معرفی فرودگاه های استانبول

آیا تا به حال به نقش فرودگاه های بین المللی استانبول بر کیفیت سفر خود فکر کرده‌اید؟ استانبول یکی از توریستی‌ترین شهرهای آسیا و دنیا است که جاذبه‌های مختلف گردشگری، تاریخی و تفریحی دارد. این شهر جایگاهی ویژه برای ایرانیان دارد و هر ساله بسیاری از گردشگران برای تفریح یا خرید از سراسر ایران به استانبول سفر می‌کنند. از طرفی ایران به بعضی از کشورها پرواز مستقیم ندارد. در نتیجه برخی از مسافران مجبور هستند برای رفتن به کشورهای مقصد خود ابتدا به استانبول بروند و سپس از طریق فرودگاه های استانبول به مقصد خود سفر کنند. اگر قصد سفر به ترکیه و شهر استانبول را دارید و می‌خواهید سفری آرام و بدون دغدغه را تجربه کنید، باید تمام فرودگاه های استانبول را بشناسید.

فرودگاه‌ها چه جایگاهی در توسعه صنعت توریسم کشور ترکیه دارند؟

لیست فرودگاه های استانبول برای گردشگرانی به این شهر سفر می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل نباید تاثیر فرودگاه‌ها را در توسعه صنعت گردشگری کشور ترکیه نادیده گرفت. اصولا میان فرودگاه‌ها و توسعه کسب و کارها و اشتغال‌زایی ارتباط مستقیمی وجود دارد. چشم‌انداز اقتصادی استانبول به عنوان یک مرکز فرهنگی و اقتصادی ترکیه، مقوله گردشگری و جهانگردی است.

صدها هتل و صنعت در زمینه جهانگردی در استانبول فعال هستند و از این نظر می‌توان گفت که وجود سه فرودگاه بین‌المللی در این شهر کاملا طبیعی است. اگر بخواهیم به طور کلی به این موضوع بپردازیم باید بگوییک که کشور ترکیه دارای 58 فرودگاه داخلی و بین‌المللی است که از آن‌ها با هدف سفر به تمامی نقاط ترکیه و دنیا استفاده می‌شود. از این تعداد 37 فرودگاه بین‌المللی هستند. فرودگاه‌های شهر استانبول خدماتی متناسب با استانداردهای بین‌المللی صنعت هوانوردی را به مسافران داخلی و خارجی ارائه می‌دهند.

از جمله ویژگی‌های فرودگاه‌های شهر استانبول می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کاهش قابل توجه آمار تاخیر
  • اقدامات امنیتی به منظور تجزیه و تحلیل ریسک پروازها
  • ارتقای شرایط سرویس‌دهی
  • افزایش قابل توجه فعالیت‌های پروازی
  • وجود دفاتر گمرک
  • اتاق‌های انتظار
  • وجود رستوران‌ها و کافه‌ها
  • اتاق برای عبادت
  • صرافی و دپارتمان سلامت
  • وجود دفاتر توریستی و آژانس‌های هواپیمایی

فرودگاه آتاتورک مجهزترین فرودگاه شهر استانبول است

اسم بزرگترین فرودگاه استانبول، آتاتورک است. این فرودگاه در سال 2019 سرویس‌دهی خود به مسافران را متوقف کرد و در 5 فوریه سال 2022 به طور کامل بسته شد. این فرودگاه تا قبل از تعطیلی اصلی‌ترین فرودگاه در کشور ترکیه از نظر تعداد کل مسافران، مقصد سفرها و حرکت هواپیماها به شمار می‌آمد. فرودگاه آتاتورک در منطقه بشلیکوی و در فاصله 24 کیلومتری از شهر استانبول و در بخش اروپایی واقع شده بود. در گذشته پروازهای مسافری بیشترین تعداد پروازهای این فرودگاه را تشکیل می‌دادند. در حال حاضر تمامی عناوین این فرودگاه به فرودگاه استانبول منتقل شده است.

فرودگاه آتاتورک استانبول

طی سال‌های 2014 تا 2018 برای پوشش تقاضای تعداد بالای مسافران و افزایش ترافیک هوایی داخلی و بین‌المللی شهر استانبول به عنوان یک نقطه مبدا، مقصد و ترانزیت و از طرفی عدم امکان گسترش فرودگاه آتاتورک، فرودگاه استانبول به عنوان یک جایگزین برای فرودگاه آتاتورک ساخته شد. همزمان با تکمیل قسمت‌های باقی‌مانده فرودگاه استانبول و همچنین گسترش سرویس‌دهی به پروازهای داخلی و بین‌المللی در تاریخ 6ام آوریل سال 2019 تمامی پروازهای مسافری تعطیل و این پروازها به فرودگاه استانبول انتقال پیدا کردند. هم‌اکنون این فرودگاه به یک مرکز هوانوردی عمومی تبدیل شده است.

یکی از مجهزترین فرودگاه های شهر استانبول، صبیحه گوکچن است

دومین فرودگاه بین‌المللی کشور ترکیه، صبیحه گوکچن یا Sabiha Gokcen International Airport است. صبیحا گوکچن در 32 کیلومتری منطقه جنوب شرقی مرکز استانبول و در قسمت آسیایی واقع شده است. این فرودگاه به افتخار نخستین زن خلبان ترکیه نامگذاری و افتتاح شده است. در سال 2007 میلادی و قبل از آن، آتاتورک تنها فرودگاه شهر استانبول به شمار می‌رفت.

اما به تدریج با توجه به افزایش آمار سفرهای داخلی و خارجی، دولت ترکیه به کمک شرکت‌هایی همچون لیماک و گروه GMR و فرودگاه‌های مالزی ساخت دومین فرودگاه بین‌المللی استانبول را آغاز و در سال 2009 این فرودگاه را به مرحله بهره‌برداری رساند. در ادامه این قسمت تمامی نکاتی که باید در خصوص این فرودگاه بدانید را به شما ارائه کرده‌ایم.

اقدامات دولت ترکیه برای توسعه زیرساخت‌های فرودگاه صبیحه گوکچن

در ابتدا زمانی که فرودگاه صبیحه گوکچن به تازگی تاسیس شده بود، ظرفیت ترمینال خارجی آن چیزی در حدود 3 میلیون نفر و ترمینال داخلی آن نیز نیم میلیون نفر به طور سالانه بود. اما به علت شهرت جهانی استاتبول اقداماتی در راستای ارتقای امکانات و زیرساخت‌های این فرودگاه توسط دولت کشور ترکیه انجام شد.

از نکات جالب توجه در خصوص این فرودگاه این است که در سال 2010 به عنوان بهترین فرودگاه در دنیا توسط کنگره جهانی خطوط هوایی ارزان قیمت در شهر لندن معرفی شد. یکی از سوالات رایج مسافرانی که قصد استفاده از این فرودگاه را دارند، فاصله فرودگاه های استانبول با این فرودگاه است. فاصله فرودگاه صبیحه گوکچن تا فرودگاه جدید استانبول 50 کیلومتر است.

از جمله خطوط هوایی که فرودگاه صبیحه گوکچن از آن حمایت می‌کند عبارتند از:

  • ترکیش ایرلاینز
  • پگاسوس ایرلاینز (Pegasus Airlines)
  • بوراجت (Borajet Airlines)
  • هواپیمایی الجزایر
  • ایر عربیا
  • اطلس گلوبال
  • آذربایجان ایرلاینز
  • یورو وینگز
  • اردن اویشن
  • فلای دبی
  • فلای بغداد
  • هواپیمایی قطر
  • سان اکسپرس
  • وینگز آو لبنان

وجود دستگاه‌های خودپرداز متعدد و باجه تبدیل ارز

یکی از فرودگاه های مهم شهر استانبول که امکانات رفاهی و خدماتی زیادی دارد، صبیحه گوکچن است. این فرودگاه نیز به شبیه به فرودگاه آتاتورک دستگاهی برای تبدیل ارز دارد که یکی از مهم‌ترین امکانات این فرودگاه به شمار می‌آید. در صورتی که تمایل به تغییر واحد پول خود داشتید می‌توانید این کار را به راحتی با دستگاه‌های موجود در این فرودگاه انجام دهید.

فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول

فرودگاه صبیحه گوکچن اینترنت پرسرعت را در اختیار مسافران قرار می‌دهد

به طور کلی در تمامی فرودگاه‌های شهر استانبول امکانات ویژه‌ای برای دسترسی مسافران به اینترنت فراهم شده است. در صبیحه گوکچن نیز برای مسافران تعداد زیادی وای فای در نظر گرفته شده است. با این تفاوت که شما برای دسترسی به آن باید هزینه‌ای مشخص را پرداخت کنید.

فرودگاه صبیحه گوکچن فروشگاه‌های شبانه‌روزی مختلفی دارد

هر زمان که صحبت از اسامی فرودگاه های استانبول به میان می‌آید به یاد فروشگاه‌ها و مراکز خرید می‌افتیم. در این فرودگاه شما می‌توانید از فروشگاه‌ها و غرفه‌های مختلفی بازدید و بهترین سوغاتی‌ها را خریداری کنید. به این ترتیب آن دسته از مسافرانی که دغدغه گردش در شهر برای خرید سوغاتی داشتند، دیگر لازم نیست نگران باشند.

رستوران‌ها و کافه‌های فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن بهترین‌ها را سرو می‌کند

برای خوردن انواع غذاها و نوشیدنی‌ها فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن چندین و چند رستوران و کافه باکیفیت دارد که بعضی از برترین برندهای کشور ترکیه را شامل می‌شود. شما با خیالی آسوده می‌توانید از خوردنی‌ها و نوشیدنی‌های این فرودگاه استفاده کنید. برای نمونه کافه استانبول، مک دونالد، مک کافه و برگر کینگ از جمله رستوران‌ها و کافه‌های فعال در این فرودگاه به شمار می‌آیند.

وضعیت دسترسی به فرودگاه صبیحه گوکچن با مترو چگونه است؟

یکی از نکات بسیار مهم برای مسافران، امکان دسترسی به فرودگاه صبیحه گوکچن از طریق مترو است. به گفته مسئولان دولت ترکیه به زودی خط چهار متور شهر استانبول گسترش پیدا می‌کند و ایستگاهی نیز برای این فرودگاه در نظر گرفته می‌شود. به همین خاطر در صورتی که از مبدا این فرودگاه وارد شهر استانبول شوید، نمی‌توانید فعلا روی مترو برای تردد حساب باز کنید.

اتوبوس‌های فرودگاه صبیحا گوکچن، به‌صرفه‌ترین روش برای حمل و نقل هستند

در فرودگاه های استانبول یکی از مهم‌ترین ارکان ناوگان حمل و نقل عمومی اتوبوس است. اتوبوس‌های فرودگاه صبیحا گوکچن که به آن‌ها هاوابوس گفته می‌شود، متعلق به شهرداری هستند و مسیرهای مختلفی را طی می‌کنند. به جرات می‌توان گفت که این وسایل عمومی یکی از به‌صرفه‌ترین و در عین حال مطمئن‌ترین روش برای رسیدن به فرودگاه یا مرکز شهر هستند.

این اتوبوس‌ها از ساعت 4 صبح تا یک بامداد فعال هستند و هر 30 دقیقه یک بار آماده سرویس‌دهی به مسافران می‎باشند. اگر شما بار چندانی ندارید و یا اینکه به طور انفرادی یا به همراه جمعی از دوستان خود سفر می‌کنید، این گزینه برای شما مناسب است. اما در صورتی که با خانواده سفر می‌کنید و به همراه خود چمدان و وسایل زیادی دارد باید سعی کنید که تا حد امکان از تاکسی برای حمل و نقل استفاده کنید.

تاکسی‌های فرودگاه صبیحا

بهترین روش برای دسترسی به مرکز شهر استانبول استفاده از تاکسی‌های فودگاه صبیحا گوکچن است. کل زمان سفر 90 دقیقه و هزینه آن نیز تنها 28 یورو است. به عنوان تنها گزینه برای انتقال مستقیم، این روش سریع‌ترین و در عین حال کم استرس‌ترین وسیله برای حمل و نقل است. این تاکسی‌ها معمولا در فرودگاه منتظر هستند تا مسافران را به مرکز شهر یا سایر فرودگاه ببرند.

شرایط ترانسفر از فرودگاه صبیحا چگونه است؟

شما بعد از اینکه بلیط خود را به صورت آنلاین رزرو کردید می‌توانید از میان آپشن‌های مختلف ترانسفر در فرودگاه صبیحه یکی را انتخاب کنید. بنابه دلایل مختلفی بهتر است که از قبل این رزور را انجام داده باشید. چون وقتی در شهر استانبول فرود می‌آیید، این احتمال وجود دارد که به علت شلوغی بیش از حد یا کمبود ظرفیت نتوانید به سرعت یک وسیله نقلیه پیدا کنید.

به طور کلی این گزینه‌ها برای ترانسفر پیش روی شما قرار دارند:

  • اتوبوس‌های شاتل: این اتوبوس‌ها هر نیم ساعت یک بار بین فرودگاه و کادیکیو در بخش آسیایی یا اروپایی شهر استانبول حرکت می‌کنند. ایستگاه اتوبوس در مقابل سالن ورودی و در مقابل خیابان واقع شده است
  • ترانسفر مشترک: شما با یک ون یا مینی‌بوس با مسافرانی که زمان رسیدن به مقصد مشابهی دارند، سفر می‌کنید. همه مسافران نیز با توجه به موقعیت مکانی هتل‌های خود به ترتیب پیاده می‌شود. این گزینه در مقایسه با ترانسفر خصوصی ارزان‌تر است؛ اما ممکن است بین 5 تا 45 دقیقه در فرودگاه منتظر بمانید
  • ترانسفر خصوصی: تعدادی شرکت تراسنفر فرودگاهی با استفاده از لیموزین مستقیما مهمان را به مقصد مورد نظر خود می‌رسانند

مسافران چطور می‌توانند به اطلاعات پرواز دسترسی داشته باشند؟

شما برای کسب اطلاع از وضعیت ورود و خروج به فرودگاه و اطلاعات پرواز خود می‌توانید به وب‌سایت رسمی فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن مراجعه کنید. شما در این سایت می‌توانید فهرستی از پروازهایی که فرود می‌آیند یا در حال حرکت هستند، زمان دقیق ورود یا خروج، شماره پروازها‌ و همچنین آخرین وضعیت تاخیرها را مشاهده نمایید.

توصیه می‌کنیم به این موارد توجه کنید:

  • پروازهای ورودی فرودگاه صبیحا: با مراجعه به سایت رسمی، می‌توانید زمان ورود فعالی و همینطور ترمینال‌های ورودی مرتبط با آن‌ها را به طور کامل مشاهده کنید. در این فرودگاه بخش پروازهای داخلی و خارجی کاملا مشخص است. آن دسته از مسافرانی که بیط دارند می‌توانند به این قسمت‌ها مراجعه کنند.
  • اطلاعات پروازهای خروجی: در وب‌سایت رسمی فرودگاه می‌توانید زمان حرکت فعلی و اطلاعات ترمینال‌های خروجی را مشاهده کنید. سه دروازه ورودی برای منطقه خروج وجود دارد. در بخش خروجی شما از یک ایست بازرسی امنیتی عبور کرده و کیوسک‌هایی را برای ورود پیدا می‌کنید. همچنین می‌توانید با نقشه دقیق فرودگاه صبیحا استانبول مسیر خود را جهت‌یابی کنید.

فرودگاه صبیحه گوکچن

هتل‌های لاکچری در مجاورت فرودگاه صبیحا قرار دارند

هتل‌های مختلفی از تمامی کلاس‌ها در مجاورت فرودگاه بین‌المللی صبیحه گوکچن به عنوان یکی از بهترین فرودگاه های استانبول قرار دارند. برای نمونه کابین‌های خواب کپلر در سطح نیم طبقه بعد از کنترل پاسپورت برای مسافران بین‌المللی، قابل استفاده می‌باشد. هتل دیگری که در نزدیکی این فرودگاه واقع شده است، هتل ISG می‌باشد. این هتل 4 ستاره تنها 3 دقیقه با فرودگاه فاصله دارد.

از جمله خصوصیات هتل ISG می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بهره‌مندی از 128 اتاق مدرن
  • سالن کنفرانس
  • مرکز تناسب اندام
  • سونا
  • رستوران Blue Sky که برترین غذاهای بین‌المللی را سرو می‌کند

فاصله فرودگاه صبیحه گوکچن تا میدان تقسیم چقدر است؟

به طور کلی فاصله فرودگاه صبیحه گوکچن استانبول تا میدان تقسیم در حدود 44 کیلومتر است. گاهی از اوقات این سفر تنها به مدت 40 دقیقه طول می‌کشد. اما در صورتی که در ابتدای عصر و در ساعات شلوغی بخواهید سفر خود را انجام دهید ممکن است در ترافیک گیر کنید. تکسیم یا تقسیم آخرین ایستگاه است. به همین خاطر نیازی نیست نگرانی از بابت از دست دادن ایستگاه داشته باشید. همین مساله خود دلیل دیگری است که به شما پیشنهاد می‌کنیم که با استفاده از اتوبوس از صبیحا به تکسیم بروید. زمانی که شما در ایستگاه میدان تقسیم توقف می‌کنید، رانندگان تاکسی بسیاری وجود دارند که می‌توانند در تمامی ساعات شبانه‌روز شما را با استفاده از تاکسی به هتل مورد نظر منتقل کنند.

چطور می‌توانیم از فرودگاه صبیحه گوکچن به فرودگاه استانبول برویم؟

به طور کلی باید گفت که دسترسی از صبیحه گوکچن به فرودگاه استانبول به عنوان یکی از بزرگ‌ترین فرودگاه های استانبول بسیار آسان است. زیرا بسیاری از گردشگران دو گزینه را برای سفر پیش روی خود دارند. مسافران می‌توانند به کمک ناوگان حمل و نقل عمومی در شهر استانبول از این فرودگاه به فرودگاه استانبول بروند و یا اینکه از ترانسفر خصوصی استفاده کنند.

مواردی که به شما معرفی کردیم، در هزینه و مدت زمان سفر با یکدیگر تفاوت دارند. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم که از قبل اولویت سفر خود را مشخص کنید. بسیاری از توریست‌ها برای اینکه از فرودگاه صبیحه گوکچن به فرودگاه بین‌المللی استانبول بروند، از ترانسفر استفاده می‌کنند.

ترانسفر برای آن دسته از افرادی که برای نخستین بار در شهر استانبول هستند و همچنین مسافرانی که بچه یا چمدان‌های زیادی دارند، گزینه‌ای مطلوب است. مدت زمان سفر با تاکسی یا ترانسفر این فرودگاه نیز معمولا یک ساعت و 15 دقیقه می‌باشد. هزینه سفر از 56 یورو برای خودروهای کلاس اقتصادی و از 62 یورو برای مینی‌بوس متغیر است. همچنین شما می‌توانید یک ماشین سدان راحت یا یک مینی‌بوس را برای گروهی از افراد رزرو کنید.

وضعیت دسترسی فرودگاه صبیحه به محله سلطان احمد

یکی از دغدغه‌های مسافران بعد از ورود به شهر استانبول، چگونگی دسترسی به محله سلطان احمد است. در صورتی که هتل محل اقامت شما در منطقه سلطان احد قرار دارد، باید بگوییم که متاسفانه خط اتوبوس مستقیمی برای جابه‌جایی شما وجود ندارد و باید حتما یک تاکسی بگیرید. اما اگر از فرودگاه به سمت میدان تکسیم بروید، می‌توانید با استفاده از تاکسی، مترو یا تراموا به سمت محله سلطان احمد حرکت کنید. البته لازم به توضیح است که برای انجام این کار شما نیاز به استانبول کارت دارید.

فرودگاه İstanbul Havalimanı، جدیدترین فرودگاه استانبول است

یکی از مدرن‌ترین فرودگاه های شهر استانبول و جهان، فرودگاه استانبول است. شهر استانبول به علت قراگیری میان قاره‎های آسیا و اروپا اهمیت بسیاری از نظر ترانزیتی دارد و به عنوان یک توقفگاه برای پروازهایی که در دو مسیر توقف دارند، بهترین فرودگاه است. این فرودگاه سومین فرودگاه استانبول بعد از فرودگاه‌های مشهوری مانند آتاتورک و صبیحا است. فرودگاه استانبول در منطقه شمال غربی استانبول یعنی منطقه آرنات کوی قرار گرفته است. فرودگاه جدید استانبول در منطقه اروپایی شهر استانبول واقع شده است.

همزمان با تاسیس فرودگاه استانبول، درصد عمده‌ای از پروازهای فرودگاه‌های صبیحا و آتاتورک به این فرودگاه منتقل شدند. فاز اول احداث فرودگاه استانبول در ماه اکتبر سال 2018 آغاز و سایر فازهای این فرودگاه نیز با تکمیل شدن، فعالیت خود را شروع کردند. این فرودگاه با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام داده است به عنوان بزرگ‌ترین فرودگاه دنیا قرار است به مردم خدمات ارائه کند و قادر تا هر ساله در حدود 200 میلیون مسافر را در نقاط مختلف دنیا جابه‌جا کند. در ادامه این قسمت قصد داریم امکانات این فرودگاه‌ و مسیرهای دسترسی به آن را به شما معرفی کنیم.

فرودگاه استانبول

در بین فرودگاه های شهر استانبول، فرودگاه استانبول معماری منحصر‌به‌فردی دارد

طراحی بسیار خیره‌کننده فرودگاه بین‌المللی استانبول را می‌توان بازتابی از تاریخ و فرهنگ غنی کشور ترکیه دانست. این سبک طراحی استانبول را به عنوان یک شهر بین‌المللی نشان می‌دهد. طراحی داخلی این فرودگاه به سبک اسلامی ترمی است و برج مراقبت لاله‎‌ای شکل آن در سال 2016 برنده عنوان بهترین طراحی و معماری شده است.

در واقع معماری این فرودگاه از دو سبک مدرن و سنتی پیروی کرده است و به گونه‌ای طراحی شده است که اگر بر روی صندلی بنشینید و به سقف فرودگاه نگاه کنید، ترکیبی از معماری عثمانی را مشاهده خواهید کرد. اگر هم به معماری برج مراقبت توجه کنید، شاهد تلفیقی از معماری اسلامی و ترکی خواهید بود. در واقع تفاوت فرودگاه های استانبول با این فرودگاه را نیز می‌توان در همین زمینه معماری مبتکرانه دانست.‌

ترانزیت در فرودگاه استانبول چگونه است؟

شرایط ترانزیت در فرودگاه استانبول بسیار مناسب است و به این منظور گزینه‌های متنوعی پیش روی شما قرار دارد. برای نمونه بعضی از وسایل حمل و نقل در این فرودگاه شامل هاوایست، استانبول سیاحت و IETT هستند. هر یک از این وسایل نیز می‌توانند به سادگی و در مدت زمانی کوتاه شما را به فرودگاه برسانند.

برای نمونه هاوایست، اتوبوس‌های دو طرفه‌ای می‌باشند که به صورت تمام وقت در 12 خط مختلف و 46 ایستگاه به مسافران فرودگاه جدید استانبول سرویس‌دهی می‌کنند. استانبول سیاحت هم بین فرودگاه و Çorlu-Tekirdağ سرویس می‌دهد. در صورتی که رسیدن به فرودگاه با چمدان و لوازم سنگین با استفاده از وسایل نقلیه عمومی برا شما دشوار است این امکان برای شما وجود دارد که از این خدمات ترانسفر استفاده کنید و به راحتی به مقصد مورد نظر خود برسید.

سرویس cip فرودگاه استانبول

کمی بعد از تاسیس این فرودگاه، بخش خدمات و تشریفات آن هم شروع به کار کرد. cip مخفف عبارت Commercial Important Person و به معنای ارائه خدمات رفاهی ویژه به مسافران است. سرویس cip شامل همراهی مهماندار و باربر در مراحل ورود است. محیط زیبای سالن cip در بدو ورود شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وجود اتاق‌های گنبدی، فضاهای مشخصی را در این سالن ایجاد بدون می‌کنند، بدون اینکه محدودیتی برای شما داشته باشند.

در بین فرودگاه‌ های شهر استانبول، فرودگاه استانبول محصولاتی از برندهای معتبر جهانی دارد

فرودگاه استانبول یک تجربه خرید منحصر‌به‌فرد را با برندهای منتخب مدرن به شما ارائه می‌کند. در اطراف و داخل فرودگاه شما می‌توانید از فروشگاه‌های برندهای محلی و بین‌المللی بازدید کنید. این دسته از فروشگاه‌ها به اصطلاح duty free هستند و شما هیچ‌گونه مالیاتی را بابت خرید خود پرداخت نمی‌کنید. از معتبرترین برندهای این فروشگاه نیز می‌توانیم به Gucci، Burberry،Rolex ، Versace و Jeanwset اشاره کنیم. همچنین برندهای مشهور ترکیه‌ای مانند ال سی وایکیکی نیز در این فروشگاه شعب اختصاصی دارند.

فرودگاه جدید استانبول

وجود سالن و اتاق کنفرانس

در فرودگاه استانبول سالن‌ها یا اتاق‌های کنفرانس وجود دارند که شما می‌توانید برای برگزاری جلسات کاری گروهی بین دو پرواز آن‌ها را رزرو کنید. در ساختمان اصلی این فرودگاه اتاق کنفرانسی واقع شده است که شما می‌توانید برای رزرو آن به سایت رسمی فرودگاه استانبول مراجعه کنید.

هتل فرودگاه استانبول در فاصله 5 دقیقه‌ای از گیت کنترل پاسپورت قرار دارد

هتل فرودگاه استانبول تنها 5 دقیقه با گیت کنترل پاسپورت فاصله دارد که همین مساله کار را برای مسافران راحت کرده است. این هتل در منطقه بین‌المللی Free واقع شده است. در صورتی که گیت‌های A و B را دنبال کنید می‌توانید هتل را در کنار فروشگاه LCW مشاهده کنید. این هتل تمام چیزی که یک مسافر به آن نیاز دارد را در خود جای داده است. شما این امکان را دارید تا یک اتاق را برای حداقل 4 ساعت رزرو کنید.

در فرودگاه استانبول می‌توانید سری به رستوران‌ها و کافه‌هایی با منوهای وسوسه‌برانگیز بزنید

فرودگاه استانبول به عنوان یکی از بهترین فرودگاه های شهر استانبول کافه‌ها و رستوران‌هایی دارد که در آن‌ها غذاهای ترکی و بین‌المللی به اشکال مختلفی سرو می‌شوند. این کافه‌ها، کافه‌های بین‌المللی و مشهوری مانند مک دونالد و استارباکس تا رستوران‌های ترکی مثل سیمیت سرای را در بر می‌گیرند.

از جمله این رستوران‌ها و کافه‌ها می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • رستوران Gourmet Trilogy – Pizzeria Enzo
  • رستوران Nusret Steakhouse Gourmet Trilogy – Vivanda Burger
  • رستوران Gourmet Trilogy – Gram
  • رستوران Tadında Anadolu
  • رستوران Simit Sarayı
  • سالن غذاخوری Çay Saati
  • رستوران Deli Auxpain
  • کافی شاپ Gloria Jean’s Coffees
  • مرکز Starbucks
  • رستوران H Quick Lounge
  • سالن غذاخوری Mood Up
  • کافی شاپ MVNCH Cafe
  • کافی شاپ Via Café

فاصله فرودگاه استانبول تا فرودگاه صبیحه گوکچن چقدر است؟

لوکشین دقیق فرودگاه جدید استانبول در شمال شرقی شهر استانبول و منطقه آرناووتکوی است. از طرفی فرودگاه صبیحه گوکچن در منطقه شرقی استانبول، در سمت آسیایی و منطقه Pendik واقع شده است. فاصله فرودگاه صبیحه تا این فرودگاه 109 کیلومتر است.

مترو فرودگاه استانبول چه وضعیتی دارد؟

خط جدید مترو فرودگاه استانبول، یک جایگزین مناسب برای اتوبوس است. با این وجود نمی‌توانید مستقیما از میدان تقسیم به فرودگاه بروید و در طول مسیر باید حتما چندین بار خط عوض کنید. کل مدت زمان سفر 40 دقیقه است. به خاطر داشته باشید که برای استفاده از مترو باید استانبول کارت را خریداری کرده باشید.

چطور می‌توانیم اطلاعات پرواز را در فرودگاه جدید شهر استانبول مشاهده کنیم؟

سایت فرودگاه استانبول این امکان را برای مسافران فراهم کرده است که بتوانند به صورت آنلاین، اطلاعات پرواز خود را دریافت کنند. به این منظور بعد از ورود به سایت باید به بخش Arriving Flights (سمت راست صفحه) بروید. در آنجا شماره پرواز و شهر مبدا خود را مشخص کنید. در مرحله بعد باید بر روی دکمه‌ آبی فیلتر کلیک کنید. در این قسمت اطلاعات پرواز مانند ساعت رسیدن به فرودگاه، شماره گیت، ایرلاین و غیره نمایش داده می‌شوند. اگر پرواز شما خروجی است باید گزینه Departing Flights را انتخاب کرده و مانند مراحل قبل عمل کنید.

فرودگاه های استانبول؛ فرودگاه هایی به وسعت یک شهر

استانبول دومین کلانشهر بزرگ در منطقه خاورمیانه است. این شهر با توجه به جمعیت زیاد، گردشگرپذیر بودن و موقعیت استراتژیک جغرافیایی، بیشترین مراکز تفریحی و فرهنگی را دارد. با توجه به این موارد، وجود فرودگاه‎‌هایی مدرن با زیرساخت‌های پیشرفته در این شهر یک ضرورت است. با فرودگاه‌هایی که در این مطلب به شما معرفی کردیم، می‌توانید خاطره یک سفر به‌یادماندنی را به شهر استانبول در ذهن خود حک کنید.

فرودگاه های استانبول

سوالات متداول

شهر استانبول چند فرودگاه دارد؟

هم‌اکنون استانبول دارای دو فرودگاه فعال به نام‌های صبیحه گوکچن و استانبول است.

منظور از سرویس cip در فرودگاه های شهر استانبول چیست؟

واژه cip مخفف عبارت Commercial Important Person و به معنی ارائه خدمات ویژه به مسافران است.

فرودگاه استانبول دارای چند ترمینال است؟

فرودگاه استانبول دو ترمینا مسافربری اصلی دارد.

آیا فرودگاه آتاتورک فعال است؟

خیر تمامی فعالیت‌های پروازی فرودگاه آتاتورک در ماه فوریه سال 2022 به طور کامل متوقف شد.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید