سیاوش گرانپایه متولد 14 بهمن 1368 در شیراز است. او مدرک کارشناسی گرافیک دارد و کار عکاسی را از سال 1388 آغاز کرده است. سیاوش در زمینه فشن و پروداکت ها فعالیت دارد. حدوداً از سال 1391 تا 1393 به مدت دو سال، بنا بر یک سری اتفاقات مسیر زندگی اش تغییر کرد و بیشتر به شاخه طراحی متمرکز شد. سپس دوباره در سال 1393 به کار و حرفه عکاسی بازگشت و کم کم این مسیر را گسترش داد و به عکاسی محصولات آرایشی و جواهرات و فشن پرداخت. او به روش تجربی و تماشای ویدئوهای یوتوبی این حرفه را یادگرفت و با آزمون و خطا به این مرحله رسید. تمام آموخته هایش را با تحقیق و تماشای فیلمهای آموزشی مختلف و خواندن مقاله های متعدد به دست آورده است. از برندهایی که سیاوش با آنها همکاری داشته میتوان به مجموعه پوشاک پپا و آقای پاکزاد،عکاسی محصولات برند ریزار که متعلق به آقای گلزار است و به تازگی محصولاتش در ایران راه اندازی و معرفی شده است اشاره کرد. برند راسپینا در زمینه پوشاک زنان، برند ماچو در زمینه شال و روسری،شرکت M2 ، آنژسل و بوته سبز که همه در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی فعالیت دارند. خواننده مصاحبه سیاوش با پُل باشید تا با او و مسیر کاری اش بیشتر آشنا شوید.
از نظر شما چه چیزهایی برای یک عکس باکیفیت و حرفه ای اهمیت دارد؟
بیش از هر چیزی زاویه و کادربندی مناسب عکس را متمایز میکند. انتخاب لنز مناسب و نوع نورپردازی و در نهایت درجه بندی مناسب رنگ با عکس است که در کیفیت و تمایز عکس تاثیر و اهمیت دارد.
شما قبل از فشردن شاتر چه چیزهایی را چک میکنید؟
زاویه عکس و عمق میدان مناسب، حالت مدل، لباس و یا حالت محصولی که سوژه عکاسی است، چک می شود وسپس شاتر فشار داده میشود.
امضای کار شما چیست؟
هر هنرمندی باید یک امضای هنری در کارش داشته باشد که او را منحصر به فرد جلوه دهد. من سعی کردم بیشتر نوع کادر،رنگ و نورپردازی عکس هایم امضای کارم باشد.
برای کدام برندها عکاسی کرده اید و کدام یک برایتان دوس داشتنی تر بود؟
تعداد برندهایی که افتخار همکاری با آ نها را داشتم بسیارزیاد است. ولی دوست داشتنی ترینشان پپا گروپ و بیشتر پرتره های میکاپی که انجام داده ام، است.
جذاب ترین لوکیشن عکاسی که تا به حال عکاسی کردید کجا بود؟
شهر تاریخی پرک در آنتالیا بود که واقعاً حس جالبی داشت. عظمت و قدمت شهر، سبک رومی اش، رنگ سنگها، پله ها و بافت خاصش واقعاً جالب بود.
فقط می توانید از یک لنز استفاده کنید، آن کدام لنز است؟
بهترین لنزی که دوست دارم لنز 18 باتیس است.
به کدام شاتتان بیشتر از همه افتخار می کنید؟
همه عکس هایی که گرفتم را دوست دارم. ولی حسِ پرتره ای که در یک کافه، پشت شیشه،از خانم کیمیا حسینی گرفتم، را بسیار دوست دارم.
چه توصیه هایی برای عکاسی با موبایل دارید؟
به نظر من میتوان گفت در عکاسی با موبایل فقط زاویه دید مناسب و کادربندیِ خوب است که میتواند تاثیرگذار باشد، چون قاعدتاً تنظیماتی که با دوربین حرفه ای انجام میشود را در عکاسی با موبایل نداریم.
روی موبایلتان چه اپلیکیش نهایی برای ادیت عکس دارید؟
شاید باورتان نشود که من هیچ اپلیکیشن ادیتی روی گوشی ام ندارم. البته Photoshop روی گوشی دارم، اما هرگز یک بار هم از آن استفاده نکرده ام. معمولاً ادیت هایم را با سیستم کامپیوتر انجام میدهم و با گوشی اصلاً کار ادیت نمیکنم.
روی کامپیوتر کدام برنامه ادیت را بیشتر استفاده می کنید؟
بیشتر با نرم افزارهای Lightroom و Photoshop ادیت عکس انجام میدهم.
کتاب مورد علاقه شما درباره عکاسی چیست؟
بهترین کتابی که در زمینه عکاسی خوانده ام، نورسنجی در عکاسی نوشته Bryan Peterson است.
کار کدام عکاس بین المللی را دوست دارید؟
بهترین عکاسی که دوست دارم و به عنوان الگو آن را دنبال م یکنم،Karl Taylor است.
این شغل چه چیزهایی را در شما تغییر داد؟
دیدگاهم نسبت به همه جزئیات زندگی متفاوت است و به هر چیزی که درزندگی وجود دارد از دید دیگری نگاه می کنم. سعی میکنم متفاوت از دیدگاهی که مردم عام دارند و به این طریق می بینند، عمل کنم. خیلی بیشتر به جزئیات دقت میکنم.
الگوهای قدیمی و جدید شما در عکاسی چه کسانی هستند؟
الگویم Karl Taylor است که قبلاً هم به آن اشاره کردم. به خاطر قدرتش در زمینه های مختلف عکاسی، چه در زمینه محصول و چه در زمینه فشن و مدلینگ. به نظرم خیلی فرد باتجربه و خِبره ای در کارش است.
منابع الهام شما برای این شغل چه چیزهایی هستند؟
بیشتر سعی میکنم از فیلمها برای کارهایم الهام بگیرم.
فکر میکنید تفاوتهای اصلی شغل شما در ایران و خارج از ایران چیست؟
مسلماً تفاوتهایی وجود دارد. میتوان به سطح درآمد، نوع پوشش و قوانین موجود، تنوع محصولات مرتبط به کار عکاسی که در ایران خیلی از لحاظ تجهیزات محدود هستیم، اشاره کرد. خیلی از تجهیزاتی که در کل دنیا استفاده میشود، در ایران اصلاً موجود نیست، یا اگر هم هست با قیمت های بسیار بالا فروخته میشوند.
نظر شما درباره عکاسانی که در چندشاخه کار می کنند چیست؟
مسلماً هیچ عکاسی نمیتواند در همه زمینه های عکاسی کاملاً موفق باشد. مثلاً به عنوان نمونه یک عکاس عروسی نمیتواند یک عکاس فشن موفق باشد و یا برعکس. در کل به نظر من علم هر سبکی از عکاسی متفاوت است. شما نمی توانید صرفاً چون عکاس هستید،همه شاخه ها را عالی انجام دهید. هر شاخه ای که در عکاسی هست، چه محصول، چه جواهر و چه زیبایی Portrait ، یا فشن و مدلینگ، هر کدام علمی مختص به خود را دارند.متاسفانه در ایران این مساله خیلی کم رعایت می شود و فرد عکاس فکر میکند میتواند در همه شاخه ها عکاسی کند و این باعث می شود کیفیت کار کاهش پیدا کند.
به نظر شما محدودیت های کرونا چه اثری بر کارتان داشته است؟
تفاوت بسزایی در سبک کاری ما نداشت. شاید کمی نوسان ایجاد کرده باشد و مشتریان یا محصولات کم و زیاد شده باشند، ولی حالت دوره ای داشت و در کل در کار ما نسبت به بقیه حرفه ها تغییر چشمگیری نداشت.
دوست دارید چه تاثیری روی مردم داشته باشید؟
اینکه شما بتوانید به عنوان یک عکاس زیبایی چیزی را که از نظر عام مردم به چشم نمی آید پُر رنگ کنید و زیباتر نشان دهید، به نظرم بسیار جذاب است،ثبت آن لحظ های که این اتفاق می افتد، از جذابیت های کار است.
به نظرتان کدام برند ایرانی استعداد جهانی شدن دارد؟
در سا لهای اخیر کیفیت خیلی از برندهای ایرانی، چه آنهایی که افتخارهمکاری با آ نها را داشته ام و چه برندهایی که و بسایت ها و یا صفحه های اینستگرام شان را دنبال میکنم، خیلی رو به پیشرفت هستند. طراحی ها منحصربه فرد شده و هر هنرمندی امضای خود را پیدا کرده است. واقعاً اگر بستر برایشان فراهم باشد، خیلی ها در سطح جهانی، حرفی برای گفتن دارند.
نظرتان درباره صنعت مد در ایران چیست؟
این جریان را خیلی رو به پیشرفت می بینم. چون اگر دقت کنید می بینید که خیلی از برندها در سال های اخیر کپی کردن را کنار گذاشته و به سبک خودشان طراحی می کنند. خلاقیتها رو شده و همه چیز رو به پیشرفت است.
نظرتان درباره مدلهای ایرانی چیست؟ کدام را دوست دارید و به نظرتان حرفه ای هستند؟
می توان گفت که نسبت به سالهای قبل تعداد حرفه ای ها در این شاخه رو به افزایش است. سبک زندگی خوب را بیشتر رعایت می کنند و نسبت به قبل بیشتر دنبال یادگیری هستند. به نظرم هر چقدر افراد بیشتری به این شاخه ورود می کنند، رقابتها بیشتر شده و این باعث پیشرفت بیشتر می شود.
مدل داخل ایران که من شخصاً به او بسیار علاقه دارم، آرش قصیری است و واقعاً این کار را به صورت حرفه ای انجام می دهد.
دنیای پس از کرونا را چطور می بینید؟
مسلماً دنیای پس از کرونا خیلی جذابتر است، چون فکر می کنم همه فهمیدیم که زندگی خیلی غیرقابل پیش بینی تر و کوتاهتر از چیزی است که فکرش را می کنیم. واقعاً اگر درک آن را داشته باشیم، زندگی می تواند خیلی جذابتر باشد. اینکه بدانیم هر لحظه ممکن است هر چیزی اتفاق بیفتد. پس بیاییم چیزهایی که دوست داریم، هنری که در هر زمینه ای داریم و دوست داریم انجامش دهیم را زودتر شروع کنیم.
پیامی برای مخاطبان پُل دارید؟
من فقط می گویم که قدر لحظاتتان را بدانید و تا می توانید از این فرصتی که در دنیا به همه ما داده شده، از هر لحظه اش نهایت استفاده را بکنید، چون هم زمان خیلی کوتاه است و هم اتفاقاتی که در آن می افتد غیرقابل پیش بینی و عجیب و غریب است. اگر به کاری، هنری و یا سازی علاقه دارید در هر سن و هر موقعیتی که هستید انجام بدهید. چون به نظرم پشیمانی و حسرتی که در آینده خواهیم داشت و اینکه بگوییم کاش این کار را انجام می دادم، اصلاً جالب و جذاب نیست.
نظرتان درباره مجله پُل چیست؟
خیلی خوشحالم که مجله ای با چنین خلاقیت و جذابیتی برای فارسی زبانان دنیا فعالیت می کند. پشت این تولید محتواها کلی زحمت، فکر، خلاقیت و ایده وجود دارد. خیلی جالب است که بسیاری از افراد و هنرمندان بیشتر دیده شده و معرفی می شوند و مردم بیشتر با آنها آشنا می شوند. واقعاً مصاحبه با شما باعث افتخار من بود. امیدوارم بتوانیم در مسیری که هستیم مثمرثمر باشیم. آرزو می کنم مجله پُل همینطور پُر از انرژی و پُر از موفقیت مسیرش رادنبال کند. مرسی از زحماتتان و زمانی که برای من گذاشتید.