ترک‌ها مانند بیشتر مردم دنیا علاقه‌ خاصی به فوتبال دارند و از جان و دل تیم‌های محبوبشان را حمایت می‌کنند. از دهه‌ ۹۰ میلادی فوتبال ترکیه پیشرفت‌های زیادی کرده است. در سال ۲۰۰۰ ترک‌ها درخشش چشم‌گیری در جام یوفا داشتند. البته پس از آن افت و خیزهای بسیاری را شاهد بودیم. در یورو ۲۰۰۸ دوباره شاهد یک فوتبال فنی از این کشور بودیم. متوسط کیفیت فوتبال در ترکیه بالاست، هر چند که تیم‌های فوتبال ترکیه چند سالی همراه جام جهانی نبودند. در ادامه ۵ تیم برتر سوپر لیگ ترکیه را می‌شناسید.

گالاتـا ســارای 
۲۰ قهرمانی در سوپر لیگ ترکیه را در پرونده‌ خود دارد و از این نظر (با اختلاف کمی از فنرباهچه) تیم برتر ترکیه به حساب می‌آید. این باشگاه قهرمان آخرین سوپر لیگ است. از نظر قدمت دومین تیم پس از تیم بشیکتاش است؛ اما از نظر محبوبیت بیشترین و متعصب‌ترین طرفداران را دارد. این باشگاه را پسران دبیرستان گالاتا سارای در سال ۱۹۰۵ (دوره عثمانی) افتتاح کردند. باشگاه گالاتاسارای در رشته‌های ورزشی دیگر هم فعالیت دارد، اما شهرتش را مدیون تیم فوتبالش است. نام این باشگاه به فارسی به معنای کاخ گالاتا است که اشاره به محله‌ گالاتا و محل قرارگیری باشگاه در استانبول دارد. لقب‌هایش (شیرهای زرد و قرمز) و (فاتحین اروپا) است؛ زیرا تنها تیم ترکیه‌ای بود که در سال ۲۰۰۰ قهرمان جام یوفا و سوپر جام اروپا شد. طبق نظرسنجی‌ها این تیم هشتمین تیم محبوب دنیاست. به جز بازیکنان ترکیه‌ای، بازیکنانی از اروگوئه، برزیل، نروژ، سوئیس، یونان، کنگو، ژاپن، مراکش، هلند، الجزایر، سنگال و نیجریه برای این تیم توپ می‌زنند. فاتح تریم از سال ۲۰۱۷ سرمربی‌گری این تیم را عهده‌دار است.

بــورسـا اسپــور

بورسا اسپور در سال ۱۹۶۳ در شهر بورسای ترکیه تاسیس شد. در مجموع افتخارات این تیم شامل یک بار قهرمانی در سوپر لیگ ترکیه و یک بار قهرمانی در جام حذفی ترکیه است. این قهرمانی مربوط به سال ۲۰۱1 مقابل تیم فنرباهچه است. در پی این برد، طرفداران تیم فنرباهچه بخش‌هایی از ورزشگاه کادی‌کوی را تخریب کردند. این تیم در سوپرلیگ اخیر رتبه‌ ۱۶ را کسب کرد. گفتنی‌ است که در مجموع ۱۸ تیم در این رقابت شرکت می‌کنند. تیم بورسا اسپور در کنار بازیکنـان ترکیـه‌ای خود، بازیکنانی از آرژانتیـن، برزیل، سنگال، نیجریه، رومانی، فــرانسه، کامــرون و مقدونیــه‌ شمالــی را دارد. مصطفــی باکال ترکیــه‌ای مربــی این تیــم است.

بشیکتـاش 
۱۵ عنوان قهرمانی در سوپر لیگ ترکیه از افتخارات باشگاه بشیکتاش به شمار می‌روند. این تیم در آخرین سوپرلیگ مقام سوم را کسب کرد. عقاب‌های سیاه لقب قدیمی‌ترین تیم فوتبال ترکیه است که در سال ۱۹۰۳ تاسیس شد. این باشگاه رقیب اصلی دو باشگاه قبلی است. این تیم یک گروه هواداران معروف به چارشی دارد که تشویق‌های خاص خودشان را دارند و بسیار متعصبانه از تیمشان حمایت می‌کنند. نام این تیم را از نام محله‌ بشیکتاش استانبول اقتباس کرده‌اند و یک میدان با نماد عقاب سیاه هم در محله ساخته‌اند که بسیار مشهور است. بازیکنان این تیم از کشورهای ترکیه، آلمان، فرانسه، صربستان، کانادا، شیلی، هلند و پرتقال هستند. عبدالله مجیب آوجی ترکیه‌ای از ابتدای سال ۲۰۱۹ مربی‌گری این تیم را برعهده گرفت.

فِنَــرباهچــه
۱۹ بار قهرمان سوپر لیگ ترکیه شده است. فنرباهچه رقیب سایه به سایه‌  باشگاه گالاتاسارای و نهمین تیم محبوب دنیاست؛ اما در سوپرلیگ اخیر ضعیف عمل کرد و ششم شد. این تیم به دو لقب (قناری‌های زرد) و (افسانه) شهرت دارد. از نظر قدمت سومین تیم قدیمی ترکیه (تاسیس در سال ۱۹۰۷ میلادی) است و نامش را از نام محله‌ فنرباهچه در استانبول اقتباس کرده‌اند. ورزشگاه تیم فنرباهچه در محله‌ کادیکوی واقع شده است. این تیم بازیکنانی از ایران، شیلی، مراکش، فرانسه،‌ برزیل، هلند، اسپانیا، نیجریه، غنا، اروگوئه، صربستان و… را در ترکیبش داشته و دارد. فنر به خرید بازیکنان خارجی گران مشهور است. اللهیار صیادمنش بازیکن پر افتخار سابق تیم استقلال در خرداد ماه سال جاری به باشگاه فنرباهچه پیوست که برایش آرزوی موفقیت و نام‌آوری داریم. ارسون یانال ترکیه‌ای از سال ۲۰۱۸ مربیگری تیم فنرباهچه را برعهده دارد.

ترابــزون اسپــور
ترابزون اسپور در سال ۱۹۶۷ در شهر ترابزون تاسیس شد و با وجود اینکه جوان‌ترین باشگاه در لیست ۵ تایی ماست، توانسته ۶ بار عنوان قهرمانی سوپر جام را کسب کند. لقب این تیم (طوفان دریای سیاه) است. این تیم در سوپر لیگ اخیر نیز رتبه‌ چهارم را کسب کرد. مجید حسینی بازیکن ایرانی از سال گذشته برای این تیم بازی می‌کند. دیگر بازیکن ایرانی این تیم وحید امیری است که او هم سال گذشته به این تیم پیوست. او در ۲۲ بازی خود، یک گل برای ترابزن زده است. تیم ترابزون اسپور چند ماه قبل سهمیه‌ پلی آف سال آینده لیگ اروپا را به دست آورد. این تیم  بازیکنان دیگری از آرژانتین، پرتغال، نیجریه، کلمبیا، سنگال، آذربایجان و غنا را در ترکیبش دارد. اونل کارامن ترکیه‌ای سرمربی تیم ترابزون اسپور است.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید