بیوگرافی بهزاد لیتو

بهزاد لیتو (داورپناه) متولد ۵ اسفند ۱۳۷۰ در تهران، یکی از رپرهای جوان ولی بسیار خلاق و صاحب سبکِ ایرانی است. لقب لیتو را به این خاطر انتخاب کرد که تلفظ اسمش برای دوستان خارجی اش سخت بود. می گوید لیتو معنی خاصی ندارد. خانواده‌‌ ۴ نفره‌ داورپناه چند سال قبل از تهران به دبی مهاجرت می کنند و حالا یک سالی می شود که بهزاد به صورت مستقل ساکن تورنتو است. این رپر جوان هنگام سکونت در دبی، وارد رشته‌ مهندسی صدا دانشگاه استرالیایی دبی شد و مدرکش را در این رشته گرفت. بهزاد یک خواهر کوچکتر از خودش دارد.

طبق توصیف های او، خواهرش برعکس بهزاد خجالتی، بسیار درس خوان و موفق است. بهزاد لیتو مهمان مصاحبه اختصاصی این شماره از مجله پل است و از داستان رپر شدنش تا رابطه اش با سردار آزمون و امیر تتلو و همچنین روابط عاشقانه اش برای شما و طرفدارانش می گوید.

اولین باری که شعر گفتی و آهنگ ساختی چند سالت بود و کلاً چه اتفاقی افتاد؟
۱۵ سالم بود و تازه از تهران به دبی آمده بودیم. یک لپ تاپ و یک میکروفون داشتم که به وب کم وصل می شد. نرم افزاری را دانلود کردم که الان نامش یادم نیست. بعد چند بیت آماده دانلود کردم و وارد آن برنامه کردم و یک موزیک واقعاً بد ساختم. از آن یک خروجی گرفتم. بعد با عجله پیش مادرم رفتم و پخشش کردم. مادرم گفت این چرت و پرت ها چیست؟ این اولین باری بود که صدایم را ضبط کردم.

بزرگ ترین موفقیتت در دهه‌ گذشته چه بود؟
یک چیز خاص نیست بلکه مجموعه تلاش هایم است. در این دهه ۴ آلبوم، حدود ۸۰ آهنگ و بیشتر از ۳۰ کنسرت داشتم. در دهه گذشته اتفاقات خوبی برای من افتاد و از این اتفاقات راضی هستم. دهه‌ بعد هم با همین روال جلو می روم تا ببینم چه پیش می آید.

2023 چه اتفاقات حرفه ای برای بهزاد لیتو خواهد افتاد؟
امسال قرار است پرکار باشم. با انرژی زیادی شروع کردم. تلاش برای انتشار ۲۰ آهنگ در برنامه ام است؛ اما بچه ‌های رادیو جوان گفتند که کمی آرام تر پیش بروم.

بزرگ ترین هدفی که با آن روزت را شروع و تمام می کنی چیست؟
حرفه ام هدفم است. صبح تا شب درباره رپ فکر می کنم. یک شب در میان خواب این چیزها را می بینم؛ کنسرت، ضبط و… . پیش آمده که کورس بعضی از آهنگ ها قبل از خواب به ذهنم رسیده اند.

فکر می کنی چه چیزهایی به رپ فارسی اضافه کردی؟
سبک رپ من تجاری است و این سبک چیزی های جدیدی به رپ فارسی اضافه کرده. سبکم با رپِ زیرزمینی که از مسائل اجتماعی می‌ گوید فرق دارد. نه اینکه مقابل آن سبک باشد، فقط با آن متفاوت است.

پیش آمده که به کارهای قدیمی گوش کنی و بگویی کاش این را نمی خواندم؟ و فکر کنی که بازخوانی اش کنی؟
صد در صد. چندتا از کارهای قدیمی هستند که الان اصلاً آن ها را دوست ندارم، اما به فکر دوباره خوانی آن ها هم نیستم.

برای انتشار کدام کارها استرس داشتی؟
اوایل خیلی استرس داشتم؛ ولی دو سال اخیر کمتر شده. می گویم پخش می شود یا مردم می پسندند یا نمی پسندند. به خصوص برای آهنگ (دادیم رفت تو رو) خیلی استرس داشتم؛ اما یکی از بزرگ ترین آهنگ هایم شد.

سخت ترین بخش رپر بودن چیست؟
رقابت خیلی زیاد است. تقریباً هر روز باید به ساخت یک چیزی فکر کنی تا روی بورس بمانی.

عکس جدید بهزاد لیتو

بعد از کار (بگو بازم)، قصد داری دوباره با خواننده های خارجی کار کنی؟
بزرگ ترین آرزوی من این است که با یک خواننده موفق خارجی که هم سبک خودم است، کار کنم. بزرگ ترین ها در سبک ما یعنی Drake و Kanye West. برای همکاری با یک رپر آلمانی و یک رپر فرانسوی هم برنامه ریزی کرده ام.

کدام رپرها را دوست داری؟
بین ایرانی ها وانتونز، پوبون و خلسه را دوست دارم. بین خارجی ها Drake ،Kanye West و Travis Scott.

بهترین بیت سازهایی که با آن ها کار کردی؟
من با جِی‌جِی زیاد کار کردم. به نظرم خیلی خوب بیت می سازد. علی بی و پوبون را هم خیلی دوست دارم و به نظرم آهنگ سازان خوبی هستند.

بهترین همکاری هایت؟
با بچه های گروه خودمان «زدبازی» آهنگ های بزرگی دادیم؛ مثلاً «نکنی باور»؛ آهنگ «فوق‌العاده» با سیجل و سامی بیگی را هم دوست دارم. آهنگم با سوگند «دادیم رفت تورو» و آهنگم با علی بی.

دوست داری در کدام کشور کنسرت داشته باشی؟
صددرصد ایران؛ ولی فعلاً غیرممکن است. در باقی کشورهایی که آرزو داشتم (آمریکا، انگلیس و کانادا) کنسرت داشته ام؛ اما دوست دارم دوباره در انگلیس کنسرت داشته باشم.

درست است که خانواده شما سختگیرند و با رپر شدن شما مخالف بودند؟
پدر و مادرم خیلی موافق هستند و خیلی هم حمایتم می کنند و مشوق بوده اند. حتی مادرم (بِزی لِی) را تاتو کرده است.

داستان اینکه پدربزرگ شما نمی داند که خواننده‌ هستید صحت دارد؟
خیر؛ خدا را شکر هر دو پدربزرگم زنده هستند. هر دو حمایتم می کنند و موزیک مرا دوست دارند. هیچ وقت نگفته اند که این کار را انجام نده.

چون بچه ‌پولدار بودید موفق شدید؟
پدرم در کار صادرات سنگ است؛ اما ۱۰ سال قبل ورشکست شد. قبل از آن وضع ما بد نبود؛ اما وقتی این اتفاق افتاد خودم شروع به کسب درآمد کردم. تا به امروز هم پدرم هزار تومان برای موزیک من هزینه نکرده است.

زندگی بدون چه چیزی برای بهزاد لیتو غیرممکن است؟
بدون مادرم. عاشق مادرم هستم و اگر روزی کنارم نباشد خیلی ناراحت می شوم.

چند وقت است که در کانادا و دور از خانواده ات هستی؟
تقریباً یک سال است که به کانادا آمده‌ام. دلم برای خانواده ام خیلی تنگ می شود چون همیشه با آن ها زندگی می کردم. اوایل خیلی سخت تر بود. گربه ام نیز در دبی مانده که اگر کنارم بود خیلی خوب می شد. اما اینجا هستم و در حال سازگار شدنم؛ چون اینجا برای هدف های من بهتر است.

عجیب ترین واکنش از طرفدارها چه بوده است؟
طرفدارها را خیلی دوست دارم. اتفاقی که خیلی می افتد این است که مثلاً کسی می گوید فلانی خیلی تو را دوست دارد، می شود جلوی دوربین چیزی به او بگویی؟ بعد من مات و مبهوت می مانم؛ عجیب است و نمی دانم چه بگویم. مثلاً اگر تولدش باشد، تولدش را تبریک می گویم درغیراینصورت فقط بای بای می کنم. تا الان اصلاً از آن ها ناراحت نشده ام. همیشه به من عشق می دهند.

بیشترین دایرکتی که دریافت می کنی چیست؟
منو فالو کن.

در برابر هیترها چه واکنشی داری؟
هیچ؛ آرام می شوم و در خودم هضم می کنم. انگار وجود ندارند.

آزار دهنده ترین سوالاتی که معمولاً از تو پرسیده می شوند؟
۲ سوال. اول اینکه ایران می توانی بروی؟ دوم اینکه شعرها را خودت می نویسی؟ این ۲ سوال واقعاً روی مخم هستند.

بزرگ‌ترین شایعه‌ای که در مورد خودت شنیدی چیست؟
خیلی شایعه ندارم. خیلی هم اذیت نمی شوم اگر شایعه ای باشد، چون ۱۰ سال است که در این بازارم. شاید بزرگ ترین شایعه همان موضوع سردار آزمون بود.

دوستی شما و سردار آزمون چطور شروع شد؟ 
دوستی من با سردار از طریق یکی از دوستانم به اسم فرهاد شروع شد که دوست مشترکمان بود. اوایل فقط از طریق اینترنت با هم در تماس بودیم و یکدیگر را از نزدیک ندیده بودیم تا اینکه سردار برای تمرین و مسابقه به ابوظبی آمد. با من تماس گرفت و من هم از دبی به هتل او در ابوظبی رفتم. با هم بگو و بخند کردیم و کمی با هم گشتیم و یک عکس دو نفری گرفتیم. وقتی عکس را منتشر کردیم شایعه شد که چیزی مصرف کرده ایم که چشمان ما قرمز است. نه من اهل این چیزها هستم و نه سردار. به خاطر این شایعه رابطه ما هم کم رنگ تر شد.

در یک کلیپ قدیمی امیر تتلو دربار‌ه‌ بهزاد لیتو صحبت می کند و می‌گوید به شما برای رپر شدن کمک کرده است. آیا این موضوع صحت دارد؟
۱۰ سال قبل کمپانی به نام EMA به وجود آمد. مدیر این کمپانی از دوستان ما بود. من آن زمان در گروه پایدار بودم. امیر تتلو هم عضو هنرمندان EMA بود. هر دو به آنجا رفت و آمد داشتیم و با آن ها کار می کردیم؛ ولی تا امروز هیچ کمکی به من نکرده و هیچ چیزی درباره‌ موزیک هم به من یاد نداده است.

بیوگرافی بهزاد لیتو

چه ورزش هایی انجام می دهی؟
تنیس، فوتبال، اسکی. وقتی در تورنتو باشم مرتب باشگاه می روم؛ اما در مسافرت ها وقت زیادی برای ورزش ندارم.

بازی کامپیوتری مورد علاقه ات چیست؟ فیفا بازی می کنی؟
الان فیفا بازی نمی کنم. بیشتر پابجی بازی می کنم.

تا به حال به شغل دیگری فکر کردی؟
الان که در موزیک هستم نه؛ ولی اگر رپر نبودم وارد کار هنر، سینما یا ورزش می شدم. دوست داشتم تنیسور یا فوتبالیست بشوم. ولی الان با موزیک خوشحالم.

بازیگر زن محبوبت کیست؟
گلشیفته فراهانی. به ریسک هایی که در زندگی اش کرد خیلی احترام می گذارم. به نظرم کارهای بزرگی انجام داد و باعث پیشرفت سینمای ایران شد؛ بعلاوه که ایدئولوژی ایرانی ها را هم تا حدودی تغییر داد.

حسود هستی؟
نه اصلاً حسود نیستم. هر کسی پیشرفت کند دمش گرم؛ اما در کارم رقابت دارم و سعی می کنم پشتکارم را بیشتر کنم.

از چه رفتاری بدت می آید؟
تنبلی. از تنبلی کردن و آدم تنبل کمی بدم می آید.

تکه کلام بهزاد لیتو چیست؟
(ناب، مثِ خودته) را در طول روز هزار بار استفاده می کنم.

وقتی خیلی حالت بد باشد چه کار می کنی؟
هدفون می گذارم و در خیابان راه می روم یا روی تردمیل می دوم. کارهای خودم را گوش نمی دهم چون در تنظیم هزار بار آن ها را گوش داده ام. همین حال های بد خلاقیت می آورند. گاهی هم یکی یک کلمه می گوید یا آهنگی می شنوی که الهام بخش می شود. معمولاً صبح که از خواب بیدار می شوم اتفاقات بد دیروز را فراموش می کنم.

تا حالا کم آوردی؟
بله صددرصد. خیلی وقت ها شده که آدم دیگر حوصله ندارد. درباره اش فکر نمی کنم. فردا که بیدار شوم دوباره حالم خوب می شود.

یک راز بامزه درباره‌ لیتو بگو که تا حالا به کسی نگفته ای؟
واقعاً رازی ندارم. کمی حرافم و هر چیزی می شود سریع به مادرم یا دوستانم می گویم. خیلی راز نگه دار نیستم و همه چیزم را به دیگران می گویم.

اگر به ۱۵ سالگی برمی گشتی، چه نصیحتی به خودت می کردی؟
آهنگ های تک‌ نفره‌ بیشتری تولید می کردم.

با دختر ایرانی ازدواج می کنی؟
باید ببینم چه اتفاقی می افتد. بلاخره زن ایرانی همزبان خودم است و آهنگم را می فهمد. اما اگر عاشق یک زن خارجی شوم؛ شاید زن خارجی بگیرم.

همسر ایده آل از نظر شما چه ویژگی هایی دارد؟
برای من مهم است که همسرم کسی باشد که به مادیات اهمیت ندهد و زرنگ و باهوش باشد.

مخاطبان ما می خواهند بدانند (سپیده) کیست؟
سپیده شوخی بود که جی جی در آهنگ ناب کرد. دقیق نمی توانم بگویم در مورد کدام سپیده بود؛ اما یک شوخی بود. تقریباً بیشتر از ۲ سال است که رابطه‌ احساسی ندارم. ببینیم که خدا امسال برای ما چه می خواهد.

اگر بچه دار شوی، دوست داری او هم رپر شود؟
بله؛ چرا که نه! دوست دارم در عرصه موسیقی کار کند یا ورزشکار شود. او هر کاری دوست دارد می تواند بکند، اما اگر به این دو چیز علاقه داشته باشد خیلی خوشحال می شوم.

چقدر خودت را احساسی می دانی؟ تجربه شکست عشقی داری؟
فکر می کنم همه‌ ما در رابطه هایمان ضربه عشقی خورده ایم به خصوص در سنین پایین تر؛ شاید کسانی باشند که نخورده باشد که خوش بحالشان. من هم این شکست های عشقی را تجربه‌ کرده ام و الهام بخش من بوده اند. اتفاقاً آهنگ های زیادی هم از آن ها درآمده اند. گاهی برای یک هنرمند خوب است که این ‌چیزها را تجربه کند؛ چون آهنگ های خوبی از آن درمی آید و آدم بزرگ تر و قوی تری می شود.

به نظرت یک مرد قهرمان چه ویژگی هایی دارد؟
به نظرم مردی که آدم تنبلی نباشد و بتواند نان آور خانواده باشد. حواسش به خانواده و بچه هایش باشد و چه از لحاظ مالی و چه از لحاظ احساسی پشتیبان خانواده اش باشد.

غذای مورد علاقه ات چیست؟
غذاهای هندی، ایرانی و انواع برگرها را خیلی دوست دارم. در غذاهای ایرانی قرمه سبزی، فسنجان و کباب و در غذاهای هندی دال و کاری را دوست دارم، چون عاشق غذاهای تند هستم.

صحبتی با طرفداران بهزاد لیتو دارید؟
دمتان گرم که همیشه پشت من بودید و هوای من را داشتید، چه وقتی بالا بودم و چه وقتی پایین آمدم. واقعاً دوست تان دارم و امیدوارم آهنگ هایی بسازم که شما هم با آن‌ها ارتباط برقرار کنید.

نظرت درباره‌ مجله پل چیست؟
مجله‌ شما را از طریق مصاحبه با سیجل داشتید شناختم. آن موقع زیاد نمی شناختم؛ اما امروز که تیم شما را دیدم و مجله را بررسی کردم فهمیدم که خیلی حرفه ای و باحال هستید. خوشحالم که با آرتیست ها مصاحبه می کنید و من با شما همکاری داشتم.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید