کباب Ali nazik ترکیب فوق‌العاده بورانی بادمجان در کنار گوشت کباب شده است. این غذا به صورت سنتی با فلفل دلمه‌ای کبابی و برنج سرو می‌شود. ریشه این غذا به شهر Gaziantep در منطقه آناتولی بازمی‌گردد. دو روایت مختلف درباره‌ ریشه‌ نام این کباب لذیذ وجود دارد. در قرن شانزدهم سلطان سلیم به این شهر سفر می‌کند. سلطان این غذا را می‌چشد و از همراهان خود سوال می‌کند که این غذا هنر دستان ظریف (هنرمند) چه کسی است؟
در ترکی عثمانی قدیمی دست هنرمند را Eli Nazik می‌گویند. در روایت دیگری آمده است که در ترکی ala به معنی زیبا و nazik به معنی غذا است. این عبارات در گذر قرن‌ها به Ali nazik تغییر یافته‌اند.
در ترکی امروز nazik به معنی مودب ترجمه می‌شود؛‌ پس علی نازک را علی مودب ترجمه می‌کنند که البته از نظر فارسی زبانان شاید عبارت فاقد معنی به نظر برسد. البته شاید این نام مربوط به کسی بوده که این غذا را برای اولین بار پخته است.

مواد لازم برای ۲ الی ۳ نفر:

▪ گوشت گوسفندی ۴۰۰ گرم
▪ بادمجان ۴ عدد
▪ سیر ۴ عدد
▪ ماست چکیده ۱ پیمانه
▪ رب ۲ قاشق غذا خوری

▪ پیاز یک عدد خلالی و سرخ شده
▪ ادویه
(نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، ادویه‌ دلخواه)
▪ جعفری و فلفل دلمه‌ای رنگی برای تزیین

طرز تهیه‌

طرز تهیه‌ این کباب دلچسب بسیار ساده است. برای شروع ۴ بادمجان با پوست را برای نیم ساعت داخل فر ۱۸۰ درجه قرار دهید یا آن‌ها را روی آتش کباب کنید. زمانی که بادمجان‌ها کباب شوند، پوست آن‌ها به سادگی کنده خواهد شد. اگر بادمجان‌ها را روی ذغال بپزید مزه‌ دودی بهتری به غذا خواهند داد. البته شما می‌توانید از بازار ادویه‌ دودی تهیه کنید و به غذاهای کبابی اضافه کنید. بادمجان‌های پخته شده را له کنید. ۴ حبه سیر له شده به بادمجان‌های کبابی اضافه کنید. ادویه‌های دلخواه را نیز بیافزایید و این مواد را به ماست چکیده اضافه کنید و هم بزنید. این ترکیب را کنار بگذارید. پیازها را خلالی و سرخ کنید. گوشت را نیز گریل یا سرخ کنید. سپس پیاز، رب، ادویه و کمی آب به این ترکیب اضافه کنید تا سس غلیظی به دست بیاید. می‌توانید برای خوشمزه‌تر شدن گوشت آن را از چند ساعت قبل در ادویه‌های دلخواه بخوابانید و در یخچال قرار دهید، فراموش نکنید در مرینیت کردن نباید به گوشت نمک بزنید زیرا گوشت را سفت می‌کند. حالا گوشت و سس آن را روی ماست و بادمجان بریزید. برای تزیین می‌توانید از جعفری استفاده کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید