بیوگرافی حسین دیندارلو
حسین دیندارلو عکاس 34 ساله، مهمان این شماره مجله پل است. حسین متولد شیراز و ساکن دبی است. ۶ سال طراح گرافیک و عکاس بوده و با مجلههای مد و فشن امارات و شبکه FashionTV همکاری داشته است. در این مسیر متوجه استعدادش شد و راهش را قویتر ادامه داد. ۸ سالی میشود که او به صورت حرفهای در دبی با برندهای مختلف و آژانسهای مدلینگ مشغول کار است. در رویدادهای فشن دبی مانند Arab Fashion Week و Fashion Forward عکاسی کرده و مسیر موفقیتش را با تلاش و یادگیری مداوم ساخته است. صحبتهای او میتواند درسهای خوبی درباره عکاسی حرفهای و غیرحرفهای برای علاقمندان به عکاسی داشته باشد. در صفحههای بعد میتوانید آثار او را ببینید.
از نظر شما مشخصههای اصلی برای نقد یک عکس چیست؟ در واقع چه چیزهایی یک عکس باکیفیت و خوب را میسازند؟
به نظرم عکسی که بتواند داستانی را روایت کند و باعث برانگیختگی احساسات بیننده شود و بیننده را مدت بیشتری درگیر کند میتواند یک عکس خوب باشد. باید عناصری مانند ترکیببندی مناسب، نوردهی خوب و خلاقیت در آن وجود داشته باشد.
قبل از فشردن شاتر چه چیزهایی را چک میکنید؟
نور، ترکیببندی و محل فوکوس عکس.
امضای شما چیست؟
من غالباً سعی میکنم تا جایی که امکان دارد همه چیز طبیعی باشد و همیشه تلاش میکنم در طول یک عکاسی مقداری از واقعیتها در قسمتهای مختلف را به تصویر بکشم و از اغراق پرهیز کنم.
عکاسی از چه چیزی برای شما لذتبخشتر است؟
نمیتوانم لیست کنم که عکاسی از چه چیزهایی برای من لذتبخشتر است. واقعاً از این کار لذت میبرم و کاری است که از صمیم قلب دوست دارم انجامش بدهم. از خیلی فعالیتهایم گذشتهام تا بتوانم به عکاسی برسم.
تابهحال به این فکر کردهاید که دلتان بخواهد از شخص خاصی عکاسی کنید؟ او کیست و چرا عکاسی کردن از او برای شما جذابیت دارد؟
راستش خیلی دوست داشتم از حامد بهداد عزیز عکس بگیرم. چند سال قبل این اتفاق افتاد. در همانجا تصمیم گرفتیم که باز هم عکاسی کنیم؛ اما متاسفانه پیش نیامد. خیلی دوست دارم این اتفاق دوباره تکرار شود؛ چون حامد شخصیت هنری خاص و جذابی دارد.
عجیبترین لوکیشنی که در آن عکاسی کردید کجا بوده؟ کمی آن را توصیف کنید.
تعدادی ویلای متروکه اطراف دبی که به Ghost Town شهرت دارد و در تپههای شنی محصور شده. اتاقها پر از شن هستند و فضا ترکیب مینیمال و سادهای دارد.
از بین تمام ابزارهای کارتان کدام یک برای شما از همه مهمتر هستند؟
مهمترین ابزار عکاس مسلماً دوربین و تجهیزات نورپردازی اوست، اما برای من ابزار مهمتری وجود دارد. لنزها برای من اهمیت زیادی دارند؛ چون دوربین و تجهیزات نورپردازی همواره در حال تغییر هستند و به روز میشوند اما لنزها با تمام این دوربینها قابل تطبیق هستند. لنزها هستند که برای عکاس میمانند.
تا آخر عمر فقط میتوانید از یک لنز استفاده کنید، آن چیست؟
من لنز ۳۵ میلیمتری را به بقیه لنزها ترجیج میدهم.
به کدام شات تان افتخار میکنید؟
جواب این سوال کمی سخت است، زیرا شاتهای زیادی هستند که به آنها افتخار میکنم و دوستشان دارم. اما تعدادی از آنها را به شما میگویم. چند وقت پیش با دیزاینری به نام (عیسی والا) یک پروژه داشتم. از دو مدل ایرانی استفاده کردیم و نتیجه خوبی داشت. عکاسی که با Agustina Mederos در Ghost Town انجام دادم را هم دوست دارم. این اواخر هم برای یک New Face از اسپانیا عکاسی کردم و عکسهایی که گرفتیم باعث شد مسیر خوبی برای این مدل باز شود و پروژههای خوبی با برندهای معروف گرفت.
لطفاً چند لوکیشن جذاب برای عکاسی غیر حرفهای معرفی کنید.
یک لوکیشن بسیار جذاب و مینیمال در ابوظبی (موزه لوور ابوظبی) است. در دبی، Downtown Dubai و Dubai Marina. لوکیشنی که کمی فرهنگی باشد، بازار قدیم و بسیار جذاب دبی است.
چه توصیههایی برای عکاسی با موبایل دارید؟
با توجه به پیشرفتهایی که دوربینهای موبایلهای امروزی دارند، قابلیتهای آنها به دوربینهای حرفهای نزدیک شده است. اما تفاوت را عکاس ایجاد میکند؛ زیرا او میداند که چطور از این تکنولوژیها استفاده کند. برای گرفتن عکس خوب با موبایل مهمترین عوامل ترکیببندی، نورپردازی، شناخت نور و زوایا و استفاده از اپلیکیشنهایی است که میتواند دوربین موبایل را به صورت دستی با آن تنظیم کرد. اپلیکیشنهایی که بتوانند سرعت شاتر، اندازه دیافراگم و iso دوربین را تنظیم کنند.
روی کامپیوتر کدام برنامههای ادیت را بیشتر استفاده میکنید؟
روی کامپیوتــر از برنامههــای شــرکت Adobe استفــاده میکنــم. بــرای نمـــایش عکسهــا از Adobe Bridge و بــرای ادیت عکسهــا در ابتــدا از
Adobe Lightroom و در نهــایت از Adobe Photoshop کمک میگیرم.
روی موبایل چه اپلیکیشنهایی برای ادیت عکس دارید؟
روی موبایــل هــم از Lightroom، Darkroom و Photoshop Express استفـاده میکنــم.
وبسایت مورد علاقه شما کدام است؟
وبسایت دیجیتــال فتــوگرافــی رویــو (dpreview.com) بــرای خــوانــدن مقالههای آموزشی و آخرین اخبار و web.500x.com که همیشه قسمت Editors’ Choice آن را دنبال میکنم که کلکسیونی از عکسهای خوب است را دوست دارم.
اگر مدل اضطراب داشته باشد یا حرفهای نباشد، چگونه او را راهنمایی میکنید؟ برای پوز گرفتن به مدلها کمک میکنید؟
معمولاً قبل از عکاسی تایم کوتاهی را به معرفی خودم و آشنایی با مدل اختصاص میدهم. بعد درباره ژانر عکاسی مورد نظر صحبت میکنیم و با هم Mood board و Sample Images را مرور میکنیم و بر اساس آن ژستهایی که نیاز داریم را بررسی و انتخاب میکنیم. در طول عکاسی هم زمان لازم را به او میدهم تا فضای آرام و امنی ایجاد شود و مدل استرس نداشته باشد. سعی میکنم بعد از هر چند شات عکسها را به او نشان بدهم تا خودش اشکالاتش را برطرف کند. با نگاه کردن به عکسها اعتماد به نفسش زیاد میشود و معمولاً این روش جواب میدهد.
کتاب مورد علاقه شما درباره عکاسی چیست؟
کتاب هنر عکاسی از بروس بارنبام.
این شغل چه چیزهایی را در وجود شما تغییر داده است؟
عکاسی دید شما به دنیای اطراف را تغییر میدهد. یک عکاس حرفهای باتجربه، ذهن خلاقتر و کنجکاوتری دارد. همین باعث میشود که زیبایی و نقاط قوت سوژه را بهتر از دیگران ببیند. به غیر از این چون عکاسی فشن نیاز به کار گروهی دارد، مهارتهای ارتباطی شما را هم رشد میدهد و ارتباطات جدیدی برای شما ایجاد میکند.
دستیار عکاس معروفی بودهاید یا با شخص معروفی همکاری کردهاید؟
نه متاسفانه شانس این را نداشتم، اما همکاریهای خوبی با عکاسها، ویدئوگرافرها و هنرمندانی داشتم که در این زمینه فعالیت میکنند و کارشان بسیار از من بهتر بوده و از آنها چیزهای زیادی یاد گرفتم.
با چه برندها یا مدلهایی همکاری داشتهاید؟
با برندهایKristina Fidelskaya، Lacoste، Philipp Plein، Michael Cinco Splash، Zara و … همکاری داشتهام. همچنین از مدلهای با استعدادی مانند Rayan Baghdadi، Agustina Mederos، Daria Samirnova، Behshad Bordbar، Aydin momtaz عکاسی کردهام.
مسلماً کار کردن با مدلهای حرفهای راحتتر است، اما تا به حال سعی کردهاید که به یک New Face یا مدل غیرحرفهای کمک کنید و باعث پیشرفتش شوید؟
قاعدتاً کار کردن با مدل حرفهای کار ما را بسیار راحت میکند، زیرا آنها زوایای خوب خودشان را میشناسند و بهترین ژستها را جلوی دوربین میگیرند و کار ما را راحت میکنند. به واسطه همکاری که با آژانسهای مدلینگ دبی دارم با خیلی از نیوفیسهای اینجا همکاری داشتم و برای آنها پورتفولیو تهیه کردهام. سعی کردم به آنها کمک کنم و آنها را به فعالین حوزه معرفی کنم تا در مسیر درستی قرارشان دهم. همیشه آنها را به دیزاینرهایی که به دنبال چهرههای جدید هستند معرفی میکنم.
الگوهای قدیمی و جدید شما در عکاسی چه کسانی هستند؟
در ژانر عکاسی که انجام میدهم الگوی خاصی ندارم و سعی کردهام که دنبال کننده کسی نباشم و سبک خودم را بسازم. از عکاسان قویتری الهام گرفتهام، اما همیشه فاصله را حفظ کردهام تا از تقلید کورکورانه دور باشم.
عکاسی مدلینگ و فشن چه تاثیری در نحوه لباس پوشیدن خودتان داشته است؟ آیا از آن الهام میگیرید؟
عکاسی فشن همیشه روی فرد تاثیرگذار است، اما من سعی میکنم به جای دنبال کردن ترندهای فشن، سادگی را حفظ کنم.
فکر میکنید تفاوتهای اصلی شغل شما در ایران و خارج از ایران چیست؟ به خصوص در دبی؟
در این زمینه در ایران کاری نکردم و تجربهاش را ندارم، اما اینجا به واسطه ارتباطات گستردهای که برندهای بینالمللی و مدلهای بینالمللی وجود دارد مسیر پیشرفت راحتتر و بزرگتر است. البته مدلها و عکاسان ایرانی هم کارهای قوی دارند که اگر شرایط اینجا را داشتند، مسلماً میتوانستند در دنیا حرف اول را در این مارکت بزنند. من به این موضوع اعتقاد کامل دارم. خیلی از همکاران و هنرمندان ایرانی که اینجا هستند، بسیار موفق و حرفهای هستند.