بیوگرافی شهرام شب پره

«شهرام شب پره» خواننده، ترانه‌سرا، آهنگساز و بازیگر، بدون شک یکی از محبوب ترین، خاطره سازترین و تکرارنشدنی ترین هنرمندان ایرانی است. شهرام در تاریخ ۱۷ بهمن سال ۱۳۲۶ در بیمارستان «ورجاوند» تهران چشم به جهان گشود و در محله «تهران نو» بزرگ شد. او در سال ۱۳۳۹ وقتی ۱۳ ساله بود، نواختن درام (تنبک) را شروع کرد و بعد فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۴۳ به عنوان نوازنده، در ایران آغاز کرد. سپس در سن ۱۷ سالگی در «متل قو» در سلمان شهر شمال ایران، با بازسازی و اجرای کاری از گروه Beatles به سبک پاپ ایرانی، کار خود را ادامه داد.

شهرام شب پره که مقطع دیپلم را در سن ۱۶ سالگی در دبیرستان «خامنه‌ای پور» به اتمام رساند، در همان سال گروه Rebels (شورشیان) را به‌ همراه «ابی» و «سیاوش قمیشی» تشکیل داد. سپس به آمریکا مهاجرت کرد، در شهر لس‌آنجلس به کار خود ادامه داد‌ و از مؤسسان گروه موسیقی Black Cats به همراه برادر خود «شهبال شب پره» بود. 

شهرام شب پره در خانواده‌ای فرهنگی و طرفدار موسیقی بزرگ شده است. پدر او «محمد شب پره» سرهنگ بازنشسته ارتش‌ بود که در اوقات فراغت خود سنتور می‌نواخت و مادرش هم «فروغ الزمان» مدیر و معلم دبیرستان و البته نوازنده تار بود. از طرفی برادران و خواهر شهرام نیز موسیقی را به صورت حرفه‌ای دنبال کرده‌اند. «شهبال» خالق و حامی گروه Black Cats نوازنده کلارینت است، «شهنام» به طور حرفه‌ای گیتار می‌نوازد و «شهناز» هم در رشته پیانو از کنسرواتوار معتبر موزیک وین اتریش فارغ‌التحصیل شده است.

شهرام شب پره در کنسرت

نام همسر شهرام شب پره «نسترن» است که سالهاست با هم ازدواج کرده‌اند و این زوج صاحب تنها یک دختر به نام «دنیا» هستند. شهرام در یک مصاحبه درمورد ازدواجش با خواننده «رامش» توضیح داد:

«سال 1976 بود که رامش به من زنگ زد و گفت من در انگلیس هستم و خیلی دوست دارم به آمریکا نقل مکان کنم. در آن زمان فقط با ازدواج رسمی می‌شد رامش را به آمریکا آورد و من هم مجبور شدم با رامش ازدواج کنم تا از این طریق بتواند وارد آمریکا شود. ما پس از دو ماه از هم جدا شدیم و من دیگر رامش را ندیدم؛ اما خرج عروسی و بلیط و غیره بر گردن من افتاد!»

شهرام شب پره علاوه‌بر کار خوانندگی و ترانه‌سرایی، تجربه حضور در سینمای را نیز دارد و در پنج فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است: «بوی گندم» و «ماهی‌ها در خاک می‌میرند» در سال 1356، «علف‌های هرز» در سال 1355، «شب غریبان» در سال 1354 و «عروس دجله» در سال 1333. شهرام که از پیشگامان موسیقی پاپ محسوب می‌شود، تا به امروز 20 آلبوم منتشر کرده است که اکثرا سبک پاپ و شاد هستند. در سال ۱۳۵۶ اولین آلبوم شهرام به نام «گرگ و بره» منتشر شد و سپس در سال ۱۳۵۹ در آمریکا، دو آلبوم «دیار» و سپس «هیچ کجا ایران نمیشه» روانه بازار شد.

دیگر آلبوم های شهرام شب پره عبارتند از:

  • مسافر (1360)
  • ایران ایران (1361)
  • خدایا چه کنم؟ (1362)
  • طلسم (1363)
  • مدرسه (1364)
  • شاپرک (1365)
  • باغ الفبا (1366)
  • خجالتی (1367)
  • شاگرد اول (1370)
  • تابستان 92 (1371)
  • تابستان 94 (1373)
  • قصه (1374)
  • دو راهی (1375)
  • ریتم شب (1377)
  • دنیا (1380)
  • آتش (1384)
  • تپش (1387)
  • تار تا گیتار (1391)

پس از گذشت حدود شش دهه فعالیت حرفه‌ای، شهرام شب پره در تیر ماه سال ۱۴۰۲ با برگزاری آخرین تور کنسرت خود، تصمیم گرفت به راه خود پایان دهد و با دنیای موسیقی خداحافظی کند. به همین مناسبت مجله پل تصمیم گرفت تا در جریان تور کنسرت خداحافظی «شهرام شب پره» عزیز، در لندن با این خواننده تکرارنشدنی گفتگویی داشته باشد. شما را دعوت می‌کنیم تا با خواندن این مصاحبه اختصاصی، دقایقی را پای صحبت‌های دلنشین او سپری کنید.

شهرام شب پره روی استیج

چرا امسال تصمیم به برگزاری آخرین تور گرفتید؟ چطور شد که به این نتیجه رسیدید؟

اصولا هنرمندان تا ۶۵ سالگی می‌توانند خوب بخوانند و بیشتر از آن صدا عوض می‌شود، نفس کم می‌شود و ممکن است که دست بلرزد. حیف از آن هنرمندانی که زحمات زیادی برای هم وطنان خود کشیده‌اند؛ اما از یک سنی به بعد نمی‌توانند آن اجرای قبل را انجام دهند. اینگونه خاطرات مردم خراب می‌شود.

پس درواقع به خاطر مردم تصمیم گرفتید برای آخرین بار تور برگزار کنید؟

بله. به خاطر مردم و صد البته جوانان تا جای بیشتری برایشان باز شود. دوست ندارم خاطراتی که مردم از «دیار» ، «پریا» ، «شب» و دیگر آهنگ های محبوب دارند، خراب شود و جوری آنها را بخوانم که مردم دوست نداشته باشند؛ مگر آنکه واقعا بتوانم چند ساعت بر روی صحنه بمانم و طوری بخوانم تا مردم آن خاطرات خوش قبل را فراموش نکنند.

اگر بتوانید به شهرام ۲۰ ساله برگردید و در گوشش چیزی بگویید، چه می‌گویید؟ 

می‌گویم:

«همان راهی را برو که از هفت سالگی در دبستان علم و هنر با زدن تنبک شروع کردی، تا ۷۵ سالگی ادامه دادی و ۶۰ سال سابقه هنری و حرفه‌ای به دست آوردی. اخلاقت همان باشد، مانند قبل مردم دار باش و همه کارهای خوب و بد گذشته را تکرار کن». 

از اینکه دارید از صحنه و مردم خداحافظی می‌کنید، چه احساسی دارید؟

الان می‌بینم که خدا پشت و پناه من است و خیلی از مردم مواظب من هستند. من بدون مردم هیچ هستم. درواقع همه هنرمندان بدون شنونده و بیننده هیچ هستند. آرزو می‌کنم که در این چند کنسرت آخر، همه رفقا را ببینم و خاطرات قدیم را برایشان زنده کنم. من می‌روم؛ اما نمی‌توانم از این کار دست بکشم.

شهرام شب پره

باید بگوییم که شما فقط از روی صحنه می‌روید و برای همیشه در قلب مردم باقی خواهید ماند.

برای من هم همین است. مردم بدون توقع می‌آیند، دست می‌زنند، همه کار برای من می‌کنند و در نهایت دوست دارند با من عکس بگیرند. من خیلی به این موضوع اهمیت می‌دهم. هنرمندی که به مردم احترام نگذارد، مردم هم به او احترام نمی‌گذارند. 

بلیط‌های تور انگلیس شما چهار ماه قبل از شروع، کامل فروخته شد. شما مجبور شدید یک شب دیگر هم تمدید کنید و آن هم کامل به فروش رفت. این اتفاقی کم سابقه است و عشق عمیق مردم به شما را نشان می‌دهد.

این اتفاق در تورنتو کانادا هم رخ داد. دلم می‌خواهد در تمام این برنامه‌ها و از همه مهم‌تر در لاس‌وگاس که در یکی از معروف‌ترین سالن‌های آنجا برگزار می‌شود، همه حضور داشته باشند. در آن سالن خواننده‌های مطرح زیادی اجرا کرده‌اند.

کمی درباره برنامه آینده ویژه خود در لاس‌وگاس برایمان بگویید؟ 

هیچ کدام از برنامه‌های من کنسرت نیستند و اجرا (show) هستند. کنسرت در حد دو ساعت است و بدون هیچ حرفی تمام می‌شود؛ اما در اجرا با هم حرف می‌زنیم، کیف می‌کنیم و آهنگ‌ها به صورت زنده اجرا می‌شوند. من و «علیرضا امیرقاسمی» برای برنامه لاس‌وگاس بهترین نوازنده‌ها را انتخاب کرده‌ایم. 

لطفا برای کسانی که قصد دارند بلیط تهیه کنند، تاریخ دقیق برنامه لاس‌وگاس را اعلام کنید.

تاریخ دقیق این برنامه ۲۲ ، ۲۳ و ۲۴ ماه دسامبر ۲۰۲۳ است. فقط آنجا قمار نکنید که اصلا کار خوبی نیست. امیدوارم همگی را در لاس‌وگاس و دبی ببینم. این‌ها آخرین برنامه‌های من هستند. از رفقای لندن هم که در تاریخ ۱۸، ۱۹ و۲۰ به برنامه ما آمدند تشکر می‌کنم که اینگونه من را حمایت کردند . 

کنسرت شهرام شب پره

اگر بخواهیم تور خداحافظی شما را مرور کنیم، واقعا مانند مارکوپلو به همه جای دنیا می‎روید.

این وظیفه من است که برای خداحافظی با دوستانم، به همه جای دنیا بروم. 

برگزارکننده تور بزرگ خداحافظی شما چه شرکت‌هایی بودند؟

این تور را شرکت IR UK event و تپش برگزار کردند.

لطفا کمی هم از آخرین برنامه خود که در دبی اجرا شد بگویید.

ما در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۲۳ با همین شرکت‌ها، ارکستر ۱۲ نفره خود و یک برنامه زیبا به دبی هم رفتیم. 

آیا در استرالیا هم برنامه اجرا خواهید کرد؟

بله، در ماه فوریه ۲۰۲۴ در استرالیا برنامه خواهم داشت. 

عکس شهرام شب پره

ایرانیان زیادی در استانبول حضور دارند. در این شهر چطور؟

بله، ماه مارچ ۲۰۲۴ هم به استانبول می‌رویم. درواقع من و آقای «امیرقاسمی» از محدوده خاورمیانه، فقط دبی و استانبول را انتخاب کرده‌ایم؛ چون ایرانیان زیادی در این دو شهر حضور دارند؛ البته بعدا برنامه‌های دیگری هم برای ترکیه و دبی داریم. 

نظر شهرام شب پره درباره مجله پل چیست؟

من امروز با یک مجله‌ جالب به نام پل آشنا شدم. عکس روی جلد آن از «شالی زمردی» عزیز بود که من خیلی دوستش دارم. هم خودش و هم همسرش «بهروز» از دوستان خیلی خوب من هستند. بعد از دیدن آنها، بیشتر از این مجله لذت بردم. همچنین «مکس امینی» که از هنرمندان خوب ایرانی است.

ما خیلی خوشحال هستیم که به ما افتخار مصاحبه دادید. از طرف مجله پل از شما تشکر می‌کنیم که با ما صحبت کردید. 

قربون همتون برم. مرسی از محبتاتون. دوستتون دارم.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید