چگونه عطر مورد علاقه خود را پیدا کنیم؟

عطرها می توانند معرف شما در موقعیت های مختلف اجتماعی باشند. انتخاب عطر مناسب چالشی است که باید پیش از روبرو شدن با آن، از قبل اطلاعات لازم را داشته باشید. وجود هزاران نت به همراه روایح مختلف خرید عطر برای خانم‌ها و آقایان را دشوار کرده است. از طرفی عوامل متعددی وجود دارند که علاوه بر سلیقه شخصی باید در انتخاب عطر به آن ها توجه کنید؛ از روحیات و خصوصیات شخصیتی شما گرفته تا نوع پوست و موقعیتی که قصد استفاده از عطر را دارید، همه و همه بر انتخاب بهترین نوع عطر تاثیر می گذارند. دانستن نکات راهنمای انتخاب عطر مناسب، به شما در انتخاب عطر مناسب کمک می کند.

شناخت طبقه بندی انواع عطر، یک راهنمای مناسب برای انتخاب شما است

چگونه عطر انتخاب کنیم؟ قبل از دریافت پاسخ سوال خود باید انواع عطر موجود در بازار را بشناسید. ابتدا از پرفیوم یا Perfume شروع می‌کنیم. پرفیوم که با نام عطر خالص هم آن را می‌شناسند، نوعی محصول با بالاترین میزان غلظت روغن عطر یعنی 20 تا 30 درصد است. بد نیست بدانید که این دسته از عطرهای خالص می‌توانند بین 6 تا 8 ساعت روی پوست ماندگاری داشته باشند. پرفیوم‌ها در بین عطرها جزو گران‌قیمت‌ترین محصولات خوشبوکننده قرار دارد. در ادامه این بخش سایر انواع عطر را به شما معرفی می‌کنیم.

ادوپرفیوم ها ماندگاری و پخش بوی مطلوبی دارند

یکی دیگر از انواع عطرهای موجود در بازار ادو پرفیوم‌ها یا Eau De Perfume هستند. این محصولات غلظتی در حدود 15 تا 20 درصد دارند و معمولا به مدت 5 ساعت ماندگاری دارند. ادوپرفیوم‌ها از طرفی از نظر ماندگاری و پخش بو هم وضعیت مساعدی دارند و به طور همزمان می‌توانند ملایمت و سبک مناسبی را نیز ارائه کنند. علاوه بر این قیمت محصولات ادوپرفیوم معمولا پایین‌تر است و روی شیشه این نوع از عطرها معمولا عبارت EDP را می‌توانید مشاهده کنید.

ادوتویلت‌ها بهترین گزینه برای استفاده روزمره هستند

ادوتویلت ها یا Eau ِDe Toilette از متداول ترین خوشبوهای برای مصارف روزمره هستند. روی شیشه این عطرها می توانید عبارت EDT را مشاهده کنید. در این محصولات تمرکز اصلی معمولا بر روی نت‌های ابتدایی است. درصد غلظت عطر در ادوتویلت‌ها معمولا بین 5 الی 15 درصد است و در حدود 2 الی 3 ساعت ماندگاری دارد. جالب است بدانید که تقریبا تمامی شرکت‌های تولیدکننده عطر برای تولید ادوتویلت‌ها سرمایه‌گذاری‌های لازم را انجام می‌دهند.

ادکلن ها در مقایسه با انواع دیگر خوشبوکننده غلظت روغن کمتری دارند

از دیگر انواع عطر می‌توانیم به ادکلن یا Eau De Cologne اشاره کنیم. ادکلن‌ها یا همان EDC در مقایسه با سه خوشبوکننده قبلی غلظت روغن بسیار پایینی دارند و معمولا میزان غلظت آن‌ها به 2 تا 4 درصد می‌رسد. ادکلن‌ها معمولا می‌توانند تا 2 ساعت ماندگاری داشته باشند.

تفاوت ادو تویلت با سایر نوع عطر ها

بادی میست ها و افترشیوها دارای کمترین میزان غلظت عطر هستند

بادی میست و افترشیو کمترین میزان غلظت را دارد و برای استفاده کوتاه مدت مناسب است. این نوع محصولات فرمولاسیون بسیار سبکی دارند و معمولا بعد از باشگاه یا چند دقیقه پیش از خروج از منزل مورد استفاده قرار می‌گیرند. بادی‌میست‌ را می‌توان عطری بر پایه آب دانست که به شکل قطرات بسیار ریز و غبار مانند روی بدن به جز صورت، اسپری می‌شود.

یک روش انتخاب عطر مناسب، شناخت نت های عطرها است

اولین نکته در راهنمای خرید عطر و ادکلن مناسب، شناخت انواع روایح است. به طور کلی رایحه‌ها به چهار دسته کلی گلی، چوبی، شرقی و همینطور خنک تقسیم بندی می‌شوند. هر یک از این دسته‌های اصلی خود دارای چند زیرگروه هستند. در حقیقت اگر به هر یک از دسته‌های اصلی علاقه‌مند شوید، زیرمجموعه‌های آن‌ها نیز برای شما خوشایند خواهد بود و کار شما را در انتخاب عطر بسیار آسان‌تر خواهد کرد. در ادامه انواع روایح و ویژگی‌های آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

رایحه‌های گلی اغلب مورد پسند بانوان هستند

هر زمان که صحبت از انتخاب عطر مناسب برای خانمها به میان می‌آید، روایح گلی ناخودآگاه به ذهنمان خطور می‌کنند. این روایح شیرین و رمانتیک هستند و در بین خانم‌ها طرفداران بسیاری دارند. در فرمولاسیون این نوع عطرها از رایحه یک یا چند گل استفاده شده است.

از زیرگروه‌های روایح گلی می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • گلی: رایحه‌ای از گل‌های تازه چیده شده مثل رز و سوسن
  • گل ملایم: بویی پودری، ملایم و شیرنین مثل کرمی
  • گل شرقی: رایحه گل به همراه نت ادویه‌جات
  • میوه‌ای: بویی خوردنی، استوایی و شیرین مثل گلابی، سیب و هلو

رایحه های چوبی، رایحه هایی اغواکننده و گرم هستند

روایح چوبی یا جنگلی را می‌توان ترکیبی از رایحه چوب و خزه دانست. این گروه از روایح بسیار اغواکننده و گرم هستند و معمولا برای مهمانی‌های شبانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. مخاطب اصلی این رایحه‌ها نیز اغلب خانم‌ها هستند.

زیرمجموعه‌های این دسته شامل موارد زیر هستند:

  • چوبی: روایح معطری مثل چوب صندل، چوب درخت وتیور و چوب سدر
  • چوب خزه گرفته: روایح شیرین و ملایمی مثل عنبر و بلوط
  • چوب خشک: به بوی دودی گفته می‌شود که با روایح چرمی ترکیب شده است

رایحه‌های شرقی گرم و شیرین هستند

به ترکیب رایحه‌های خاکی و رایحه‌های حیوانی مثل مشک و عنبر رایحه‌های شرقی گفته می‌شود. این دسته از رایحه‌ها شیرین و گرم می‌باشند و معمولا در ساخت عطرهای زنانه به کار گرفته می‌شوند. زیرمجموعه‌های رایحه‌های شرقی سه دسته هستند.

این سه دسته شامل موارد زیر هستند:

  • شرقی: دارچین، وانیل و مشک رایحه‌هایی گرم و شیرین هستند
  • شرقی ملایم: زمانی که رایحه‌های ملایم گل با ادویه‌جات گرم ترکیب می‌شوند، به آن شرقی ملایم گفته می‌شود
  • چوبی شرقی: به ترکیب رایحه‌های خاکی مثل چوب صندل و نعناع هندی با بوهای ادویه‌ای و شیرین، چوبی شرقی می‌گویند

رایحه های خنک انتخاب مناسبی برای ملاقات های رسمی و مصاحبه های شغلی هستند

یکی دیگر از انواع رایحه‌ها، رایحه‌های خنک است. علی‌رغم اینکه در فرمولاسیون چنین رایحه‌هایی از ترکیبات مصنوعی استفاده شده است اما این عطرها تداعی‌گر روایح طبیعی مثل عطر هوای اقیانوس می‌باشند. انتخاب عطر مردانه از این دسته با هدف حضور در مصاحبه‌های شغلی و شرکت در ملاقات‌های رسمی نشان از سلیقه‌ای بی‌همتا دارد.

راهنمای انتخاب عطر خنک

از زیرمجموعه‌های این رایحه می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرکبات: ترنج و نارنگی رایحه‌ای خوشبو و در عین حال تند دارند
  • دریایی: رایحه باران یا دریا
  • گیاهان: برگ‌های له شده یا بوی مطلوب چمن تازه چیده شده
  • روایح نافذ: به بوی گیاهان تازه چیده شده به همراه ترکیب رایحه چوب و یا اسطوخودوس، روایح نافذ گفته می‌شود

راهنمای انتخاب عطر مناسب و سازگار با انواع پوست

یکی دیگر از فاکتورهای بسیار مهم در خرید عطر توجه به نوع پوست است. ممکن است برای شما هم اتفاق افتاده باشد که بوی عطر دوست خود را پسندیده باشید، اما زمانی که شخصا از آن استفاده کرده‌اید، بوی متفاوتی را احساس کرده باشید که غالبا نامطبوع است. واقعیت امر این است که هر عطری بر روی پوست‌های مختلف، روایح متفاوتی دارد. در ادامه شما را در این خصوص راهنمایی می‌کنیم.

به پوست‌های چرب نباید مقدار زیادی عطر را اسپری کنید

در مقایسه با سایر پوست‌ها، پوست‌های چرب ماندگاری به مراتب بیشتری در زمان عطر زدن دارند. اگر پوست شما چرب است باید توجه داشته باشید که نباید مقدار زیادی از عطر را بر روی پوست خود اسپری کنید؛ زیرا ممکن است بوی آن بسیار شدید و ناخوشایند باشد. اگر پوستی چرب دارید بهترین انتخاب برای شما روایح گل و گیاه و مرکبات است.

راهنمای انتخاب عطر مناسب پوست‌های خشک

از آنجایی که ماندگاری تمامی عطرها روی پوست‌های خشک کم است بهتر است این دسته از افراد به سراغ عطرهایی قدرتمند بروند. برای پوست‌های خشک در اغلب موارد روایح مشکی، چوبی یا نت‌های معطر و سنگین‌تر گلی گزینه‌های به مراتب بهتری می‌باشند. زیرا قدرت این نت‌های خاص باعث می‌شود تا رایحه مربوطه برای مدت زمان طولانی‌تری بر روی پوست باقی بماند.

راهنمای انتخاب عطر مناسب با توجه به گروه سنی افراد

به طور کلی هر عطری برای استفاده گروه سنی خاصی تولید شده است. بسیاری از کارشناسان عطر‌شناسی بر این باورند که انتخاب عطری با روایح میوه‌ای، گلی، سبک و شیرین برای دختران کم سن و سال و در کل خانم‌هایی که قصد دارند جوان‌تر به نظر برسند، در اولویت است. در طرف مقابل بسیاری از خانم‌های مسن رایحه‌های پودری و گلی را ترجیح می‌دهند. در ادامه این موضوع را برای شما توضیح می‌دهیم.

عطرهای نوجوانان در اغلب موارد رایحه‌ میوه‌ای و شیرین دارند

به طور کلی عطرهای مخصوص نوجوانان معمولا رایحه‌ای شیرین و میوه‌ای دارد. اما در شرایطی خاص حتی ممکن است مردان و زنان بزرگسال هم به سراغ عطرهای میوه‌ای بروند. از این نظر می‌توان گفت که چنین روایحی برای سنین 15 تا 30 سال مناسب است.

انتخاب عطر مناسب برای نوجوانان

راهنمای انتخاب عطر مناسب بزرگسالان

راهنمای انتخاب عطر مناسب برای گروه سنی بزرگسال به ما چه می‌گوید؟ اصولا پیدا کردم عطر برای این گروه سنی راحت‌تر است. عطرهای انحصاری بزرگسالان دارای رایحه‌ای از نوع اقیانوسی خنک و یک گیاه خوشبو با ترکیب چوبی هستند. این دسته از عطرها برای سنین 27 تا 55 سال باید مورد استفاده قرار بگیرند.

افراد مسن باید کدام عطرها را انتخاب کنند؟

در این بخش راهنمای خرید عطر مناسب گروه مسن را بررسی می‌کنیم. تحقیقات نشان داده است که درصد بالایی از مردان و زنان بزرگسال به این دسته از عطرها علاقه زیادی دارند. روایح عطرهای مناسب افراد مسن معمولا عنبر، بلوط، عود و چوب صندل است. این دسته از عطرها انتخاب افرادی است که 45 سال یا بیشتر سن دارند.

راهنمای انتخاب عطر مناسب موقعیت های مختلف اجتماعی

برخی از افراد تنها از یک عطر برای موقعیت‌های مختلف اجتماعی استفاده می‌کنند. در صورتی که هر عطری موقعیت خاص خود را می‌طلبد؛ زیرا عطرها می‌توانند در ناخودآگاه افرادی که با آن‌ها سر و کار دارید تاثیر بگذارند. در نتیجه با در نظر گرفتن روابط مختلف بهتر است از عطرهای خاصی استفاده کنید. در ادامه به شما می‌گوییم که باید در موقعیت‌های اجتماعی مختلف از کدام عطرها استفاده کنید.

در محل کار بهتر است از چه عطری استفاده شود؟

عطر بیش از آنچه که تصور می‌کنید در محل کار ضروری است. اصولا فعالیت در دفتر کار تحریک بیشتری را نیاز دارد و به همین دلیل همواره میزان تعریق بدن سریع‌تر می‌شود. از طرفی ادکلنی که برای محل کار استفاده می‌کنید باید خستگی را از تن شما و همکاران بزداید.

انتخاب عطر مناسب برای محل کار

در چنین محیط‌هایی تا حد امکان نباید از روایح تند و بسیار گرم استفاده کنید. زیرا بدون شک این رایحه به مشام همکاران شما خوش نخواهد آمد. پیشنهاد می‌کنیم که در محل کار از عطرهایی با رایحه مرکبات استفاده کنید. نکته مهمی که بهتر است در این زمینه بدانید این است که رایحه چنین ادکلن‌هایی بسیار سریع از بین می‌روند. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم که یک شیشه ادکلن که رایحه مرکبات در آن استفاده شده است را همواره در محل کار همراه خود داشته باشید.

بعد از اتمام کار باید از چه عطری استفاده کنیم؟

ارتباط دوستی با همکاران و شرکای تجاری برای تدوام یک کسب و کار شرطی اساسی است. به همین خاطر قطعا شرایطی پیش می‌آید که پس از اتمام کار با همکاران خود بیرون بروید. در چنین شرایطی باید عطری را انتخاب کنید که از یک طرف کلاس کاری شما را حفظ کند و از سویی دیگر یک رایحه دلپذیر داشته باشد. در این شرایط می‌توانید از ادکلن‌هایی که در آن‌ها از رایحه‌های عنبر و مشک استفاده شده در این مواقع استفاده کنید. همچنین می‌توانید از ادکلن‌های با رایحه چوبی هم کمک بگیرید.

عطر در مصاحبه‌های کاری باعث ایجاد بهترین تاثیر اولیه می‌شود

بوی ادکلن شما مانند ظاهر تاثیر فراوانی بر روی اولین برخورد دارد. از آنجایی که در بسیاری از مواقع در مصاحبه‌های کاری برای اولین بار کارمند و کارفرما با یکدیگر ملاقات می‌کنند بهتر است وسواس بالایی در انتخاب ادکلن برای این شرایط به خرج بدهید. تجربه نشان داده است که در بیشتر مواقع مصاحبه‌های کاری در اتاق‌هایی کوچک و در بسته انجام می‌شود.

در نتیجه نباید در استفاده از ادکلن زیاده‌روی کنید و نباید به سراغ خرید ادکلن‌هایی با بوی تند و تیز بروید. با این تفاسیر می‌توان ادکلن‌هایی که رایحه‌ای ملایم و دلنشین دارند را برای مصاحبه‌های کاری مناسب برشمرد. در این زمینه ادکلن‌هایی که در آن‌ها از رایحه روغن‌ها استفاده شده گزینه خوبی به‌ نظر می‌رسند.

راهنمای انتخاب عطر مناسب برای مهمانی های بزرگ

در مهمانی‌های بزرگ افراد زیادی حضور دارند و همین مساله انتخاب رایحه مناسب را چالش‌برانگیز می‌کند. از طرفی دیگر رایحه ادکلن شما در مهمانی‌ها و مجالس نباید تند و تیز باشد و توجه زیادی را به خود جلب کند. همین موارد سبب شده تا رایحه‌های کلاسیک گزینه مناسبی برای مهمانی‌های شبانه و مجالس صرف شام باشند. در ضمن برای این موقعیت‌ها می‌توانید از ادکلن‌هایی با رایحه وانیل هم استفاده کنید.

راهنمای انتخاب عطر مناسب برای مهمانی های بزرگ

راهنمای انتخاب عطر بر اساس فصل

انتخاب عطر مناسب فصل بهار برای خانم‌ها و آقایان اهمیت زیادی دارد زیرا در این فصل همه چیز طراوات و سرزندگی خاص خود را خواهد داشت و از طرفی دمای هوا نیز تا حدودی گرم‌تر خواهد شد. به طور کلی شما باید در این فصل از روایح تازه و با طراوات استفاده کنید تا حس نشاط زیادی به شما منتقل شود. رایحه‌های تازه مانند رایحه اقیانوسی، شکوفه پرتقال، ریحان و نعنا برای استفاده تحت عنوان عطرهای بهاری گزینه بسیار مناسبی هستند.

راهنمای انتخاب عطر مناسب فصل تابستان

فصل تابستان با عطر میوه‌های رسیده و روزهایی گرم و طولانی یک فرصت عالی است تا بتوانیم تازگی و طراوات دریا و ساحل را تجربه کنیم. برای انتخاب عطر در این فصل باید به سراغ محصولاتی بروید که خنک بوده و رایحه‌ای تازه داشته باشند تا بتوانید در برابر گرمای تابستان حس و حال بهتری داشته باشید.

از جمله روایح مناسب برای فصل تابستان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • رایحه مرکبات
  • شکوفه لیموترش
  • شکوفه پرتقال
  • گل بنفشه
  • گل رز
  • گل یاس

بهترین روایح عطر برای فصل پاییز، روایح چوبی هستند

فصل پاییز مملو از زیبایی‌هاست و پیاده‌روی بر روی برگ‌های زرد درختان، مشاهده رنگ‌های بی‌نظیر طبیعت و البته کمی سردتر شدن هوا که باعث عمیق‌تر شدن و گرمتر شدن رابطه‌ها می‌شود. با شروع فصل پاییز و سردتر شدن هوا آرامش بیشتری به انسان دست می‌دهد. به همین خاطر استفاده از رایحه‌های چوبی که گرمای دلپذیری دارند در این فصل شاید بهترین عطر پاییزی زنانه و مردانه هستند. همچنین عطرهای دارای رایحه گرم و عمیق برای فصل پاییز گزینه بسیار مناسبی هستند. چوب صندل، ادویه‌های شرقی، کهربا، بلوط، عنبر و فلفل در دسته‎‌بندی عطرهای مناسب پاییز به وفور دیده می‌شوند.

انتخاب عطر مناسب برای پاییز

در فصل زمستان می‌توانید از روایح شرقی استفاده کنید

در سرمای زمستان هیچ چیز به اندازه یک عطر گرم آرامش بخش نخواهد بود. برای انتخاب عطر مناسب فصل زمستان حتما باید به سراغ عطری بروید که ساعت‌های طولانی شب زمستان را برای شما قابل تحمل و دل‌انگیز کند. عطر گرم بهترین گزینه برای استفاده در زمستان سرد است. در حقیقت عطری که می‌پسندید را باید از بین رایحه‌های تند و چوبی و ادویه‌ای پیدا کرده و با استفاده از آن غرق در لذت شوید. رایحه‌های شرقی گرم و قدرتمند انتخاب عالی برای فصل زمستان هستند، عطرهای زمستانی نیز سرشار از نت‌های وانیل، هل و دارچین، چوبی، فلفلی، کهربا هستند تا به شما در این فصل سرد گرما ببخشند.

عطرها بخشی از شخصیت شما هستند

به طور کلی انتخاب عطرها به سلیقه و علایق فردی شما بستگی دارد و هیچکس نمی‌تواند یک عطر یا رایحه را به کسی تحمیل کند. پیش از خرید عطر اطلاع از مواردی مثل ماندگاری و کیفیت عطر می‌تواند تاثیر بالایی بر روی انتخاب موفق شما داشته باشد. در ضمن آن دسته از عطرهایی که بیشترین ماندگاری را دارند، در مقایسه با سایر محصولات از قیمت بالاتری برخوردار هستند. شما با انتخاب یک عطر مناسب که ماندگاری بالایی داشته باشد می‌توانید تاثیر مثبتی در محیط اطراف خود ایجاد کنید و کاریزما و اطمینان به نفس خود را افزایش دهید.

سوالات متداول

چطور می‌توانیم متوجه اصل بودن یک عطر شویم؟

به خاطر داشته باشید که صرف ماندگاری بالا به معنای اصل بودن عطر نیست. برای تشخیص اصل بودن عطر باید به مواردی مثل شیشه عطر، بسته‌بندی عطر، کیفیت و حتی نوشته‌های روی جعبه توجه داشته باشید.

آیا عطرها دارای تاریخ انقضا هستند؟

ترکیبات عطرها به تدریج اکسیداسیون شده و رنگ و بوی آن‌ها دچار تغییر می‌شود. معمولا عطرها دو تاریخ انقضا دارند؛ یکی از زمان تولید که معمولا بین 3 تا 5 سال است و دیگری نیز زمان اولین استفاده که معمولا از 12 تا 24 ماه و گاهی اوقات بیشتر متغیر است.

چطور می‌توانیم ماندگاری عطر خود را افزایش بدهیم؟

در صورتی که عطری اصل خریداری کنید، این عطرها ماندگاری مشخصی دارند که در توضیحات آن‌ها‌ ذکر شده است. اما اگر می‌خواهید مدت زمان ماندگاری عطر را افزایش دهید، می‌توانید از روش‌هایی اصولی در ماندگار کردن عطر کمک بگیرید. یکی از این روش‌ها نیز شناخت نقاط بدن در تست عطر است.

منظور از هرم عطر چیست؟

هرم عطر به معنای چیدمان خاص بروز و ظهور رایحه‌های مورد استفاده در تولید و ساخت آن عطر است.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید