شراب سفید در ماه آگوست جشن گرفته می‌شود. اگرچه به نظر می‌رسد که شراب سفید هم‌ مانند شراب قرمز است؛ اما این نوع سبک‌ترین عضو خانواده شراب می‌باشد که مطمئنا بسیار خوش‌طعم است. شراب سفید نه تنها در کنار غذا سرو می‌شود؛ بلکه در آشپزی هم برای ایجاد طعم‌های باورنکردنی، نرم کردن گوشت‌ها و سس‌ها کاربرد دارد.

شراب سفید بی‌نهایت نشاط‌آوروبسیار اسیدی است.  یک بطری شراب سفید می‌تواند حال و هوای یک عصر گرم تابستانی را ایجاد کند یا به عنوان همراهی عالی برای سالاد تازه، ماکارونی سبک یا غذاهای دریایی موردعلاقه شما باشدشراب‌های سفید که از مناطق کهن جهان مانند فرانسه یا آلمان و نقاط جدیدتر جهان مانند نیوزلند یا دره ناپا آمده‌اند، بهترین انگورها، طعم‌ها و عطرهای جهان را در خود جای داده‌اند.

هفت نوع اصلی شراب سفید وجود دارد

درست است که انواع مختلفی از شراب سفید وجود دارد؛ اما معمولا هفت نوع اصلی را در هر فروشگاهی پیدا خواهید کرد:

  • Chardonnay
  • Sauvignon
  • Pinot Grigio
  • Riesling
  • Moscato
  • Gewürztraminer
  • Viognier

بیشتر بخوانید: رستوران Vouge


شراب سفید

شراب سفید تانن کمتری نسبت به شراب قرمز دارد

هنگام نوشیدن شراب، تانن‌ می‌تواند یک موضوع بحث‌برانگیز باشد. برای بعضی‌ها حس خشک شدن دهان در اثر تانن سنگین، بخش مهمی از تجربه یک شراب معتبر است. با این حال یکسری افراد، درصد بالای تانن را یکی از ویژگی‌های ناخوشایند شراب می‌دانند. اگر خود را در دسته دوم می‌بینید، نگران نباشید! همه ما سلیقه‌های متفاوتی داریم و سلیقه شما کاملا به دنیای شراب سفید می‌خورد.

برخلاف انگور قرمز که در تمام فرآیند تخمیر با پوست خود در تماس است، انگور سفید هرگز در طول تولید با پوست خود (منشا تانن‌ها) تماس پیدا نمی‌کند. این تفاوت اساسی در تخمیر توضیح می‌دهد که چرا شراب‌های سفید تانن بسیار کمتری نسبت به شراب قرمز دارند و همین امر باعث می‌شود که یک نوشیدنی سبک و باطراوت باشد.

برخی از شراب‌های سفید از انگور قرمز درست می‌شوند

اگرچه برای تولید شراب سفید، پوست انگور جدا می‌شود؛ اما این بدان معنا نیست که تمام شراب‌های سفید از انگور سفید بدست می‌آیند. در واقع برخی از شراب‌های سفید از انگور قرمز تولید می‌شوند. در کمال تعجب، این تماس بین انگور و پوست آن است که شراب را قرمز می‌کند. بنابراین از انگور بدون پوست، تنها شراب سفید بدست خواهد آمد. البته اکثر شراب‌های سفید از انگور سفید بدست می‌آیند؛ اما گونه‌های بلانکو یا بیانکو (سفید در اسپانیایی و ایتالیایی) Cabernet و Sangiovese از جمله نمونه‌های معروف شراب‌های سفید هستند که از انگور قرمز می‌باشند.

شراب سفید

شراب‌های سفید حاوی الکل کمتری هستند

اندازه‌گیری میزان الکل در یک نوشیدنی، استاندارد جهانی «ABV» یا «الکل برحسب حجم» نامیده می‌شود. در مقایسه شراب‌های سفید و قرمز، به سرعت مشخص می‌شود که اکثر قرمزها، دارای ABV بالاتری نسبت به سفیدها هستند و دلیل آن کاملا واضح است. شراب‌های قرمز با داشتن تانن‌های قوی می‌توانند بدون اینکه طعم و احساس خشک شدن را به خطر بیندازند، حاوی الکل بیشتری باشند. از آنجا که شراب‌ با اسیدیته بالا با میزان الکل پایین‌تر هم‌خوانی دارند، تولیدکنندگان شراب انگور سفید را زود می‌چینند (زمانی که اسیدیته هنوز بالا است). همچنین شراب‌سازان مراقب هستند که الکل بیش از حد را به شراب‌های سفید و مخلوط‌ها تزریق نکنند.

اکثر شراب های سفید کالری کمتری دارند

بیشتر شراب‌های سفید (به ویژه آنهایی که الکل کمتری دارند) در هر وعده حدود 107-143 کالری دارند. درحالیکه بیشتر شراب‌های قرمز دارای حدود ۱۳۵ تا ۱۹۵ کالری است. با این حال مهم است که توجه داشته باشید شراب‌های سفید شیرین دارای کالری بسیار بالاتری هستند.

شراب سفید

رنگ شراب‌های سفید با بالا رفتن سن تیره می‌شود

برخلاف شراب قرمز که با گذشت زمان رنگ خود را از دست می‌دهد، شراب‌های سفید اغلب رنگدانه‌های تیره‌تری پیدا می‌کنند. این تغییرات رنگ به دلیل اکسیداسیون اتفاق می‌افتد که با توجه به زمان کافی، می‌تواند حتی تیره‌ترین قرمزها و روشن‌ترین سفیدها را به رنگ قهوه‌ای و کهربایی تبدیل کند. جالب است بدانید که حتی اگر هرگز شراب را باز نکنید، باز هم تغییر رنگ صورت می‌گیرد!

بهترین شراب سفید با وعده های غذایی سبک

اگر می‌خواهید شراب سفید موردعلاقه خود را با یک میان وعده یا وعده‌غذایی خوشمزه میل کنید، بهترین گزینه شما یک وعده‌غذایی سبک است. برخی از غذاهایی که به خوبی با شراب سفید جفت می‌شوند عبارتند از: گوشت پرندگان، غذای دریایی، پنیر، سالاد، پاستا و نان سبک.

پرفروش‌ترین شراب سفید جهان Chardonnay است

شراب سفید Chardonnay که در اصل از فرانسه می‌‌آید، به چند دلیل بین نوشیدنی‌ها محبوبیت فراوان دارد. اول از همه تولیدکنندگان شراب، Chardonnay را دوست دارند؛ زیرا رشد آن آسان و سودآور است. همین عامل باعث شده است که تاکستان‌های کالیفرنیا بیش از 90000 هکتار از زمین را تنها به این گونه اختصاص دهند! همچنین Chardonnay دارای طعم‌های میوه‌ای و اسیدیته متوسط است و همین آن را بسیار منحصر به فرد می‌کند. Chardonnay آب و هوای گرم، نت‌های لطیفی از طعم تابستانی و رایحه‌های گرمسیری را ارائه می‌دهند. درعین‌حال انواعی که از مناطق خنک‌تر هستند، اسیدیته قوی‌تر، طعم مرکبات و سبک بودن را نشان می‌دهند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید