چطور بهترین روتین مراقبت از پوست را داشته باشیم؟

پوست را می‌توان یکی از حساس‌ترین اعضای بدن دانست که بیشتر از سایر اعضای بدن در معرض آسیب‌دیدگی قرار می‌گیرد. به همین خاطر باید به شکل روزانه و مستمر از پوست خود مراقبت کنید. به طور کلی به تمامی اقداماتی که با هدف حفظ نشاط، شادابی و طراوت پوست انجام می‌شود به اصطلاح روتین پوستی می‌گویند. از طرفی جنس پوست هر فردی با دیگری متفاوت است و توجه کردن به این مساله می‌تواند کمک شایانی به پیاده‌سازی اصولی مراقبت از پوست کند. در این مطلب هر آنچه که باید درباره روتین مراقبت از پوست بدانید را به شما ارائه کرده‌ایم.

روش های تشخیص نوع پوست در انتخاب بهترین روتین تاثیرگذار هستند

در بخش قبلی شما را با خصوصیات انواع پوست آشنا کردیم. شما می‌توانید با در نظر گرفتن خصوصیات پوست خود، بهترین روتین مراقبتی را داشته باشید. در صورتی که هنوز در تشخیص نوع پوست خود مشکل دارید، در این بخش راهکارهایی را به شما ارائه می‌کنیم تا با استفاده از آن‌ها بتوانید به سادگی این کار را انجام دهید.

اولین روش بررسی خصوصیات پوست است

در این روش تنها کاری که باید انجام دهید توجه به مشخصات پوست است که در بخش بالا به طور کامل بیان شده است. در صورتی که شما در تمام یا بیشتر قسمت‌های پوست خود احساس چربی دارید، باید بدانید که پوست شما چرب است. در صورتی که این حس چربی را تنها روی بینی، پیشانی و چانه داشته باشید، باید به شما بگوییم که پوستی مختلط دارید.

در صورتی هم که پوست شما خشک است و کشیده می‌شود و در کنار لب، روی بینی و نواحی دور ابرو پوسته پوسته است، باید به شما بگوییم که دارای پوستی خشک هستید. همچنین اگر هیچ نوع چربی اضافی یا خشکی روی پوست ندارید، باید بگوییم که پوست شما نرمال است. در نهایت اگر پوست شما به سرعت نسبت به عوامل محیطی یا محصولات جدید واکنش نشان می‌دهد، می‌توان نتیجه گرفت که پوست حساس است.

بعد از شستشوی صورت می‌توانید نوع پوست خود را تشخیص بدهید

در این روش می‌توانید ابتدا صورت خود را با یک شوینده ملایم شسته و سپس به آرامی صورت خود را با حوله‌ای تمیز خشک کنید. سپس بدون اینکه از محصولی روی پوست خود استفاده کرده باشید باید در حدود 30 الی 40 دقیقه صبر کرده و سپس به دقت شرایط پوست خود را ارزیابی کنید. اگر بعد از این مدت پوست شما تغییر چشمگیری نکرده و خشک و چرب نشده باشد می‌توان گفت که پوست شما نرمال است.

شست و شوی صورت

از دیگر نکات راهنما برای استفاده از این روش می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • اگر مشاهده کردید پوست در قسمت T چرب شده یعنی پوستی چرب دارید.
  • در صورتی که حس کشیدگی و خشکی در پیشانی و گونه داشتید، این یعنی پوست خشک است.
  • اگر روی پیشانی و بینی (قسمت T )چرب شده و سایر نواحی خشک بود، این به معنای مختلط بودن پوست شما است.
  • در صورتی که پوست شما دچار سوزش، خارش، قرمزی و التهاب شد این یعنی پوست حساس است.

برای پی بردن به نوع پوست می‌توانید از یک کاغذ یا پد استفاده کنید

در این روش می‌توانید به راحتی یک پد یا کاغذ خشک‌کن را بر روی پوست کاملا تمیز خود بکشید. سپس آن‌ها را بعد از چند دقیقه از روی صورت برداشته و با دقت به آن نگاه کنید. در صورتی که آثار چربی در تمامی بخش‌های پد مشاهده شود این به معنای چرب بودن پوست شما است.

اگر هم پد تنها در ناحیه T یعنی قسمت‌های پیشانی، بینی و چانه چرب بود این موضوع به معنای مختلط بودن پوست شما است. اگر هم هیچ نوع آثار چربی روی کاغذ وجود نداشت این به معنای خشک بودن پوست شما است. در ضمن باید اشاره کنیم که پوست های نرمال در مقایسه با پوست های چرب و مختلط به میزان کمتری چربی از خود روی کاغذ باقی می‌گذارند.

حتما بخوانید  کاندیشنر مو چیست و چه کاربردی دارد + روش استفاده و معرفی بهترین برند ها

چرا باید از پوست خود مراقبت کنیم؟

روتین مراقبت از پوست باعث می‌شود پوست شما همواره شرایط خوبی داشته باشد. برای نمونه در طول روز بعضی از سلول‌های پوستی از بین می‌روند و به همین خاطر در زمان جایگزینی سلول‌های جدید باید بتوان پوست را در شرایط پایداری نگه داشت. در ضمن یک روتین پوستی موثر می‌تواند منجر به جلوگیری از بروز آکنه، درمان انواع چین و چروک‌ها و همینطور حفظ ظاهر پوست شود.

از دیگر دلایل اهمیت روتین پوست می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کمک به جوانسازی پوست: با بالا رفتن سن، پروسه بازسازی سلول‌های پوست کندتر شده و به همین خاطر پوست کدرتر به نظر می‌رسد و نسبت به گذشته دیگر درخشندگی سابق را ندارد
  • در همه موارد پیشگیری بهتر از درمان است: به طور کلی پیشگیری از بروز مشکلات پوستی آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر از تلاش زیاد برای رفع آن‌ها در آینده است
  • روتین پوست می‌تواند به تقویت اعتماد به نفس شما منجر شود: زمانی که پوست شما بهتر به نظر برسد احساس بهتری نسبت به خود خواهید داشت

روتین مراقبت از پوست خشک و حساس

روتین مراقبت از پوست دهیدراته یا خشک چیست؟ پوست‌های خشک در حال کلی نسبت به پوست‌های چرب نیاز به مراقبت بیشتری دارند. قطعا میکاپ کردن بر روی پوستی زیر به همراه ترک‌خوردگی و شوره‌های پوستی به هیچ عنوان زیبا نخواهد بود. بر همین اساس شناخت روتین مراقبت از پوست خشک و حساس کمک می‌کند پوستی زیباتر و بهتر داشته باشید. در صورت روتین نامناسب برای این مدل پوست‌ها ممکن است با عوارض مختلفی مانند پوسته پوسته شدن، سوزش، قرنزی و خارش بیش از حد مواجه شوید. در ادامه این بخش قصد داریم برترین روتین روزانه و شبانه برای این نوع پوست‌ها را به شما معرفی کنیم.

استفاده از تونر برای پوست خشک حکم نوعی مکمل پاک‌کننده پوست را دارد

شبیه به تمامی روتین‌های روزانه پیش از استفاده از تونر، ماسک، کرم آبرسان یا لوازم آرایشی و بهداشتی باید پوست خود را به خوبی شستشو دهید. برای شستشوی پوست بهتر است به سراغ مواد شوینده ملایم بروید. این دسته از شوینده‌ها نه تنها چربی پوست را به طور کامل از بین نمی‌برند بلکه به علت داشتن خاصیت آبرسانی و مرطوب‌کنندگی به حفظ سلامت پوست‌های خشک، حساس و آسیب‌دیده کمک می‌کنند.

تونر در روتین مراقبت از پوست

تونرها را می‌توانیم نوعی مکمل پاک‌کننده پوست در نظر گرفت. زیر به لطف آن بعد از شستن صورت می‌توان تمامی چربی‌های اضافی و آلودگی‌ها را از روی پوست پاکسازی کرد. در حقیقت بعد از استفاده از تونر است که محصولات مراقبتی، آرایشی، لوسیون‌ها و همینطور کرم‌ها می‌توانند بهتر روی پوست بخوابند.

کرم آبرسان در روتین روزانه پوست‌های خشک و حساس اهمیتی حیاتی دارد

کر‌م های آبرسان با متصل کردن سلول‌های سطح پوست به یکدیگر و چربی‌ها از خشکی بیش از اندازه پوست شما جلوگیری می‌کنند. به منظور استفاده از کرم آبرسان باید مقداری از آن را بر روی پوست بزنید و سپس به آرامی ماساژ دهید. یک کرم آبرسان خوب باید دارای عصاره‌های مختلفی باشد.

از جمله این عصاره‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • آلوئه‌ورا
  • روغن بادام
  • روغن نارگیل

مرطوب‌کننده باعث حفظ رطوبت و لطافت پوست‌های خشک می‌شود

از دیگر مراحل مهم روتین پوست خشک، استفاده از کرم های مرطوب کننده است. ماساژ دادن پوست با استفاده از مرطوب‌کننده می‌تواند به حفظ رطوبت و لطافت پوست‌های خشک کمک زیادی کند. برای انجام این کار باید مقداری از مرطوب‌کننده‌های مناسب پوئست خود را برداشته و آن را به صورت دایره‌وار روی پوست ماساژ بدهید تا به طور کامل جذب لایه‌های عمقی پوست شود.

استفاده از کرم دور چشم برای افرادی با پوست‌های خشک، یکی از عوامل تعیین‌کننده است

در روتین روزانه مراقبت از پوست خشک نباید کرم دور چشم را به هیچ عنوان فراموش کنید. افرادی با این مدل پوست به علت داشتن پوستی بسیار حساس در بخش‌هایی مثل اطراف چشم معمولا خشکی بیشتری را احساس می‌کنند. به همین دلیل استفاده از کرم دور چشم می‌تواند به حفظ آبرسانی در اطراف چشم کمک کند. همین مساله نیز باعث می‌شود دیگر خبری از خط و انواع چین و چروک در اطراف چشم نباشد.

کرم ضد آفتاب

مراقبت از هر نوع پوستی در برابر اشعه‌های مضر نور آفتاب لازم و ضروری است. به همین خاطر استفاده از کرم ضد آفتاب در روتین روزانه پوست خشک، مانند انواع دیگر پوست، ضروری است. ضد آفتاب‌ها در پوست‌های خشک علاوه بر آبرسانی می‌توانند به حفظ چربی پوست نیز کمک می‌کند.

کرم ضد آفتاب در روتین مراقبت از پوست

بر همین اساس افرادی با پوست‌های خشک، بهتر است هر دو ساعت یکبار ضدآفتاب خود را تکرار کنند تا بهتر بتوان از پوست در مقابل اشعه‌های مضر آفتاب محافظت کرد‌. علاوه بر انجام مراحل فوق در روتین روزانه پوست خشک، نوشیدن آب فراوان در طول روز به حفظ سلامت و زیبایی پوست کمک بسیار بزرگی خواهد کرد. در ادامه این بخش می‌خواهیم مراحل روتین شبانه را برای این نوع پوست‌ها به شما آموزش بدهیم.

اولین کاری که باید قبل از خواب انجام دهید، شستشو و پاکسازی صورت است

روتین مراقبت از پوست قبل خواب چگونه است؟ در طول شب پوست شما نیاز چندان بالایی به اس پی اف ندارد. اما خوب است بدانید که پاکسازی و آبرسانی پوست از مواردی است که باید در روتین شبانه پوست خشک به آن توجه کنید. اصولا لوازم آرایشی و مواد آلوده در روز پوست شما را آلوده می‌کنند. به همین خاطر بهتر است با یک شوینده ملایم، پوست خود را به دقت شستشو دهید.

برای روتین شبانه پوست خشک بهتر است از کدام تونر استفاده شود؟

برای استفاده از تونر جهت مراقبت شبانه پوست نیز بهتر است از همان تونر روزانه استفاده کرد. به طور کلی ماهیت تونرها مایع است، بنابراین جهت جذب بهتر لازم است قبل از محصولات مراقبتی دیگر مانند سرم‌ها و مرطوب کننده‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.

استفاده از سرم‌های درمانی

با توجه به این که در شب پوست در حال استراحت قرار دارد، بهترین زمان برای این که بتوان سلول‌های مرده پوست را از بین برد، شب است. بنابراین با استفاده از محصولات مراقبتی پوست مانند سرم تا حدودی می‌توان فعالیت‌های سلولی را تحریک کرد و باعث نرمی و لطافت پوست صورت شد.

کرم دور چشم

همان طورکه در روتین روزانه پوست، از کرم دور چشم استفاده می‌کنید، بهتر است شب هنگام قبل از خواب نیز از همان کرم به دور چشم‌های خود بزنید. در واقع استفاده مداوم از کرم دور چشم باعث می‌شود ناحیه دور چشم نسبت به مواد آرایشی عادت کند و دچار تیرگی یا چین و چروک نشود.

ادامه درمان آکنه

اگر بر روی پوست صورت لکه و آکنه وجود دارد، باید در روتین شبانه پوست خشک از محصولات مراقبتی مربوط به درمان آکنه استفاده کنید. از آن جایی که جوش و آکنه به علت جمع شدن چربی در پوست ایجاد می‌شود بهتر است در روتین شبانه هم نسبت به تمیز نگه داشتن منافذ پوست دقت و توجه کافی داشته باشید.

استفاده از مرطوب کننده

استفاده از مرطوب کننده جهت مراقبت از پوست خشک در طول شب بسیار مهم است. چرا که در طول شب و هنگام خواب، احتمال از دست رفتن رطوبت پوست بسیار زیاد است. بنابراین با مرطوب کردن پوست می‌توان مانع از دست رفتن رطوبت پوست شد. در نتیجه میزان رطوبت طبیعی و مواد مغذی پوست حفظ خواهد شد.

روغن صورت

در برخی از افراد ممکن است میزان خشکی پوست به حدی باشد که با وجود استفاده از مرطوب کننده، همچنان دارای پوست‌های خشک باشند. در این صورت از بهترین راهکارها جهت مقابله با خشکی پوست، استفاده از روغن صورت است که پیشنهاد شده در آخرین مرحله از روتین پوست خشک انجام شود.

روغن صورت در روتین مراقبت از پوست

با خودداری از انجام این اشتباهات از پوست خشک خود به بهترین شکل مراقبت کنید

یکی از اشتباهات متداول در روتین پوست‌های خشک، لایه‌برداری نامناسب سطح پوست است. لایه برداری از جمله اقداماتی است که باید برای نابودی سلول‌های مرده پوست انجام شود. مهم‌ترین اصل در لایه‌برداری، مقدار و چگونگی انجام آن با توجه به خشک بودن پوست است.

از دیگر اشتباهات رایج در روتین این نوع از پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • از مرطوب‌کننده نامناسب استفاده می‌کنید: بهترین مرطوب‌کننده داشتن بهترین روتین مراقبت از پوست، مرطوب‌کننده‌های حاوی گلیسیرین و اسید هیالورونیک هستند. در ضمن نباید یک نوع مرطوب‌کننده را برای تمام فصول سال استفاده کنید
  • از کرم صورت به جای کرم دور چشم استفاده می‌کنید: به دلیل اینکه پوست مناطق دور چشم در مقایسه با دیگر قسمت‌های صورت حساس‌تر هستند و بیشتر در معرض افتادگی و تیرگی قرار می‌گیرد، باید از کرم‌های حاوی آنتی اکسیدان استفاده کرد. با این کار علاوه بر پیشگیری از ایجاد چین و چروک بیشتر، با آبرسانی و افزایش جریان گردش خون، مانع تیرگی دور چشم می‌شوید
  • روتین مراقبتی شما در روز و شب تفاوتی با یکدیگر ندارد: با این کار ممکن است میزان جوش و آکنه و انواع چین و چروک در صورت شما افزایش پیدا کند
  • از ضد آفتاب استفاده نمی‌کنید: با ضد آفتاب می‌توانید از افتادگی پوست و ایجاد چین و چروک روی سطح پوست جلوگیری کنید
  • دوش آب داغ می‌گیرید: دوش آب داغ باعث از بین رفتن نرمی و لطافت پوست شما می‌شود. در واقع به علت آسیب‌هایی که به سد چربی و روغن‌های ضروری پوست می‌رسد، چربی‌های طبیعی پوست همگی به طور کامل از بین می‌روند

بهترین روتین مراقبت از پوست چرب

روتین پوست چرب و جوشدار چگونه است؟ اصولا پوست چرب به علت افزایش تولید سبوم (نوعی روغن) توسط غدد چربی موجود درون منافذ پوست ایجاد می‌شود. به طور کلی تولید و همینطور ترشح سبوم به واسطه هورمون‌های تستوسترون و هورمون‌های استرس مثل کورتیزول کنترل می‌شود. با این وجود فاکتورهای مختلفی می‌توانند در افزایش میزان تولید سبوم تاثیر داشته باشند.

مهم‌ترین دلیل چرب شدن پوست در افراد را می‌توانیم ژنتیک آن‌ها بدانیم. آخرین تحقیقات انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد افرادی با پوست‌های چرب معمولا پدر یا مادری با پوست چرب دارند. از طرفی مطالعات دیگری نیز ثابت کرده‌اند که چرب شدن پوست ارتباط مستقیمی با ابعاد غدد چربی دارد.

از دیگر فاکتورهای موثر بر چرب شدن پوست می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • آب و هوا
  • اندازه منافذ موجود روی پوست
  • روتین فعلی مراقبت از پوست
  • داشتن موهایی چرب

اولین مرحله برای روتین پوست چرب تمیز کردن صورت است

آن دسته از افرادی که پوست‌هایی چرب دارند باید دو بار در روز صورت خود را بشویند. اگر پوستی چرب دارید، شستشوی صورت در آغاز روز اهمیتی حیاتی برای شما دارد. برای شستشوی صورت می‌توانید از پاک‌کننده‌هایی بر پایه سالیسیلیک استفاده کنید. این دسته از پاک‌کننده‌ها برای روتین پوست چرب و منافذ باز نیز کاربرد دارند. پاک‌کننده‌های بر پایه سالسیلیک اسید می‌توانند به عمق منافذ پوست وارد شده و تمامی چروک اضافی و سبوم مسدود شده در داخل آن‌ها را از بین ببرند.

پوست چرب را باید هر چند وقت یک بار لایه‌برداری کنید

تولید بیش از اندازه سبوم توسط غدد روی پوست باعث می‌شوند بافت پوست شما چرب شود. پوست چرب را باید هر چند وقت یک بار لایه‌برداری کنید. با انجام این کار به از بین رفتن سلول‌های مرده، چربی اضافه، باکتری‌ و ویروس‌هایی که در منافذ پوست شما لانه کرده‌اند کمک می‌کنید. لایه‌برداری را می‌توانید با خیالی آسوده یک یا دو بار در هفته انجام دهید.

لایه برداری یا اسکراب صورت

البته لازم به توضیح است که لایه‌بردای با محصولات قدرتمند به تدریج می‌تواند پوست شما آسیب‌پذیر کرده و روند جوانسازی آن را به تعویق بیاندازد. برای پوست‌های چرب پیشنهاد می‌کنیم از روغن‌هایی استفاده کنید که سرشار از ویتامین A، ویتامین سی، آنتوسیانین و پلی فنول باشند. تمامی این ترکیبات می‌توانند به بازسازی سلولی کمک کرده و یک لایه‌بردای ملایم و بدون وارد کردن هر نوع آسیب را روی پوست شما انجام دهند.

یک باور اشتباه وجود دارد که می‌گوید پوست چرب نیازی به آبرسانی ندارد

متاسفانه دیده شده است که برخی از افراد از اهمیت آبرسانی برای پوست های چرب غافل می‌شوند. در صورتی که برای پوست‌های چرب باید بهترین آبرسان را انتخاب کنید. چنین آبرسان‌هایی باید بر پایه آب بوده و به اصطلاح سبک باشند. بهترین گزینه در این زمینه برای پوست‌های چرب، مرطوب‌کننده‌های دارای هیالورونیک اسید و گلیسرین هستند.

در روتین مراقبت از پوست چرب روغن آرگان می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این محصول هیج گونه چربی اضافی روی پوست ایجاد نکرده و اتفاقا می‌تواند چربی پوست شما را به بهترین شکل ممکن تنظیم کند. بنابراین می‌توانید روزانه دو بار و در صبح و عصر صورت خود را با استفاده از روغن آرگان به راحتی آبرسانی کنید.

برای تقویت پوست چرب می‌توانید از روش‌های طبیعی اقدام کنید

یکی از مهم‌ترین مراحل روتین پوست چرب تقویت آن است. در این زمینه می‌توانید از محصولات طبیعی استفاده کنید. محصولات طبیعی می‌توانند بدون ایجاد هر نوع نگرانی در خصوص ترکیبات شیمیایی به پوست شما توان مقابله با آسیب‌های محیطی را بدهند. یکی از محصولات طبیعی مناسب برای این کار روغن تقویتی پوست چرب زیما است. در این محصول 12 ماده طبیعی مانند روغن جوجوبا، روغن بنفشه پایه بادام و روغن آووکادو مورد استفاده قرار گرفته است. این روغن بسیار سبک است و چندین مزیت مهم برای پوست چرب دارد. پیشگیری از ایجاد جوش‌های زیرپوستی، آبرسانی، ضدآفتاب، جوانسازی و بهبود کک و مک از جمله این مزایا به شمار می‌آیند.

روتین مراقبت از پوست دور چشم

محافظت از ناحیه دور چشم و استفاده از محصول مناسب برای این کار باید در برنامه روزانه شما گنجانده شود. به این منظور بهتر است از محصولات طبیعی به منظور تقویت دور چشم یک بار در صبح و یک بار هم در شب استفاده کنید. این دسته از محصولات می‌توانند سیاهی دور چشم را برطرف کرده و پوست این ناحیه را به خوبی تقویت کنند.

کرم دور چشم در روتین مراقبت از پوست

چند توصیه مهم برای مراقبت از پوست چرب

شما نباید محصولات حاوی الکل را برای پوست چرب انتخاب کنید. آکنه های احتمالی پوست چرب را نباید دستکاری کنید زیرا باعث پخش شدن باکتری‌ها و همینطور گسترش آکنه و جوش بر سطح پوست می‌شوند. در پایان روز هم بهتر است تمام آرایش خود را پاک کنید. روتین مراقبت از پوست برای پوست چرب در شب به همان اندازه صبح دارای اهمیت است. در صورتی که آرایش دارید باید روتین عصر خود را با پاک‌کننده آرایش آغاز کنید.

از دیگر نکات مهم در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نظافت عمقی و از بین بردن کثیفی، چربی و جرم برای پوست‌های چرب اهمیت زیادی دارد
  • می‌توانید از ماسک‌های طبیعی با موادی مثل زغال استفاده کنید تا تمامی منافذ پوست شما به خوبی سم‌زدایی شوند
  • یک برنامه منظم مراقبت از پوست چرب که شامل پاکسازی، آبرسانی و تونر است، راهکاری هوشمندانه برای کنترل پوست چرب است

روتین مراقبت از پوست لک دار

برای پوست لک دار روتین مراقبت از پوست چگونه است؟ به طور کلی عوامل مختلفی باعث بروز لک‌های پوستی می‌شوند. برای نمونه اگر شما خانم بارداری باشید به تدریج می‌بینید که بر روی پوست شما لک‌های مختلفی ایجاد شده است یا اگر مدت زمان زیادی را زیر نور آفتاب باشید می‌توانید تاثیرات اشعه UV را روی پوست خود مشاهده کنید که چطور باعث ایجاد تیرگی و لک می‌شوند.

شما به کمک روتین ضد لک می‌توانید از بروز این جوش‌ها جلوگیری کنید. در ضمن مواردی مانند افزایش سن و استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی بی‌کیفیت هم می‌تواند منجر به بروز لک‌های پوستی شوند. در ادامه این بخش ضمن معرفی لک و عوامل موثر بر پیدایش آن، بهترین روتین برای این نوع پوست را به شما معرفی می‌کنیم.

لک چیست و توسط چه عواملی به وجود می‌آید؟

اگر بخواهیم به زبان ساده لک را معرفی کنیم باید بگوییم که لک عارضه‌ای پوستی است که بر اثر فاکتورهای مختلفی مثل افزایش سن، اشعه فرابنفش خورشیدی، تغذیه نامناسب، بارداری، داروهای شیمیایی و محصولات نامناسب به وجود می‌آید. لک همچنین تحت تاثیر عوامل دیگری هم ایجاد می‌شود.

از جمله این عوامل می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • جوش‌های سر سیاه
  • آکنه
  • رشد مو در لایه‌های زیرین پوست
  • جوش‌های کیستی
  • تاثیرات به جا مانده از جراحت‌های پوستی

استفاده از شوینده مناسب و تونر

اولین مرحله برای روتین پوست لک‌دار استفاده از شوینده صورت است. زیرا به کمک شوینده‌ها پوست ما از هر نوع آلودگی پاک می‌شود. تونرها پای ثابت هر روتین پوستی به شمار می‌آیند. این تونرها اسیدیته پوست را به حالت نرمال خود بر می‌گردانند و تاثیرات ناشی از استفاده از شوینده‌ها را خنثی می‌کنند.

روتین مراقبت از پوست لک دار

سرم و کرم ضد لک باعث درمان و جلوگیری از بروز لک می‌شود

ضدلک‌ها چند نوع هستند که شما می‌توانید از کرم تا سرم آن را استفاده کنید. اما عملکرد ضد لک‌ها چگونه است؟ ضد لک‌ها به واسطه مهار آنزیم‌های تولیدکننده ملانین و همچنین مقابله با رادیکال‌های آزاد باعث درمان لک و جلوگیری از پیدایش آن می‌شوند. چرا که این محصولات در ترکیبات خود ویتامین سی دارند که به تدریج می‌تواند پوست شما را شفاف و روشن کند.

آبرسان‌ها را جدی بگیرید

زمانی که آب و رطوبت پوست بنا به هر دلیلی کاهش پیدا کنند، جای خود را به چربی‌هایی مضر و اضافی می‌دهند. در این شرایط جوش و انواع لک‌های پوستی شکل می‌گیرند. در حقیقت آبرسان با تامین رطوبت مورد نیاز پوست از خشکی آن جلوگیری کرده و پوست شما را همیشه شاداب و جوان نگه می‌دارند.

ضدآفتاب پای ثابت روتین پوست‌های لک‌دار است

ضدآفتاب مرحله‌ای جدانشدنی از روتین مراقبت از پوست لک دار است. ضد آفتاب ها علاوه بر اینکه از اثر مخرب اشعه های UV بر روی پوست جلوگیری کرده و مانع از آفتاب‌سوختگی می‌شوند، برای روتین پوست‌های لک‌دار بسیار ضروری هستند. چرا که سرم‌های ویتامین C و ضد لک‌های دارای این ویتامین، به نور حساس بوده و سبب می‌شوند تا پوست حساس‌تر و آسیب پذیر‌تر شود.

روتین مراقبت از پوست نرمال

پوست اگر بیش از اندازه خشک و یا چرب نباشد به عنوان پوست طبیعی یا نرمال معرفی می‌شود. این نوع پوست متعادل و سالم است و سطوح یکنواختی از هیدراتاسیون و رطوبت را دارد. توجه داشته باشید که پوست معمولی می‌توانند تغییراتی جزئی را در زمینه چربی و خشکی تجربه کند. از طرفی با قرارگیری در معرض عوامل استرس‌زای محیطی  و آلودگی‌ این مشکلات ممکن است بیشتر شوند که همین مساله اهمیت وجود یک روتین مناسب برای این نوع از پوست‌ها را دوچندان می‌کند.

از ویژگی‌های پوست معمولی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بدون وجود آسیب یا لک
  • وجود روزنه‌هایی با سایز معمولی
  • عدم وجود هر نوع جوش یا برآمدگی
  • گردش خون مطلوب
  • رنگ صورتی یکدسن
  • بافتی نرم، مخملی و صاف

برای پوست‌های نرمال، ماسک‌های طبیعی و خانگی بهترین جایگزین مواد شیمیایی هستند

به طور کلی استفاده از مواد شیمیایی برای بهبود و درمان پوست می‌تواند آسیب‌های زیادی را به پوست شما وارد کند. به همین خاطر بهتر است که از ماسک‌های طبیعی و خانگی برای درمان این نوع پوست استفاده شود. افرادی که پوستی معمولی دارند در مقایسه با افرادی با پوست‌هایی خشک و چرب خوش‌شانس‌تر هستند؛ چرا که پوست این افراد هم بافت بهتری دارد و هم میان خشکی و چربی آن‌ها نوعی تعادل برقرار است.

ماسک طبیعی برای صورت

برای درست کردن ماسک صورت خانگی پوست نرمال می‌توانید از این موارد استفاده کنید:

  • گلبرگ گل رز
  • هویج
  • هلو
  • گلاب
  • پاپایا
  • توت فرنگی
  • پرتقال
  • بادام
  • موز

روتین روزانه پوست معمولی چگونه است؟

برای روتین روزانه ابتدا باید پوست خود را به کمک پاک‌کننده‌ای ملایم که سولفات نداشته باشد، پاک کنید. پاک‌کننده‌های بدون سولفات پوشت شما را خشک نمی‌کنند و باعث می‌شوند تمامی آلودگی‌ها و چربی‌هایی که در منافذ پوستی جمع شده به خوبی تمیز شوند.

مورد بعدی تونرها هستند. تونرها تمامی آلودگی‌ها و موا آرایشی که همچنان بعد از شستشوی پوست در منافذ باقی می‌مانند را به خوبی تمیز می‌کنند. در این شرایط گلاب و هر ماده هیدراته‌کننده مثل هیالورونیک اسید بهترین گزینه است. در ضمن استفاده از یک مرطوب‌کننده دارای SFF نه تنها پوست شما را هیدراته می‌کند، بلکه از پوست در مقابل نور خورشید نیز محافظت می‌کند.

روتین شبانه برای پوست‌های معمولی

شما شب‌ها هم باید پوست خود را با استفاده از شوینده‌ها بشویید تا تمامی آلودگی‌ها و مواد آرایشی از پوست پاک شده و فرصت نفس کشیدن برای پوست شما ایجاد شود. بعد از شستن پوست هم باید از تونر استفاده شود تا پاکسازی عمیق‌تری برای پوست داشته باشید.

برای روتین شبانه یک سرم پوست سرشار از آنتی‌اکسیدان را هم به شما پیشنهاد می‌کنیم. در نهایت بهتر است مرطوب‌کننده‌ای که دارای فرمول خامه‌ای می‌باشد را نیز مورد استفاده قرار بدهید تا علاوه بر بحث رطوبت‌رسانی به پوست، تغذیه عمیق پوست را هم فراموش نکرده باشید.

روتین مراقبت از پوست به روش کره ای

مردم کشورهای شرق آسیا و به ویژه کشور کره جنوبی به پوست‌هایی سالم و شفاف معروف هستند. روتین پوستی کره ای از پرطرفدراترین روش‌های برای مراقبت از زیبایی پوست به شمار می‌آید. شما برای استفاده از این روش نیاز به یک برنامه منظم مراقبتی دارید. این سبک از روتین بر روی طبیعت پوست تمرکز دارد تا بتواند با پاک‌سازی، هیدراتاسیون و تغذیه از پوست مراقبت و همچنین از پیروی زودرس جلوگیری کند. در ادامه ضمن معرفی مزایای این نوع روتین پوستی به شما مراحل این روتین را آموزش می‌دهیم.

از جمله فواید روتین پوستی کره‌ای می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کاهش قابل توجه خشکی سطح پوست
  • انسداد منافذ پوستی
  • کاهش معنادار چین و چروک‌های سطحی
  • افزایش شفافیت پوست صورت
  • کاهش انواع لک‌های پوستی
  • ارتقای الاستیسیته پوست
  • جوانسازی
  • حفظ تعادل اسیدیته پوست
  • خونرسانی و تغذیه پوست به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود
  • جلوگیری از بروز آکنه

از شوینده‌هایی بر پایه روغن می‌توانید برای پاکسازی پوست استفاده کنید

کره‌های هرگز بدون پاک کردن آرایش به تختخواب نمی‌روند. نخستین مرحله از روتین پوستی کره‌ای، پاکسازی آرایش صورت با استفاده از یک شوینده بر پایه روغن متناسب با نوع پوست است. کره‌ای‌ها پیش از استفاده از چنین پاک‌کنند‌ه‌هایی به منظور جلوگیری از چرب شدن موها یک هدبند حوله‌ای روی سر قرار می‌دهند.

نوبت به پاک‌کننده‌های بر پایه آب می‌رسد

پاکسازی پوست تنها محدود به یک مرحله نیست و بعد از استفاده از پاک‌کننده‌های روغنی باید از شوینده‌هایی بر پایه آب استفاده کنید. این دسته از شوینده‌ها معمولا قدرتمندتر هستند و می‌توانند به اعماق پوست شما نفوذ کنند. فوم‌ها، ژل‌های شستشو و پن‌های غیرصابوی از پرکاربردترین محصولات برای پاکسازی در مرحله دوم روتین کره‌ای به شمار می‌آیند.

روتین مراقبت از پوست کره ای

اسکراب اصولی یکی از مراحل مهم روتین مراقبت از پوست کره‌ای است

لایه بردارها تمامی آلودگی‌های عمقی منافذ و سلول‌های مرده پوست را پاکسازی می‌کنند. توجه داشته باشید که این مرحله نباید به صورت روزانه انجام شود. زیرا در صورت تکرار بیش از حد به لایه محافظ پوست آسیب وارد می‌شود. اصولا اجرای اسکراب با توجه به نیاز هر فردی معمولا یک تا دو بار در هفته مجاز می‌باشد.

در روتین کره‌ای برای لایه‌بردای از اسکراب‌های شنی و همینطور ماسک‌های پیل آف استفاده می‌شود. اسکراب‌های شنی حاوی ذرات شن مانند و ریزی می‌باشند که با حرکت بر روی سطح پوست، آلودگی‌ها و تمامی سلول‌های مرده را از بین می‌برند. ماسک‌های پیل آف نیز رقیق هستند و بعد روی سطح پوست خشک می‌شوند. این دسته از ماسک‌ها به منظور لایه‌برداری سطح پوست و از بین بردن جوش‌های سرسیاه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تونر نقش مهمی در جلوگیری از بروز مشکلات پوستی دارد

حفظ تعادل pH در جلوگیری از ایجاد مشکلات پوستی تاثیر بسیار زیادی دارد. تونرها باعث حفظ این تعادل در سطح پوست شده و پوست شما را از هر نوع آلودگی محیطی پاک‌سازی می‌کنند. تونرها در واقع با حفظ pH طبیعی پوست، مانع از تولید سبوم و چربی اضافی می‌شوند و در کنترل جوش و آکنه نقش مهمی را ایفا می‌کنند. همچنین تونرها با تامین رطوبت مورد نیاز پوست، از دهیدراته‌شدن آن جلوگیری کرده و باعث افزایش طراوت و شادابی پوست صورت می‌شوند.

ماسک‌های ورقه‌ای از جذاب‌ترین بخش‌های روتین پوست کره‌ای هستند

ماسک‌های ورقه‌ای ساختاری نازک دارند و به راحتی روی پوست شما می‌نشینند. روی این ورقه‌ها از مواد مغذی پر شده است که بعد از قرارگیری به مدت 20 الی 30 دقیقه روی پوست جذب خواهند شد. به طور کلی ماسک‌های ورقه‌ای چند نوع مختلف دارند که هر یک از آن‌ها برای تامین نیاز خاصی طراحی شده‌اند. این ماسک‌ها زیر چشم و لب‌ها را نمی‌پوشانند و به همین خاطر در کنار آن‌ها از پچ‌ها و ماسک‌های ژله‌ای به ویژه در زیر چشم و لب‌ها استفاده می‌کنند.

یکی از مراحل مهم روتین کره‌ای امولسیون یا اسانس است

امولسیون یا اسانس را می‌توانیم از مراحل بسیار مهم روتین مراقبت از پوست کره‌ای بدانیم؛ چرا که تا قبل از معرفی این روتین‌ها از اسانس‌ها به شکل روزانه استفاده نمی‌شد. اصولا اسانس‌ها بافتی سبک دارند و به لحاظ غلظت حالتی بین تونر و سرم دارند. این محصول با خاصیت مرطوب‌کنندگی خود نوعی سد لیپیدی محافظت‌کننده از پوست ایجاد می‌کند.

هدف اصلی استفاده از امولسیون‌ها و اسانس‌ها، افزایش قدرت تکثیر سلول‌ها و همینطور ترمیم آن‌ها است تا پوست به بهترین شکل ممکن آمادگی لازم برای مراحل بعدی را پیدا کند. مهم‌ترین مساله در خصوص استفاده از اسانس‌ها، تقویت میزان جذب پوستی توسط آن‌ها است. برای انجام این کار می‌توانید از جید رولر استفاده کرده یا بعد از انتشار اسانس صورت خود را به نرمی با حرکات دورانی ماساژ دهید.

سرم در روتین مراقبت از پوست کره ای

سرم در روتین کره‌ای همانند یک بوستر عمل می‌کند

سرم‌ها نقش یک بوستر را دارند و منجر به تقویت تمامی مراحل قبلی مورد اشاره می‌شوند. در کل سرم‌ها تنوع بسیار بالایی دارند و هر یک از آن‌ها با توجه به نیازهای پوستی هر شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. خوب است بدانید که سرم‌ها در مقایسه با امولسیون‌ها ویسکوزیته بالاتری داشته و جذب آن‌ها به مراتب راحت‌تر است. از رایج‌ترین مواد مورد استفاده در این سرم‌ها می‌توانیم به کلاژن و الاستین اشاره کنیم.

این مواد با نفوذ به اعماق پوست کشسانی و استحکام پوست را افزایش می‌دهند. در ضمن سرم‌ها باعث آبرسانی عمیق می‌شوند و می‌توانند به رفع تیرگی پوست شما کمک کنند. به کمک این محصول پوست شما می‌تواند از همیشه شفاف‌تر و نرم‌تر به نظر برسد.

مرطوب‌کننده‌ها مثل یک عایق از رطوبت سطح پوست محافظت می‌کنند

در مراحل قبلی پوست شما به طور کامل آبرسانی شده است اما در این مرحله نیاز به یک لایه محافظتی برای حفظ این رطوبت دارید. مرطوب‌کننده‌ها شبیه به یک عایق از رطوبت روی سطح پوست محافظت و زمان بیشتری را برای جذب آن فراهم می‌کنند.

بدون مرطوب‌کننده‌ها رطوبت ایجاد شده به سرعت تبخیر و پوست نیز دهیدراته می‌شود. در کل مرطوب‌کننده بافتی خامه مانند و کرمی دارند که در مقایسه با سرم‌ها بسیار بادوام است و می‌تواند مدت زمان بیشتری را روی سطح پوست باقی بماند. این بافت قوی با ایجاد لایه‌ای محافظتی از ترک‌خوردگی سطح پوست و ورود آلودگی‌ها جلوگیری می‌کند.

استفاده از کرم دور چشم برای رفع تیرگی، چروکیدگی و پف‌کردگی

به دلیل اینکه پوست زیر چشم ضخامت کمتری نسبت به سایر قسمت‌ها دارد، پوست زیر آن بسیار حساس است. تیرگی، چروکیدگی و پف‌کردگی پوست دور چشم از رایج‌ترین مشکلاتی هستند که باید در برنامه‌های مراقبتی پوست به آن‌ها توجه داشته باشید. اصولا محصولات مخصوص دور چشم به شکل ژل، کرم و سرم به بازار عرضه می‌شوند و شما می‌توانید بر حسب سلیقه و نیاز خود مناسب‌ترین محصول را انتخاب کنید.

آخرین مرحله روتین کره‌ای پوست استفاده از ضد آفتاب است

ضد آفتاب ها آخرین مرحله از روتین کره‌ای پوست هستند. اصولا نور خورشید اشعه‌های مضری مثل UV دارد که در چنین شرایطی باید نوعی سد محافظتی در مقابل آن‌ها قرار داده شوند. ضدآفتاب‌ها در حقیق تکمیل‌کننده تمام مراحل قبلی هستند و در برابر رادیکال‌های آزاد و اشعه‌های مضر می‌توانند به بهترین شکل یک سد دفاعی ایجاد کنند.

یکی از فاکتورهای مهم زیبایی چهره داشتن پوستی شفاف و سالم است

یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای زیبای چهره برای هر فردی، داشتن پوستی سالم و شاداب است. با توجه به اینکه با افزایش سن، چرخه تولید سلول‌های پوستی کندتر شده و زمینه پیدایش مشکلات پوستی در افراد افزایش پیدا می‌کند، توصیه می‌کنیم با یک روتین مناسب پوستی، از پیری زودرس پوست و همچنین مشکلاتی مثل جوش و آکنه جلوگیری کنید. در نهایت باید در انجام این روتین‌ها پشتکار به خرج دهید. چرا که شرط اصلی تاثیرگذاری روتین های مراقبت از پوست در تداوم آن ها است.

پوست شفاف و سالم

سوالات متداول

آیا با رعایت روتین پوستی دیگر جوش نمی‌زنیم؟

روتین پوستی می‌تواند پوست شما را متعادل و تمیز نگه دارد. در واقع متعادل بودن سطح چربی پوست و همچنین عدم ورود باکتری به آن می‌تواند از بروز جوش‌های پوستی جلوگیری کند. اما در بعضی از موارد وجود رژیم غذایی نامناسب هم می‌تواند باعث پیدایش جوش در سطح پوست شود.

آیا سرم ویتامین سی مخصوص روتین شبانه پوست است؟

بعد از استفاده از سرم ویتامین سی پوست شما نباید زیر نور قرار بگیرد و باید بلافاصله در این شرایط ضدآفتاب استفاده شود. به شما پیشنهاد می‌کنیم که از سرم ویتامین سی در شب استفاده کنید.

آیا روتین مراقبت از پوست لک‌دار ما را از هر اقدام درمانی بی‌نیاز می‌کند؟

خیر شما برای درمان لک‌های پوستی علاوه بر یک روتین صحیح به یک درمان اصولی نیز نیاز دارید.

آیا دوش گرفتن می‌تواند به هیدراته شدن پوست ما کمک کند؟

در صورتی که با آب ولرم دوش بگیرید و بلافاصله پس از خارج شدن از حکام خود را کاملا خشک نکنید، می‌توان گفت که به هیدراته شدن پوست کمک کرده‌اید. اما دوش آب داغ نتیجه‌ای عکس دارد و باعث دهیدراته شدن پوست می‌شود.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید