چند برنامه خوب برای مدیتیشن که طرفداران زیادی دارند

دنیای امروز را دنیای استرس و تنش‌ها می‌دانند. بسیاری از ما در برخورد با مسائل کاری و مشکلات زندگی شخصی با بسیاری از نگرانی‌ها مواجه می‌شویم. در صورتی که به سلامت روان خود توجه نکنیم و از سطح این تنش‌ها کم نکنیم ممکن است به مرور دچار بیماری‌های جسمی و روحی مختلفی بشویم. پیشرفت تکنولوژی و ظهور گوشی‌های هوشمند به کمک بشر آمده است. اپلیکیشن های مدیتیشن برای موقعیت و هر زمانی تمریناتی اثربخش دارند که می‌توانید با آن‌ها تمامی تکنیک‌های مدیتیشن و یوگا را اجرا کنید. در این مطلب قصد داریم بهترین نرم افزار های مدیتیشن را به شما معرفی کنیم.

منظور از مدیتیشن چیست؟

پیش از اینکه به معرفی انواع برنامه آموزش مدیتیشن بپردازیم قصد داریم شما را با مفهوم کلی مدیتیشن آشنا کنیم. به طور کلی مدیتیشن دربرگیرنده مجموعه‌ای از تمریناتی است که فرد در آن از راهکارهایی مثل تخلیه ذهن و یا تمرکز بر روی یک چیز خاص به منظور رشد ذهنی و همینطور افزایش هوشیاری استفاده می‌کند. در نتیجه سطح استرس کاهش پیدا می‌کند و فرد نوعی آرامش و پاکی ذهن را تجربه می‌کند. مدیتیشن در حقیقت نوعی متمرکز کردن مغز و ذهن درون بدن است؛ به گونه‌ای شخص تمامی تمرکز خود را به دنیای درونی خود منعطف می‌کند.

خوب است بدانید که از قرن نوزدهم بود که این مجموعه تمرینات ذهنی راه خود را به سوی سایر فرهنگ‌ها و کشورها باز کرد. در حقیقت می‌توان اینطور گفت که هدف از ذهن‌ آگاهی مقابله با عواطف یا احساسات نیست؛ بلکه شناخت افکاری است که به شکل ناخودآگاه در درون ذهن پدیدار می‌شوند. حال با روش‌های ذهن آگاهی می‌توانید این افکار را شفاف‌تر ببینید و بر روی آن‌ها تسلط پیدا کنید.

بهترین نرم افزار های مدیتیشن برای مقابله با استرس‌های روزمره زندگی

با پیشرفت بی‌سابقه گوشی‌های هوشمند و اپ‌های موبایلی در هر زمینه‌ای، شاهد ساخت و انتشار اپلیکیشن‌هایی با محوریت استرس زدایی و مدیتیشن هستیم؛ اپلیکیشن‌هایی که با در اختیار گذاشتن تمریناتی منظم و پخش موسیقی‌های مخصوص در رفع استرس و افزایش تمرکز به کاربران خود نقش بسیار موثری دارند. اکنون زندگی روزمره ما در محاصره بسیاری از نگرانی‌های و استرس‌های بیرونی است و تمامی این موارد می‌توانند سلامت جسمی و روحی ما را به هم بریزند. پس چه بهتر از تلفن‎های همراه هوشمندی که همیشه و در هر لحظه همراه خود کمال استفاده را کنیم. در ادامه در این بخش قصد داریم چند مورد نرم افزار اندروید آموزش مدیتیشن را به شما معرفی کنیم.

برنامه The Mindfulness App یک نرم  افزار مدیتیشن برای مبتدی ها است

اپلکیشن The Mindfulness App راهکارهای مختلفی را به افرادی که در زمینه مدیتیشن مبتدی هستند، ارائه می‌کند. این نرم افزار مدیتیشن برای ایفون نیز منتشر شده است. The Mindfulness App برنامه های مدیتیشن سکوت 5 تا 30 دقیقه‌ای که دارد که در آن افراد می‌توانند روزهای شلوغ و پر استرس خود را به شیرینی سپری کنند. در ضمن این اپلیکیشن امکان انجام مراقبه‌های شخصی را به کاربران می‌دهد و هشدارهایی دارد که در طول زمان‌هایی مشخص برنامه های مدیتیشن را به شما یادآوری می‌کند.

برنامه The Mindfulness App

نرم افزار تمرین مدیتیشن در خانه Headspace

یکی از بهترین نرم افزار های مدیتیشن در خانه، هد اسپیس است. شما با استفاده از این نرم افزار مدیتیشن رایگان می‌توانید سلامتی و تعادل را به زندگی روزمره خود برگردانید. به این منظور تنها کاری که باید انجام دهید این است که هر روز 10 دقیقه پیش از خواب یکی از موسیقی‌های خاص و آرامش دهنده و یا صداهایی با فرکانس طبیعت را در این نرم‌افزار گوش کنید. برنامه‌های پیش فرض این اپلیکیشن به منظور استفاده بهتر همه مردم طراحی شده‌اند. در نتیجه اگر می‌خواهید نتیجه مراقبه‌های شما موثرتر باشد، می‌توانید تنظیمات آن را با توجه به سبک زندگی خود شخصی‌سازی کنید.

نرم افزار Headspace

نرم افزار اموزش مدیتیشن Calm

یکی از بهترین نرم افزار های مدیتیشن Calm است. اگر به دنبال یک نرم افزار مدیتیشن خواب مناسب هستید، چه انتخابی بهتر از Calm؟ این اپ جوایز بسیاری را به خود اختصاص داده است. کالم دارای تمریناتی به متظور دستیابی به آرامش و همینطور تکینک‌های تنفس صحیح است که به منظور آرام کردن جسم و ذهن کاربرد دارد. اپلیکیشن Calm حتی بخشی را به کودکان 3 تا 17 سال اختصاص داده است. این بخش حاوی آهنگ‌ها و داستان‌های زیبایی به همراه داستان‌گویی‌هایی خاص و آرامش‌بخش است. در ضمن خوب است بدانید که از صدای بازیگرانی مثل متیو مک کانهی و جروم فلین در این اپلیکیشن استفاده شده است. همچنین در جدیدترین نسخه اپلیکیشن Calm امکان کار با اپل واچ نیز برای کاربران وجود دارد.

نرم افزار اموزش مدیتیشن Calm

معرفی یکی از بهترین نرم افزار های مدیتیشن در منزل به نام Sattva

از دیگر بهترین نرم افزار های مدیتیشن در منزل می‌توانیم به Sattva اشاره کنیم. ساتوا از اصول مراقبه ودیک استفاده می‌کند و شامل مراقبه، مناجات و مانترا توسط محققیت حوزه سانسکریت می‌باشد. مدیتیشن‌های این اپلیکیشن ساده، معتبر و عمیق هستند که با طول 6 دقیقه شروع شده و در آن کاربر می‌تواند اهدافی را تعیین کند تا به شکل آهسته تمرینانات خود را به منظور دستیابی به آن‌ها گسترش بدهد. شما در این اپلکیشن همچنین می‌توانید پیشرفت خود را با ژورنال مدیتیشن مشاهده کنید.

اپلیکیشن Sattva

بهترین برنامه مدیتیشن برای اضطراب، MyLife Meditation است

یکی از برترین نرم‌افزارها به منظور مدیتیشن، MyLife Meditation می‌باشد. این اپلکیشن بر اساس احساسات شما طراحی شده است. در صورتی که از این برنامه استفاده کنید، احساسات خود را بهتر می‌توانید متوجه شوید. در ادامه به معرفی چند مورد از مزایای استفاده از این اپ می‌پردازیم.

از جمله مزایای استفاده از اپلیکیشن مدیتیشن MyLife Meditation می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • می‌توانید اضطراب خود را کم کنید
  • یادگیری اصول تنفس عمیق
  • خواب راحت‌تر
  • بهبود خلق و خو
  • پیشرفت در بخش‌های مختلف زندگی

نرم افزار MyLife Meditation

نرم افزار مدیتیشن اندروید و آیفون Insight Timer

Insight Timer یک نرم افزار یوگا و مدیتیشن است. این اپ بیشتر از هر اپلکیشن دیگری برنامه‌های تمرینی مراقبه در خود دارد و وجود روزانه بیش از ده مورد جدید از برنامه‌های تمرینی آن را به یکی از بهترین نرم افزارها یا اپلیکیشن‌های برای مدیتیشن و آرامش می‌کند. اپ Insight Timer یکی از بهترین نرم افزار های مدیتیشن است که توصیه می‌کنیم حتما از این نرم‌افزار استفاده کنید.

نرم افزار مدیتیشن Insight Timer

نرم افزار مدیتیشن آرامش ten percent happier

در صورتی که در ادامه‌ مسیر مراقبه‌ خود شکی دارید، این برنامه مخصوص شما می‌باشد. این اپلکیشن دارای ده‌ها ویدیو تخصصصی در ارتباط با مدیتیشن و همینطور اصول مراقبه است و تمرینات شما را از خطر روزمرگی و بی‌کیفیتی محفوظ نگه می‌دارد. شما همچنین با گوش دادن به سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های این برنامه مراقبه، می‌توانید انواع راه‌های مدیتیشن و اصول غلبه بر ترس و استرس را فرا بگیرید. این برنامه نیز یکی از نرم افزار یا اپلیکیشن‌های مدیتیشن و آرامش است.

اپلیکیشن مدیتیشن ten percent happier

بهترین اپلیکیشن برای کاهش استرس  Breethe است

اپ  Breethe یکی از بهترین نرم افزارها برای مدیتیشن و آرامش است که اگر تنها روزانه فقط 5 دقیقه از آن استفاده کنید، کاملا یاد می‌گیرید که چگونه خودتان برای خودتان یک مربی مدیتیشن باشید. همچنین به انواع راه‌ها و راهکارهای رهایی از استرس و نگرانی‌های روزمره تسلط پیدا می‌کنید.

مجموعه‌ مراقبه‌های تخصصی، گفتگوهای الهام بخش و کلاس‌های استاد پرورش ذهن به شما در ادامه مسیر زندگیتان از پیچ و خم‌های دشوار زندگی بسیار کمک می‌کند. فهرست پخش موسیقی، صداهای طبیعت و داستان‌های خواب به شما کمک می‌کند که از یک خواب آرام و عمیق لذت ببرید. همچنین از Breethe می‌توانید به عنوان یک نرم افزار مدیتیشن طبیعت هم استفاده کنید.

نرم افزار Breethe

اپلیکیشن Omvana از بهترین نرم افزار های مدیتیشن فارسی است

یکی از بهترین برنامه های مدیتیشن فارسی، Omvana است. اپلیکیشن Omvana به گونه‌ای طراحی شده است که برای شما یک معلم مراقبه‌ شخصی باشد. این اپلیکیشن مدیتیشن فارسی برنامه‌های متنوعی را برای همه‌ی جنبه‌های زندگی شما ارائه می‌کند. هم افراد آماتور و هم حرفه‌‌ای ها می‌توانند از این برنامه‌های هدایتی  آن استفاده کنند. طول مدت زمان این برنامه‌ها بین 3 تا 60 دقیقه می‌باشد که به شما در تعادل بخشیدن بین احساسات و کاهش استرس و نگرانی‌ها بسیار کمک می‌کند.

نرم افزار Omvana

کاهش سطح استرس با Simple Habit

یکی از بهترین نرم افزار های مدیتیشن، سیمپل هبیت است. این برنامه مدیتیشن گوشی مخصوص رهایی از شر استرس و هیجانات افراد پرمشغله طراحی شده است. تنها 5 دقیقه در روز متعهد شده و وقت بگذارید تا از استرس کمتر، تمرکز بهتر، خوابی بهتر و همچنین تنفس راحت‌تر برخوردار شوید. قابلیت On-the-Go این برنامه آرامش ذهن اندروید، به شما یاد می‌دهد که چطور آرامش اعصاب خود را بهبود ببخشیده و خودآگاهی ذهن خود را تقویت کنید. همچنین برنامه‌های مراقبه ویژه‌ای هم برای انواع موقعیت‌ها در این اپ کاربردی طراحی شده‌اند.

نرم افزار مدیتیشن Simple Habit

یکی از بهترین نرم افزار های مدیتیشن، buddhify می‌باشد

برنامه buddhify با بیش از 200 مدیتیشن به شما آموزش می‌دهد که چطور استرس را کاهش دهید، خواب را تقویت کرده و احساسات دشوار خود را مدیریت کنید. تمرینات تمرکز حواس را با دسته‌بندی‌های مناسب برای مسافرت، کار، بیدار شدن از خواب و غذا خوردن به خوبی تمرین کنید.

اپلیکیشن buddhify

برنامه INSCAPE یک برنامه مدیتیشن روانه همه‌کاره است

برنامه INSCAPE یک برنامه مدیتیشن روزانه همه منظوره برای سناریوهای مختلف می‌باشد که ممکن است با آن فقط بخواهید نفس بکشید. آیا احساس اضطراب می‌کنید؟ استرس؟ خشم؟ این برنامه مراقبه دارای خصوصیت‌های مدیتیشن است که می‌تواند به شما کمک کند تا به طیف وسیعی از احساسات خود رسیدگی کنید و به شما کمک می‌کند یک یا دو دقیقه وقت بگذارید تا تمرکز خود را حفظ کنید.

برنامه INSCAPE

برنامه مدیتیشن روزانه  iBreathe

به احتمال فراوان می‌خواهید با تمرین فواصل تنفس، طول جلسات، چرخه‌های تنفس و غیره، همین رویکرد را در تمرین مدیتیشن خود نیز در پیش بگیرید. این برنامه مراقبه به شما امکان می‌دهد کنترل تمام جنبه‌های یک مدیتیشن را در دست بگیرید، در نتیجه می‌توانید طول جلسه و میزان هر تکنیک تنفسی را که در جلسه خود می‌خواهید تنظیم کنید. تمرینات تنفسی نیز دارای تنظیمات از پیش تعیین شده هستند، به همین خاطر برای هر کسی که به دنبال تمرینات ساده تنفس عمیق است، مناسب می‌باشد. این برنامه مراقبه و مدیتیشن برای مبتدیان یا هر فردی که به یک استراحت کوتاه نیاز دارد، کاربردی است.

برنامه مدیتیشن iBreathe

اپلیکیشن Breathe+ یکی از بهترین نرم افزار های مدیتیشن است

تنفس در مدیتیشن مانند تنفس عادی منظم نیست. پیش از اینکه در طول مدیتیشن کنترل نفس‌های خود را کنترل کنید و نتایج را مشاهده کنید، می‌توانید کمی تمرین کنید. این نرم افزار برتر در حوزه مدیتیشن برای کمک به شما طراحی شده است که یاد بگیرید چگونه به درستی نفس بکشید تا از مزایای کامل تنفس مدیتیشن استفاده کنید، از جمله اینکه می‌توانید نفس خود را تا 30 ثانیه نگه دارید و حتی برای مدت کوتاهی دم یا بازدم را انجام دهید.

نرم افزار Breathe+

اپلیکیشن Oak یکی از بهترین نرم افزار های مدیتیشن است

آیا به یک مدیتیشن سریع نیاز دارید؟ این برنامه مراقبه چند تمرین کوتاه دارد که به شما کمک می‌کند آرام شوید، بخوابید یا احساس آرامش کنید. این برنامه همچنین مدت زمان هر جلسه، تعداد نفس‌هایی که کشیده اید، چند جلسه انجام داده‌اید و موارد دیگر را ردیابی می‌کند. این برنامه مراقبه فقط برای آیفون و iOS در دسترس  می‌باشد.

نرم افزار مدیتیشن Oak

اپ Whil برای افرادی که وقت چندانی در طول روز ندارند، مناسب است

آیا شما هم برای انجام دادن مدیتیشن وقت زیادی ندارید؟ این برنامه مراقبه را امتحان کنید. این دوره‌های مدیتیشن را ارائه می‌دهد که حداقل 5 دقیقه طول می‌کشد تا به کاهش سطح استرس، اضطراب، تنش و موارد دیگر کمک کند. برنامه Whil یکی از معدود برنامه‌هایی می‌باشد که برای کمک به نوجوانان و جوانان در مورد اینکه استرس و فشار چگونه می‌تواند بر سلامت جسمی و عاطفی آن‌ها تأثیر بگذارد، طراحی شده است. این ابزارها شرایطی را فراهم می‌کند که نوجوانان می‌توانند در طول زندگی خود از آن‌ها برای ادامه زندگی با ذهن آگاه، استفاده کنند.

برنامه Whil

اپ Waking Up جزو بهترین نرم افزار های مدیتیشن می‌باشد

سام هریس نویسنده سرشناس مجله نیویورک تایمز در مورد بسیاری از موضوعات مرتبط با ذهن، بدن و معنویت نوشته است. اکنون، او مدیتیشن را با مجموعه عظیمی از دوره‌های مدیتیشن مبتنی بر علم و سایر منابعی که می‌تواند به شما در تمرینات ذهن‌آگاهی کمک کند، ارائه می‌دهد. یکی از بهترین نرم افزار یا اپلیکیشن های برای مدیتیشن و آرامش، Waking Up است می‌تواند با سایر برنامه‌های سلامتی شما ترکیب شود. ویکینگ آپ همینطور شامل ابزارهای آموزشی اضافی درباره فلسفه، خودآگاهی و اراده است.

نرم افزار Waking Up

یکی از نرم افزارهای فوق‌العاده پیشرفته برای مدیتیشن، Prana Breath است

برنامه Prana Breath یک برنامه آموزشی پیشرفته است که استفاده از آن بسیار آسان است. اما گزینه‌های زیادی برای افزایش تمرین مدیتیشن در طول زمان در اختیار شما قرار می‌دهد. شما می‎توانید در طول زمان یا با هدفی که می‌خواهید به آن دسترسی داشته باشید، کار کنید مانند بهبود حافظه یا کاهش تعداد دفعات بیماری. این اپلیکیشن آموزش مدیتیشن همچنین دارای راهکارهای مدیتیشن برای ترک سیگار و مقابله با پرخوری‌های عصبی است.

برنامه Prana Breath

اپلیکیشن مدیتیشن Meditation Studio

بسیاری از ما در مورد مدیتیشن نیازهای متفاوتی داریم. استودیو مدیتیشن طیف گسترده‌ای از تمرینات مدیتیشن را برای اهداف مختلفی مثل سلامتی، مهربانی، شادی، کنجکاوی یا به طور کلی احساس آرامش  دارد. همچنین اگر همه چیز را می‌خواهید، می‌توانید برنامه مدیتیشن خود را ایجاد کنید.

اپلیکیشن Meditation Studio 

اپلیکیشن مدیتیشن فارسی آرامیا

یکی از بهترین نرم افزار های مدیتیشن، آرامیا اپلیکیشن مدیتیشن ایرانی اندروید و آیفون است که به شما تمرکز و توجه را برای کارهای روزانه ارائه می‌کند. شما به کمک این برنامه اهنگ مدیتیشن و مراقبه می‌توانید بر افکار منفی و مزاحم غلبه کنید و زندگی با آرامشی داشته باشید. همچنین می‌توانید خوابی آرامش بخش و ساعت خواب کافی مناسبی داشته باشید. از مزایای این برنامه مدیتیشن فارسی موبایل، می‌توان به زبان فارسی اشاره کرد که یکی از بهترین برنامه های مدیتیشن و مراقبه است.

اپلیکیشن مدیتیشن فارسی آرامیا

جنبه‌های مثبت استفاده از بهترین نرم افزار های مدیتیشن

بهبود توجه می‌تواند ذهن شما را جوان نگه دارد. در یک مطالعه نشان داده شد که افراد مبتلا به عارضه‌ از دست دادن حافظه با مدیتیشن، در تست‌های عصب شناختی عملکرد بهتری را از خود ارائه داده‌اند. علاوه بر این، شواهد یک مطالعه نشان داد که تکنیک‌های متنوع مدیتیشن می‌توانند باعث بهبود توجه و حافظه شوند. مدیتیشن علاوه بر بهبود از دست دادن حافظه ناشی از سن، می‌تواند دست‌کم تا حدودی منجر به بهتر شدن حافظه در بیماران مبتلا به زوال عقل باشد. از طرفی مدیتیشن به کنترل استرس و مدیریت آن در افرادی که عضوی از خانواده‌شان به زوال عقل مبتلا است، کمک فراوانی می‌کند.

برای افرادی که دچار بی‌خوابی هستند نتایج یک مطالعه نشان داد که شدت بی‌خوابی در افرادی که مدیتیشن انجام می‌دادند، در مقایسه با افرادی که مدیتیشن نمی‌کردند، کاهش یافت. تقویت مهارت‌های خود در مدیتیشن ممکن است به کنترل یا هدایت دوباره‌ی افکاری که معمولا منجر به بی‌خوابی می‌شوند، کمک کند.

با بهترین نرم افزار های مدیتیشن آرامش را به زندگی خود هدیه کنید

در این مطلب با مهم ترین نرم‌افزارهای مدیتیشن و تاثیرات آن‌ها بر زندگی شخصی و کاری آشنا شدیم. در دنیای امروز که افراد مشغله زیادی دارند و به طور دائم در حال رسیدگی به امور خود هستند، وجود اپ‌های مدیتیشن می‌تواند یک راهکار موثر برای کاهش سطح استرس و ناراحتی‌های عصبی باشد. در این بین اپلیکیشن‌های ایرانی نیز پا به پای اپ‌های خارجی بهترین سرویس‌های مدیتیشن را به کاربران در هر زمینه‌ای ارائه می‌کنند.

سوالات متداول

مزایای استفاده از نرم افزارهای مدیتیشن چیست؟

کاهش سطح استرس و بهبود خلق و خو از جمله مزایای نرم‌افزارهای مدیتیشن هستند.

آیا نرم‌افزارهای مدیتیشن به بهبود خواب کمک می‌کنند؟

بله نرم‌افزارهای مدیتیشن به بهترین شکل ممکن روی خواب شما تاثیر می‌گذارند.

آیا از نرم افزارهای مدیتیشن می‌توان برای ترک سیگار استفاده کرد؟

بسیاری از اپ‌های مدیتیشن ایرانی و خارجی دارای راهکارهای مدیتیشن برای ترک سیگار و مقابله با پرخوری‌های عصبی هستند.

آیا مدیتیشن می‌تواند به بهبود شرایط بیماران مبتلا به اختلالات عصبی کمک کند؟

بله مدیتیشن  می‌تواند به تقویت حافظه در بیماران مبتلا به زوال عقل کمک شایانی کند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید