قدرت رنگ‌ها تا حدی است که می‌توانند یک محله‌ مرده و قدیمی را به مقصدی سرزنده و جذاب برای توریست‌ها و ساکنان استانبول تبدیل کنند. این ویژگی خاصِ محله‌ تاریخی بالات استانبول است که یک جاذبه گردشگری شهری بسیار دیدنی محسوب می‌شود. محله‌ای که می‌تواند به بهترین مقصد برای عکاسی شما تبدیل شود. رنگ‌های زنده‌ پس زمینه حال هر بیننده‌ای را خوب خواهند کرد.  محله بالات یکی از مناطق فقیرنشین استانبول است، اما رنگ‌های زنده‌ آن به هر بیننده‌ای یادآوری می‌کنند که سلیقه هیچ ارتباطی با میزان درآمد و پول شما ندارد و هر کسی با هر سطح درآمدی می‌تواند با سلیقه باشد.

محله بالات محله ای قدیمی و اصیل در استانبول است که با ساختمان های رنگی رنگی، چوبی و تاریخی اش محله ای بسیار جذاب و دیدنی محسوب می شود.

روی پله‌های رنگین‌کمانی کافه رستوران incir Agaci Kahvesi و یا در کوچه‌ها، کافه‌ها و بارهای آنتیک کوچک و زیبایش عکس‌ها دلربا ثبت کنید. بالات در بخش اروپایی استانبول در منطقه‌ فاتیح؛‌ اما به فاصله کمی از تکسیم قرار گرفته است. این محله‌ که برای بیشتر ایرانیان ناشناخته است، شهرت جهانی دارد و در یونسکو به ثبت رسیده است. بالات همچنان بکر باقی مانده و توریست‌های کمی از آن بازدید می‌کنند. اگر از شلوغی فرار می‌کنید و خواهان تماشای هنر و تاریخ در آرامش هستید به بالات سر بزنید و ریلکس کنید.

فرهنگ محله

مردم در  محله بالات همچنان لباس‌های خود را در کوچه روی رخت‌آویزها و بندهای لباس خشک می‌کنند و کودکان در تمام محله در حال بازی در کوچه‌ها هستند. بالات محله‌ای خوب و ارزانی برای خرید سوغاتی و یادگاری است. فضای واقعی استانبول را می‌توانید تنها در بالات درک کنید. قدم زدن در بالات مشابه سفر در تاریخ استانبول و بازگشت به نوستالژی‌ها به نظر می‌رسد. در استانبول عروس و دامادها برای ثبت عکس‌های عروسی‌شان به بالات می‌آیند، اگر خوش شانس باشید می‌توانید یک عروسی ترکیه‌ای را ببینید. این محله بسیار متفاوت از سایر محله‌های دیگر استانبول است، حتی می‌توان آن را نقطه‌ مقابل محله‌ لوکسی مانند ببک دانست.

جاذبه‌ها

شروع شکل‌گیری محله بالات به سال ۱۶۰۰ میلادی باز می‌گردد. یونانیان اولین ساکنان بالات بودند که رفته رفته از آن مهاجرت کردند؛‌ در حال حاضر مردمانی از تمام قومیت‌ها و مذاهب در بالات سکونت دارند. در واقع در بالات می‌توانید چهره‌ چند ملیتی بودن استانبول را مشاهده کنید. بالات زمانی منطقه یهودی‌نشین استانبول بود، اما رفته رفته یهودی‌های استانبول از آن مهاجرت کردند‌؛ البته هنوز هم آثار معماری آن‌ها در اینجا مشاهده می‌شود. در مجموع این محله میراثی از معماری و فرهنگ یهودی-یونانی است. در اینجا می‌توانید کلیسای فلزی ۱۲۰ ساله‌ و دانشگاه Kadir Has را ببینید. به محله‌ کولی‌ها سربزنید، ساختمان قرمز رنگ کالج ارتودوکس ۵۰۰ ساله را تماشا کنید.

کارهای دیگری که می‌توان کرد 

تا چند سال قبل بالات فقط یک محله قدیمی در استانبول بود، اما حالا تبدیل به یک مقصد توریستی برای شهرگردی در استانبول شده است. فضای محله برای پیاده‌روی و تماشا بسیار ایده‌آل است. هر جایی که اراده کنید، یک کافه یا رستوران در چند قدمی خودتان پیدا می‌کنید. پس بدون نگرانی بابت گرسنه و تشنه ماندن، فقط راه بروید و ساختمان‌های این محله را تماشا کنید. شرکت‌های مسافرتی
غیر ایرانی روزانه تورهای پیاده‌روی در بالات را برگزار می‌کنند. ترک‌ها معتقدند که شما می‌توانید بهترین نوع پیتزای ترکی یا همان پیده‌ گوشت را در بالات میل کنید. آخر هفته‌ها کافه‌ها و بارها پر از مردم محلی منطقه می‌شود، می‌توانید بازدیدتان را در این زمان تنظیم کنید تا مردم محلی را ببینید. قیمت خوراکی و نوشیدنی در بالات ارزان‌تر از محله‌های مرکزی شهر است.

اطلاعات بازدید

برای رفتن به محله بالات چندین راه وجود دارد، اما ساده‌ترین راه سوار اتوبوس شدن از تکسیم و رفتن به آنجا است. با مترو و کشتی نیز می‌توانید به بالات برسید و در واقع کوتاه‌ترین مسیر استفاده از قایق برای رسیدن به بالات است. این محله کوچه و پس کوچه‌های زیادی دارد و ممکن است شما در آن گم شوید، از طرفی اینجا هیچ کسی به انگلیسی صحبت نمی‌کند، پس حتماً نقشه بالات را به صورت کاغذی یا به دو صورت آنلاین و آفلاین (بسته به اینکه به اینترنت دسترسی دارید یا خیر) در گوشی تلفن همراه خود داشته باشید. بالات روی تپه و به صورت پلکانی بنا شده است و بازدید از آن ممکن است نفس‌گیر باشد، پس در زمان خستگی برای بازدیدتان از این محله‌ شیب‌دار برنامه ریزی نکنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید