نکات مهم درباره ساختار برنامه
و مصاحبه با نسیم نژادآذر

باسلام به همراهان خوب مجله پُل، در سومین مقاله از «پ مثل پادکست» قصد داریم با بررسی 4 مورد مهم درباره ساختار برنامه که باید در پروسه تصمیم‌گیری برای شروع کردن تولید پادکست به آن‌ها توجه کنیم را مرور کنیم. همچنین دراین شماره با خانم نسيم نژادآذر (تولید کننده پادکست Glory Stories) مصاحبه جذابی داشتیم که پیشنهاد می‌کنیم خواندن آن را از دست ندهید.

مدت زمان هر قسمت
طول هر برنامه پادکستی کاملاً به محتوایی بستگی دارد که ارائه می‌کند. به طور کلی پیشنهاد می‌شود که در حذف محتوای خوب در هنگام ویرایش عجله نکنید! می‌توانید از خودتان بپرسید که چقدر طول می‌کشد تا پیام شما به مخاطب ارسال شود؟ و یا می‌توانید از شنوندگان پادکست‌های دیگر همین سوال را بپرسید. معمولاً قسمت‌های پادکستی که کمتر از 15 دقیقه باشند به عنوان “کوتاه” و آن‌هایی که بیش از 1 ساعت زمان می‌برند جزو پادکست‌های “بلند” دسته‌بندی می‌شوند. به هرحال زیاد نگران این اعداد و ثانیه‌ها نباشید، در نهایت طول

قسمت‌های پادکست شما باید توسط دو چیز تعیین شود:
• مطالب شما
• مخاطبان شما

زمان‌بندی انتشار هر قسمت
زمان‌بندی انتشار یکی دیگر از موارد مهم هنگام برنامه‌ریزی برای شروع پادکست است. اما پاسخ این است که بهترین زمان‌بندی انتشار معمولاً همانی است که می‌توانید به طور منظم به آن پایبند باشید. شاید زمان شما اجازه دهد که فقط ماهی یکبار برنامه تولید کنید، و یا ممکن است بتوانید هر 2 هفته یک‌بار و یا بصورت هفتگی پادکست خود را ضبط، ویرایش و منتشر کنید. نکته مهم پایبندی به آن و استمرار است.

یک گزینه دیگر انتشار پادکست در قالب فصل‌بندی است. به این شکل که وقتی تصمیم به تولید پادکست فصلی می‌گیرید هر فصل معمولاً یک موضوع دارد. می‌توانید قسمت‌هایی را بر اساس آن موضوع برای 6 تا 12 قسمت تولید کنید و برای یک یا دو ماه استراحت کنید. بعد فصل جدیدی را شروع می‌کنید «با موضوع یا موضوع دیگر» و این روند را تکرار کنید. نکته حائز اهمیت در این قالب از انتشار پادکست حفظ کردن ارتباط بین مخاطبین و برنامه در مدت زمانی است که قسمت جدیدی تولید نمی‌شود.
انتخاب عنوان مناسب درست مانند نام‌گذاری برنامه، انتخاب عناوین خوب، قابل جستجو و توصیفی برای قسمت‌های پادکست شما بسیار مهم است. درنظر داشته باشید که پلتفرم‌های انتشار پادکست امکان جستجو برنامه شما را بر اساس نام قسمت هم فراهم می‌کنند. بنابراین می‌توانید نه تنها از طریق نام پادکست خود، بلکه با استفاده از کلمات کلیدی و قراردادن آن‌ها در عنوان قسمت‌های خود، بیشتر شنیده شوید.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات رایج در مورد نام‌گذاری قسمت‌های برنامه این است که آن‌ها را “قسمت 1” ، “قسمت 2” و… نامید. در اینصورت هیچ کس با خواندن آن نمی‌داند چه محتوایی در انتظارش است. تمام هدف پادکست این است که کاری کند مخطابین “هر چه بیشتری” به آن گوش دهند، بنابراین به آن‌ها دلیلی دهید تا روی یکی از قسمت‌های شما کلیک کنند و همراه شما بمانند.

انتخاب قالب پادکست
قالبی که انتخاب می‌کنید کاملاً تحت کنترل شماست و بستگی به این دارد که چه نفراتی در تهیه برنامه سهیم هستند. همانند تصمیم‌گیری برای مدت زمان برنامه، اینجا هم ماهیت مطلبی که برای ارائه دارید و مخاطبین شما تعیین کننده‌ترین نقش‌ها را بازی می‌کنند. البته موارد دیگری مثل دسترسی شما به منابع و امکان مدیریت کردن امور تولید برنامه هم روی انتخاب قالب تاثیر گذارند. در ادامه لیستی از انواع متداول قالب‌های یک برنامه پادکست را ملاحظه می کنید.
• برنامه انفرادی Solo Show
• برنامه مشترک Co-Hosted Show
• برنامه مصاحبه‌ای Interview Show
• برنامه میزگرد Roundtable Show
• برنامه مستند Documentary Show

مصاحبه با نسیم نژادآذر
تولید کننده پادکست Glory Stories

سلام نسیم جان و ممنون که دعوت ما را برای مصاحبه با بخش پادکست مجله پُل پذیرفتید

لطفاً قبل از هر سوالی خودتان را برای مخاطبین مجله پُل معرفی کنید.
درود بر شما، من نسيم نژادآذر متولد تابستان ١٣٦٠ در تهران هستم. فارغ‌التحصيل رشته گرافيك، گوينده گلورى، عاشق هنر، آفتاب، زندگی، طبيعت، آبىِ دريا و دنياي پاك كودكان.

چرا به فکر تولید پادکست افتادید؟
در دوران كرونا به فكر ضبط يک سری ويدئوی قصه خوانی برای بچه‌ها بودم، خيلی اتفاقی، وقتی «DJ AL» عزيز پيشنهاد پادكست را داد، تصميم گرفتم بصورت صوتى عمليش كنم و ممنونم از «مهرداد رئیسی» كه اين مسئوليت لذت‌بخش را به من سپرد.

در بین موضوعات بسیار متنوعی که در دنیای پادکست‌ها هست، شما ژانر داستان کودکان را انتخاب کردید، چرا؟ و چرا Glory Stories؟
من قبل از هرچيز عاشق بچه‌ها و دنيای‌شان هستم، از وقت گذراندن با بچه‌ها و بازی كردن با آن‌ها لذت می‌برم، و در كنارش به عنوان يک مادر، قصه گفتن برای بچه‌ها، روتين زندگی من هست، و گلوری هم كه بصورت تخصصی، سر و كارش با صدا در ژانرهاى مختلف بخصوص كودكان هست، خوب چه چیزی بهتر از اين كه با برند پُرطرفدار گلوری، اين داستان‌ها به گوش مخاطبينش برسد.

چطور موضوع و یا داستان انتخاب می‌کنید؟
چون اساساً گلورى بر روى كارتون و انيميشن كار می‌كند، من قصه‌هایم را از داستان‌های كاراكترهای معروف انیمیشن‌ها انتخاب می‌كنم، اما نه داستان‌های اصلی‌شان كه همه ديدند و می‌شناسند. سراغ قصه‌های كمتر ديده و شنيده شده می‌روم.

پروسه ضبط و ادیت هر اپیزود چطور است و چقدر زمان می‌برد؟
بعد از انتخاب داستان، آن را ترجمه و بازنويسی می‌كنم، چون به هرحال تمام اين داستان‌ها مصور هستند و متن كمی دارند، برای كتاب صوتى شدن بايد تمام آن تصاوير، بازگو بشود و به تمام جزئيات تصوير و ظاهر سر و شكل كاراكترها و جزئيات لباس‌ها و بيان حس‌شان پرداخته شود. بعد كار ضبط می‌شود، سپس انتخاب موسيقی، افكت‌گذاری و در نهايت ميكس و مونتاژ آن انجام می‌شود. معمولاً سه روز كار می‌برد، اما از آنجایی كه دوتا وروجك در دست و بالم می‌روند و می‌آیند و صدبار از پای دستگاه بلند می‌شوم، بيشتر از اين حرف‌ها طول می‌كشد!

کارگردان پادکست شما آقای مهرداد رئیسی هستند، همکاری با ایشان در این پروژه چه کمکی به شما می‌کند؟
وسواس و سليقه و تبحر مهرداد باعث می‌شود كه كار صيقل بخورد و آن کاری بشود که باید باشد.

دلم می‌خواهد چند سال ديگر وقتی بچه‌های اين دوره بزرگ می‌شوند، قصه‌های گلوری به عنوان بخشی از خاطرات صوتى در ذهن‌شان حك شده باشد.
تا امروز چند اپیزود از گلوری منتشر شده؟ شما کدوم اپیزود را از همه بیشتر دوست دارید؟
تا بحال دوازده تا، و همچنان ادامه خواهد داشت. من همه آن‌ها را دوست دارم، چون واقعاً برای تك‌تك‌شان زحمت كشيدم. توصيف تصويرها را خيلی با وسواس انجام می‌دهم، برای انتخاب موزيك و افكت خيلی وقت می‌گذارم، اما آن كارهايی كه سخت‌ترند و زحمت بيشتری برای‌شان كشيدم را بيشتر دوست دارم، مثل گردش پُرماجرا و ماموريت مهم.
پادکست Glory Stories را در یک جمله تعریف کنید.
دوست ِقصه‌گوى بچه‌ها به‌وقت آرامش.

رادیو جوان به شنیده شدن پادکست‌ شما چه کمکی می‌کند؟
از حمايت راديو جوان واقعاً ممنونم، اپ راديو جوان با توجه به مخاطبين زيادی كه دارد، پادكست گلوری را به شنونده‌های بيشتری معرفی می‌كند.

کدام یک از پادکست‌های رادیو جوان را گوش می‌کنید؟
ميكس‌های دور دور و بخنديم.

در پایان حرفی دارید که ما از شما نپرسیده باشیم؟
مجدد از راديو جوان تشكر می‌كنم به‌خاطر موقعيتی كه ايجاد كرده براى جا افتادن بيشتر فرهنگ پادكست بين ما ايرانی‌ها در سراسر دنيا و از همه طرفدارها و مخاطب‌های گلورى بخاطر گوش دادن اين آثار و ركورددار بودنش در Play هم تشکر می‌کنم. منتظر كلى كارهاى جديد و خوب ديگر باشيد.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید