یک نقاشی بسیار گران‌بها دارید و آن را روی دیوار اتاق خوابتان آویزان کرده‌اید. اگر شما آن را به دنیا نشان ندهید چند نفر شانس تماشای این اثر هنری را دارند؟ هنر دیوارنگاری یا گرافیتی به هنرمند اجازه می‌دهد که اثرش را به تمام رهگذران نشان دهد. چند سال اخیر کوچه و خیابان‌های استانبول تبدیل به مهد این آثار هنری عمومی شده‌اند. هنرمندان ترکیه و حتی هنرمندان بین‌المللی فرصتی یافته‌اند تا بتوانند هنرشان را نمایش بدهند. برخی از هنرمندان از کشورهای دیگر به استانبول می‌آیند، اثری روی دیواری از شهر نقاشی می‌کنند و می‌روند. در بسیاری از شهرهای دنیا نقاشی کردن روی دیوارها ممنوع است؛ اما در استانبول اگر نقاشی مضمون جنسی یا سیاسی نداشته باشد، شانس ماندگاری روی دیوارهای شهر را دارد. گرافیتی روشی برای بیان اعتراض هنرمند یا ابراز عقیده‌ شخصی اوست.

دیوار نوشته‌ها یا نقاشی‌های دیواری به رنگی‌تر شدن فضای شهری و جاری شدن حس زندگی در شهر کمک زیادی می‌کنند. با هم به کشف نقاشی‌های خیابانی استانبول می‌رویم. تقریباً در تمام محله‌ها می‌توانید نقاشی دیواری پیدا کنید، اما طبق تجربه بهترین محله‌های استانبول برای کشف گرافیتی‌ها کوچه پس کوچه‌های جاده‌ استقلال، کادی‌کوی، کاراکوی، بومونتی و بالات هستند. بیشتر این مکان‌ها نزدیک کافه‌های محلی جذاب هستند. ما چندی از آثار معروف را گلچین کردیم. با برخی از خالقان آن‌ها تماس گرفتیم و درخواست کردیم تا درباره‌ کارشان توضیح دهند. در شماره‌های قبل مجله‌ پل اپلیکیشنی به نام Street art Istanbul را معرفی کردیم. اگر همین نام را در اینستاگرام دنبال کنید، هزاران اثر دیگر به همراه نام خالقان و آدرس آن‌ها را کشف خواهید کرد.

پانداهای LEO

این خرس‌های بامزه‌ و کمی خشن در لیست ۱۰ گرافیتی مشهور استانبول قرار دارند. خالق آن‌ها فردی با نام Leo Lunatic است. بیشتر کارهای او روی دیوارهای کوچه‌های اطراف برج تاریخی گالاتا هستند. لئو حالا به یکی از برندهای خلق گرافیتی در استانبول تبدیل شده است. می‌توانید آثار دیگرش را در اینستاگرامش به آدرس leolunatic ببینید.

خصومت خیابانی با MET

دو اثر Public Spot و Choose your side از آرتیستی معروف به نام Muhammed Emin Turkmen با نام مستعار Met است. یک بار شخصی ناشناس به دلیلی نامعلوم روی اثر Public Spot او رنگ پاشید. هنرمندان خیابانی به این کار غیراخلاقی و البته متداول به اصطلاح cross می‌گویند. بعد از این اتفاق محمد دوباره کار قدیمی‌اش را ترمیم کرد و اثر زیباتری خلق شد. هر دو اثرش را می‌توانید در کاراکوی ببینید و یا به اینستاگرامش به آدرس meturkmen سر بزنید. او به تازگی اثر زیبایی به نام love خلق کرده که در نگاه اول مانند یک تابلوی نئون به چشم می‌رسد.

سلبریتی‌های آقای BESK

یکی از افرادی که پرتره‌های اشخاص معروفی مانند آلبرت انیشتین، ادری هپبورن، مارلین مونرو، سالوادور دالی، آتاتورک، چارلی چاپلین، آیس کیوب، فریدا، کاراکترهای جنگ ستارگان و… را روی دیوارهای استانبول آورد mr.besk بود. نشان مخصوص او در بیشتر پرتره‌هایش تاجی روی سر و دایره‌ای دور چشم است. به نظر می‌رسد همه‌ این پرتره‌ها اشخاص مورد علاقه‌اش باشند. اگر مایلید کارهای بیشتری از او ببینید به پیج اینستاگرامش به آدرس mr.besk بروید.

پیام روشن KIEN

پیام آثار kien به سادگی قابل فهم هستند. او استایل خاصی در کارهایش ندارد و به همین دلیل تنوع نقاشی‌هایش زیاد است. او از قدیمی‌های این هنر در استانبول است و مدت زیادی است که نقاشی می‌کند. kien در مصاحبه‌ای به مجله‌ پل گفت:‌ «بیشتر درباره‌ معضلات اجتماعی و اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی نقاشی می‌کنم». اثری که از او در می‌بینید در زمان انتخابات خلق شده است و عبارت hayirdir به معنای vote-no نوعی تشویق برای رای ندادن مردم بود. فراگیرترین اثر او کلاه خودی بالدار به نام
war helmet است که در جاهای مختلفی از شهر می‌توان آن را دید. نام اکانت اینستاگرام او kienart است.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید