دکوراسیون فضای داخلی

قطعاً تا به امروز مطالب آموزشی مختلفی با موضوع دکوراسیون فضای داخلی خوانده اید، ولی در این مقاله آموزشی سعی داریم به راحت‌ترین و آسان‌ترین روش‌ها به شما در خلق زیبایی منزل‌تان کمک کنیم. با آموزش چیدمان دکوراسیون خانه با ما همراه باشید.

نوع کاربرد فضا

توجه به اینکه چه فضایی را برای دکوراسیون خانه آپارتمانی انتخاب کرده اید بسیار مهم است. قصد و کاربرد هر یک از بخش های منزل می تواند به شما کمک کند که چه چیزهایی اهمیت دارند. برای مثال اتاق خواب محلی بسیار مهم برای تامین انرژی روزانه ما و کسب آرامش است. توجه به این قصد موجب می شود که در انتخاب رنگ ها، چیدمان، وسایل دکوری، نورپردازی و… به دنبال محیطی آرام و روح نواز باشید.

انتخاب رنگ در دکوراسیون خانه

برای انتخاب رنگ های مورد علاقه تان و استفاده از ترکیب های رنگی می توانید لیستی از چند رنگ مورد علاقه خود تهیه و با توجه به کاربرد فضای مورد نظر، رنگ ها را اولویت بندی کنید. برای مثال در اتاق خواب رنگ های ملایم و آرام که به خواب بهتر کمک می کنند پیشنهاد می شود. می توانید یک یا دو رنگ را به عنوان رنگ اصلی فضا در نظر بگیرید و با یک یا دو رنگ دیگر لکه های رنگی با استفاده از وسایل دکوری، پرده، تابلو، کوسن و… ایجاد کنید.

انتخاب رنگ در دکوراسیون خانه

یکی از بهترین روش ها برای ایجاد ترکیب های رنگی که انواع مختلفی دارند توجه و الهام گرفتن از طبیعت است. مثلاً اگر رنگ زرد رنگ اصلی شماست برای انتخاب لکه های رنگی و یا رنگ دوم می توانید گل ها و گیاهان با رنگ زرد را مشاهده کنید. گل بنفشه زرد رنگ، ترکیبی از بنفش یا خاکستری دارد و یا در یک نگاه کلی به طبیعت رنگ سبز گیاهان، جنگل‌ها و… در کنار آن آبی آسمان و یا آبی انعکاس یافته در دریا ترکیبی روح انگیز به ما میئدهد. برای اطلاعات بیشتر مقاله روانشناسی رنگ در دکوراسیون داخلی را مطالعه فرمایید.

استفاده از این روش باعث می شود که رنگ محیط شما سرشار از حس و روح باشد نه فقط صرفاً برگرفته از آموزش های تئوری که احتمالاً از حوصله شما خارج است. شما در طبیعت شاهد بهترین ترکیب‌های رنگی مکمل، متضاد، تک رنگ‌ها و… هستید.

توجه به سبک دکوراسیون خانه

اگر بخواهیم در مورد سبک ها صحبت کنیم مطلب تمامی ندارد و قصد ما این است که در کوتاه ترین و ساده ترین روش در انجام این کار به شما کمک کنیم. با توجه به دنیای شلوغ و پُرسرعت امروزه و متراژ نه چندان بزرگ آپارتمان ها و خانه ها به شما چند سبک پیشنهاد می شود.

  • مینیمالیسم
    یکی از مدرن ترین سبک های طراحی داخلی که می تواند در تغییر سبک زندگی شما نیز موثر باشد. در این سبک سادگی، آراستگی و زیبایی توام با آرامش موج می زند. مشخصه های این سبک استفاده از پارچه های بدون طرح و ساده، رنگ های خنثی و چیدمانی خلوت با کمترین استفاده از وسایل دکوری و به دور از مصرف گرایی است.
    روستیک: استفاده از متریال و مواد طبیعی مانند چوب، سنگ و چرم (البته با رعایت حقوق حیوانات چرم مصنوعی پیشنهاد می‌شود) و اکثراً وجود شومینه در این طراحی به چشم می‌خورد. برای اطلاعات بیشتر مقاله دکوراسیون مینیمال را مطالع فرمایید.

سبک دکوراسیون خانه

  • بوهیمیایی
    آزادی و رهایی، جسارت و سرمستی در سبک بوهو دستاورد این دکوراسیون است. برای این سبک می توانید از طیف رنگ های خاکی، سبز و طوسی استفاده کنید. همچنین وجود مکرمه های بافتی شما را به این سبک نزدیک می کند. گیاه و گلدان های حصیری را فراموش نکنید.
  • ساحلی
    محیطی نورانی، روشن و شاد که بیشتر به رنگ های خنثی و آبی روشن و سبزهای برگرفته از اقیانوس همراه با رنگ‌های کرم، بژ و… ترکیب می شوند. استفاده از گیاه در این سبک مرسوم است. برای اطلاعات بیشتر مقاله دکوراسیون ساحلی خانه را مطالعه فرمایید.

در هر حال نکته مهم در مورد سبک انتخابی شما این است که در رعایت چهارچوب سبک کل فضای خانه پیش بروید و وسایل دکوری، مبلمان، رنگ‌ها، جنس پارچه‌ها با توجه به نوع سبکی که انتخاب می کنید هماهنگی لازم را داشته باشد.

نورپردازی در دکوراسیون خانه جذاب

به هیچ وجه نمی توان تاثیر بسیار زیاد نور در محیط را منکر شد. با توجه به نورپردازی صحیح می توان یک فضا را بزرگ تر، کوچک تر و متمرکزتر کرد. با استفاده از نورپردازی های مخفی می توانید چشم را به سمت بخش مورد نظر فضا جلب کنید. در نورپردازی نیز توجه به کاربرد فضا بسیار مهم است.

نورپردازی در دکوراسیون خانه

استفاده از آباژورها کنار مبلمان در فضای نشیمن و لوسترهای آویز و بلند در بالای میز ناهاخوری و یا استفاده از نورهای متمرکز و هالوژن و یا پروژکتوری بر روی تابلوهای روی دیوار زیبایی و آراستگی و گاهی آرامش بیشتری به فضای شما منتقل می کند. اگر خانه شما دارای راهرو یا راه پله است استفاده از نورهای خطی (SMD) با طراحی های مختلف بر روی دیوار و سقف راهرو و یا به صورت مخفی مابین پله ها زیبایی محیطی شما را چند برابر می کند.

تعادل در دکوراسیون خانه

در چیدمان کل فضا رعایت تعادل نقش پُررنگی دارد این بدین معنی است که وزن بصری را باید رعایت کنید. ایجاد این وزن و تعادل راهکارهای مختلف دارد. در تعادل متقارن از هر چیزی در فضا به صورت متقارن وجود دارد و سمت راست و چپ و یا بالا و پایین فضا به واسطه یک مرز، برابری و هم شکلی دارد، مانند چیدمان یک کاناپه ما بین دو عدد مبل تکنفره یا وجود دو عدد شمعدانی اطراف یک آینه.

تعادل نامتقارن در این چیدمان توجه به وزن بصری مهم است و فضا را از حالت خشک و رسمی خارج می کنیم برای مثال در مقابل یک کاناپه دو نفره دو عدد مبل تک نفره را در نظر بگیرید. تعادل شعاعی در این نوع چیدمان نقطه ای را به عنوان مرکز در نظر می گیریم و دیگر عناصر موجود را در اطراف مرکز به سمت داخل یا خارج قرار می دهیم. مانند میز نهارخوری به شکل دایره و صندلی هایی که اطراف آن قرار می دهیم.

نویسنده: فرانک شیخ الاسلامی | معمار و طراح داخلی

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید