جشن روز سنت لوسیا در اسکاندیناوی

13 دسامبر یادبود دختری به نام «سنت لوسیا» است. سنت لوسیا به خاطر اعتقادات مذهبی خود به طرز وحشتناکی توسط رومیان در اوایل قرن چهارم میلادی کشته شد. این دختر به کارهای خوب خود در زندگی و مرگ خشونت آمیزی که داشت مشهور است. افسانه ها می گویند که سنت لوسیا، تاج گل شمع روی سرش می گذاشت تا راه روشن شود و بتواند برای مسیحیان مخفی شده در دخمه های تاریک رومی، غذا ببرد. برای همین دخترها هم برای پدر و مادر خود قهوه و شیرینی می برند. زنان هم در کلیسا آهنگی سنتی می خوانند که نشان می دهد سنت لوسیا چطور تاریکی را برطرف کرد و نور فرستاد.

آنها تاجی از شمع روی سر خود می گذارند و لباسی سفید با بندی قرمز می پوشند که نشان دهنده پاکی سنت لوسیا و خون ریخته شده او است. شب یادبود سنت لوسیا که پیام آور روشنایی است، یکی از مراسم های مهم در اسکاندیناوی است که به عنوان «بازگشت نور» جشن گرفته می شود و قبل از اصلاح تقویم، بلندترین شب سال بوده است.

جشن روز سنت لوسیا در اسکاندیناوی

افسانه سنت لوسیا

دختری که تاج بر سر دارد و در حالیکه در راهروی کلیسا قدم می زند، شمعی را حمل می کند. سنت لوسی یا سانتا لوسیا، به اندازه بابا‌نوئل برای کودکان در برخی مناطق اروپا مهم است. خب، سنت لوسیا چه کسی بود؟

در افسانه ها آمده است که کمی بعد از تولد سنت لوسیا در سیراکوز، سیسیل در سال 283 پس از میلاد، پدرش درگذشت. علیرغم اینکه لوسی جوان در خانواده ای ثروتمند به دنیا آمد؛ اما توسط مادر داغدیده اش، اوتیکیا که از بیماری لاعلاجی رنج می برد، تشویق شد تا ثروت خود را با فقرا تقسیم کند.

یوتیکیا از ترس مرگ زود هنگام، لوسی را مجبور کرد تا با یک مرد بت پرست و ثروتمند ازدواج کند؛ اما لوسی نپذیرفت. پس از اینکه یوتیکیا به طور معجزه آسایی از بیماری خود درمان شد، لوسیا شروع به اهدای ثروت خود به نام خدا به نیازمندان کرد؛ اما این‌ها ثروت هایی بود که نامزد او و خانواده اش به محض ازدواج، به ارث می بردند.

برای همین نامزد خشمگین لوسیا، او را نزد فرماندار محکوم کرد و به او دستور دادند که روزهایش را در فاحشه خانه بگذراند؛ اما وقتی نگهبانان برای بردن لوسیا آمدند، او تکان نخورد. حتی گفته شده است که نگهبانان با بستن او به گاری که توسط گاوها کشیده شده بود، سعی کردند او را به فاحشه خانه بکشانند.

جشن روز سنت لوسیا

وقتی این کار جواب نداد، نگهبانان سعی کردند او را به آتش بکشند؛ اما شعله آتش نمی گرفت. بنابراین قبل از کشتن او، چشمان اش را بیرون آوردند. وقتی بدن بی جان لوسیا را برای دفن آماده می کردند، چشمان اش به طرز معجزه آسایی دوباره ظاهر شد. به همین دلیل لوسیا حامی نابینایان است.

یادبود سنت لوسیا در 13 دسامبر با برکزاری جشن هایی، مورد احترام قرار می گیرد که فاصله زیادی با شرایط وحشتناک مرگ او دارد. در شمال ایتالیا، سنت لوسیا جشنواره ای است که تقریبا شبیه کریسمس حول محور کودکان می چرخد. در شمال ایتالیا اعتقاد بر این است که سنت لوسیا در آسمان شب با کالسکه هایی که توسط یک الاغ کشیده می شود سفر می کند و به همه بچه های خوب هدیه می دهد.

روز سنت لوسی در سوئد، نروژ و بخش‌هایی از فنلاند در 13 دسامبر جشن گرفته می شود؛ اما اینکه چرا این کشورهای غیر کاتولیک سنتی یک قدیس کاتولیک را با چنین شور و اشتیاقی قبول دارند جالب است. هنگامی که کاتولیک ها حدود سال 1000 بعد از میلاد وارد اسکاندیناوی شدند، مردم اعتقادات آنها را باور کردند.

یادبود سنت لوسیا

جشن نور

«لوسیا» از کلمه lux لاتین برای نور گرفته شده؛ برای همین سنت لوسیا به سمبل روشنایی تبدیل شده است. این روز به عنوان نقطه مقابل ماه های تاریک زمستان، به «جشن نور» سالانه تبدیل شد. جشن نور قبل از خواندن آهنگ های سنتی و سرو کردن خوراکی های سنتی (نان زعفرانی، بیسکویت زنجبیلی کریسمس) برای خانواده و دوستان، با رژه ای آغاز می شود که توسط یک سنت لوسیا رهبری می شود (معمولاً یک دختر کوچک که برای این ایفای نقش انتخاب می شود) پس از آن پسران و دخترانی که لباس سفید پوشیده اند، او را دنبال می کنند.

هم در سوئد و هم در ایتالیا، سانتا لوسیا با تاج شمع و‌ گل حرکت می کند. در سوئد این آئین از داستانی الهام گرفته شده است که لوسیا شمعی را به تاج گل روی سر خود می چسباند تا برای مسیحیان تحت آزار و اذیت که در دخمه های تاریک پنهان شده بودند، غذا ببرد.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید