کافه بسیار قدیمی و کوچکی در گرند بازار استانبول وجود دارد که صد سال قبل توسط ایرانی‌ها اداره می‌شد. ایرانی‌ها چای و قهوه را به بهترین روش دم می‌کردند و در قهوه‌خانه‌داری نیز سابقه طولانی داشتند. این کافه که به ترکی Sark Kahvesi و به فارسی قهوه‌ شرقی نامیده می‌شود، احتمالاً جزو قدیمی‌ترین قهوه‌خانه‌های شهر استانبول باشد. اگر به بازار بزرگ استانبول رفتید، حتماً برای استراحتی کوتاه و نوشیدن یک فنجان قهوه‌ ترک اصل به این قهوه خانه سر بزنید. تست کردن باقلوا، راحت‌الحلقوم و کیک‌های تازه‌‌ آن‌ها را از دست ندهید. در فصل گرما یک لیوان آب میوه‌ یا لیموناد خنک در این کافه نوش جان کنید؛‌ شهرت آب میوه‌های آن‌ها نیز کمتر از چای و قهوه‌هایشان نیست. به خصوص اگر بچه‌های کوچک همراه شما هستند و چای یا قهوه نمی‌نوشند. جز نوشیدنی و شیرینی‌جات می‌توانید بستنی، اسنک و ساندویچ‌های خوشمزه‌ای هم در این کافه پیدا کنید.

فضای کافه

این قهوه‌خانه‌ قدیمی دقیقاً نقطه‌ مقابل قهوه خانه‌های لوکس شهر است و شما را به دوران قدیم استانبول می‌برد. روی سقف پوسته پوسته‌ شده‌ آن، تصاویری از رقص سماع، مولانا و…  نقاشی شده است. به خاطر فضای شرقی و قدیمی، توریست‌های غربی زیادی به این کافه سر می‌زنند. سماور مسی در گوشه‌ این کافه دیده می‌شود. روی میزها رومیزی‌هایی با طرح‌های شلوغ می‌بینید. صندلی و میزها مدل ساده و قدیمی دارند. تعدادی صندلی داخل کافه و تعدادی نیز بیرون مغازه چیده شده‌اند. در مجموع فضا فرهنگ شرقی و ترکیه‌ای را منعکس می‌کند.

قهوه در شن و ماسه داغ

قهوه ترک در این کافه در شن داغ دم کشیده و سرو می‌شود. روش سرو جذاب، بو و طعم وسوسه‌انگیز این قهوه هر توریستی را به مغازه‌ قهوه شرقی می‌کشاند. طعم این قهوه با قهوه‌هایی که در قهوه‌جوش‌ها دم می‌کشند بسیار تفاوت دارد. قهوه‌ دم کشیده شده در شن طعم قوی‌تر و سنگین‌تری نسبت به انواع معمولی قهوه دارد. دمای شن و ماسه‌ به حدی است که قهوه را سریعاً به جوش می‌آورد و از طرفی عطر و طعم دانه‌ آسیاب شده‌ قهوه را کاملاً از ذرات قهوه بیرون می‌کشد.

رسیدن به قهوه شرقی

همانطور که گفتیم برای رفتن به قهوه شرقی باید به بازار بزرگ استانبول در امینونو بروید. کاپالی چارشی بسیار وسیع و پیچیده است، برای یافتن این قهوه خانه باید روی نقشه کوچه‌ Yaglikçilar را پیدا کنید. کافه دقیقاً نبش کوچه‌ fesçiler قرار دارد. بوی خوش قهوه‌ تازه دم را دنبال کنید، به سادگی کافه را می‌یابید. از هر کسی که نام کافه را بپرسید، قهوه‌خانه شرق را به شما نشان می‌دهد. اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم که قیمت‌های این کافه کمی از میانگین بالاتر است. علت نیز مسلماً توریستی بودن این فضا است. قهوه‌خانه‌ شرق از ساعت ۹ صبح الی ۷ عصر پذیرای شما خواهد بود. اگر صبح به بازار سربزنید احتمالاً تجمع و شلوغی را نخواهید دید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید