رئیس‌جمهور ترکیه در سال ۲۰۱۳ دستور ساخت مسجدی عظیم به نام چاملیجا را داد. این مسجد که لقب بزرگ‌ترین مسجدِ ساخته شده در دوران جمهوریت ترکیه (طی صد سال اخیر) را به خود اختصاص داده است، امسال در روز سوم ماه مِی بعد از مراسم نماز جمعه افتتاح شد.

هزینه و محل ساخت

تخمین زده می‌شود که هزینه‌ ساخت این مسجد حدود ۱۰۰ میلیون دلار بوده که بخشی از آن با تکیه بر کمک‌های مردمی تامین شده است. زمانی که این پروژه آغاز شد، منتقدان آن را نوعی اتلاف هزینه دانستند؛ اما اردوغان معتقد بود که ساخت این مسجد خلق یک اثر ملی ماندگار برای کشورش است. بنا در زمینی به مساحت ۳۰ هزار متر مربع و روی یک تپه به همین نام (Çamlica Hill) در بهترین نقطه‌ بخش آسیایی استانبول معروف به بام استانبول ساخته شده است. زمانی که به بالای تپه برسید می‌توانید شاخ طلایی، تنگه‌ بسفر، بندر و پل بغاز را ببینید. این مسجد از بیشتر بخش‌های استانبول به راحتی دیده می‌شود.

افتتاحیه‌ باشکوه

مراسم افتتاحیه بسیار باشکوه بود و علاوه بر رئیس‌جمهور، مقامات دولتی داخلی و خارجی از جمله رؤسای جمهور آلبانی، گینه و سنگال، نخست وزیر فلسطین، رئیس اجرایی افغانستان، رئیس مجلس آذربایجان، رئیس اقوام بوسنی و هرزگوین، رئیس پارلمان لیبی و رئیس جنبش النهضه تونس نیز در آن حضور داشتند. مردم حضور پر رنگی در این مراسم داشتند. پیش‌بینی می‌شود که طی چند سال آینده این بنا به یکی از نمادهای شهر استانبول تبدیل شود. البته پیش از افتتاح رسمی در شب آرزوها مصادف با ۷ مارس، درهای مسجد برای اقامه‌ نماز روی مردم باز شده بود و قبل از آن نیز در مراسم‌های خاص، مانند شب‌های قدر مردم برای عبادت به این مسجد آمده بودند.

بررسی طراحی و معماری بنا

معماری بنا هماهنگ با سبک معماری دوران عثمانیان و سلجوقیان و تلفیقی با سبک‌های مدرن است. ارتفاع و قطر گنبد اصلی به ترتیب ۷۲ و ۳۴ متر است و سیستم روشنایی خاصی دارد. این گنبد بزرگ‌ترین گنبد در تاریخ معماری ترکیه است. طول ۷۲ متری آن نمادی از تنوع مردمی (۷۲ ملت) است که در استانبول زندگی می‌کنند. داخل گنبد اسامی عربی خداوند به همراه سوره‌ فتح با پوشش فولاد حکاکی شده است. طول نام الله حدوداً ۵ متر است و اثری از یک خوشنویس مطرح است. بخش‌های خاصی از این مسجد کاملاً سفارشی و دست ساز هستند. این مسجد ۶ مناره دارد که ۴ تای آن‌ها ۱۰۷ متر و ۲ تای دیگر ۹۰ متر طول دارند. دو مناره نمادی از پیروزی ترک‌ها و ۶ تای دیگر نمادی از اعتقادات اصلی مسلمانان ترکیه‌ای شامل وحدت، فرشته‌ها، کتاب دینی، پیامبران، روز قیامت و حکمت خداوند است. در مجموع گنجایش این مسجد ۶۳ هزار نفر است.

تفاوت با سایر مسجدها

نکات جالبی درباره‌ این بنا به عنوان یک مسجد وجود دارد که آن را کمی متفاوت می‌کند. برای مثال این مسجد اتاق مخصوص کودکان و اتاق بازی دارد. سالن کنفرانس، موزه، کتابخانه و پارکینگ با ظرفیت ۳۵۰۰ خودرو از بخش‌های مختلف این مسجد بزرگ هستند. بخش وضوخانه با پله برقی به بخش مصلی وصل می‌شود و نمازگزاران مجبور به پیاده‌روی نیستند.

دسترسی به مسجد

برای رسیدن به این مسجد، باید خط متروی (M2) که به سمت حاجی عثمان می‌رود را سوار شوید. سپس در ایستگاه Gayrettepe پیاده شوید. بعد با اتوبوس به KÖPRÜLÜ KAVSAK بروید. حالا باید دوباره سوار اتوبوس شوید و با خط 522 ALEMDAG تا KISIKLI بروید. در انتها با پای پیاده یا با تاکسی به سمت تپه بروید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید