گیاهان با روح و جسم شما در ارتباط هستند و کیفیت زندگی را بالاتر می‌برند. ما به طور غریزی می‌دانیم که همجواری با فضاهای سبز رنگ احساس راحتی ما با محیط را افزایش می‌دهند. محیط‌های سبز رنگ در عین آرام بودن، جذاب‌ هم هستند و حوصله شما را سر نمی‌برند. نگه‌داشتن گیاه می‌تواند فشار خون، علائم آنفولانزا، خستگی و اضطراب را کاهش دهد. اما مراقبت از گیاه و زنده نگه‌داشتن آن برای بسیاری از ما چالش برانگیز است. نگهداری از یک گیاه می‌تواند شما را مسئولیت‌پذیرتر کند؛ زیرا شما موظف هستید که در روزهای مشخصی به گیاه‌تان آب دهید و آن را کنار پنجره بگذارید تا نور کافی دریافت کند؛ باید خاک و گلدانش را عوض کنید و دمای سلامتش را بدانید. به قول روباه در داستان شازده کوچولو :« تو مسئول گلت هستی؛ این را یادت باشد.» بیایید با هم بررسی کنیم و ببینیم گیاهان در برابر توجه و مراقبتی که به آن‌ها می‌دهیم چه هدایایی به ما می‌دهند و اصولاً چه گیاهانی برای نگهداری در آپارتمان مناسبند.

گیاهان سموم هوا را می‌گیرند و اکسیژن‌سازی می‌کنند

گیاهان برعکس ما نفس می‌کشند. همه می‌دانیم که ما اکسیژن هوا را جذب می‌کنیم و در عوض ‌دی‌اکسیدکربن را در بازدم‌مان پس می‌دهیم؛ اما گیاهان عکس این روند را برای تنفس طی می‌کنند. اضافه کردن گیاهان به محیط، سطح اکسیژن را بالاتر می‌برد. به همین منوال نگه‌داشتن چند گیاه در اتاق خواب به خاطر افزایش سطح اکسیژن، می‌تواند کیفیت خواب شما در طول شب را افزایش دهد. همچنین گیاهان می‌توانند هوا را تصفیه کنند و مواد سمی مانند فرمالدهید (ترکیبی که در دود سیگار و پلاستیک وجود دارد)، بنزین و تری‌کلرواتیلن (ترکیباتی که در پارچه‌، جوهر، حلال و رنگ‌های دیوار وجود دارند) را از هوا پاک کنند. تحقیقات ناسا نشان می‌دهند که گیاهان این مواد را جذب می‌کنند و بعد آن‌ها را از طریق ریشه‌ها به خاک می‌برند و در آنجا این مواد تجزیه و تبدیل به غذای گیاه می‌شوند. پدیده‌ای به نام (سندروم بیماری ساختمان) وجود دارد. این پدیده زمانی رخ می‌دهد که نور، رطوبت و هوای تازه و کافی به داخل ساختمان نمی‌رسند. گیاه به دلیل تبادل آب و هوا با اطرافش می‌تواند این سندروم را کاهش دهد. هر چند روز یک بار برگ گیاه را با یک اسفنج مرطوب به آرامی پاک کنید تا گیاه بتواند راحت‌تر نفس بکشد. نوازش سطح گیاه حال آدم را خوب می‌کند.

به جای دستگاه رطوبت‌ساز گلدان بخرید

گیاهان مقداری بخار آب نیز در هوا آزاد می‌کنند و به همین دلیل هوای اطراف آن‌ها مرطوب می‌شود. ما حاضریم پول زیادی برای دستگاه‌های مرطوب کننده هوا بپردازیم، در صورتی که گیاهان به روش ارزان‌تر و طبیعی‌تری این کار را برایمان انجام می‌دهند. تحقیقات دانشگاه کشاورزی نروژ نشان می‌دهند که قرار دادن چند گیاه در اتاق تاثیر زیادی بر درمان خشکی پوست، سرفه‌های خشک، گلو درد و سرماخوردگی دارد.

گیاه می‌تواند عایق صوتی باشد

نکته جالب دیگری وجود دارد که شاید کمتر به گوش شما خورده باشد؛ گیاهان می‌توانند نویز و سر و صدا را کاهش دهند. به همین دلیل کاشتن درخت در اطراف اتوبان‌ها علاوه بر کاهش آلودگی هوا، می‌تواند آلودگی صوتی محیط‌های شهری را هم کمتر کند. برخی از گیاهان حتی می‌توانند فرکانس‌های بالایی که گوش انسان توانایی جذب آن‌ها را ندارد را جذب کنند.

چند گلدان و چه نوع گیاهانی برای آپارتمان مناسب هستند؟

اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید و یا به دنبال یک گیاه مناسب برای محل کارتان هستید، می‌توانید گیاهانی مانند چمچمه‌ای (Peace lily)، پوتوس (Devil’s ivy)، عنکبوتی (Chlorophytum Comosum)، دراسنا قرمز (Red Dracaena)، پیچک یا عَشقه (Ivy)، آزالیا (Azalea)، گل داوودی (Chrysanthemum)، نخل بامبو (Areca palm)، برگ انجیری
(Swiss Cheese Plant)، شامادورا الگانس (Chamaedorea elegans)، آلوورا (Aloe vera) و… را نگه دارید. برای اینکه بتوانید از فواید گیاهان بهره ببرید، به ازای هر اتاق ۹ متر مربعی به حداقل یک گیاه با گلدانی به قطر ۲۰ سانتی‌متر نیاز دارید. اگر می‌خواهید هوای یک آپارتمان ۱۰۰ متری را تصفیه کنید؛ ۱۵ الی ۲۰ گیاه نیاز خواهد داشت. بعد از خرید گلدان‌ها، آگاهی درباره نگهداری از گیاه می‌تواند آن‌ها را زنده نگه دارد. هر گیاهی شرایط خاصی برای زندگی نیاز دارد. خاک، آب و نور مورد نیاز برای هر گیاهی بسیار اهمیت دارند. اگر در مورد گیاه آگاهی نداشته باشید، گیاه بعد از مدتی می‌میرد و این موضوع برای شما بسیار ناامید کننده است. نیازی نیست که باغبان باشید تا بتوانید از گیاهان مراقبت کنید. از قبل درباره شرایط نگهداری آن‌ها تحقیق کنید؛ زیرا هر کدام از آن‌ها شرایط نگهداری متفاوتی دارند. فکر خوبی است اگر به جای دسته گل‌‌هایی که چند روز بیشتر زنده نیستند، یک گلدان گل طبیعی هدیه بدهید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید