پیش از شروع و اولین قدم ها

باسلام به همراهان خوب مجله پُل، اگر مقاله اول پ مثل پادکست را مطالعه کرده باشید، اطلاع دارید که از سیزدهمین شماره پُل سلسله مقالاتی رو شروع کردیم تا باهم بیشتر با دنیای پادکست‌ها آشنا بشویم و نکات کاربردی هم درباره آن‌ها یادبگیریم. اگر هم مطالعه نکردید پیشنهاد می‌کنیم که همین الان این کار را انجام دهید تا باهم پیش برویم.

همانطور که اشاره شد در این مقاله قصد داریم قدم‌های اولیه چگونگی شروع یک پادکست را که دربرگیرنده ایده شروع کار، تعریف مخاطب اولیه، دلیل گوش کردن مخاطب به پادکست شما و نکاتی پیرامون نام‌گذاری هست را مرور کنیم. در انتها هم به معرفی پادکست‌های موفق چای با بنفشه و Stuff You Should Know خواهیم پرداخت.

قدم اول: چرا می‌خواهیم پادکست بسازیم؟
دقیقاً همانند انجام دادن بسیاری از کارهای مهم، برای شروع می‌بایست ذهنیتی روشن از دلیل وقت و انرژی گذاشتن روی تولید یک برنامه در قالب پادکست داشته باشیم. بسیاری از ما توانایی خوبی در ارائه مطالب به روشی جذاب برای افراد دیگر داریم. ممکن است این مطالب در زمینه‌ای کاملاً تخصصی مانند رشته تحصیلی، مهارت ورزشی، زمینه کسب و کار حرفه‌ای ما و یا مربوط به موضوعات عمومی باشد. در این صورت، تولید محتوا در قالب پادکست می‌تواند روشی عالی برای بهره بردن از این توانایی باشد و امکان به اشتراک‌گذاری مطالب با مشتریان و مخاطبان را برای ما ممکن می‌سازد. البته ممکن است برخی از ما به تولید پادکست صرفاً از جنبه سرگرمی نگاه کنیم. که در اینصورت هم آگاهی داشتن از دلیل انجام کار می‌تواند ما را کمک کند. قصد و هدف ما هرآنچه که باشد، اصولاً اگر بتوانیم مطلب و یا داستانی را برای افراد تعریف کنیم و از آن‌ها بازخورد مثبتی داشته باشیم، به احتمال زیاد موفقیت در انتظار پادکست ما هم خواهد بود.

قدم دوم: مخاطب پادکست ما چه کسی است؟
یکی دیگر از سوالات بسیار مهمی که می‌بایست در ابتدای مسیر از خودمان بپرسیم این است که، برای چه کسی پادکست درست می‌کنیم؟ بصورت کلی، اگر بادقتی مناسب بدانیم که برای چه کسی محتوا تولید می‌کنیم و چرا این کار را انجام می‌دهیم (قدم اول)، دیگر دغدغه‌ای برای پیداکردن مخاطب و یا افزایش آن نخواهیم داشت. به‌عنوان مثال اگر شما در زمینه ورزش به شکل حرفه‌ای فعالیت می‌کنید و به تولید پادکست علاقه داشته باشید، اکثریت مخاطبین شما افرادی خواهند بود که تمایل دارند مطالبی مفید در ارتباط با تغذیه سالم، ورزش کردن و تناسب اندام دراختیارشان قرار بگیرد. یکی از تکنیک‌های کاربردی که برای درک بهتر مخاطب بسیار پیشنهاد می‌شود داشتن تصویری دقیق از جزئیات شنونده مورد علاقه ماست. این کار ذهنیت بسیار خوبی از دموگرافی (بازه سنی، جنسیت، شغل، محل زندگی و…) چگونگی شخصیت، علایق و نیازهای مخاطب ایجاد می‌کند و کمک بسیار زیادی در برنامه‌ریزی تولید محتوا به تولید کننده می‌کند که آیا شنونده ما این موضوع را دوست دارد؟ این اپیزود منطبق بر مواردی هست که او نیاز دارد؟ به اندازه کافی بر روی آنچه که مخاطب علاقه دارد تمرکز شده است؟ و سوالاتی از این دست که باعث جذابیت بیشتر محتوای شما و قدم برداشتن در مسیر درست می‌شود.

قدم سوم: دلیل گوش کردن مخاطب به ما چیست؟
ممکن است اطلاعاتی ارائه بدهیم که به کسی کمک کند تا وزن خود را کاهش دهد (مانند مربی ورزشی)، یا مصاحبه‌ای جالب با یکی از افراد تاثیرگذار جامعه انجام دهیم و یا به بالاتر بردن سطح دانش عمومی جامعه کمک کنیم؛ درتمامی این فعالیت‌ها درحال تولید ارزش برای شنوندگان خودمان هستیم. به بیان دیگر، نه تنها به آن‌ها دلیلی برای گوش کردن به مطالب داده‌ایم، که نفع رساندن در قبال شنیدن برنامه ماست، بلکه با ایجاد ارزش به آن‌ها دلیلی داده‌ایم که برای اطلاعات بیشتر به ما بازگردند. مهم است که در مراحل برنامه‌ریزی درباره این موضوع فکر کنیم. آیا می‌توانید 10-15 اپیزود از پادکست خودمان را بنویسیم که فکر می‌کنیم مخاطب هدف ما دوست دارد آن‌ها را گوش کند و یا حتی شنیدن آن را به دیگران هم توصیه کند؟

نوشتن شرح پادکست Podcast Descriptions خوب (که به عنوان خلاصه برنامه نیز شناخته می‌شود) یکی از مهم‌ترین اجزایی است که به مخاطبین در درک بهتر ژانر پادکست ما و دادن سرنخ دلیل گوش کردن به مطالب تولید شده بسیار کمک می‌کند. پیشنهاد می‌کنیم در این زمینه توجه بیشتری به شرح پادکست‌های موفق مورد علاقه خودتان داشته باشید. البته در ادامه مقالات و بررسی برنامه‌های مختلف، بیشتر به این موضوع مهم خواهیم پرداخت.

قدم چهارم: انتخاب نام مناسب برای پادکست
توجه نکردن به نام برنامه‌ای که می‌خواهیم تولید بکنیم و انتظار دیدن استقبالی بی‌سابقه از آن، بدون شک، بیشتر تصوری باطل است. انتخاب کلمه یا عبارتی مناسب با ماهیت کاری که انجام می‌دهیم قالب اوقات نه تنها باعث تاثیر مستقیم بر تعداد مخاطبین آن دارد بلکه می‌تواند نشانگر خلاقیت و توجه ما به جنبه‌های زیبایی‌شناختی زبان مورد استفاده (دراینجا فارسی) نیز داشته باشد. اگرچه که می‌توان روش‌های گوناگونی را برای نام‌گذاری پادکست‌ها برشمرد، اما پیشنهاد ما استفاده از یکی از سه روش زیر است:
• نام هوشمندانه (خلاقانه)
این دسته از اسامی معمولاً از کلمات عمیق، ترکیبی، جسورانه و نوآورانه تشکیل شده‌اند. می‌بایست در کاربرد آن‌ها نهایت دقت را داشته باشیم و ترجیحاً با افراد صاحب نظر هم مشورت کنیم.
• نام توصیفی
قالب اوقات نام‌های راحت برای جستجو (و شاید زیاد استفاده شده) و استفاده از کلمات ساده جهت سهولت رسیدن به گوش مخاطب هدف. برای مثال نام The Cooking Podcast* می‌تواند انتخابی کم ریسک و توصیف کننده برنامه‌ای درباره طرز تهیه خوراک و موادغذایی باشد.
* این نام کاملاً تصادفی و به عنوان مثال انتخاب شده است.
• استفاده از نام خودتان یا یک برند تجاری
معمولاً زمانی استفاده می‌شود که میزبان یا میزبانان پادکست ازقبل برای اکثریت مخاطبین‌شان شناخته شده باشند. این روش می‌تواند برای یک شخص حقیقی و یا یک برند تجاری شناخته شده اتفاق بیافتد.

عرفی پادکست فارسی این شماره
نام پادکست: چای با بنفشه
میزبان: بنفشه طاهریان
دسته بندی: ادبیات، شعر و داستان
زمان هر اپیزود: 30 تا 40 دقیقه
سال فعالیت: 2019 تا الان (زمان انتشار این مقاله)
شرح پادکست: در این پادکست بنفشه طاهریان قصه خسرو و شیرین اثر نظامی گنجوی را به زبانی ساده و امروزی بیان می‌کند و بخش‌های کوچکی از اشعار نظامی هم در هر اپیزود خوانده می‌شود.

معرفی پادکست انگلیسی این شماره
نام پادکست: Stuff You Should Know
میزبانان: Josh Clark; Charles W. “Chuck” Bryant
دسته بندی: آموزشی
زمان هر اپیزود: 20 تا 60 دقیقه
سال فعالیت: 2008 تا الان (زمان انتشار این مقاله)
شرح پادکست: این پادکست مطالب آموزشی را در مورد موضوعات مختلف عمومی با رگه‌هایی از زبان طنز به شنوندگان ارائه می کند و از زمان شروع انتشارش، به طور مداوم جزو 10 پادکست برتر iTunes قرار داشته و یکی از محبوب‌ترین پادکست‌های جهان است که ماهانه میلیون‌ها بار شنیده می‌شود.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید