وقتی قرار شد یکی از شهرهای گرجستان را از این شماره مجله به بعد معرفی کنیم، یک دلیل مشخص ما را برد به سمت اینکه اولین شهر «باتومی» باشد. دلیلش هم مشخص است؛ باتومی در نقشه یک شهر ساحلی است و کسی که اینجا را برای سفر انتخاب می کند، قصد استفاده از تفریحات آبی و از جمله شنا در دریا را دارد. حالا هم‌ که فصل تفریحات آبی است. البته بماند که باتومی فقط ساحل ندارد و جاذبه های دیگری را هم می توانید در آن نظاره گر باشید.

باتومی در کدام کشور است

برای اینکه بتوانیم باتومی را به خوبی تفسیر کنیم، باید به سال قبل باز گردیم؛ البته نه به سال های خیلی دور! در سال ۱۹۹۱ جمهوری گرجستان از اتحاد جماهیر شوروی جدا می شود و در قالب یک کشور مستقل ادامه حیات می دهد. این نکته نباید فراموش شود که سال ۱۹۹۱، بازیابی دوباره استقلال گرجستان است.

 

باتومی گرجستان

بماند که مانند برخی از جمهوری های تازه جدا شده از اتحاد جماهیر شوروی سابق، در سال های اول مسیر حرکت قطار گرجستان با پیچ و خم های زیادی مواجه بوده است. برای مثال موضوع منطقه آپخازتی، جنگ های داخلی تفلیس یا همین موضوع منطقه آچارا به مرکزیت باتومی. اگر تاریخ را بخوانید، درگیرهای رخ داده در این منطقه هم به دانسته هایتان اضافه خواهد شد.

دوازده سال بعد از آنکه گرجستان از شوروی سابق جدا می شود، دولت مردان این کشور ورق تازه ای را رو می کند. از سال ۲۰۰۴ اقدامات اصلاحی در سیستم حکومت داری شروع می شود و با تعریف هدف های مشخص، گام های اولیه برداشته می شود. قرار بر این می شود که این کشور کوچک در منطقه قفقاز، به چشم همه آید.

باتومی کجاست

یکی از اصلی ترین کارها در بخش گردشگری آغاز می شود؛ کسانی که در آن سال ها یا چند سال بعد از سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۴ در گرجستان بوده اند، اذعان دارند که فضای حاکم در گرجستان متفاوت می شود. به بخش گردشگری باز گردیم. گرجستان با حساب و کتاب هایی که انجام می دهد، به این نتیجه می رسد که گردشگری می تواند نقش اساسی در توسعه کشور و نیز شناخته شدن هر چه بیشتر کشور بازی کند.

  • بازسازی برخی مراکز گردشگری ‌و ایجاد برخی دیگر از جاذبه های گرشگری شروع می شود. از همه مهمتر دولت با کمک مردم، در مسیر فراهم کردن زیرساخت های این بخش گام های جدی برمی دارد.
  • تفلیس، کوتایسی، باتومی و غیره زودتر از بقیه نقاط، این تغییرات را احساس می کنند.
  • وجود دریای سیاه در غرب گرجستان و آب و هوای معتدل که نه گرمای سوزان دارد و نه رطوبت بسیار بالا، این فرصت را ایجاد کرده است که گرجستان بتواند به خوبی از این ظرفیت استفاده کند.

 

باتومی گرجستان

باتومی گردی

اولین نقطه برای جذب گردشگر، شهر باتومی است؛ شهری در ۳۷۰ کیلومتری غرب تفلیس و در جنوب غربی ترین نقطه گرجستان. جایی که فقط با مرز ترکیه ۱۷ کیلومتر فاصله دارد. با ورود شرکت های مختلف خارجی به باتومی، چهره شهر کم کم تغییر می کند، سازه های آپارتمانی چندین طبقه در کنار آپارتمان های تقریبا یکدست دوره اتحاد جماهیر شوروی (با آن بالکن های زیبا) ظاهر می شوند.

شهر کم کم به دو بخش باتومی قدیم و جدید تقسیم می شود. قسمت قدیمی با معماری خاص خود و خیابان های سنگفرش شده، کاملا از بخش جدید با آسمان خراش های بلند جدا می شود. البته این جدایی به آن معنی نیست که باتومی قدیم یک طرف و باتومی جدید طرف دیگر است. همزمان با ساخت و سازهای گسترده در این شهر، در بخش گردشگری هم کارهای خوبی انجام می شود.

فارغ از زیر ساخت های گردشگری مثل هتل ها، سیستم حمل و نقلی و ارتباطی (مثل هواپیما و قطار) فضاهای گردشگری هم در این شهر ایجاد می شود که مهمترین آنها بلوار ساحلی بسیار زیبای باتومی است. بلواری که کمتر همانندی حداقل در کشورهای منطقه دارد. این بلوار ۷ تا ۱۰ کیلومتری (بخشی در حال ایجاد است) یک فضای آرام را برای گردشگران فراهم کرده می کند.

سواحل باتومی

یک ویژگی خاص ساحل باتومی آن است که متفاوت از سواحل دیگر، نیاز به پرداخت هیچ گونه وجهی ندارید. به ساحل بروید و تنی به آب بزنید. درواقع ساحل باتومی آزاد است و در تصرف هیچ هتلی قرار نگرفته است. در این شهر می توانید در خیابان های سنگفرش، کم عرض و بافت قدیمی قدم بزنید.

در همان بافت قدیمی به میدان «پیازا» بروید و تصور کنید که در ایتالیا هستید. در همان نزدیکی، میدان اروپا قرار دارد. میدانی که با «تندیس مِدِآ» و البته با ساختمان های بسیار زیبا در اطرافش خودنمایی می کند. در همین میدان رستوران های گرجی و شعبه هایی هم از مک دونالد و کی اف سی نیز وجود دارد.

دلفیناریوم باتومی

در سواحل این شهر علاوه بر تماشای چند جاذبه گردشگری از جمله تندیس علی و نینو، برج آلفابت، دلفیناریوم و پارک آبی، شما می توانید سوار بر قایق و یا کشتی های کوچک، باتومی را از روی دریای سیاه ببینید و با دلفین ها صحبت کنید. شاید جالب باشد؛ اما دلفین ها در دریای سیاه، دور کشتی ها و قایق های تفریحی حلقه می زنند و به ساز آنها می رقصند. حتی می توانید سوار بر دوچرخه و موتورهای یک نفره و چند نفره، طول ۷، ۸ ، ۱۰ کیلومتری بلوار ساحلی را طی کنید.

کلاب های باتومی

در تابستان ها (مثل همین تابستان) رستوران ها و کلاب های شبانه فعال می شوند، رستوران ها و کلاب هایی که تا ۴ و ۵ صبح می‌زنند می کوبند و می رقصند. از آنجایی که بیشتر مسافران، تابستان و فصل شنا را برای سفر به باتومی انتخاب می کنند، شاید باورتان نشود که شب و روز تفاوت چندانی با هم ندارد. شب های ساحل باتومی کم از روزهای آن ندارند و تا پاسی از شب و شاید بهتر بگوییم تا ساعات اولیه صبح، گردشگران زیادی را در خیابان ها و بلوار ساحلی خواهید دید.

حتما بخوانید  15 مورد از غذاهای معروف گرجستان + دسر و نوشیدنی های مشهور

باتومی

تفریحات باتومی

سخن در مورد باتومی زیاد است؛ اما اگر این شهر را برای سفر انتخاب کردید، موقعیت های عکاسی ناب آن را از دست ندهید. عکس هایی از باتومی قدیم با زمینه ساخت و سازهای مدرن این چند ساله یا شاید عکاسی از جاذبه های کمتر شناخته شده در این شهر مانند لحظه ای که هواپیما در فرودگاه باتومی به زمین می نشیند یا لحظه ای که هواپیما آنقدر به شما نزدیک می‌شود که تصورش شاید برایتان دشوار باشد. این شهر کار برای توسعه بیشتر زیاد دارد. اگر به اینجا آمدید، باغ گیاه شناسی، منطقه کدا و آبشار ماخونتستی (MAKHUNTSETI)، پل طاقی و ساحل کواریاتی (KVARIATI) و هزار و یک جاذبه گردشگری دیگر را از دست ندهید.

نکته پایانی اینکه با گذر از دوره کرونا و شروع دوباره فصل گردشگری، باتومی تابستان ۲۰۲۲ و حتما پاییز یکی از شلوغ ترین تابستان ها و پاییزهای خود را پشت سر می گذارد. بعد از تفلیس پروازهای مستقیم از ایران به این شهر هم برقرار شده است و هموطنان بسیاری اینجا را برای سفر انتخاب کرده اند. سفر به شکل های متنوع به این شهر امکان دارد، فقط مهم آن است از سفر خود به این شهر لذت ببرید. شاید که نه، حتما می تواند لذت سفر به باتومی را با انتخاب تور و هتل از بین گزینه های متنوعی که شرکت های‌ گردشگری خوشنام همچون «جورجیا هالیدی» در اختیار شما قرار می‌دهند صد چندان کنید.

  • غرب گرجستان ؛ آچارا، باتومی
  • جمعیت: ۱۷۲ هزار نفر
  • تبدیل به نقطه ی شهری: از سال ۱۸۶۶ میلادی
این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید