تاثیر دوش گرفتن روی ذهن

تا به حال فکر کردید که چرا در «حمام» بهترین ایده‌ها به ذهن انسان می‌رسد؟ دانشمندان مطالعه ای انجام دادند که نشان می‌دهد «72 درصد» از مردم، در حمام ایده های خلاقانه زیادی دریافت می‌‌کنند. چرا این طور است؟ خب، حمام مکانی امن است که «دوپامین بالا، حالت آرام و ذهن متمرکز» را فراهم می‌کند. این‌ها عواملی هستند که برای خلاقیت و شکل گیری یک ایده لازم هستند. ایده‌ها قبل از اینکه به جلو بروند، باید مزه‌دار شوند، شکل بگیرند و پخته شوند. دوش گرفتن این زمان لازم را فراهم می‌کند.

دوپامین برای خلاقیت حیاتی است و زمانی ترشح می‌شود که آرام باشیم، احساس خوبی داشته باشیم، به موسیقی گوش کنیم، ورزش کنیم و بله، دوش بگیریمعلاوه بر دوپامین، دوش گرفتن فرصتی را برای حواس‌پرتی فراهم می‌کند.

همانطور که یکی از محققان دانشگاه هاروارد می‌گوید:

«در حمام شرایط لازم برای خلاص شدن از دست افکار ناکارآمد فراهم می‌شود. ما یک مطالعه جهانی انجام دادیم و متوجه شدیم که مردم، الهامات خلاقانه تری را پس از دوش گرفتن گزارش کردند.» 

بنابراین همه ما باید همیشه یک دفترچه یادداشت نزدیک درب حمام داشته باشیم!

شاید دلیل اینکه بیشتر خلاقیت من زیر دوش می‌آید این است که در طول روز به ذهنم اجازه نمی دهم فضایی سرگردان شود ورویا پردازی کنم. روز من اغلب از لحظه ای که از خواب بیدار می شوم تا زمانی که به رختخواب می روم احساس می کنم پر شده است.

تاثیرات حمام کردن و دوش گرفتن

شبیه‌سازی محیط حمام

دوش گرفتن عالی است و فواید دوش گرفتن بسیار زیاد می باشد اما شما نمی‌توانید تمام روز را در حمام باشید! در ادامه چند نکته وجود دارد تا بتوانید مشابه با فضای داخل حمام، ذهن خود را باز کنید و ایده پردازی کنیدقبل از بچه‌ها بیدار شوید تا حداقل نیم ساعت وقت آزاد و بدون دغدغه داشته باشید.

  • در بیرون از خانه قدم بزنید.‌‌
  • به موسیقی خوب و الهام‌بخش گوش کنید.‌
  • وقتی کار ضروری یا مهم ندارید، از میز کارتان دور شوید.
  • وقتی بچه‌ها بازی می‌کنند به آنها بپیوندید.
  • بعد از ساعت 8 شب گوشی خود را خاموش کنید.

در دنیایی که بیش از حد شلوغ است، فضا و رویاها مهم هستند. یافتن زمان همیشه آسان نیست؛ اما ارزشش را دارد. بنابراین به منظور رشد خلاقیت آب را گرم کنید، تلفن را خاموش کنید و بک چیز جدید کشف کنید. ممکن است فقط یک دوش تا ایده عالی بعدی خود فاصله داشته باشید!

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید