریس؛ اوت کوچور
مزیت این رویداد نسبت به رویدادهای مشابه در دنیا این است که برنامه‌ای برای رونمایی از لباس‌های سفارشی، پر زرق و برق، فاخر، اشرافی و گران‌قیمت در آن تدارک دیده می‌شود. این بخش از هفته‌ مد پاریس اوت کوچور یا اوت کوتور (haute couture) نام دارد. اوت کوچور اصطلاحی فرانسوی است، کلمه‌ اوت به معنای اشرافی و سطح بالا و کلمه‌ کوچور به معنای سوزن خیاطی است. این سبک دوخت چندین قرن است که زنان اشراف سراسر دنیا را به پاریس می‌کشاند. لباس‌های دست دوزی که در این بخش به نمایش درمی‌آیند حاصل ماه‌ها کار و هنر هستند. قیمت‌ یک لباس شب اوت کوچور گاهی مساوی قیمت خرید یک خانه و حدود چند صد هزار تا یک میلیون دلار است. حداقل قیمت لباس‌های روزانه‌ اوت کوچور نیز از چند ده هزار دلار شروع می‌شود. این لباس‌ها علاوه بر پارچه‌ مرغوب، دوخت خاصی نیز دارند. در حال حاضر این لباس‌ها ۲۰۰ مشتری ثابت دارند و بیشتر آن‌ها آمریکایی‌ها هستند. قیمت این لباس‌ها برای بسیاری از هنرمندان ثروتمند هم گران است و آن‌ها این لباس‌ها را کرایه می‌کنند. هر برندی اجازه‌ شرکت در بخش اوت کوچور را ندارد. هر برند لوکس که مورد تایید اتاق صنفی اوت کوچور فرانسه باشد و شرایط خاصی را رعایت کند می‌تواند در این بخش حاضر شود. برای مثال باید حداقل ۲۰ نفر برای بیش از ۷۰۰ ساعت روی یک لباس کار کنند، خانه‌ مدی که می‌خواهد لباس را عرضه کند باید دفتری در فرانسه با حداقل ۱۵ نیروی کار داشته باشد و لباس مورد نظر در چند سایز مختلف طراحی شود. تولید این لباس‌ها بودجه‌ زیادی می‌خواهد و هر برندی از پس آن برنمی‌آید.

آخرین کالکشن لاگرفلد در هفته‌ مد پاریس
هفته‌ مد پاریس امسال با نمایش مدل‌های شانل شروع شد. به علت فوت پدر طراحی برند شانل یعنی کارل لاگرفلد، کالکشن پاییز و زمستان ۲۰۱۹ شانل که وی طراحی کرده بود نیز در این هفته‌ مد رونمایی شد. این آخرین کالکشنی است که کارل قبل از مرگ طراحی کرده است. قبل از آغاز مراسم به احترام این طراح آلمانی یک دقیقه سکوت شد. سپس مدل‌ها در صحنه‌ای که شبیه به حیاط خلوتی در یک روز زمستانی بود یکی یکی برای نمایش لباس‌های شانل پیش آمدند. او علاوه بر شانل برای برند فندی و برند شخصی‌اش نیز طراحی می‌کرد. در شماره‌ ششم مجله‌ پل به زندگینامه‌ کارل لاگرفلد اشاره کردیم و مطلبی از او چاپ شد که در صورت علاقه می‌توانید آن را مطالعه کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید