اگر از میدان تکسیم به مقصد آرناووت کوی سوار اتوبوس شوید، ابتدا از منطقه‌ بشیکتاش عبور می‌کنید. در جاده‌ ساحلی کورو چشمه پیش می‌روید و اولین محله‌ای که می‌بینید کورو چشمه است. کمی بعدتر آرناووت کوی پیش روی شماست. اگر باز هم به مسیرتان ادامه دهید به ببک می‌رسید. با هم سری به این سه محله‌ محبوب بخش اروپایی استانبول می زنیم تا ببینیم چطور می‌توانید ساعات خوشی را در آن‌ها سپری کنیم.

محله کورو چشمه

محله کورو چشمه یکی از سرسبزترین، قدیمی‌ترین و شیک‌ترین محله های استانبول و کنار ساحل بسفر در بخش اروپایی شهر است. در دوره‌ عثمانی این محله بسیار پرطرفدار بود و ساخت‌و‌ساز بسیاری در آن شد. متاسفانه امروزه بسیاری از عمارت‌های آن از بین رفته‌اند. نام محله از مسجدی به همین نام که کنار آن چشمه‌ای قرار دارد اقتباس شده است. این مسجد را عثمان افندی شاعر برجسته ترکیه در قرن ۱۵ ساخت. این نام به معنی چشمه‌ خشک شده است.

جاذبه های محله‌ کورو چشمه 

یک اسکله به اسم مارینا مخصوص قایق‌های تفریحی شخصی و غیرشخصی در کوروچشمه وجود دارد. پارک کورو چشمه محلی زیبا برای گردش و گذران اوقاتی خوش برای محلی‌ها و غیرمحلی‌ها به شمار می‌آید. باغ زیبای نایل سلطان نیز در این محله قرار دارد که البته بازدید از آن میسر نیست. در این محله می‌توانید از مسجد کورو چشمه که مکانی تاریخی است بازدید کنید. کورو چشمه از جمله محله‌های استانبول است که به دلیل وجود رستوران‌ها، کافه‌ها و کلوپ‌های شبانه، شب‌های بسیار عالی دارد و تا نیمه‌های شب در آن رفت و آمد می‌شود.

آرناووت کوی 

آرناووت کوی میان دو محله‌ کورو چشمه و ببک قرار دارد. نام محله منصوب به ترک‌های آلبانیایی است که در قرن ۱۶ در این مکان سکونت داشتند. در آن زمان نام این محله هستیا (Hestia) بود. خانه‌های چوبی و سنگی آن در روز بسیار دیدنی هستند. اگر مسیرتان به این محله افتاد، حتماً در کوچه‌های باریک و پلکانی آن قدم بزنید زیرا خانه‌های آرناووت‌کوی جذابیت زیادی دارند. در این محله از یک سو دریا و از سوی دیگر درختان انبوه را می‌بینید. مسجد، کلیسا و کنیسه در کنار هم هستند. در دوران عثمانی آمار یهودیان منطقه بالا بود، اما پس از یک آتش‌سوزی تعداد زیادی از آن‌ها آرناووت‌کوی را ترک کردند.

درست کنار خیابان اصلـی، بین آرناووت‌کـوی و کوروچشمـه عمــارت halet cambel قرار دارد. ساختمانی که توسط یک باغبان ارمنی در سال ۱۸۲۰ ساخته شده و در سال ۱۹۳۰ توسط ismail hakki pasa خریداری شد. این عمارت بعد‌ها توسط halet cambel به ارث رسید. او اولین زن ترک بود که توانست به مسابقات المپیک راه پیدا کند و همچنین به‌ دلیل مطالعات باستان‌شناسی خود نیز شهرت دارد. این عمارت اکنون جنبه تاریخی دارد و از آن محافظت می‌شود.

شب‌ها محله شلوغ می‌شود، جوانان ترک را هر جای محله می‌بینید که در حال گپ زدن هستند و یا به کافه‌ها و بارهای محله سر می‌زنند. زندگی شبانه اینجا جریان دارد، به خصوص آخر هفته‌ها که محله بسیار پرهیاهو می‌شود. بارها به قدری شلوغ می‌شوند که برخی نوشیدنی به دست کنار خیابان می‌ایستند. Whisper و Alexandra andy دو بار بسیار معروف محله هستند.

اگر اهل ماهیگیری باشید می‌توانید در جاده‌ اصلی آرناووت کوی لحظات خوشی را سپری کنید. رستوران‌های دریایی معروفی مانند Takanik، Adem baba، Revma، Arnavutkoy balikcisi در آرناووت کوی وجود دارند که با چشم‌انداز ساحلی خود لذت غذا خوردن را بیشتر می‌کنند. همچنین می‌توانید بهترین لهمجون پخته شده در تنور استانبول را در رستوران فیستیک کباب محله نوش جان کنید. یکی از خوشمزه و آبدارترین انواع توت‌فرنگی‌‌های ترکیه در آرناووت‌کوی برداشت می‌شود. مسیر پیاده‌روی از آرناووت‌کوی تا ببک مسیر زیبایی است.

محله ببک

ببک محله‌ای لوکس، مدرن،‌ پر زرق و برق و البته بسیار گران برای سکونت است که در خط ساحلی بسفر در بخش اروپایی و در همسایگی بشیکتاش قرار دارد. معروف است که در ببک هم می‌توان دید و هم می‌توان دیده شد، این کنایه‌ای به گذر افراد با ماشین‌های لوکس‌شان در خیابان‌های تمیز و اروپایی ببک و خودنمایی آن‌ها است. بسیاری از هنرمندان ترکیه در این محله زندگی می‌کنند. اگر آن‌ها را بشناسید و صبح زود برای دوییدن به خط ساحلی ببک بروید احتمالاً بتوانید چند نفر از آن‌ها را ببینید که برای پیاده‌روی بیرون آمده‌اند.

ببک، از روستا تا لوکس ترین محله‌ استانبول

زمانی که استانبول فتح شد، ببک روستایی برای سکونت ماهیگیران یونانی بود. نام ببک به معنای بچه است، دقیقاً مشخص نیست این نام‌گذاری ریشه در چه چیز و چه دورانی دارد؛ اما در منابع تاریخی اشاره شده که شاید به دلیل زیبایی این ناحیه نام ببک را به آن داده‌اند. این روستا در دوره‌ای مورد توجه پادشاهان عثمانی قرار گرفت. سلطان سلیم  تفرجگاه و قصر تابستانی خود را در ببک ساخت. سلطان محمد سوم به وزیرش ابراهیم پاشا دستور ساخت مسجد، حمام عمومی، مدرسه، بازار و… را داد و به این ترتیب ببک رونق گرفت.

در جریان ساخت‌و‌ساز و آبادانی ببک از یک روستا و تفرجگاهی تابستانی به محله‌ای برای تمام فصول تبدیل شد. اواسط قرن ۱۹میلادی با شروع رفت و آمد کشتی‌ها و تراموا به این محله این آبادانی بیشتر شد. اواخر قرن ۱۹ ببک عمارت‌های مسکونی بسیاری داشت که بیشتر آن‌ها خانه‌های اشراف‌زادگان و درباریان عثمانی بودند. امروزه از آثار تاریخی ببک تنها مسجد ببک و ساختمان سفید رنگ و زیبای کنسول‌گری مصر باقی مانده است. بازدید از کنسول‌گری مصر میسر نیست و شما فقط می‌توانید از بیرون نمای آن را تماشا کنید. این عمارت متعلق به سال ۱۹۰۲ و ساخته معماری ایتالیایی خوشنام، Raimondo D`Aronco است. این ساختمان را برای سکونت یکی از وزرای عثمانی ساختند و بعدها آن را به دولت مصر فروختند.

در ببک چه کارهایی می توان کرد؟

ببک ایده‌آل‌ترین جای استانبول برای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری است. در خط ساحلی بسفر تا جایی که می‌توانید پیش بروید و لذت ببرید، از بوتیک‌ها و مغازه‌ها دیدن کنید، کافه و رستوارن‌های خوشنام ببک را تست کنید. رستوران CHILAI یکی از معروف ترین رستوران های ببک است. بهترین صبحانه‌ سنتی ترکیه‌ای در استانبول را می‌توانید در ببک میل کنید.
از مغازه‌ مینی دوندورماسی یک بستنی بخرید یا در یکی از شعب starbucks یک آیس کافی بنوشید. یک نوع دسر ترکیه‌ای به نام ‌Badem ezmesi وجود دارد که از ترکیب بادام و شکر تهیه می‌شود. بهترین نوع از این دسر خوشمزه را می‌توانید از شیرینی فروشی معروف محله‌ ببک، Meshur Bebek Badem Ezmesi تهیه کنید. این شیرینی فروشی از سال ۱۹۰۴ تا به حال در محله دایر است. رستوران‌های ببک مانند بسیاری از محله‌های ساحلی استانبول محل مناسبی برای خوردن غذا‌های دریایی هستند.
این محله پر شور و نشاط برای شب‌گردی نیز انتخاب خوبی است. برخی درختان راش و بلوط پارک ببک که بهترین پارک استانبول است قدمت صد ساله دارند. این پارک که در سال ۱۹۰۸ افتتاح شد و یکی از بهترین مناطق برای راه رفتن و گذران اوقات خوش است.

چگونه به ببک برسیم؟

اگر بخواهید با اتوبوس به ببک برسید باید در خط ساحلی دو ایستگاه قبل از آرناووت‌کوی پیاده شوید و کمی پیاده‌روی کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که آخر هفته‌ها ببک بسیار شلوغ است و ممکن است برای رسیدن به آنجا در ترافیک بمانید. جاده‌ بسیار باریک ببک یکی از دلایل ترافیک محله در اواخر هفته است، البته نباید استقبال مردم برای گذران وقت در ببک را نادیده بگیرید. برای رسیدن به محله ببک، از میدان تکسیم اتوبوس‌های 40T یا 42T را سوار شوید. اگر در ترافیک نمانید حدود ۱۵ الی ۳۰ دقیقه بعد به محله‌ ببک می‌رسید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید