ویروس هپاتیت در تقویم میلادی، روز مخصوص به خود را دارد. 28 جولای تاریخ تولد دکتر «باروخ بلومبرگ» برنده جایزه نوبل است. او نه تنها ویروس هپاتیت B را کشف کرد؛ بلکه یک آزمایش تشخیصی و واکسن برای این ویروس ساختشما یا یکی از نزدیکانتان و عزیزانتان ممکن است درگیر هپاتیت باشد. هر انسانی‌ موظف است به منظور افزایش آگاهی، صحبت درمورد هپاتیت و رسیدگی به چالش‌های پیشگیری، تشخیص و درمان روز جهانی هپاتیت را جشن بگیرید.

5 نوع ویروس هپاتیت A، B، C، D و E وجود دارد

ویروس‌های‌ هپاتیت عمدتا کبد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند و از طریق‌های مختلف وارد بدن می‌شوند. هپاتیت A و E بیشتر از راه مدفوعیدهانی منتقل می‌شوند و با رعایت بهداشت دست و تمیزی غذا قابل پیشگیری هستند. هپاتیت A در جوامع کره‌ای شایع‌تر است و با واکسن قابل پیشگیری است. هپاتیت B از طریق خون و مایعات بدن و هپاتیت C از طریق خون به خون منتقل می‌شود. هپاتیت D فقط درافراد آلوده به هپاتیت B رخ می‌دهد و در بیماران کره‌ای غیرمعمول است.

بیش از 300 میلیون نفر در جهان با ویروس هپاتیت زندگی می‌کنند

کمتر از 20 درصد افراد مبتلا به این ویروس از ابتلای خود به این ویروس آگاه هستند. میزان شیوع هپاتیت در سراسر جهان متفاوت است. برخی از مناطق دارای نرخ بالای هپاتیت B بیش از 10٪ هستند. نرخ بالاتر هپاتیت B در کره‌ای‌های مسن‌تر دیده می‌شود که قبل از در دسترس بودن برنامه‌های واکسیناسیون متولد شده‌اند.

سالانه حدود 1.5 میلیون نفر بر اثر هپاتیت جان خود را از دست می‌دهند

هپاتیت به عنوان «قاتل خاموش» توصیف می‌شود. بسیاری از افراد تا مراحل پایانی بیماری، از تشخیص آن بی‌اطلاع هستند و اغلب برای نجات بسیار دیر است. شایع‌ترین علت مرگ «نارسایی حاد کبد» است. افرادی که از وضعیت خود آگاه نیستند، ممکن است تنها زمانی علائم داشته باشند که بیماری بسیار پیشرفته باشد و گزینه‌های درمانی بسیار محدود باشد. بنابراین مهم است که از وضعیت سلامت خود مطلع باشید.

پیشگیری از ویروس هپاتیت در از بین بردن بیماری نقش اساسی دارد

هم برای هپاتیت B و هم برای هپاتیت A، واکسن وجود دارد. واکسن هپاتیت بخشی از برنامه واکسیناسیون دوران کودکی استرالیا است که از بدو تولد شروع می‌شود. زدن آن برای افراد در هر سنی (حتی در دوران بارداری) بی‌خطر است. مهم است که همه افراد واکسینه شوند و وضعیت خود را بدانند.

هپاتیت B، C و D می‌تواند منجر به بیماری مزمن کبد، سیروز و سرطان کبد شود

خیلی از افراد بدون اینکه متوجه باشند کبدشان آسیب دیده است، به زندگی سالم و طبیعی خود ادامه می‌دهند.  برای همین ضروری است که به طور منظم، به پزشک خود مراجعه کنید و معاینه شوید. علاوه بر واکسن زدن، مراقبت از خود نیز بسیار مهم است. از مصرف الکل زیاد خودداری کنید و سیگار نکشید، مراقب باشید داروهایی که باعث آسیب کبدی می‌شوند را زیاد مصرف نکنید. روی یک رژیمغذایی سالم تمرکز کنید، ورزش کنید و لاغر بمانید.

ویروس هپاتیت B و C قابل درمان هستند

درمان به شکل قرص خوراکی در دسترس است. اگر به هپاتیت B مبتلا هستید، پزشک شما براساس آزمایش خون، شرح‌حال و سایر نتایج ارزیابی می‌کند که آیا به درمان نیاز دارید یا خیر. حتی اگر نیازی به درمان نداشته باشید، ممکن است بعدا به درمان نیاز پیدا کنید. در هر صورت معاینات مادام‌العمر ضروری است. افراد مبتلا به ویروس هپاتیت C (تایید شده با آزمایش PCR) باید به مدت 8 یا 12 هفته قرص مصرف کنند. این‌ شیوه درمانی بیش از 95 درصد موارد را درمان می‌کند.

افراد مبتلا به هپاتیت در معرض خطر ابتلا به سرطان کبد هستند

انجام آزمایش می‌تواند منجر به تشخیص زودهنگام و درمان درمانی شود. سرطان کبد شایع‌ترین علت مرگ در بیماران مبتلا به هپاتیت B است که بدون علامت است و تنها راه تشخیص زودهنگام آن آزمایش است. به سادگی با استفاده از سونوگرافی به صورت شش ماهه، می‌توانید زندگی خود را نجات دهید. گروه‌های پرخطر شامل افراد مسن، مبتلا به بیماری پیشرفته و سابقه خانوادگی سرطان کبد هستند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید