سگ‌ها، گربه‌ها و پرنده‌ها در استانبول با انسان‌ها بسیار صمیمی هستند و از ما نمی‌ترسند. به نظر این حیوانات در سال‌های اخیر تا حد زیادی اهلی شده‌اند. سگ و گربه‌ها اجازه می‌دهند که انسان‌ها به آن‌ها نزدیک شوند و حتی بدنشان را نوازش کنند. همه سگ‌ و گربه‌ها در استانبول سرپناه ندارند، اما تعداد زیادی لانه از سوی شهرداری‌های مناطق مختلف و ساکنان محله‌ها مهیا شده است. همچنین شهرداری سگ‌ها را از نظر سلامت چک می‌کند و یک تگ برای شناسایی به گوش آن‌ها آویزان می‌کند در مرکز شهر و میدان تکسیم می‌توانید هم‌زمان شاهد حضور سگ‌ها، گربه‌ها و پرنده‌ها باشید و حیات‌وحش زیبای شهری را تماشا کنید. در نزدیکی دریا (حتی در جاده‌ استقلال) زمانی که سرتان را رو به آسمان بگیرید حتماً چند مرغ دریایی را خواهید دید. اگر سوار کشتی یا قایق شوید، دسته‌ای از مرغان را می‌بینید که برای خوردن خرده نان‌هایی که مردم به دریا می‌ریزند به دنبال شما می‌آیند. این‌ها نمونه‌هایی از هم‌زیستی کاملاً مسالمت‌آمیز استانبولی‌ها با حیوانات شهری هستند.

آیا شهر برای حیوانات هم هست؟

روزنامه‌ گاردین در مقاله‌ای با عنوان ?Should cities be for animals too به موضوع سهیم شدن شهر‌ها با حیوانات پرداخته است. در این مقاله نویسنده نقل می‌کند که در حال حاضر تنها ده دسته حیوان به طور گسترده در کل دنیا در شهرها و کنار انسان‌ها زندگی‌ می‌کنند. می‌دانیم که پرنده‌ها، سگ‌ها و گربه‌ها سه دسته‌ اصلی از آن‌ها هستند. در کشورهایی مانند هند، گاو، میمون و فیل‌ها نیز در سطح شهر آزادانه رفت و آمد دارند. در اروپا نیز ممکن است سنجاب‌ها و موش‌های زیادی ببینید. دو دیدگاه درباره‌ حیوانات شهری وجود دارد، دسته‌ای معتقدند که اگر زاد و ولد آن‌ها کنترل نشود ممکن است جمعیتشان زیاد شوند و مشکلات شهری ایجاد کنند؛ گروهی نیز آن‌ها را بخشی از طبیعت می‌دانند و معتقدند که آن‌ها به اکوسیستم شهری کمک می‌کنند و حال شهروندان را نیز خوب می‌کنند. در استانبول در مورد سگ‌ها دیدگاه اول اعمال می‌شود و آن‌ها را عقیم می‌کنند تا جمعیت آن‌ها رشد نکند. به گفته‌ گاردین مطالعات اجتماعی نشان می‌دهد که هر چه در شهری تنوع زیستی بیشتر باشد، مردم شاد‌تر خواهند بود. آلودگی‌های شهری در حال حاضر حتی پرنده‌ها را نیز از شهرها فراری می‌دهد. تماشای چشم‌انداز شهرها بدون پرنده‌ها بسیار غم‌انگیز خواهد بود. فراموش نکنید که آن‌ها در طبیعت وجود داشته‌اند و قدرت اختیاری از خودشان ندارند؛ حالا که زمین را با تمام موجودات زنده شریک هستیم باید از موجوداتِ بی‌اختیار شهری مراقبت کنیم.

تقابل دیدگاه شرقی و غربی

از آنجایی که در کشورهای آمریکایی و اروپایی احترام بیشتری برای حیوانات قائل هستند، در برخی بلاگ‌هایی که توسط توریست‌های خارجی نوشته شده است با همدردی‌هایی برای این حیوانات مواجه خواهید شد. چند هفته قبل آلِکساندرا مری هیرشچی معروف به supercarblondie (یک سلبریتی استرالیایی معروف در اینستاگرام و یوتیوب که در زمینه‌ خودرو ویدیو می‌سازد) در سفرش به استانبول سگی را در سرمای ۴ درجه سانتی‌گراد زیر صفر در خیابانی نشان داد و درخواست کرد که کسی به نزدیکی هتل او بیاید و این سگ را به جای گرمی ببرد. این موضوع تقابل دیدگاه‌ها درباره محبت به حیوانات را نشان می‌دهد و ما را به تامل وا می‌دارد تا نگاهی دوباره به رفتارمان با حیوانات داشته باشیم.

من چطور می‌توانم به حیوانات کمک کنم؟

می‌توانید با جست و جو در اینترنت بیاموزید که چگونه یک خانه برای آن‌ها بسازید. ساده‌ترین ایده استفاده از یک سطح پلاستیکی مستطیلی و در دار بزرگ است. در یکی از دیواره‌ها با کاتر یک سوراخ برای رد شدن حیوان ایجاد کنید. توجه کنید که لبه‌ها تیز نباشند، می‌توانید لبه‌ها را سوهان بکشید. به این ترتیب از خیس شدن آن‌ها زیر باران جلوگیری کنید. همچنین می‌توانید کف ظرف را با یک حوله‌ قدیمی بپوشانید. اگر در استانبول هستید بطری‌های آب معدنی خود را دور نیاندازید و به دنبال دستگاه‌های غذای حیوانات بگردید. زمانی که بطری را داخل دستگاه کنید، مقداری غذای گربه یا سگ از پایین دستگاه داخل ظرف غذا ریخته می‌شود. می‌توانید برای سگ‌ها و گربه‌ها غذا تهیه کنید. قیمت غذای خشک سگ و گربه در ترکیه حدود ۲۰ لیر برای هر یک کیلوگرم است.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید