توپکاپی، شهری در میان شهر

بنا بر تخمینها سریال محبوب حریم سلطان ۱۵۰ میلیون بیننده در سراسر جهان جذب کرده است. این سریال، مجموعهای بسیار پرهزینه و البته موفق بود. توریستهای زیادی دوست دارند، لوکیشن فیلم حریم سلطان را از نزدیک ببینند تا در حال و هوای فیلم قرار بگیرند. بخش زیادی از این سریال در کاخ توپکاپی(دروازه توپها) در شهر استانبول نزدیک تنگه بُسفر ساخته شده است.

توپکاپی به عنوان میراث جهانی ثبت شده است. این کاخ بزرگترین کاخ تاریخی جهان است. مساحت اصلی کاخ ۷۰۰ هزار مترمربع بوده است، اما حالا به دلیل تخریب اطراف و ساختوساز تنها ۸۰ هزار مترمربع از آن باقی مانده است. این کاخ به دلیل مساحت زیادش شهری در میان شهر بوده است. توپکاپی در مرکز شهر و نزدیک به مسجد آبی و سلیمانیه قرار دارد. این کاخ پس از ایاصوفیه بیشترین توریست در استانبول را به خود جذب میکند.

دیگر خبری از توطئه در حرم نیست

توپکاپی محل واقعی اتفاقاتی است که در سریال مشاهده میکنید. تا همین ۱۰۰ سال قبل عثمانیها به همراه اعضای حرمسرا و خدم و حشم خود در این کاخ و مجموعههای اطرافش زندگی میکردند و در برخی دورانها تعداد آنها به ۸ الی ۱۰ هزار نفر نیز میرسید. عثمانیها برای نشان دادن قدرت و جلالشان این کاخ را روی ویرانههای باستانی امپراتوری بیزانس ساختند و ۴۰۰ سال در آن زندگی کردند. این کاخ قتل ۱۹ سلطان و دسیسههای زیادی را به خود دیده است. حالا توپکاپی تبدیل به موزه شده است. نه خبری از سلطان سلیمان است و نه توطئههای حرمسرا!

وسایل کاخ، ابزارهای جنگی و جواهرات گرانبهایی مانند بزرگترین الماس دنیا (الماس قاشقچی) در این موزه نگهداری میشوند.

حرم بلیت جدا میخواهد

برای بازدید از حرم باید بلیت جدا تهیه کنید. همسران عقدی و صیغهای شاه به همراه فرزندانشان در این بخش زندگی میکردند. جمعیت حرم با نگهبانان و خدمتکاران و ساکنان به ۵۰۰ نفر میرسید. کل حرم ۳۰۰ اتاق دارد. این اتاقها شامل اتاق ویژه سلطان، اتاق والده سلطان، اتاق همسران سلطان، اتاق زنان صیغهای، اقامتگاهها، حمام و… است. زنان بر اساس رتبهبندیشان در قسمتهای مختلف این حرمسرا اقامت داشتند. بازدید از کاخ و حرمسرا به ۴ الی ۵ ساعت زمان نیاز دارد. موزه در روزهای سهشنبه تعطیل است.

برای رفتن به توپکاپی تمام وسایل نقلیه عمومی به راحتی در دسترس است. شبکه اتوبوس، مترو و تراموای استانبول با برپایی چندین ایستگاه در محله سلطان احمد، رفت و آمد گردشگران را به این منطقه تسهیل کردهاند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید