نیما‭ ‬سمیعی،‭ ‬متولد‭ ‬19‭ ‬آبان‭ ‬۱۳۶۶‭ ‬در‭ ‬تهران‭ ‬است‭. ‬از‭ ‬۱۵‭ ‬سالگی‭ ‬به‭ ‬عکاسی‭ ‬علاقه‌مند‭ ‬شد‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬سال‭ ‬۲۰۱۲‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬حرفه‌ای‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬شغل‭ ‬فعالیت‭ ‬می‌کند‭. ‬او‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬۲۰۱۵‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬عکاس،‭ ‬ویدئوگرافر‭ ‬و‭ ‬کارگردان‭ ‬به‭ ‬حوزه‭ ‬فشن‭ ‬وارد‭ ‬شد‭. ‬نیما‭ ‬معتقد‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬دوره‌های‭ ‬عکاسی‭ ‬و‭ ‬آکادمیک‭ ‬شما‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬عکاس‭ ‬فشن‭ ‬تبدیل‭ ‬نمی‌کنند،‭ ‬بلکه‭ ‬تجربه‭ ‬در‭ ‬صنعت‭ ‬فشن‭ ‬راز‭ ‬موفقیت‭ ‬در‭ ‬این‭ ‬شاخه‭ ‬از‭ ‬عکاسی‭ ‬است‭. ‬در‭ ‬واقع‭ ‬شما‭ ‬باید‭ ‬در‭ ‬داخل‭ ‬بدنه‭ ‬فشن‭ ‬فعالیت‭ ‬کنید‭ ‬تا‭ ‬بتوانید‭ ‬یک‭ ‬عکاس‭ ‬حرفه‌ای‭ ‬فشن‭ ‬شوید‭. ‬او‭ ‬اخیراً‭ ‬با‭ ‬۴۵‭ ‬برند‭ ‬مطرح‭ ‬و‭ ‬مدل‭ ‬معروف‭ ‬همکاری‭ ‬کرده‭ ‬است‭. ‬نام‭ ‬برندهای‭ ‬مطرحی‭ ‬مانند‭ ‬Chanel, Celine, Elie Saab, Versace ,Balmain, Valentino, Alberta Ferretti, Philipp Plein Philosophy, Jean Paul Gaultier وة‭ ‬در‭ ‬رزومه‭ ‬او‭ ‬می‌درخشند‭. ‬مدل‌های‭ ‬زیادی‭ ‬در‭ ‬کمپین‌ها‭ ‬جلوی‭ ‬دوربین‭ ‬او‭ ‬قرار‭ ‬گرفته‌اند،‭ ‬افرادی‭ ‬مانند Bella Throne Kat Graham, Sofia Resing, Hannah Ferguson, Noel Capri kate Kolin, Martha Hunt, Beatrice Brusco و‭.. ‬به‌علاوه‭ ‬که‭ ‬او‭ ‬در فشن‌‌شوها‭ ‬از‭ ‬سوپر‭ ‬مدل‌هایی‭ ‬مانند Gigi Hadid, Bella Hadid, Cara Taylor , Cara Delevingne, Irina Sheyk Stella Maxwell, Vittoria Ceretti, Elizabeth Grace, Kendal Jenner عکاسی‭ ‬کرده‭ ‬است‭. ‬او‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬کارگردان‭ ‬هنری‭ ‬با‭ ‬بیشتر‭ ‬برندهای‭ ‬سطح‭ ‬بالا‭ ‬همکاری‭ ‬کرده؛‭ ‬در‭ ‬فستیوال‭ ‬کن‭ ‬و‭ ‬ونیز‭ ‬نیز‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬مسئول‭ ‬روابط‭ ‬عمومی‭ ‬در‭ ‬بخش‭ ‬عکس‭ ‬حضور‭ ‬داشته‭. ‬نیما‭ ‬برای‭ ‬کاور‭ ‬و‭ ‬تبلیغات‭ ‬مجله‭ ‬وگ‭ ‬هم‭ ‬عکاسی‭ ‬می‌کند‭. ‬اما‭ ‬به‭ ‬گفته‌‭ ‬خودش،‭ ‬فضایی‭ ‬که‭ ‬امروز‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬قرار‭ ‬دارد‭ ‬ربطی‭ ‬به‭ ‬استعدادش‭ ‬یعنی‭ ‬عکاسی‭ ‬ندارد‭.‬

به‭ ‬نظـرتان‭ ‬مشخصـه‌های‭ ‬اصلــی‭ ‬بـرای‭ ‬نقــد‭ ‬یک‭ ‬عکس‭ ‬چیست؟

هیچ‭ ‬مشخصه‌ای‭ ‬برای‭ ‬نقد‭ ‬یک‭ ‬عکس‭ ‬وجود‭ ‬ندارد‭. ‬هر‭ ‬نکته‭ ‬و‭ ‬نقدی‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬هر‭ ‬عکس‭ ‬و‭ ‬عکاسی‭ ‬یک‭ ‬موضوع‭ ‬کاملاً‭ ‬شخصی‭ ‬است‭. ‬به‭ ‬عبارتی‭ ‬نظر‭ ‬و‭ ‬استانداردهای‭ ‬من‭ ‬نسبت‭ ‬به‭ ‬یک‭ ‬اثر‭ ‬یا‭ ‬یک‭ ‬عکس‭ ‬کاملاً‭ ‬قابل‭ ‬احترامند‭ ‬تا‭ ‬وقتی‭ ‬که‭ ‬نظر‭ ‬من‭ ‬شخصی‭ ‬بماند‭. ‬به‭ ‬محض‭ ‬بیان‭ ‬از‭ ‬قالب‭ ‬انتقاد‭ ‬و‭ ‬نظر‭ ‬شخصی‭ ‬به‭ ‬حرف‭ ‬بدون‭ ‬اعتبار‭ ‬تبدیل‭ ‬خواهد‭ ‬شد‭. (‬نظر‭ ‬کاملاً‭ ‬شخصی‭ ‬است‭) ‬می‌توان‭ ‬گفت‭ ‬تکنیک‭ ‬عکاسی‭ ‬و‭ ‬کیفیت‭ ‬قابل‭ ‬نقد‭ ‬است؛‭ ‬اما‭ ‬عملاً‭ ‬فرهنگ‭ ‬بررسی‭ ‬یک‭ ‬عکس‭ ‬یا‭ ‬نقد‭ ‬یک‭ ‬عکس‭ ‬دیگر‭ ‬در‭ ‬من‭ ‬وجود‭ ‬ندارد‭. ‬نکته‭ ‬دیگر‭ ‬اینکه‭ ‬قضاوت‭ ‬یک‭ ‬عکس‭ ‬بستگی‭ ‬به‭ ‬نقد‭ ‬و‭ ‬جایگاه‭ ‬شما‭ ‬در‭ ‬زمینه‭ ‬کاری‭ ‬و‭ ‬اجتماعی‌تان‭ ‬دارد؛‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬زمینه‭ ‬مد،‭ ‬عکس‭ ‬خوب‭ ‬یک‭ ‬کار‭ ‬گروهی‭ ‬محسوب‭ ‬می‌شود‭. ‬در‭ ‬زمینه‭ ‬عکاسی‭ ‬Comercial‭ ‬و‭ ‬ADV‭ ‬نکاتی‭ ‬مثل‭ ‬استایلینگ،‭ ‬میکآپ،‭ ‬لایت،‭ ‬پست‭ ‬پروداکشن،‭ ‬ادیت‭ ‬و‭… ‬همه‭ ‬با‭ ‬هم‭ ‬یک‭ ‬عکس‭ ‬را‭ ‬می‌سازند‭ ‬که‭ ‬هر‭ ‬بخش‭ ‬به‭ ‬صورت‭ ‬مجزا‭ ‬قابل‭ ‬نقد‭ ‬و‭ ‬بررسی‭ ‬است‭.‬

قبل‭ ‬از‭ ‬فشردن‭ ‬شاتر‭ ‬چه‭ ‬چیزهایی‭ ‬را‭ ‬چک‭ ‬می‌کنید؟‭ ‬امضای‭ ‬شما‭ ‬چیست؟

۲‭ ‬سال‭ ‬قبل‭ ‬می‌توانستم‭ ‬جواب‭ ‬بهتری‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬سوال‭ ‬بدهم؛‭ ‬اما‭ ‬امروز‭ ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬اینکه‭ ‬دستیار‭ ‬من‭ ‬همیشه‭ ‬قبل‭ ‬از‭ ‬من‭ ‬ست‭-‬آپ‭ ‬را‭ ‬انجام‭ ‬می‌دهد‭ (‬باتوجه‭ ‬به bebrief‭) ‬اگر‭ ‬بخواهم‭ ‬نکته‌ای‭ ‬را‭ ‬چک‭ ‬کنم‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬فشار‭ ‬دادن‭ ‬شاتر‭ ‬خواهد‭ ‬بود‭ ‬نه‭ ‬قبلش‭. ‬فکر‭ ‬کنم‭ ‬قبل‭ ‬از‭ ‬فشار‭ ‬دادن‭ ‬شاتر‭ ‬باید‭ ‬فقط‭ ‬مطمئن‭ ‬باشی‭ ‬که‭ ‬دوربین‭ ‬روشن‭ ‬است‭ ‬یا‭ ‬خیر؟‭ ‬بارها‭ ‬در‭ ‬مورد‭ ‬امضای‭ ‬خودم‭ ‬روی‭ ‬عکس‌ها‭ ‬فکر‭ ‬کرده‌ام‭ ‬که‭ ‬چه‭ ‬المانی‭ ‬می‌تواند‭ ‬من‭ ‬را‭ ‬پرزنت‭ ‬کند‭ ‬یا‭ ‬با‭ ‬چه‭ ‬نشانه‌ای‭ ‬می‌توانم‭ ‬در‭ ‬عکس‭ ‬خودم‭ ‬را‭ ‬ماندگار‭ ‬کنم؛‭ ‬البته‭ ‬همچین‭ ‬مسئله‌ای‭ ‬واقعاً‭ ‬الزامی‭ ‬نیست‭.‬

از‭ ‬فشـن‌شــوهــای‭ ‬کــدام‭ ‬برنــدهــا‭ ‬عکاســی‭ ‬و‭ ‬فیلم‌بـرداری‭ ‬کرده‌اید؟‭ ‬و‭ ‬کدام‭ ‬یک‭ ‬برای‭ ‬شمـا‭ ‬دوست‌داشتنی‌تر‭ ‬بود؟

تقریباً‭ ‬در‭ ‬تمامی‭ ‬شوهای‭ ‬معتبر‭ ‬میلان‭ ‬و‭ ‬پاریس‭ ‬حضور‭ ‬داشتم‭ ‬و‭ ‬فیلم‌برداری‭ ‬و‭ ‬عکاسی‭ ‬کردم‭. ‬بهترین‭ ‬شو‭ ‬همیشه‭ ‬برای‭ ‬من Versace‭ ‬است؛‭ ‬هم‭ ‬برای‭ ‬ارتباط‭ ‬مستقیم‭ ‬با‭ ‬برند‭ ‬و‭ ‬هم‭ ‬از‭ ‬نظر‭ ‬تجربه‭. ‬همیشه‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬شوهای Versace در‭ ‬زمینه‭ ‬کاری‭ ‬یک‭ ‬اتفاق‭ ‬خوب‭ ‬برای‭ ‬من‭ ‬می‌افتد‭. ‬اما‭ ‬اگر‭ ‬بخواهم‭ ‬یک‭ ‬شو‭ ‬انتخاب‭ ‬کنم‭ ‬آخرین‭ ‬کالکشن Karl Lagerfeld با‭ ‬Chanel در‭ ‬پاریس‭ ‬سال‭ ‬2018‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬با‭ ‬اولین‭ ‬شو Chanel که‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬مهمان‭ ‬دعوت‭ ‬بودم‭ ‬مصادف‭ ‬شد‭. ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬فضای‭ ‬حاکم‭ ‬و‭ ‬اولین‭ ‬تجربه‭ ‬شخصیم‭ ‬در Chanel،‭ ‬این‭ ‬شو‭ ‬همیشه‭ ‬در‭ ‬ذهن‭ ‬من‭ ‬خواهد‭ ‬ماند‭. ‬در‭ ‬میلان‭ ‬هم‭ ‬شوهای Alberta Ferretti‭ ‬همیشه‭ ‬برای‭ ‬من‭ ‬جذاب‭ ‬هستند‭. ‬باز‭ ‬هم‭ ‬بخاطر‭ ‬ارتباط‭ ‬مستقیم‭ ‬با‭ ‬برند‭ ‬و‭ ‬آزادی‭ ‬که‭ ‬داخل‭ ‬شو‭ ‬یا‭ ‬بک‭ ‬استیج‭ ‬به‭ ‬من‭ ‬داده‭ ‬می‌شود‭.‬

اصلی‌ترین‭ ‬چالش‭ ‬عکاسی‭ ‬در‭ ‬فشن‌شوها‭ )‬یا‭ ‬سخت‌ترین‭ ‬بخش‭ ‬آن ‭(‬چه‭ ‬چیزی‭ ‬است؟

شناخت‭. ‬بزرگ‌ترین‭ ‬چالش‭ ‬می‌تواند‭ ‬شناخت‭ ‬تو‭ ‬نسبت‭ ‬به Show باشد‭. ‬باید‭ ‬برند‭ ‬را‭ ‬بشناسی،‭ ‬مدل‌ها‭ ‬را‭ ‬بشناسی،‭ ‬کانسپت‭ ‬شو‭ ‬را‭ ‬بدانی،‭ ‬اِشراف‭ ‬تو‭ ‬در‭ ‬زمینه‭ ‬مد‭ ‬می‌تواند‭ ‬کمک‭ ‬بزرگی‭ ‬باشد‭ ‬تا‭ ‬بتوانی‭ ‬عکس‌‭ ‬و‭ ‬فیلم‌های‭ ‬بهتری‭ ‬را‭ ‬فراهم‭ ‬کنی‭. ‬چالش‭ ‬مهم‭ ‬بعدی‭ ‬پیدا‭ ‬کردن‭ ‬ارتباطات‭ ‬کاری‭ ‬مفید‭ ‬است‭.‬

عجیب‌ترین‭ )‬یا‭ ‬جذاب‌ترین ‭(‬لوکیشن‭ ‬عکاسی‭ ‬که‭ ‬تابه‌حال‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬عکاسی‭ ‬کردید‭ ‬کجا‭ ‬بوده؟

هر‭ ‬پروژه‭ ‬و‭ ‬هر‭ ‬لوکیشنی‭ ‬جذابیت‌های‭ ‬خودش‭ ‬را‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬همیشه‭ ‬اتفاقات‭ ‬عجیب‭ ‬هم‭ ‬می‌افتد‭. ‬اما‭ ‬بین‭ ‬لوکیشن‌های‭ ‬مختلف،‭ ‬جنوب‭ ‬ایتالیا‭ ‬به‌خصوص‭ ‬Sardinia‭ ‬را‭ ‬خیلی‭ ‬دوست‭ ‬دارم‭. ‬

آیا‭ ‬تابه‌حال‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬فکر‭ ‬کرده‌اید‭ ‬که‭ ‬دلتان‭ ‬بخواهد‭ ‬از‭ ‬شخص‭ ‬خاصی عکاسی‭ ‬کنید؟‭ ‬

همیشه‭ ‬در‭ ‬شوها‭ ‬با‭ ‬بلاحدید‭ ‬کار‭ ‬کردم؛‭ ‬اما‭ ‬خیلی‭ ‬دوست‭ ‬دارم‭ ‬یک‭ ‬پروژه‭ ‬مجزا ADV‭ ‬یا Cover با‭ ‬بلا‭ ‬کار‭ ‬کنم‭. ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬دوستی‭ ‬کوچکی‭ ‬که‭ ‬بین‭ ‬ما‭ ‬هست‭ ‬۲‭ ‬بار‭ ‬هم‭ ‬در‭ ‬سال‭ ‬۲۰۱۹‭ ‬موقعیت‭ ‬این‭ ‬کار‭ ‬پیش‭ ‬آمد؛‭ ‬اما‭ ‬متاسفانه‭ ‬فعلاً‭ ‬امکان‭ ‬رفتن‭ ‬به‭ ‬نیویورک‌سیتی‭ ‬برای‭ ‬من‭ ‬وجود‭ ‬ندارد‭.‬

عکاسی‭ ‬از‭ ‬چه‭ ‬چیزی‭ ‬برای‭ ‬شما‭ ‬لذت‌بخش‌تر‭ ‬است؟

واقعیت‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬عکاسی‭ ‬از‭ ‬چیز‭ ‬خاصی‭ ‬برای‭ ‬من‭ ‬جذاب‭ ‬نیست؛‭ ‬بلکه‭ ‬فضایی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬عکاسی‭ ‬می‌کنم‭ ‬برایم‭ ‬جذابیت‭ ‬دارد‭.‬

اگر‭ ‬بگویند‭ ‬فقط‭ ‬می‌توانید‭ ‬یکی‭ ‬از‭ ‬عکس‌هایتان‭ ‬را‭ ‬چاپ‭ ‬کنید‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬دیوار‭ ‬بزنید،‭ ‬آن‭ ‬عکس‭ ‬کدام‌‭ ‬است‭ ‬و‭ ‬چرا؟

یادم‭ ‬می‌آید‭ ‬که‭ ‬سال‭ ‬۲۰۱۰‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬مادربزرگم‭ ‬از‭ ‬بیماری‭ ‬رنج‭ ‬می‌برد‭ ‬و‭ ‬چند‭ ‬روز‭ ‬قبل‭ ‬از‭ ‬اینکه‭ ‬ما‭ ‬را‭ ‬ترک‭ ‬کند‭ ‬با‭ ‬دوربین‭ ‬500D Canon عکسی‭ ‬از‭ ‬او‭ ‬گرفتم‭ ‬و‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬مادرم‭ ‬چاپ‭ ‬کردم‭. ‬دوست‭ ‬دارم‭ ‬آن‭ ‬عکس‭ ‬را‭ ‬برای‭ ‬خودم‭ ‬هم‭ ‬چاپ‭ ‬کنم‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬خانه‌ام‭ ‬در‭ ‬میلان‭ ‬داشته‭ ‬باشم‭.‬

تا‭ ‬آخر‭ ‬عمر‭ ‬فقط‭ ‬می‌توانید‭ ‬از‭ ‬یک‭ ‬لنز‭ ‬استفاده‭ ‬کنید،‭ ‬آن‭ ‬چیست؟

انتخاب‭ ‬سختی‭ ‬است؛‭ ‬اما‭ ‬اگر‭ ‬مجبور‭ ‬باشم‭ ‬85 Fix را‭ ‬انتخاب‭ ‬می‌کنم‭.‬

به‭ ‬کدام‭ ‬شاتتان‭ ‬بیشتر‭ ‬از‭ ‬همه‭ ‬افتخار‭ ‬می‌کنید؟

در‭ ‬بین‭ ‬کارهای‭ ‬حرفه‌ایم‭ ‬به‭ ‬عکسی‭ ‬که‭ ‬از Sofia Resing برای‭ ‬مجله‭ ‬Numero گرفتم‭. ‬پورتفولیوی‭ ‬من‭ ‬در‭ ‬زمینه‭ ‬شو‭ ‬و ADV همیشه‭ ‬برای‭ ‬خودم‭ ‬قابل‭ ‬قبول‭ ‬بوده؛‭ ‬اما‭ ‬از‭ ‬سال‭ ‬۲۰۱۸‭ ‬تصمیم‭ ‬گرفتم‭ ‬کار‭ ‬خودم‭ ‬را‭ ‬با‭ ‬مجلات‭ ‬مد‭ ‬هم‭ ‬پیگیری‭ ‬کنم‭. ‬اولین‭ ‬کاوری‭ ‬که‭ ‬کار‭ ‬کردم‭ ‬با Sofia Resing بود‭ ‬و‭ ‬باعث‭ ‬شد‭ ‬که‭ ‬این‭ ‬کار‭ ‬جذابیت‭ ‬خاصی‭ ‬برای‭ ‬من‭ ‬پیدا‭ ‬کند‭.‬

در‭ ‬محل‭ ‬سکونت‭ ‬شما‭ ‬چه‭ ‬لوکیشن‌های‭ ‬جذابی‭ ‬برای‭ ‬عکاسی‭ ‬وجود‭ ‬دارند؟

در‭ ‬ایتالیا‭ ‬تقریباً‭ ‬همه‭ ‬جا‭ ‬جذاب‭ ‬است؛‭ ‬اما‭ ‬وقتی‭ ‬به‭ ‬قلب‭ ‬ایتالیا‭ ‬سفر‭ ‬می‌کنید‭ ‬هر‭ ‬گوشه‌ای‭ ‬از‭ ‬فلورانس‭ ‬یا‭ ‬رم‭ ‬یک‭ ‬لوکیشن‭ ‬جذاب‭ ‬به‭ ‬حساب‭ ‬می‌آید‭.‬

روی‭ ‬موبایل‭ ‬و‭ ‬کامپیوتر‭ ‬از‭ ‬کدام‭ ‬برنامه‌ها‌‭ ‬و‭ ‬اپلیکیشن‌ها‭ ‬برای‭ ‬ادیت‭ ‬عکس‭ ‬استفاده‭ ‬می‌کنید؟

روی‭ ‬موبایل‭ ‬فقط‭ ‬lightroom را‭ ‬دارم‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬هیچ‭ ‬وجه‭ ‬استفاده‭ ‬نکردم‭. ‬برای‭ ‬عکس‭ ‬تقریباً‭ ‬هیچ‭ ‬اپلیکیشنی‭ ‬ندارم‭. ‬روی‭ ‬کامپیوترم‭ ‬از‭ ‬lightroom photoshop, Premiere, After effect استفاده‭ ‬می‌کنم‭.‬

وب‌سایت‭ ‬و‭ ‬کتاب‭ ‬عکاسی‭ ‬مورد‭ ‬علاقه‭ ‬شما‭ ‬کدام‭ ‬است؟

وب‌سایت‭ ‬خاصی‭ ‬در‭ ‬ذهنم‭ ‬نیست؛‭ ‬اما‭ ‬روزانه‭ ‬۲‭ ‬ساعت‭ ‬روی‭ ‬وب‌سایت‭ ‬models.com‭ ‬وقت‭ ‬می‌گذرانم‭. ‬امیدوارم‭ ‬این‭ ‬وب‌سایت‌ها‭ ‬بین‭ ‬عکاسان‭ ‬و‭ ‬مدل‌های‭ ‬ایرانی‭ ‬بیشتر‭ ‬استفاده‭ ‬شود‭. ‬در‭ ‬مورد‭ ‬کتاب‭ ‬حضور‭ ‬ذهن‭ ‬ندارم،‭ ‬اما‭ ‬آخرین‭ ‬کتابی‭ ‬که‭ ‬بررسی‭ ‬کردم‭ ‬Analogies‭ ‬از‭ ‬Stuart Franklin بود‭.‬

این‭ ‬شغل‭ ‬چه‭ ‬چیزهایی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬وجود‭ ‬شما‭ ‬تغییر‭ ‬داده‭ ‬است؟

مهم‌ترین‭ ‬چیزی‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬آن‭ ‬الهام‭ ‬گرفتم‭ ‬این‭ ‬بود‭ ‬که‭ ‬شخصیت‭ ‬بسیار‭ ‬جلوتر‭ ‬از‭ ‬توانایی‭ ‬و‭ ‬استعداد‭ ‬فرد‭ ‬است‭. ‬شغلی‭ ‬که‭ ‬دارم‭ ‬و‭ ‬فضایی‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬آن‭ ‬هستم،‭ ‬من‭ ‬را‭ ‬روز‭ ‬به‭ ‬روز‭ ‬به‭ ‬ثبات‭ ‬نزدیک‌تر‭ ‬می‌کند‭.‬

الگوهای‭ ‬قدیمی‭ ‬و‭ ‬جدید‭ ‬شما‭ ‬در‭ ‬عکاسی‭ ‬چه‭ ‬کسانی‭ ‬هستند؟

Giampaolo Sgura و Mariano Vivanco‭ ‬عکاسان‭ ‬مورد‭ ‬علاقه‭ ‬من‭ ‬در‭ ‬زمینه مد‭ ‬هستند‭. ‬عکاسان‭ ‬جدید‭ ‬هم‭ ‬Greg Swales در‭ ‬زمینه‭ ‬فشن؛‭ ‬به‭ ‬نظر‭ ‬من‭ ‬فوق‌العاده‭ ‬است‭.‬

عکاسی‭ ‬مدلینگ‭ ‬و‭ ‬فشن‭ ‬چه‭ ‬تاثیری‭ ‬در‭ ‬نحوه‭ ‬لباس‭ ‬پوشیدن‭ ‬خودتان‭ ‬داشته‭ ‬است؟

تاثیرش‭ ‬بسیار‭ ‬زیاد‭ ‬بوده؛‭ ‬به‭ ‬خصوص‭ ‬به‭ ‬خاطر‭ ‬علاقه‌ای‭ ‬که‭ ‬خودم‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬دارم‭. ‬اما‭ ‬فقط‭ ‬از‭ ‬برخی‭ ‬چیزها‭ ‬الهام‭ ‬می‌گیرم‭.‬

منابع‭ ‬الهام‭ ‬شما‭ ‬برای‭ ‬این‭ ‬شغل‭ ‬چه‭ ‬چیزهایی‭ ‬هستند؟‭ ‬

موزیک‭ ‬نقش‭ ‬بسیار‭ ‬مهمی‭ ‬برای‭ ‬من‭ ‬دارد،‭ ‬چه‭ ‬در‭ ‬فیلم‭ ‬و‭ ‬چه‭ ‬در‭ ‬عکس‭. ‬هر‭ ‬بار‭ ‬که‭ ‬کار‭ ‬جدیدی‭ ‬به‭ ‬من‭ ‬پیشنهاد‭ ‬می‌شود،‭ ‬موزیک‭ ‬گوش‭ ‬می‌دهم‭ ‬و‭ ‬خودم‭ ‬یا‭ ‬کار‭ ‬را‭ ‬تجسم‭ ‬می‌کنم؛‭ ‬تا‭ ‬جایی‭ ‬که‭ ‬موزیک‭ ‬خسته‌ام‭ ‬کند‭. ‬در‭ ‬ویدئو‭ ‬هم‭ ‬همینطور‭ ‬است‭. ‬هر‭ ‬وقت‭ ‬پروژه‌ای‭ ‬دارم،‭ ‬اولین‭ ‬سوالی‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬مشتری‭ ‬می‌پرسم‭ ‬سلیقه‭ ‬موسیقیایی‭ ‬اوست‭.‬

فکر‭ ‬می‌کنید‭ ‬تفاوت‌های‭ ‬اصلی‭ ‬حوزه‭ ‬فشن‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬و‭ ‬خارج‭ ‬از‭ ‬ایران‭ ‬چیست؟

در‭ ‬حوزه‭ ‬فشن‭ ‬تفاوت‌های‭ ‬فرهنگی‭ ‬زیادی‭ ‬دیده‌ام‭. ‬بارها‭ ‬دیده‌ام‭ ‬که‭ ‬خواننده‌ای‭ ‬اصرار‭ ‬می‌کند‭ ‬که‭ ‬اثرش‭ ‬را‭ ‬بخرند‭ ‬و‭ ‬کپی‭ ‬نکنند؛‭ ‬در‭ ‬حالی‭ ‬که‭ ‬لباس Chanel فیک‭ ‬می‌پوشد‭. ‬بارها‭ ‬دیده‌ام‭ ‬که‭ ‬هنرمندی‭ ‬مدعی‭ ‬شده‭ ‬که‭ ‬اثرش‭ ‬را‭ ‬بخری‭ ‬نه‭ ‬کپی‭ ‬آن‭ ‬را،‭ ‬در‭ ‬حالی‭ ‬که‭ ‬کفش‭ ‬فیک‭ ‬Zanotti می‌پوشد‭. ‬در‭ ‬ایران‭ ‬اطلاعات‭ ‬و‭ ‬شناخت‭ ‬در‭ ‬زمینه‭ ‬مد‭ ‬بسیار‭ ‬پایین‭ ‬است‭. ‬منابع‭ ‬اطلاع‭ ‬رسانی‭ ‬مد‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬خیلی‭ ‬ضعیف‭ ‬هستند‭. ‬فقط‭ ‬تصور‭ ‬کنید‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬هم Vogue یا Numero یا Glamour و‭… ‬داشتیم‭. ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬چقدر‭ ‬می‌توانست‭ ‬ما‭ ‬را‭ ‬کمک‭ ‬کند؟‭ ‬حضور‭ ‬برندهای‭ ‬ایرانی‭ ‬در‭ ‬جوامع‭ ‬بین‌المللی‭ ‬چقدر‭ ‬می‌توانست‭ ‬به‭ ‬پیشرفت‭ ‬برندها‭ ‬کمک‭ ‬کند؟‭ ‬اما‭ ‬متاسفانه‭ ‬این‭ ‬چیزها‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬کشور‭ ‬نداریم‭. ‬مدل‌ها‭ ‬و‭ ‬برندهایی‭ ‬را‭ ‬می‌بینم‭ ‬که‭ ‬بسیار‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬مدعی‭ ‬و‭ ‬قابل‭ ‬احترامند،‭ ‬اما‭ ‬در‭ ‬حوزه‭ ‬بین‌المللی‭ ‬به‭ ‬هیچ‭ ‬وجه‭ ‬جایگاهی‭ ‬ندارند؛‭ ‬این‭ ‬بزرگ‌ترین‭ ‬لطمه‭ ‬به‭ ‬فضای‭ ‬مد‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬است‭. ‬متاسفانه‭ ‬مدل‌های‭ ‬ایرانی‭ ‬بسیار‭ ‬ضعیف‭ ‬هستند‭. ‬این‭ ‬واقعیت‭ ‬را‭ ‬بپذیریم‭ ‬یا‭ ‬نه،‭ ‬در‭ ‬زمینه‭ ‬مد‭ ‬بسیار‭ ‬ضعیف‭ ‬هستیم‭. ‬اما‭ ‬بدترین‭ ‬موضوع‭ ‬این‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬مخاطب‭ ‬داخل‭ ‬ایران‭ ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬را‭ ‬نمی‌پذیرد‭.‬

نظرتان‭ ‬درباره‭ ‬مجله‭ ‬پُــل‭ ‬چیست؟

قبلاً‭ ‬اطلاعات‭ ‬کافی‭ ‬نداشتم،‭ ‬اما‭ ‬همان‌طور‭ ‬که‭ ‬گفتم‭ ‬این‭ ‬فضا‭ ‬می‌تواند‭ ‬بهترین‭ ‬کمک‭ ‬برای‭ ‬ارتقا‭ ‬فرهنگ‭ ‬مد‭ ‬و‭ ‬عکاسی‭ ‬بین‭ ‬ایرانیان‭ ‬باشد‭. ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬واقعاً‭ ‬خوشحال‭ ‬کننده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬سیاست‭ ‬شما‭ ‬و‭ ‬سوال‌های‭ ‬مطرح‭ ‬شده‭ ‬در‭ ‬راستای‭ ‬کمک‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬بنا‭ ‬شده‌اند‭.‬