روز پزشک گرامی داشت ابوعلی سینا

روز پزشک در تقویم ۱۴۰۱، یکم شهریور ماه است؛ اما روز پزشک به نام کیست؟ این روز مصادف با زادروز «ابن سینا» است و برای تجلیل از پزشکان «روز پزشک» در ايران نام‌ دارد. ابن سینا را «همه‌چیز‌دان» می‌دانند؛ زیرا بر علوم مختلف مانند پزشکی، ریاضیات، نجوم، روانشناسی، جغرافیا، زمین‌شناسی، فیزیک‌، شیمی، گیاه‌شناسی، موسیقی، شعر و ادبیات تسلط داشت.

تاریخ روز بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک اول شهریور ماه است. او دانشمند بزرگ اسلام در قرون وسطی بود که در یک «خانواده ایرانی» و محل زندگی ابوعلی سینا در نزدیکی شهر بخارا در ازبکستان امروزی به دنیا آمد. «کتاب قانون» ابوعلی سینا بعد از انجیل، بیشترین تیراژ چاپ را دارد و تقریبا هفتصد سال در مراکز علمی اروپا تدریس می‌شد.

او حدود 450 کتاب نوشته است که اکثر آنها درباره پزشکی و فلسفه می‌باشد؛ از جمله بهترین آثار ابوعلی سینا زمینه طب میتوان به «کتاب شفا» و «دانشنامه علائی» اشاره کرد. ابوعلی سینا یک کودک نابغه بود که توانست در ۱۸ سالگی، به تمام علوم آن دوران مسلط شود و در اواسط نوجوانی به عنوان «پزشک» شهرت یابد. سازمان یونسکو جایزه‌ای را به نام «ابن سینا» به پیشروان در علم و اخلاق اهدا می‌کند.

روز پزشک ابوعلی سینا

او به یکی از بزرگ‌ترین ذهن‌های عصر خود تبدیل شد و تأثیر عمیقی بر تحقیقات آینده در زمینه‌های گوناگون داشت. این تاثیر که درمیان دانشمندان غربی هم بسیار معروف است، مترادف با دوره‌ای در تاریخ اسلام است که به طور گسترده و بحث‌برانگیز از آن به عنوان «عصر طلایی اسلامی» یاد می‌شود.

کار این محقق ایرانی تأثیر گسترده‌ای هم در جهان اسلام و هم بعدا در اروپا داشت و نقد و دفاع از نظریه‌های او تا عصر مدرن ادامه یافت. او همچنین به حفظ و بنای ایده‌های فیلسوف یونانی ارسطو که پایه‌گذار روش علمی مدرن است، کمک کرد. ابن سینا نمونه‌ای از شکوفایی فکری است که در قرون اولیه اسلام رخ داد و در خدمت این ایده است که دین مانعی برای تفکر علمی و فلسفی است.

خلاصه زندگینامه ابوعلی سینا

ابوعلی سینا در کجا به دنیا آمد؟ ابن سینا در قرن دهم در روستای افشانا به دنیا آمد. روستایی که مانند اکثر بخش‌های آسیای مرکزی در آن زمان توسط امپراتوری سامانیان (ایرانی‌الاصل) اداره می‌شد. این دوره با فروپاشی قدرت مرکزی خلافت عباسی مستقر در بغداد و ظهور نهادهای مستقل مسلمانان مشخص شد.

علیرغم این بی‌ثباتی نسبی سیاسی، فضای فکری دوستانه‌ای که عباسیان در جهان اسلام ایجاد کرده بودند با دانشی که به شدت با مطالعه دین در هم آمیخته بود، دوام آورد. در چنین شرایطی بود که ابن سینا توسط پدری بزرگ شد که شاخه اسماعیلیه شیعه را پذیرفته بود.

ابن سینا در زندگینامه خود از تعامل خود با اسماعیلیان می‌نویسد: «به آنها گوش می‌دادم و می‌فهمیدم چه می‌گویند؛ اما روحم آن را نمی‌پذیرفت». تحصیلات ابن سینا که مشابه سایر روشنفکران اسلامی آن دوره بود، ترکیبی از دروس دینی و دنیوی مانند ریاضیات، پزشکی و فلسفه بود. او در سن 10 سالگی قرآن را حفظ کرد و در اواسط نوجوانی به عنوان یک پزشک شهرت یافت.

روز پزشک ابن سینا

ابن سینا چرا معروف بود؟

یکی از برجسته‌ترین آثار ابن سینا به عنوان یک پزشک، کتاب «القانون فی‌الطب» بود. دایره‌المعارفی که از دانش پزشکی گذشتگان و یافته‌های معاصرتر دانشمندان اسلامی تشکیل شده است. این کتاب در قرن دوازدهم به لاتین ترجمه شد و از آنجا به عنوان مرجع در سراسر دانشگاه‌های اروپایی تا اواسط قرن هفدهم مورداستفاده قرار گرفت. روز پزشک از نگاه پزشکان جهان نیز یادآور ابن سینا است.

ابن سینا در صفحه‌ای از کتاب «قانون» علاوه‌ بر توصیف 600 درمان بالقوه برای بیماری‌های رایج، آناتومی اعضای بدن مانند چشم و‌قلب را نیز توصیف کرد. او که یک گیاه‌شناس ماهر است، به تأثیر گیاهان و ریشه‌ها بر بدن انسان نیز اشاره می‌کند.

آرامگاه ابوعلی سینا کجاست؟ گفته می‌شود ابن سینا از بیماری رنج می‌برد؛ اما نوع آن مشخص نمی‌باشد. او در طول سفر به همدان در دومین روز از ماه تیر ۴۱۶هجری شمسی درگذشت در همانجا به خاک سپرده شد.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید