چرا نجاری؟ از کودکی به فکر نجار شدن بودید؟‌ (وروجک و نجار) را تماشا می‌کردید؟ 
از نوجوانی در حوزه‌های مختلفی کار کرده بودم؛ اما در نهایت در نقطه‌ای قرار گرفتم که تصمیم گرفتم ریسک کنم و کاری که همیشه عاشقش بودم را شروع کنم. رابطه‌ بین حس بویایی و روح و روانم را وقتی کشف کردم که بوی چوب را احساس می‌کردم. بوی چوب و حسش من را خیلی به خودم نزدیک و از فضای اطرافم دور می‌کرد. در عین حال همیشه تضاد عجیبی برایم وجود داشت؛ چون من عاشق درخت و جنگلم اما مواد اولیه‌ کارم از قطع کردن درخت‌ها به دست می‌آید. پس در این زمینه تحقیق کردم و با تکنیکی به نام Reclaim (احیای چوب) در طراحی و ساخت مبلمان و میز و صندلی و کارهای هنری چوبی آشنا شدم. مطمئن شدم که احیا کردن همان کاری است که می‌خواهم انجام بدهم.
(آرزو): پدربزرگِ مادرم نجار بود. یکی از شیرین‌ترین تصویرهایی که از بچگی دارم تصویر یک خانه‌ قدیمی و حیاط‌دار پشت یک کارگاه بزرگ نجاری است. تصویر آن خانه قدیمی، دستگاه‌ها و ابزارهای بزرگ و عجیب‌وغریب و الوارهای چوبی بزرگ در گوشه و کنار حیاط را مجسم می‌کنم. داشتن این رویا باعث شد تا از زمانی که کارم را در حوزه طراحی و چیدمان شروع کردم همیشه رویای طراحی یک خانه با در و پنجره‌ها و اجزای چوبی را داشته باشم تا اینکه حنیف از ایده‌هایش درباره‌ راه‌اندازی یک استودیو با چوب‌های احیا شده برایم گفت. برای ما که دهه شصتی هستیم، وروجک و آقای نجار یکی از پررنگ‌ترین خاطرات کودکی است. شاید آن موقع به دیدِ شغل نه؛ ولی قطعاً حتی از کلمه‌ (نجار) هم لذت می‌بردیم.

شغل سابق هر کدام از شما چه بود؟
شغل‌های مختلفی داشتم؛ ولی از اواسط دهه‌ ٨٠ در شرکتی کار می‌کردم که حوزه‌ فعالیتش تولید مواد دکوراسیون داخلی و طراحی و اجرا بود.
(آرزو): من هم کار کردن در زمینه‌ها و فضاهای متنوع از تبلیغات و برندینگ گرفته تا همکاری با یک گلخانه گیاه‌های آپارتمانی را تجربه کردم. اما زمینه تخصصی کاری من Styling است. قبل از شروع کار با حنیف هم در همین حوزه یعنی چیدمان و طراحی داخلی که به Styling Interior معروف است، فعالیت داشتم.
هر کدام از شما چه بخشی از کار را انجام می‌دهید؟
اصولاً کمپانی‌های طراحی و ساخت فرنیچر و آرت ورکِ چوبی شامل چند بخش اصلی می‌شوند: (طراحی، ساخت، معرفی و تبلیغات). که هر کدام از این بخش‌ها از وظایف و بخش‌های کوچک‌تری تشکیل شده‌اند. ٢ بخش اول را من (حنیف) انجام می‌دهم و بخش معرفی و تبلیغات به عهده‌ آرزوست. ولی همیشه برای رسیدن به نتیجه دلخواهمان همفکری داریم و در این بخش‌ها به هم کمک می‌کنیم.

چطور نجاری را آموختید؟
در کنار هر کاری که می‌کردم، نجاری به عنوان یک سرگرمی و هنر مورد علاقه‌ام در جریان بود. رفته رفته با کسب تجربه در کنار اساتید این حوزه و گذراندن چند دوره‌ آموزشی، تکنیک‌ها و مهارت‌های بیشتری را یاد گرفتم و این حرفه را جدی‌تر دنبال کردم. همچنین از ویدئوهای یوتیوب‌ هم چیزهای زیادی آموختم.
به نظر خودتان چرا محصولات شما متفاوت هستند؟
(آرزو): به‌نظرم یکی از دلایل متفاوت بودن محصولات ما تکنیک‌های جدید حنیف است. او مدام روش‌های مختلف و تکنیک‌های تازه‌ای را تست می‌کند که به بهتر شدن محصولات کمک زیادی می‌کنند. طراحی خوب، کیفیت در اجرا و استفاده از مواد متفاوت قطعاً تاثیر زیادی روی محصول نهایی دارد؛ در بسیاری از موارد حتی فقط استفاده کردن از یک تکنیک جدید در ساخت یک محصول بسیار ساده هم می‌تواند آن را به محصولی خلاق و متفاوت تبدیل کند.

اولین چیزی که ساختید چی بود؟ چه واکنشی از طرف بقیه دریافت کردید؟
یکی از اولین محصولاتی که ساختیم محصولی به نام نوت بورد بود. یک تخته سیاه کوچک به همراه یک مداد گچی. چند هدف اصلی از طراحی و تولید این محصول داشتیم. اولین هدف ما این بود که بتوانیم محصولی معرفی کنیم که تا حدی جایگزین تایپ دیجیتال در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها و… شود. به‌علاوه می‌خواستیم با تشویق افراد به استفاده از این محصول به جای کاغذهای یادداشت و طراحی که روزانه مصرف می‌شوند، سهمی در کاهش استفاده از کاغذ داشته باشیم. در نهایت می‌خواستیم با استفاده از یک تکه چوبی که به راحتی در دست جا می‌شود؛ لذت لمس چوب و در دست گرفتن آن را یادآوری کنیم. این محصول با موفقیت خیلی خوبی روبه‌رو شد و در زمان خیلی کوتاهی محبوبیت زیادی پیدا کرد. ما فکر می‌کنیم که راز موفقیت این محصول این بود که توانستیم حسی که برای خودمان ایجاد می‌کرد را به‌خوبی به مخاطب منتقل کنیم.
بهترین ماده‌ای که می‌تواند کنار چوب باشد و آن را کامل‌تر کند چیست؟
چوب با انواع مواد سازگار است. مثلاً در اکسسوری‌های کوچک در کنار چرم همنشینی بسیار خوبی دارد. در فرنیچر و سازه‌های بزرگ‌تر با فلزات هم همین‌طور است. در طراحی فضاهای داخلی و خارجی در کنار بتن خیلی جذاب می‌شود. تنها ترکیبی که سعی می‌کنیم هیچ وقت استفاده نکنیم مواد غیرطبیعی مثل پلاستیک هستند.
(آرزو): من فکر می‌کنم که ایده‌آل‌ترین چیز در طراحی محصولات چوبی تداعی کردن و الهام گرفتن از خود طبیعت است. برای همین خیلی وقت‌ها در طراحی محصولات به استفاده از گیاه به عنوان بخشی از محصول فکر می‌کنیم. استفاده از گیاه و انواع الیاف طبیعی مثل پارچه‌ها و بامبو در تولید محصولات، به ساده و لطیف‌تر شدن محصول نهایی کمک می‌کند. همچنین محصول با محیط زیست سازگارتر می‌شود.

آقای حنیف چند وقت پیش یک سخنرانی برای TED داشتید. لطفاً درباره آن توضیح دهید.
عنوان آن سخنرانی «دوباره زنده کردن» بود. هدف از برگزاری TEDtalkها این است که افراد در مورد تجربه‌ها و ایده‌های نو حرف بزنند. در واقع شعار تد این است که ایده‌ها ارزش گسترش و شنیده شدن دارند. در آن رویداد در مورد تجربه‌ها و چالش‌های زندگی حرفه‌ای و مسیری صحبت کردم که به راه‌اندازی اولین استودیوی چوب‌های احیا شده در ایران منجر شده بود. چوب احیا شده یا Reclaimed Wood پاسخ درستی به نیاز به چوب برای تامین مواد صنایع چوبی است. امروزه افراد و برندهای زیادی در دنیا از این تکنیک استفاده ‌می‌کنند؛ اما هنوز این مقدار در مقایسه با تعداد جنگل‌ها و درخت‌هایی که در هر لحظه نابود می‌شوند و حتی حجم محصولات چوبی قدیمی که دور ریخته یا سوزانده می‌شوند ناچیز است.