بیوگرافی میثم دریس

«میثم دریس» متولد ۲۹ اردیبهشت ۱۳۶۶ در تهران، اصالتا آبادانی است و در حال حاضر در دبی زندگی می‌کند. او با اینکه ۱۵ سال است که عکاسی فشن انجام می‌دهد؛ اما عکاسی هنری را از ۱۰ سال پیش آغاز کرده است. همچنین از ۳ سال گذشته برند لباس خود را راه‌اندازی کرده و در زمینه Creative و Art direction فعالیت می‌کند. شما را دعوت می‌کنیم تا خواننده مصاحبه او باشید.

فعالیت‌های هنری و عکاسی را از چه زمانی و چگونه آغاز کردید؟

من عکاسی را از سال ۲۰۰۸ با موبایل شروع کردم؛ اما بعد از مدتی اولین دوربین را خریدم و به صورت فریلنس کار را شروع کردم. من از همان ابتدا وارد حوزه فشن و Street style (استایل خیابانی) شدم. 

تحصیلات شما چیست؟ چه دوره‌های تخصصی را گذرانده‌اید؟

من لیسانس حسابداری خوانده‌ام. در زمینه کاری خودم تا به الان، دوره یا دانشگاهی نرفته‌ام و کاملا به صورت خودآموز آموزش دیده‌ام.

امضا و سبک کاری شما چیست؟ آیا در شاخه هنری مشخصی کار می‌کنید؟

من بیشتر شخصیت‌های خیالی از انسان‌های واقعی را نشان می‌دهم. تلاش می‌کنم عکاسی فشن و High fashion را به صورت Fine art به نمایش بگذارم تا بیننده با دیدن عکس، داستان ذهنی خودش را متصور شود؛ حتی اگر عکس‌ها داستان مشخصی را دنبال کنند.

درباره برند لباس میثم دریس برایمان توضیح دهید؟

داشتن برند لباس یکی از آرزوهای من بود و خوشبختانه در سال ۲۰۲۱ با جمعی از دوستان کار را شروع کردیم. اسم کامل برند من Othersx است. این نام را به این دلیل انتخاب کردم که سال ۲۰۲۱ سال OX در زودیاک و نماد اردیبهشت است. لباس‌های برند من unisex است تا دختران و پسران بتوانند از آن استفاده کنند. تنوع کارها زیاد است و در بعضی لباس‌ها از انیمه‌های ژاپنی الهام گرفته شده است.

برند Othersx میثم دریس

آیا بجز فعالیت هنری به کارهای دیگری هم مشغول هستید؟

در حال حاضر مشغول به دو کار هستم. اولین کار مربوط به عکاسی، تبلیغات و کار با برندها و طراحان لباس است. دومین کار مربوط به برند لباس خودم است.

تا به حال تجربه همکاری با کدام برندها، شرکت‌ها و افراد مشهور را داشته‌اید؟ از جوایز و دستاوردهای خود برایمان بگویید.

یکی از بهترین همکاری‌های من با بزرگ‌ترین هنرمندان ایرانی همچون علی اکبر صادقی، پریوش گنجی، پویا آریان‌پور و مجتبی طباطبایی است. در زمینه مد با مجلات مختلفی همچون ELLE  و Vogue کار کرده‌ام. کارهای من در بعضی مجلات چاپ و در بعضی دیگر، به صورت آنلاین منتشر شده است. در زمینه فشن و موزیک ویدیو هم با هنرمندان و رپرهای نسل جدید کار می‌کنم.

نمونه عکس های میثم دریس

برای خلق آثار هنری خود از چه چیزهایی الهام می‌گیرید؟

منابع الهام زیادی دارم؛ اما شخصیت‌های داستانی و انیمه‌های ژاپنی از اصلی‌ترین منابع الهام من هستند.

بهترین کاری که تا به حال خلق کردید از نظر خودتان و دیگران چه بوده است؟ چرا؟

از نظر دیگران نمی‌دانم؛ اما به نظر خودم بهترین کار من هنوز خلق نشده است و در تلاش برای خلق آن هستم؛ اما در کل همه کارهایم را دوست دارم.

مهم‌ترین هایلایت زندگی کاری میثم دریس را چه می‌دانید؟

مهم‌ترین هایلایت زندگی من صبر، تلاش و ادامه دادن در تمام شرایط زندگی‌ام بوده است تا در مسیر خود بمانم؛ چون در تمام کارها ممکن است با بالا و پایین‌های زیادی رو به‌رو شویم. 

نمونه عکس های میثم دریس

به نظر شما فعالیت یک هنرمند در ایران و خار ج از ایران چه تفاوت‌هایی دارد؟

به نظر من فعالیت یک هنرمند در ایران و خارج از کشور، به رشته هنری بستگی دارد. مثلا در زمینه فشن با وجود مشکلات پیش رو، عکاسان و فیلم‌برداران خیلی خوبی داریم که قادر هستند با همکاران خود در خارج از کشور رقابت داشته باشند. پس اگر واقعا عاشق هنرتان باشید، سختی‌های مسیر را یک چالش در نظر می‌گیرید و سعی می‌کنید بهترین خود باشید. در کشورهای خارجی به هنر اهمیت بیشتری می‌دهند. در واقع هنرمندان راحت‌تر می‌توانند خودشان را معرفی کنند و در نتیجه سریع‌تر رشد می‌کنند. به نظر من به خاطر فضایی که در آن هستیم، هنرمندان سرسختی داریم و این را بعد از رویارویی با هنرمندان خارجی می‌توان درک کرد.

آیا فعالیت در عرصه هنر واقعا درآمدزا است یا باید فقط به عنوان تفریح در نظر گرفته شود؟

هنر به تنهایی سخت به درآمد می‌رسد و چیزی که یک هنرمند را به درآمد می‌رساند، تخصص در استفاده درست‌ و حرفه‌ای از ابزاری است که برای خلق اثر استفاده می‌کند. در اصل این حرفه هنرمند است که درآمدزایی می‌کند. در کل داشتن درآمد از هنر وابسته به خود هنرمند و فضا است. خیلی از هنرمندان زمانی که در قید حیات بودند، در فقر کامل به سر می‌بردند و آثارشان بعد از فوت، قیمت‌های میلیاردی پیدا کرد. پس هنر و بیزینس دو مقوله کاملا جداست که هر دو را باید یاد گرفت. به نظر من بهتر است به عنوان تفریح به آن نگاه شود و بیزینس را در کنار آن هنر شکل داد.

نمونه عکس های میثم دریس

فکر می‌کنید عکاسان و هنرمندان چطور می‌توانند از اینستاگرام برای پیشرفت و دیده شدن کمک بگیرند؟

در ایران اینستاگرام بهترین فضا برای دیده شدن است. اگر آن را یک ویترین در نظر بگیرید، حتما می‌توانید درآمد داشته باشید و در کنار آن دیده شوید. از طرفی می‌توانید رقبا، همکاران و منابع الهامتان را دنبال کنید تا به روز باشید.

از نظر شما چه فاکتورهایی یک عکس خوب و حرفه‌ای را می‌سازد؟

ثبت یک عکس خوب و حرفه‌ای، وابسته به لحظه‌ای است که اثر ثبت می‌شود. در قدم دوم نور و سوژه مهم است تا نمایش عکس به خوبی اجرا شود. در نهایت داستان و مفهومی که عکس ارائه می‌دهد بسیار مهم است. البته فاکتورهای دیگری هم وجود دارد؛ اما این موارد برای من ارجعیت دارند.

نمونه عکس های میثم دریس

الگوهای شما (ایرانی یا خارجی) در عکاسی و هنر چه کسانی هستند؟

الگوی خاصی در کار ندارم؛ اما کارهای Steven Klein و Mario Testino را دنبال می‌کنم.

به کسانی که به عکاسی و هنر علاقه دارند و دوست دارند در این حرفه موفق شوند چه توصیه‌هایی دارید؟

در این کار تجربه خیلی مهم است. شما مدام باید عکس بگیرید و ببینید. اگر این کار را انجام دهید، به مرور زمان مسیر کاری و هنری خود را پیدا می‌کنید. فقط کافی است که پایبند مسیر باشید و دست از تلاش برندارید.

نظرتان درباره مجله پل چیست؟

از مجله پل تشکر می‌کنم و خوشحال هستم که همچین رسانه‌ای به زبان فارسی وجود دارد تا هنرمندان بهتر دیده شوند. به امید موفقیت‌های بیشتر برای شما.

با پل در ارتباطیم

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید