«چپ‌دست‌» فردی خاص در جامعه است و هر سال در 13 آگوست، روز جهانی مخصوص به خود را دارد. این راهی برای قدردانی از کسانی است که برخلاف اکثریت مردم، چپ دست به دنیا می‌آیند. تقریبا 10 تا 12 درصد از جمعیت جهان را چپ دست‌ها تشکیل می‌دهند. پیشنهاد می‌کنیم این روز را با دوستان چپ دست و خانواده خود جشن بگیرید!

چه چیزی بین باراک اوباما، بیل گیتس، آلبرت انیشتین، اپرا وینفری، رافائل نادال، آنجلینا جولی و آمیتا باچان مشترک است؟ بله، همه آنها چپ‌دست هستند! درباره چپ‌دست‌ها حقایقی وجود دارد که آنها را از بسیاری جهات منحصربه‌فرد می‌کند.

برای مثال امکان دارد که یکسری افراد، از چپ‌دست‌ها بترسند! این وضعیت می‌تواند یک فوبیا باشد که با نام «سینیستروفوبیا» شناخته می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم برای شناخت دوستان چپ‌دست خود، این مطلب را بخوانید.

چپ دست

چپ‌دست‌ از سمت راست مغز استفاده می‌کند

در واقع این نیمه راست مغز است که سمت چپ بدن را کنترل می‌کند و بالعکس. از این رو چپ‌دست‌ها بیشتر از راست دست‌ها از سمت راست مغز خود استفاده می‌کنند.

چپ‌دست بعد از سکته سریع‌تر بهبود می‌یابد

سمت چپ مغز انسان که افراد راست دست بسیار از آن استفاده می‌کنند، عملکرد زبان ما را کنترل می‌کند. سکته‌های سمت چپ بدن، زبان یک فرد راست دست را دستکاری می‌کند؛ اما چپ‌دست‌ها کمتر به سمت چپ مغز وابسته هستند. از این رو آنها می‌توانند پس از سکته، توانایی‌های زبانی خود را سریعتر  بازیابی کنند.

چپ‌دست در برخی ورزش‌ها بهتر است

آن‌ها در ورزش، معمولا هنگام رویارویی یک به یک خوب هستند. در بازی‌هایی مانند بیس‌بال، بوکس، شمشیربازی و تنیس، چپ‌دست‌ها اغلب نسبت به حریفان راست دست خود (که معمولا به بازی با بازیکنان راست دست عادت دارند) برتری دارند.

چپ‌دست‌ بودن مزایای تایپ کردن دارد

در صفحه کلید QWERTY، آنها می‌توانند بیش از 3000 کلمه انگلیسی را تنها با استفاده از دست چپ تایپ کنند. این در حالی است که تنها حدود 300 کلمه را می‌توان با دست راست تایپ کرد. متوجه خواهیم شد که بیشترین حروف تایپ شده، در سمت چپ صفحه کلید هستند.

ژنتیک در چپ‌دست بودن نقش دارد

در اصل مطالعه‌ای در دانشگاه نشان می‌دهد که اگر جنین بخواهد دست چپ خود را در رحم بمکد، به سمت چپ‌دست شدن بزرگ می‌شود. ژنتیک نیز در تعیین چپ‌دست بودن نقش دارد.

چپ دست

در بعضی فرهنگ‌ها چپ‌دست بودن غیرطبیعی است

در کشورهای شرقی یا در خاورمیانه، تصورمی‌شود که چپ‌دست، بی‌ادب است. در هند، چپ دستی هنوز هم اغلب یک فال بد در نظر گرفته می‌شود. همچنین اغلب به کسی چپ‌دست گفته می‌شود که از «دست اشتباه» استفاده می‌کند. حتی در انگلستان زمانی کودکان چپ‌دست مجبور بودند از دست راست خود استفاده کنند.

چپ‌دست‌ چند کار را همزمان انجام‌ می‌دهد

اگرچه این موضوع هنوز مورد بحث است؛ اما مطالعات نشان داده است که هنرمندانی مانند نقاش، موسیقیدان و حتی معمار عمدتا چپ‌دست است. چپ‌دست‌ها به طور کارآمد چندوظیفه‌ای هستند؛ زیرا آنها به وظایف به عنوان یک کل نگاه می‌کنند.

مشکلاتی که چپ‌دست در زندگی روزمره دارد

کارشناسان می‌گویند حداقل 10 درصد از مردم جهان چپ‌دست هستند و این تعداد کمی نیست. با این حال در دنیایی که برای راست‌دست‌ها طراحی شده است، چپ‌‌دست‌ها اغلب برای انجام کارهای ساده روزانه هم به سختی تلاش می‌کنند.

  • آنها باید یک میز راحت (مخصوص) برای با دست چپ نوشتن پیدا کنند.
  • قیچی، موچین، بطری بازکن، اکثر تجهیزات آشپزخانه و حتی وسایل اصلی خانگی برای راست‌دست‌ها طراحی شده است.
  • پیدا کردن یک قیچی که برای آنها کار کند و به انگشتان آنها آسیبی نرساند دشوار است.
  • صفحه کلید و ماوس کامپیوتر نیز برایشان مناسب نیستند.‌
  • آنها هنگام صرف غذا با گروهی از دوستان، باید مطمئن شوند که آرنجشان با شخص دیگری که با دست راست غذا می‌خورد برخورد نکند.
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید