در شمال شاخ طلایی در استانبول برج سنگی به سبک معماری رومی به نام گالاتا یا برج مسیح وجود دارد که مقصد بسیاری از توریست‌ها است. امتیازی که توریست‌ها در سایت tripadvisor به این برج داده‌اند ۴.۵ از ۵ است، این امتیاز یعنی شما چه ساکن ترکیه باشید، چه گردشگر باشید باید حتماً سری به این برج بزنید. گالاتا یکی از نماد‌های شهری برجسته برای استانبول به شمار می‌رود. در ادامه‌ متن شما نیز دلیل جذب این همه گردشگر به برج گالاتا را خواهید دانست.

ویژگی های بنای برج گالاتا

بنای این برج مربوط به دوران قبل از سقوط قسطنطنیه توسط دولت عثمانی و پایان امپراتوری روم شرقی (۱۳۴۸ میلادی) است. ارتفاع این برج نه طبقه‌ای با در نظر گرفتن کلاهک و تزئینات بالایی حدود ۶۷ متر می‌شود. برای اینکه این برج در گذر قرن‌ها استوار بماند در زمان ساخت، قطر دیوارهای بیرونی را حدود ۳.۷۵ متر در نظر گرفته‌اند. این بنای قدیمی بارها مورد حمله و فرسایش طبیعی قرار گرفته و دوباره بازسازی شده است. گالاتا را روی تپه ساخته‌اند تا دید بهتری به اطراف داشته باشد. این برج با هدف نظامی و دیده‌بانی برای تنگه‌ بسفر بنا شده است.

گالاتا با استناد به تاریخ در زمان‌های دور برای مدتی زندان مخفی و بعد از آن رصدخانه بود. در افسانه‌های ترکی آمده است که یک دانشمند یک پرنده ساخت و از بالای این برج به پایین پرید و سالم فرود آمد. بعدها او را تبعید کردند؛ زیرا معتقد بودند که مردی چنین شجاع که از هیچ چیز نمی‌ترسد می‌تواند برای عثمانیان خطرناک باشد. در سال‌های اخیر در جریان بازسازی‌، یک آسانسور نیز به آن اضافه کرده‌اند. از بالای این برج ایاصوفیه، دریای مرمر، کاخ توپکاپی و تنگه‌ بسفر به خوبی دیده می‌شوند. در ساعاتی مرغ‌های دریایی بر فراز این برج پرواز می‌کنند که صحنه‌ جالبی را رقم می‌زنند. دوربین موبایلتان را برای ثبت یک سلفی جذاب آماده کنید.

برج گالاتا

اطراف گالاتا چه خبر است؟

در واقع دلیل جذب توریست به این برج تنها خود ساختمان برج نیست. دریا استانبول را در آغوش کشیده است و مردم برای اتصال قسمت‌های مختلف این شهر به هم پل‌هایی روی آب‌راه‌ها و تنگه‌ها ساخته‌اند. یکی از این پل‌های قدیمی پل گالاتا در نزدیکی برج گالاتا است. پلی که اگر عاشق باشید یا دلتان بخواهد ماهیگیران و صبوری‌شان را تماشا کنید باید لحظاتی را روی آن بگذرانید. در ادبیات عاشقانه‌ ترکیه از این پل سخن‌های زیادی گفته‌اند. روی این پل یک چشمتان به اروپاست و چشم دیگر شما به آسیا. غذاهای خیابانی ارزان و خوشمزه‌ای روی این پل پیدا می‌شوند.

در شاخ طلایی استانبول لحظه‌ای جادویی از غروب وجود دارد که به مدت چند دقیقه خورشید پروتوهایش را روی دریا می‌پاشد و تمام دریای مرمره، طلایی رنگ به نظر می‌رسد. اگر برای شما هم سوال است که چرا به این قسمت شاخ طلایی می‌گویند باید بدانید که این خلیج زیبا از بالا به شکل شاخ گاو دیده می‌شود. از بالای برج گالاتا، پل فلزی گالاتا به خوبی مشخص است. در کوچه‌های اطراف گالاتا آبمیوه فروشی‌های وجود دارند که باید آن‌ها را تست کنید. دیوارها و کرکره‌های مغازه‌ها پر از گرافیتی و نقاشی هستند. یکی از معروف‌ترین دیوار نوشته‌هایی که معمولاً توریست‌ها با آن عکس می‌گیرند، متنی با عنوان Make art not war (هنر خلق کن نه جنگ!) است. علاوه بر این اطراف برج هنرمندان خیابانی را می‌بینید که در حال نواختن هستند.

 چطور و کی به گالاتا برویم؟

گالاتا در منطقه‌ Beyoglu استانبول (بخش اروپایی) که یکی از شلوغ‌ترین و پر رفت و آمدترین قسمت‌های شهر است، قرار دارد. در قلب استانبول، خیابان استقلال را تا انتها بروید و وارد گالیپ شوید تا به برج برسید. اگر با مترو جابه‌جا می‌شوید، ‌با خط M2(خط سبز)، در ایستگاه شیشانه پیاده شوید. ما بر روی نقشه مترو استانبول ایستگاه را برای شما مشخص کرده‌ایم.
بهترین زمان برای رفتن به گالاتا زمانی است که خورشید کم‌کم در حال خداحافظی کردن از آسمان است. یک نمای ۳۶۰ درجه از شب استانبول نصیب کسانی می‌شود که در این زمان به طبقه‌ آخر برج می‌روند و با یک چای یا قهوه و یا شاید هم یک شام خوشمزه در کافه و رستوران گالاتا از خودشان پذیرایی می‌کنند. این رستوران لوکس نیست، اما قیمت آن کمی گران‌تر از رستوران‌های این منطقه است.
اگر شلوغی را دوست ندارید توصیه می‌کنیم که صبح یا ظهر به گالاتا بروید. برج از ساعت ۹ صبح پذیرای شما است.روزهای شنبه و یک‌شنبه اوج شلوغی گالاتا است. شب‌ها صف بازدید از بالکن برج بسیار طولانی می‌شود.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید