چیپس سیب زمینی خوب است یا بد

چیپس سیب زمینی یکی از محبوب ترین تنقلات در جهان است! اگرچه همه ما می‌ توانیم اعتراف کنیم که عاشق آن هستیم؛ اما واقعا چقدر چیپس را می‌ شناسیم؟ خب، در این مقاله از مجله پل خوشمزه قصد داریم تا درمورد چیپس سیب‌ زمینی صحبت کنیم و دیدگاه شما را نسبت به این میان وعده خوشمزه تغییر دهیم.‌

اول از همه اینکه یک حکایت جالب درمورد اختراع چیپس سیب زمینی وجود دارد که می گوید یک مشتری شاکی در رستوران، چیپس سیب‌ زمینی را ساخت! بله، درست است. گفته می شود در سال 1853 یک مشتری ناراضی در رستورانی در نیویورک مدام از سرآشپز شکایت می کرد که چرا سیب‌ زمینی سرخ کرده او به اندازه کافی نازک نیست. پس از چند بار برگرداندن سیب‌ زمینی سرخ شده، سرآشپز عصبانی درنهایت سیب زمینی ها را تا جایی که می‌ توانست نازک کرد؛ اما بعد از سرخ کردن، متوجه شد نمی توان آن ها را با چنگال خورد. بنابراین چیپس سیب‌ زمینی متولد شد!

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که یک کیسه پر از چیپس سیب زمینی را باز کنید و متوجه شوید به جای چیپس، بیشتر فضای داخل کیسه هوا است؟ اگرچه این موضوع می تواند آزار دهنده باشد؛ اما یک توضیح کاملا منطقی برای این همه فضای خالی در پاکت چیپس سیب زمینی شما وجود دارد. مهم ترین دلیل این است که هوای داخل کیسه به عنوان بالشتک عمل می کند؛ بنابراین برش های خوشمزه سیب‌ زمینی شما در حین تحویل خرد نمی شوند. همچنین این فضا تقریبا از نیتروژن است و باعث حفظ تازگی طولانی مدت چیپس سیب زمینی می شود.

همه چیز درباره چیپس سیب زمینی

چرا چیپس سیب زمینی نخوریم

البته اکثر ‌چیپس های سیب زمینی مملو از سدیم هستند که می‌ تواند برای سلامت قلب و سطح فشار خون مضر باشد. چیپس سیب‌ زمینی اغلب حاوی مقادیر بالایی از ترکیبات مضر مانند آکریل آمید (یک ترکیب شیمیایی) است که معمولا در غذاهای نشاسته‌ ای در طول پخت و پز با حرارت بالا تشکیل می‌ شود. تحقیقات نشان می‌ دهد که این ترکیب می‌ تواند سرطان زا باشد و همچنین ممکن است اثرات بدی بر عملکرد سیستم ایمنی، عصبی و کبد داشته باشد. چیپس برای چاقی است و اکثر چیپس‌ ها نه تنها کالری بالایی دارند؛ بلکه با خطر بروز بیماری قلبی، دیابت نوع 2 و چاقی هم مرتبط هستند. درنهایت به خاطر داشته باشید که برخی از چیپس‌ ها ممکن است حاوی چربی های هیدروژنه باشند که به عنوان چربی های ترانس نیز شناخته می شوند و مستقیما روی سلامت قلب تاثیر می گذارند.

فواید چیپس سیب زمینی

چیپس ضرر دارد یا نه؟ خب، اگرچه چیپس‌ های خریداری شده در فروشگاه قطعا نباید جزو یک رژیم غذایی سالم باشند؛ اما نسبت به بسیاری از میان‌ وعده های محبوب دیگر مزایایی دارند. برای مثال چیپس در مقایسه با شیرینی‌ هایی مانند آب‌ نبات، حاوی قند و کربوهیدرات بسیار کمتری است. از آنجایی که چیپس از سیب‌ زمینی تولید می‌ شود، می تواند کمی ویتامین و مواد‌ معدنی مهم را نیز فراهم کند. مثلا برخی از انواع چیپس سیب‌ زمینی سالم می‌ توانند پتاسیم، اسید پانتوتنیک، ویتامین E، C، B6 و منگنز را تامین کنند. بررسی دقیق برچسب مواد غذایی می‌ تواند به شما کمک کند محصولی را انتخاب کنید که فاقد افزودنی‌ ها، نگهدارنده‌ ها و سایر مواد مضر است.

"فواید

جایگزین چیپس سیب زمینی

خوشبختانه جایگزین های سالم زیادی برای چیپس سیب زمینی وجود دارد که می توانید از آن ها برای رفع هوس خود برای یک میان وعده خوش طعم لذت ببرید. برای مثال پاپ کورن یک جایگزین عالی برای چیپس سیب زمینی است. مقدار کالری پاپ کورن در یک وعده به طور قابل توجهی کمتر از چیپس سیب زمینی است که به شما این امکان را می دهد بدون احساس گناه، از خوردن آن لذت ببرید. همچنین چیپس سبزیجات جایگزین سالم دیگری برای چیپس سیب زمینی است. سعی کنید خودتان چیپس را با سبزیجاتی مانند تربچه، هویج، چغندر یا کدو سبز درست کنید و چاشنی های مختلف را امتحان کنید تا یک مورد دلخواه جدید متناسب با سلیقه شخصی خود پیدا کنید.

طرز تهیه چیپس سیب زمینی خانگی

درست کردن چیپس سیب زمینی خانگی هم به شما این امکان را می دهد که کنترل کاملی بر آنچه در بشقاب قرار می گیرد داشته باشید. برای شروع سیب زمینی ها را به برش های نازک و چیپس مانند برش دهید. در اکثر دستورالعمل های چیپس خانگی آمده است که خیس کردن سیب زمینی های برش داده شده در آب سرد (به مدت 20 تا 30 دقیقه) به حذف نشاسته اضافی کمک می کند و از انتشار رطوبت اضافی جلوگیری می کند. مرحله بعدی برای طرز تهیه چیپس سیب زمینی خانگی شامل خشک کردن آنها و پخش یکنواخت آنها روی یک کاغذ روغنی است. سپس به مدت 15 تا 20 دقیقه با دمای حدودا 180 درجه سانتیگراد، آنها را در فر بپزید تا یک وعده خوشمزه از چیپس سیب‌ زمینی ترد خانگی درست کنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید