اگر اهل موسیقی باشید، به احتمال زیاد نام دی‌جی طبا را در پادکست‌های آب و آتش شنیده‌اید. او فرد خلاقی است که موزیک‌های قدیمی و نوستالژیک ایرانی را با سبک جدید پیوند زد و سبک جدیدی خلق کرد که مورد پسند بسیاری از ایرانی‌ها بود. به طور قطع هوش شنیداری بالا، به وحید کمک بسیاری کرده است. او دی‌جی باهوشی است که می‌داند شنونده را چطور از سکون به سرعت هزاران کیلومتر در ساعت برساند و کجا با موسیقی و ریتم او را از زمین به مریخ و یا شاید دورترین مکان‌ها در کهکشان‌ ببرد. وحید حالا در واشینگتن دی‌سی آمریکا است و علاوه بر برنامه‌های معروفی مانند آب و آتش در مهمانی‌های ایرانی و خارجی زیادی داخل و خارج واشینگتن برنامه اجرا می‌کند. اگر می‌خواهید در جریان برنامه‌های او باشید یا کارهای بیشتری از او را گوش کنید به آدرس www.djtaba.com سر بزنید. در ادامه با هم بیشتر او را می‌شناسیم.

چرا لقب طبا را انتخاب کردید؟
نام خانوادگی من طباطبایی است و از خیلی وقت پیش که این کار را شروع کردم، این لقب را به من دادند و چون اسم خاصی بود من هم انتخابش کردم.

لطفاً کمی در مورد پادکست آب و آتش توضیح بدهید؟
من تقریباً ۱۰ سال پیش شروع به ساخت برنامه‌های آب و آتش کردم. آن زمان قصد من این بود که موزیک‌هایی که در ایران پخش می‌شوند را به گوش ایرانی‌هایی که خارج از کشور بودند برسانم، برای این که من آن زمان تازه از ایران مهاجرت کرده بودم و فرهنگ و موسیقی ایران را دوست داشتم و دنبالش می‌کردم. دلم می‌خواست که بقیه ایرانی‌های خارج از کشور هم آن را دنبال کنند. اوایل که شروع کردم ۹۰٪ آهنگ‌ها، آهنگ‌هایی بودند که داخل ایران به صورت مجاز یا غیرمجاز پخش می‌شدند. همه‌ این پادکست‌ها برای رقص و مهمانی نیستند. خیلی از برنامه‌های آب و آتش مطابق سبک‌هایی کار شدند که در بسیاری از شرایط قابل استفاده باشند.

آب و آتش همچنان ادامه دارد؟
بله همچنان ادامه دارد. متاسفانه مدتی من کم کار بودم. البته فعالیت‌های دیگری داشتم؛‌ ولی دوباره آن را ادامه خواهم داد و الان به اپیزود ۱۱۰ رسیدیم.

بهترین اپیزود از دید خودتان و مخاطب‌ها کدام است؟
همیشه سعی می‌کنم که بهترین کارم را ارائه بدهم.

وحید طبا چند ساله است؟
من متولد مهر 1363 هستم. (وحید حالا ۳۴ ساله است)

موزیک حرفه‌ اصلی شماست یا شغل دیگری دارید؟
من در کنار موزیک در زمینه IT فعالیت می‌کنم. برای یک شرکت آمریکایی کار می‌کنم. برای من کار در زمینه موزیک یک علاقه شخصی است. همچنین خوشحال کردن مردم برای من خیلی مهم است. همیشه دوست دارم با مخاطبم ارتباط برقرار کنم و به قولی بتوانم روزش را بهتر کنم.

چند سال است که خارج از ایران زندگی می‌کنید؟
تقریباً بین ۱۴ تا ۱۵ سال است که در آمریکا زندگی می‌کنم.

فکر می‌کنید دلیل موفقیت شما چیست؟
مردم همیشه به من لطف داشتند و حمایت آن‌ها باعث حرکت رو به جلوی من بود و من را قوی‌تر کرد. دلیل این علاقه شاید این باشد که توانستم با آن‌ها رابطه برقرار کنم یا با آهنگ‌های قدیمی خاطره‌ای را برایشان زنده کنم. من وقتی به موزیکی گوش می‌کنم و به نظرم کار خوبی است به این فکر می‌کنم آیا مخاطب هم می‌تواند با آن ارتباط برقرار کند یا خیر؟ بعد سعی می‌کنم اگر جواب مثبت بود، حتماً از آن استفاده کنم.

چند سال است که این فعالیت را شروع کردید و در سال چندم شناخته شدید؟
من سال ۲۰۰۶ برای اولین بار این کار را شروع کردم. تقریباً ۳ سال بعد میکسی که برای روز کارگر درست کرده بودم، جواب خیلی خوبی داد.

برای آینده خودتان در این زمینه چه برنامه‌هایی دارید؟
۳-۴ ماه پیش تصمیم گرفتم که کار موزیک را به صورت تمام وقت انجام بدهم تا ببینیم چه در‌هایی باز می‌شوند و چه اتفاقاتی خواهند افتاد.

چرا اسم آب و آتش را انتخاب کردید؟
چون سعی کردم از همه‌ سبک‌های موزیک در پادکست‌ها استفاده کنم. هر کدام از آن‌ها با آهنگ‌های آرامی شروع می‌شوند بعد به مرور موزیک بالا و بالاتر می‌رود.

در نسل قدیم و جدید خودتان طرفدار کدام خواننده‌ها هستید؟
تعداد خواننده‌های محبوب من زیاد هستند؛ ولی اگر بخواهم نام تعدادی‌ از آن‌ها را بگویم؛ بین خواننده‌های نسل جدید کار‌های سیروان خسروی، امیر عظیمی و سینا شعبان‌خانی را دوست دارم البته تعداد قدیمی‌ها بیشتر است، به نظرم شهرام شب پره و شهره صولتی، هایده و ویگن آدم‌های تاثیرگذاری در موزیک ایران بودند.

با توجه به سلیقه نسل جدید در انتخاب موزیک، سبک کاری شما در این نسل چطور جا افتاد؟
سوال خیلی جالبی است. خیلی مواقع پیش می‌آید که بعضی‌ افراد این نوع کار‌ها را به اصطلاح بی‌کلاسی می‌دانند یا می‌گویند ما موزیک‌های قدیمی گوش نمی‌دهیم. برای آن‌ها این مدل موزیک اشتباه جا افتاده است؛ ولی واقعیت این است که ما با این موزیک‌ها خاطره داریم و از قدیم در فرهنگ شنیداری ما بوده‌اند. من شخصاً این تجربه را دارم که حتی در جمع‌هایی که می‌گفتند ما این مدل موزیک را دوست نداریم وقتی که این موزیک‌ها پخش می‌شدند، استقبال می‌کردند. من همیشه سعی در زنده نگه داشتن این سبک از موزیک داشتم و سعی کردم به نوعی لباس جدید تنش کنم.

پیامی برای مخاطب‌های مجله‌ پل دارید؟
تشکر می‌کنم از مخاطب‌های عزیز که من را حمایت کردند و همیشه سعی می‌کنم کار‌های بهتر و قوی‌تر به آن‌ها ارائه دهم. خیلی خوشحالم که با مجله پل این مصاحبه را انجام دادم. به نظرم خیلی کار قشنگ و باکیفیتی انجام می‌دهید و به همه‌ افراد تیم شما تبریک می‌گویم.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید