فیش اند چیپس (Fish and Chips) چیست؟ این غذا همان «ماهی و سیب‌زمینی سرخ شده» است. انگلیسی‌ها بیش از 150 سال است که عاشق این ترکیب خوشمزه هستند که در قرن هجدهم از فرانسه وارد بریتانیا شد و جوزف مالین اولین رستوران این غذا را با نام Malin’s در سال 1860 در شرق لندن افتتاح کرد. اکنون بیش از 10500 فروشگاه تخصصی فیش اند چیپس در انگلستان وجود دارد! در ادامه چند دلیل عالی وجود دارد تا متقاعد شوید در اولین فرصت این غذای لذیذ را میل کنید!

تاریخچه

چندین تئوری در مورد اینکه چه کسی این غذا را اختراع کرد وجود دارد. براساس افسانه‌های بلژیک، یک روز خانمی خانه‌دار نتوانست ماهی تازه بدست آورد. در آن زمان ترجیح خانواده‌های فقیر، ماهی‌های کوچک رودخانه‌ای بود.‌ بنابراین او فکر کرد که می‌تواند سیب‌زمینی‌ را هم به شکل ماهی در کنارش خرد کند و سپس آنها را سرخ کرد.

جالب است بدانید که طبخ ماهی به روش سرخ کردن، تاریخچه بسیار قدیمی‌تری نسبت به سرخ کردن سیب زمینی دارد. دلیلش هم این است که سیب‌زمینی مدت زیادی وجود نداشته است. ماهی‌های سرخ شده با جابجایی پناهندگان یهودی از پرتغال و اسپانیا در قرن هفدهم به اروپای شمالی آمدند. ثابت شده است که سرخ کردن ماهی، روشی سریع و ساده برای طبخ ماهی سفید است و کمی آردپاشی روی سطح آن باعث می‌شود درنهایت نتیجه‌ای وسوسه‌انگیز و روکشی ترد ایجاد شود.

فیش اند چیپس
چند نکته
 جالب

80 درصد مردم دنیا، حداقل سالی یکبار فیش اند چیپس می‌خورند! این غذا نسبت به سایر فست‌فودها، یک سوم کالری کمتری دارند. همچنین سالانه بیش از 250 میلیون وعده از این غذا در انگلستان فروخته می‌شود. جالب‌تر اینکه طبق یک نظرسنجی در سال 2004، بوی آن به عنوان دهمین رایحه مورد علاقه مردم است!

آیا می‌دانستید که فیش اند چیپس نقش کلیدی در تغذیه بریتانیا در طول جنگ جهانی دوم ایفا کرد؟ این غذا یکی از معدود وعده‌هایی بود که مشمول جیره‌بندی نمی‌شد. فیش اند چیپس به شکل سنتی، در روزنامه‌های قدیمی پیچیده می‌شود. متأسفانه به دلایل بهداشتی، فیش اند چیپسفروشی‌ها از دهه 1980 اجازه استفاده از روزنامه واقعی را نداشتند و به این نتیجه رسیدند که جذب احتمالی کاغذ روزنامه توسط غذا ایده خوبی نیست. در هر نقطه از جهان، می‌توانید به شکلی متفاوت از ترکیب ماهی و سیب‌رمینی سرخ شده لذت ببرید!

  • در استرالیا مردم دوست دارند آن را با گوجه‌فرنگی یا سس تارتار بخورند.
  • در انگلستان خوردن آن با سرکه مرسوم است.
  • در بلژیک ترجیح می‌دهند آن را با سس مایونز بخورند.
  • در اسکاتلند سنت خوردن فیش اند چیپس با سس قهوه‌ای رایج است.
  • در دانمارک آن را همراه با سس Remoulade دوست دارند.

فیش اند چیپس
طرز
تهیه فیش اند چیپس کلاسیک

  • آرد سفید: دو پیمانه
  • فیله ماهی: 500 گرم
  • سیب‌زمینی: 4 عدد
  • دلستر: یک پیمانه
  • بیکینگ پودر: یک قاشق چایخوری
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم

ماهی‌ها را به مقداری نمک و فلفل آغشته کنید. این کار باعث می‌شود آب اضافی ماهی گرفته شودآرد، دلستر و بیکینگ پودر را با هم مخلوط کنید تا یک خمیر درست شود. ماهی‌ها را به خمیر آغشته کنید و سپس در ماهیتابه سرخ کنید تا کاملا طلایی شوندپوست سیب‌زمینی‌ها جدا کنید و به صورت خلال‌های درشت خرد کنید. آنها را 5 دقیقه در آب و نمک بجوشانید تا کمی نرم شوند. سپس در آبکش بریزید تا آب اضافی گرفته شود. وقتی سیب‌زمینی‌ها خشک شدند، آنها را سرخ کنید. فیش اند چیپس شما آماده است. نوش‌جان!

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید