حرفه‌ میکاپ یا آرایشگری روز به روز و شاید بهتر است بگوییم ساعت به ساعت در حال پیشرفت است. یک بوم (چهره) وجود دارد که برای هر فردی منحصر به فرد است؛ تعداد زیادی رنگ و محصول آرایشی نیز وجود دارند که مخصوص این چهره‌ها ساخته شده‌اند و تشخیص آن‌ها بر عهده‌ یک متخصص است. اما این پایان کار نیست، باید پای یک میکاپ آرتیست حرفه‌ای در میان باشد تا لوازم آرایشی، درست و اصولی روی چهره‌ فرد بنشینند و زیبایی او را چندین برابر کنند.
الناز گلرخ دخترِ جوان، با استعداد و هنرمندی که آوازه‌ هنرش در بین تمام هواداران میکاپ و زیباپسندان پیچیده است، مهمان مصاحبه‌ اختصاصی این ماه مجله‌ پل شد تا آنچه در اینترنت و شبکه‌های مجازی به شما نگفته است را بازگو کند. او در حال حاضر در اینستاگرام با حساب کاربری ELNAZ_GOLROKH@ نزدیک به ۲ میلیون فالور دارد و با برندهای معتبر و مشهور دنیا همکاری می‌کند. الناز قرار است خرداد امسال برای یک سمینار آموزشی به آنتالیا بیاید تا روش‌های کاربردی و اصولی میکاپ را آموزش دهد. از الناز عزیز متشکریم که با صبوری در تمام مراحل تهیه و تنظیم این مصاحبه با مجله پل همکاری کرد تا مطلبی خواندنی برای شما آماده شود.

معیارهای زیبایی خانم‌ها از نظر شما چه چیزهایی هستند؟ به غیر از میکاپ چه چیزهایی یک زن را زیباتر می‌کند؟
به نظرم پوست و موی خوب، سالم و شفاف و همین‌طور لبخند زیبا از مهم‌ترین شاخص‌ها برای زیبایی یک زن هستند. البته داشتن اندامی مناسب با کمک گرفتن از ورزش و رژیم غذایی روزانه نیز یکی از فاکتورهای زیبایی برای خانم‌ها است. صددرصد برای پوشیدن لباس‌های زیبا به اندامی زیبا نیاز است.

آرایشگر حرفه‌ای به غیر از دوره‌های میکاپ باید چه چیزهایی بداند و چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ شما در دانشگاه گرافیک خواندید، حالا بگویید که آيا نیاز است که میکاپ آرتیست برای حرفه‌ای‌تر شدن درباره هنر به خصوص رنگ‌ها، اصول زیبایی‌شناسی و… بداند؟
از نظر من میکاپ یک هنر است. هنری متشکل از نقاشی، رنگ‌شناسی و چهره‌شناسی. در کنار یادگیری این هنرها، شما نیاز به اجرای میکاپ بر روی چهره‌های مختلف با رنگ‌بندی‌های متفاوت دارید تا تجربه کسب کنید و مهارت‌تان افزایش یابد. از طرف دیگر باید همیشه به روز باشید و جدیدترین محصولات و روش‌های آرایشی را تست کنید. در حال حاضر افراد زیادی هستند که صرفاً جهت تبلیغات شروع به آموزش میکاپ در کانال‌های خودشان (یوتیوب، اینستاگرام و…) کرده‌اند؛ اما بیشتر آن‌ها میکاپ آرتیست نیستند و به طور قطع نمی‌توانند میکاپ اصولی را آموزش دهند. آن‌ها مجبورند که برای جلب رضایت کمپانی‌ها، تبلیغ را به شکل مورد نظر انجام دهند. پس به نظرم بهترین روش آموزش میکاپ گذراندن دوره‌های صحیح و کامل آموزشی در کنار یک میکاپ آرتیست حرفه‌ای و با تجربه است. با توجه به استعداد و پشتکار هر شخصی بین ۳ تا ۴ سال زمان نیاز است تا فرد در این زمینه حرفه‌ای شود. نکته‌ مهم این است که آرایشگر حرفه‌ای باید فوق‌العاده صبور و خوش اخلاق باشد؛ چون میکاپ یک امر سلیقه‌ای است و رضایت مشتری از نتیجه‌ کار حرف اول و آخر را می‌زند.

کسانی که علاقه‌مند به آموزش میکاپ چه به صورت حرفه‌ای چه برای خودآرایی هستند، از کجا شروع کنند؟
همان‌طور که اشاره کردم، بهترین راه حضور در کلاس‌های آموزشیِ میکاپ آرتیست‌های با تجربه برای یادگیری مبانی و پایه‌های اصولی میکاپ است. همچنین باید با جدیدترین برندهای آرایشی و محصولات آرایشی و پوستی روز دنیا از طریق فرد مطلع که همان میکاپ آرتیست حرفه‌ای است، آشنا شوند. می‌دانید که ما هر روز شاهد لانچ جدیدترین محصولات آرایشی هستیم. قیمت این محصولات بسیار بالاست و شاید هرکسی نتواند برای خودآرایی تا این حد هزینه کند و بعد از مدتی متوجه شود که این لوازم برای صورتش مناسب نیستند. میکاپ آرتیست حرفه‌ای راهنمای خوبی در مورد خرید محصولات درست و همچنین تکنیک استفاده از آن‌ها با توجه به صورت فرد است.

درباره‌ مستر کلاس آنتالیا برایمان بگویید.
خیلی خوشحالم که قرار است برای اولین بار در ترکیه یک سمینار آموزشی میکاپ داشته باشم. آن هم با یک تیم بسیار حرفه‌ای و باتجربه در زمینه‌ برگزاری مستر کلاس. این سمینار دوم خرداد (۲۳ می) در آنتالیا برگزار خواهد شد و قرار است در این کلاس دو سبک میکاپ مختلف را از پایه آموزش دهم. مخاطب این دوره افراد حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای هستند و در پایان دوره به شرکت‌کنندگان Certificate داده می‌شود.

ایرانی‌ها معمولاً طرفدار چه سبک آرایشی هستند؟
با توجه به تجربه‌ میکاپ من، خانم‌های ایرانی در کلام، بیشتر میکاپ ساده‌ اروپایی را می‌پسندند؛ ولی در عمل سلیقه‌ واقعی آن‌ها کمی با این سبک فاصله دارد و بیشتر طرفدار میکاپ‌های پررنگ‌تر هستند. البته به همراه کمی اغراق برای پهن‌تر کردن ابروها. خودم ابروهای طبیعی را بیشتر دوست دارم. همچنین این خانم‌ها خواهان تغییر زیاد هستند؛ یعنی دوست دارند با گریم و میکاپ شبیه بازیگر یا خواننده‌ مورد علاقه‌شان شوند. بیشتر خانم‌های ایرانی عاشق میکاپ و لوازم آرایش هستند و موضوع میکاپ همیشه یکی از موضوع‌های مورد علاقه‌ آن‌هاست.

در حال حاضر چه سبک آرایشی در دنیا مد است؟
اتفاقاً این سوال را زیاد از من می‌پرسند. هیچ‌وقت نمی‌شود گفت که یک سبک الان در دنیا مد است؛ زیرا سبک میکاپ با توجه به رنگ پوست، سن، رنگ مو و رنگ چشم متفاوت است. همین‌طور سبک میکاپ در کشورهای مختلف هم تغییر می‌کند. برای مثال شما در فرانسه بیشتر آرایش‌های ملایم با رژهای قرمز را می‌بینید یا در منطقه‌ خاورمیانه شاهد میکاپ‌های اسموکی و پررنگ‌تر برای چشم‌ها هستید و در آمریکا هایلایترهای بسیار براق و کانتورینگ صورت بیشتر دیده می‌شوند. ولی در حال حاضر همه بیشتر سعی می‌کنند که از سایه‌کاری یا همان کانتور کردن برای تغییر حالت چشم و زاویه‌سازی صورت و همچنین ابروهای شارپ و رژهای مات استفاده کنند.

خود شما چه سبک‌های میکاپی را می‌پسندید؟
من اصولاً به دنبال میکاپ‌های زیرکانه‌ای هستم که چهره‌ هر شخص را با استفاده از یک سری تکنیک‌های ظریف و مخصوص همان چهره، به چهره‌ای زیباتر تبدیل می‌کند. ولی به طور کلی خودم عاشق میکاپ‌های مات هستم و از آرایش‌های چرب و رژهای مایع زیاد خوشم نمی‌آید.

میکاپ آرتیست خارجی که الناز دوستش دارد کیست و چرا؟
Pat McGrath، به دلیل اینکه در میکاپ‌هایش خلاقیت دیده می‌شود و کارهای میکاپش امضای خودش را دارد. او به این معروف است که هیچ‌گاه میکاپ تکراری در فشن‌شو روی مدل‌ها نداشته است. همیشه همه منتظر هستند تا ببینند که این میکاپ آرتیست خلاق این‌بار چه سورپرایزی برایشان در نظر گرفته است.

برندهای آرایشی محبوب الناز کدامند؟
جواب دادن به این سوال کمی برای من سخت است؛‌ به این خاطر که در حال حاضر به صورت روزانه تمام برندهای آرایشی روز دنیا را استفاده می‌کنم. رقابت شدیدی بین آن‌ها وجود دارد و به همین دلیل هر روز کیفیت و تنوع آن‌ها افزایش پیدا می‌کند. این مساله انتخاب را برای همه سخت‌تر می‌کند.

با کدام سلبریتی‌ها همکاری کرده‌اید؟ تجربه و خاطره‌ای از این همکاری‌ها دارید؟
خب، تاکنون میکاپ‌های زیادی انجام داده‌ام؛ اما از بین آن‌ها می‌توانم به میکاپ امی جکسون (بازیگر فیلم‌های هالیوود و بالیوود) و ویکتوریا لوپیرا (سفیر جام‌جهانی ۲۰۱۸ روسیه) اشاره کنم. همین‌طور خودم مدل شارلوت تیلبری شدم. برای من اتفاق هیجان‌انگیزی بود؛ چون همیشه کارهای شارلوت را در فشن دنبال می‌کردم و باعث افتخارم بود. او واقعاً یک زن فوق‌العاده است و انرژی عجیبی دارد. بعد از دیدنش متوجه شدم که با تمام وجودش و البته با عشق این حرفه را دنبال می‌کند. بسیار صمیمی و خونگرم بود. یکی از تجربه‌های خوب من در مدت کوتاهی که در خارج از ایران هستم، برخورد با افراد موفق در سطح جهانی است. در این برخوردها متوجه شدم که آن‌ها بسیار گرم و صمیمی و مصداق کامل جمله‌ (درخت هر چه پربار‌تَر، افتاده‌تَر) هستند.

در طول فعالیت‌تان با کدام برندهای آرایشی همکاری کرده‌اید؟
تقریباً با همه‌ برندهای میکاپ و بیشتر کمپانی‌ها همکاری داشته‌ام. از بین آن‌ها می‌توانم بهFenty beauty، Charlotte tilbury، Makeup for ever، DIOR ، Nyx cosmetics، Tarte cosmetics، L’Oréal، GUERLAIN، LANCÔME، TOOFACED، HUDA BEAUTY، LILLY GHALICHI، Marc Jacobs، Etude house، Givenchy، Maybelline ،Max factor، Kiko Milano، Hugo boss، Glam glow و… اشاره کنم.

با توجه به قد و وزن مناسبی که دارید، هیچ وقت به صورت حرفه‌ای به مدل کت واک یا لباس شدن فکر کرده‌اید؟ 
بله، قطعاً به این موضوع فکر کرده‌ام. البته حرفه‌ مورد علاقه‌ من میکاپ است؛‌ ولی مدلینگ هم همیشه برایم هیجان‌انگیز بوده است.

رژیم و یا ورزش خاصی دارید؟ درباره‌ سبک غذایی و زمان ورزش روزانه‌ خودتان به ما بگویید؟
۶ روز در هفته رژیم دارم و (با لبخند می‌گوید): یک روز می‌توانم خارج از رژيم باشم و تقریباً هر چیزی که دوست دارم بخورم. اصولاً برای دریافت پروتئین از تخم‌مرغ، مرغ و ماهی و برای دریافت کربوهیدرات از جو و برنج سفید استفاده می‌کنم. ۴ روز در هفته تمرین با وزنه دارم و ۶ روز در هفته، صبح‌ها تمرین هوازی می‌کنم.

زندگی کردن با یک مدل (آقای حمید فدایی) چه تأثیراتی روی سبک زندگی شما داشته است؟
مهم‌ترین تاثیرش برنامه غذایی و ورزش منظم بوده است.

روند روزانه‌ مخصوص مراقب از پوست‌تان چیست؟
من اعتقاد دارم تغذیه‌ خوب، خواب کافی (بین ۷ تا ۹ ساعت) و استرس کم، نکات اصلی برای داشتن پوست خوب هستند. جدای از این‌ها من از کرم‌، ماسک و سرم‌های برندهای مختلف استفاده می‌کنم. هر سه ماه یک بار برندها را تغییر می‌دهم؛ چون احساس می‌کنم که بعد از یک دوره‌ طولانی مصرف، تأثیرشان روی پوست کمتر می‌شود.

وقتی کاری نمی‌کنید، یک روزتان را چطور می‌گذرانید؟ 
شاید باورتان نشود، اما اگر واقعاً وقت اضافی داشته باشم رفتن به سینما برای فیلم مورد علاقه‌ام با یک پاپ‌کورن و نوشابه‌ خیلی بزرگ را به تمام تفریحات دیگر ترجیح می‌دهم. همین‌طور دوست دارم با خانواده‌ام باشم و البته خرید کنم.

تاثیرگذارترین فیلمی که دیدید یا کتابی که خواندید چه بود؟
کتاب کوری برای ژوزه ساراماگو.

چه ویژگی اخلاقی در وجود الناز هست که به آن افتخار می‌کند و بیشتر از سایر ویژگی‌ها در موفقیتش موثر بوده؟
ایـــــن ســـوال سختـــی است. خــــــودم احســـاس می‌کنــم مسئولیت‌پذیری بیش از حدم، هم در مورد کار و هم در مورد اطرافیانم. همچنین از عواملی که در موفقیتم تاثیر داشتند، گذشت، صداقت، پشتکار، تلاش، اراده و ایمان به خود است.

اگــر قدرت مـاورایــی داشتیـد، چـه چیــزی را در دنیــا تغییــر می‌دادید؟
توان دروغگویی را از تمام انسان‌ها می‌گرفتم و (با لبخند می‌گوید:) فقر را از بین می‌بردم.

پــر تکــرارتریــن ســوالــی که در اینستاگــرام از شمــا می‌کننـد چیست؟ چه جوابی می‌دهید؟
بیشترین سوالی که می‌پرسند این که چطور مثل شما باشم؟ یا چطور به این موفقیت رسیدی؟ به نظرم اگر هر کسی مسیر زندگی خودش را بر مبنای استعدادها و علایق شخصی برنامه‌ریزی کند و بدون ناامیدی و پذیرفتن شکست با عشق شبانه‌روزی برای هدف تلاش کند، حتماً به موفقیت می‌رسد؛ حتی اگر در شروع مسیر شرایط خوبی نداشته باشد.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید