مصاحبه با میزبانان پادکست آجیل
اسلام به همراهان خوب مجله پُل، در چهارمین مقاله از «پ مثل پادکست» با میزبانان پادکست «آجیل»، شبنم و یاسی عزیز، مصاحبه جذابی داشتیم که پیشنهاد می‌کنیم خواندن آن را از دست ندهید. سلام دوستان و ممنون که دعوت ما را برای مصاحبه با بخش پادکست مجله پُل پذیرفتید.

لطفاً خودتان را برای مخاطبین مجله پُل معرفی کنید.
ما، یاسی و شبنم هستیم، هر دو ساکن ونکوور کانادا و با هم در دانشگاه آشنا شدیم، نزدیک به ۷ سال هست که دوستان نزدیکی هستیم و از دو سال پیش به اتفاق هم تهیه کننده و مجری پادکست آجیل هستیم.

موضوع پادکست آجیل چیست، چرا و چطور به این موضوع رسیدید؟
آجیل پادکست صمیمی به صورت گفت و گوی دو دوسته است. موضوع پادکست آجیل مسائل دنیای مدرن است که کمتر مخصوصاً در فرهنگ ما ایرانی‌ها از آن‌ها گفته می‌شود. هر هفته پادکست به موضوع جدیدی می‌پردازد، از جمله دوست‌یابی آنلاین، نژادپرستی در دنیای امروز، فرزندخواندگی و… . پادکست آجیل در یک مهمانی به دنیا آمد. وقتی داشتیم گله می‌کردیم که در زبان فارسی پادکست خودمانی که هم از آن چیزی یاد بگیریم و هم مثل مکالمه دو تا دوست باشد وجود ندارد. بعد از کمی گفت‌وگو به این نتیجه رسیدیم که شاید خودمان باید اولین پادکست گفت‌و‌گو محور فارسی باشیم که دو خانم اجرا و تهیه‌اش می‌کنند.

پادکست شما ویژگی منحصر به فردی دارد؟ اگر بله، چه ویژگی؟
پادکست‌های گفت‌و‌گو محور فارسی انگشت شمار هستند و آجیل از این لحاظ منحصر بفرد است. همچنین ما تمام تلاشمان را می‌کنیم که شنوندگان در آخر اپیزود هم حس خوبی داشته باشند و هم از یک بعد دیگر به مسائل نگاه کنند. در ضمن از آن‌جا که هر دو محقق هستیم همیشه مطالب پادکست از مراجع معتبر آماده می‌شود.

چرا اسم آجیل را برای پادکست‌تان انتخاب کردید؟
آجیل در فرهنگ ما در خوشی‌ها و دورهمی‌ها استفاده می‌شود که نماد خوبی برای پادکست صمیمانه و دوستانه ماست. همچنین پادکست ما مخلوطی از موضوع‌های مختلف فرهنگی اجتماعی است، همان‌طور که ظرف آجیل پُر از مغزهای مختلف است.

انتخاب موضوع‌ اپیزودها چطور انجام می‌شود؟
در آجیل هر وقت ایده جدیدی به ذهن‌مان می‌رسد یا شنوندگان‌مان درخواست می‌کنند در لیست موضوعات ثبتش می‌کنیم و بسته به زمان اپیزود یکی از آن‌ها را انتخاب می‌کنیم و شروع به تحقیق و تولید می‌کنیم.

بعد از ضبط، تدوین صدا و انتخاب موزیک را چطور انجام می‌دهید؟
هر قسمت کار را یکی از ما دو نفر انجام می‌دهد. تدوین و انتخاب موزیک را یاسی انجام می‌دهد. آهنگ‌ها را هم بسته به اپیزود انتخاب می‌کنیم و حسی که نیاز است به شنونده منتقل شود.

چه آینده‌ای برای پادکست‌تان می‌بینید؟
به‌عنوان یک تیم که نزدیک به دو سال است که پادکست را با علاقه می‌سازیم، دوست داریم در آینده تعداد مخاطبانمان بیشتر شود، مهمان‌های باحال دعوت کنیم و بتوانیم همکاری‌های بیشتری با هنرمندان و تولید‌کنندگان محتوای فارسی زبان داشته باشیم.

تا به‌حال چند اپیزود منتشر شده است؟ و تا کی ادامه دارد؟
تا به‌حال آجیل را در دو‌ فصل و ۶۷ اپیزود تولید کردیم و از همه اپیزودها کلی لذت بردیم و چیزهای جدید یاد گرفتیم. آجیل را تا وقتی که خودمان از ساخت آن و شنوندگانمان از شنیدن آن لذت ببرند ادامه خواهیم داد.

پادکست آجیل را برای‌مان در یک جمله تعریف کنید.
ما آجیل را برای همه شنونده‌هایمان این طور تعریف کردیم: «آجیل جایی است که شبنم و یاسی در یک گفتگوی خودمانی از ناگفته‌های دنیای مدرن حرف می‌زنند».

چه شد که همکاری شما با رادیوجوان شکل گرفت؟
علیرضای عزیز از رادیو جوان «آجیل» را شنیده بودند و با ما تماس گرفتند. به نظر ایشان فضای مدرن و خودمانی آجیل مناسب پخش پادکستی رادیوجوان بود. ما هم خیلی از این پیشنهاد استقبال کردیم چون دوست داشتیم آجیل را از طریق رادیو جوان که پُرمخاطب‌ترین شبکه ایرانیان است به گوش شنونده‌ها برسانیم. علاوه بر آن پادکست فارسی تازه داشت مورد توجه قرار می‌گرفت و رادیو جوان با معرفی بخش پادکستش، که آن موقع تازه داشت شروع می‌شد، کمک زیادی به معرفی پادکست‌ها می‌کرد.

به کدام یک از پادکست‌های رادیو جوان گوش می‌کنید؟
پادکست Glory Stories برای‌مان بسیار حس نوستالژی دارد و گوشش می‌دهیم. موقع رانندگی و دور همی هم پادکست Dor Dor را بسیار دوست داریم.

حرفی هست که مانده باشد و ما نپرسیده باشیم؟
در آخر می‌خواهیم به شنوندگان‌مان بگوییم که از همراهی‌شان کلی انرژی می‌گیریم، به خصوص وقت‌هایی که برای‌مان پیام می‌دهند و نظرات‌شان را برای‌مان می‌فرستند. در اپیزودهای آینده هم ما را همراهی کنید و در گفتگوی خودمانی ما شریک باشید.

 

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید