Burberry (بربری) یکی از نمادین‌ترین برندها در تمام طول تاریخ است. طرح چهارخانه آن بسیار متمایز است و همین باعث می‌شود که فورا قابل تشخیص باشداین برند چندین دهه است که ظرافت و کلاس را تعریف می‌کند؛ اما با این حال تاریخچه آن بسیار فراتر از آن چیزی است که بیشتر مردم میداننددرواقع بربری همیشه یک برند لوکس نبود و طبقه کارگر و ثروتمند، هر دو آن را دوست داشتند. گفته می‌شود که Burberry دهمین برند لوکس با ارزش در سراسر جهان است. همچنین برند بربری تاریخچه طولانی و جذاب دارد. آیا همین‌ موضوع آن را به یکی از ستون‌های اصلی در دنیای مد تبدیل کرده است؟ یا شاید به این خاطر است که نوآوری، همیشه هدف اصلی این برند بوده است. دلیلش هرچه باشد، اصالت برند بربری واضح است و قدرت و ماندگاری زیادی در صنعت مد دارد. در این مقاله به معرفی برند بربری خواهیم پرداخت!

Burberry brand

معرفی برند burberry

بنیانگذار این برند لوکس، فردی به نام Thomas Burberry بود. نکته جالب اینجاست که Thomas تنها21 سال داشت و توانست برندی را تأسیس کند که حتی با گذشت یک قرن، همچنان نمادین باقی بماندThomas در سال 1835 به دنیا آمد. او در جوانی در یک پارچهفروشی محلی، شاگردی می‌کرد و در سال 1857 توانست برای خودش یک مغازه کوچک در شهر باسینگ استوک انگلستان افتتاح کند. Thomas در آنجا توانست هم از تجربه خود به عنوان پارچهفروش و هم از مهارتش در تجارت استفاده کند.

اولین مغازه Thomas ساده بود و مشتریان زیادی نداشت؛ زیرا باسینگ استوک در آن زمان تنها حدود 4500 نفر جمعیت داشتبا این وجود او موفق شد تجارت کوچک خود را به یک تجارت نسبتا موفق تبدیل کند و تا سال1861 هفت مرد، هفت زن و سه پسر را در مغازه خود استخدام کرداین تنها برای Thomas تنها یک نقطه شروع محسوب می‌شد؛ زیرا اتفاقات بزرگتری در انتظار این کارآفرین جوان بود.

Thomas ابتدا تمرکزش را روی تولید لباس‌هایی گذاشت که مردم بیرون از خانه بپوشند. از مشتریان او حتی می‌توان چهره‌های تاریخی را نام برد. از جمله: Lord Kitchener که در سال‌های اولیه جنگ جهانی اول، وزیر امورخارجه بود و Lord Baden Powel که در طول جنگ آفریقای جنوبی، افسر ارتش بریتانیا بود و تبدیل به یک قهرمان ملی شد.

Thomas در سال 1871، تعداد کارمندان خود را افزایش داد و به عنوان یک پارچه‌فروش و تولیدکننده‌ بزرگ در بازار شناخته شد. او آنقدر خوب کار کرد که توانست درانگلستان، خانهای با مساحت 160 هکتار خریداری کند وهمچنین خدمتکارانی را برای خود استخدام کردبا وجود همه این‌ها، باز هم بربری که ما امروز میشناسیم و دوست داریم، بسیار موفق‌تر از تنها یک مغازه لباس استچه اتفاقی افتاد که این برند از یک فروشگاه ساده لباس برند بربری، به یکی از پیشروترین برندهای لوکس جهان تبدیل شد؟

لباس های بربری

برند بربری چیست؟

همه چیز از ماده گاباردین شروع شدThomas در سال 1879 یک پارچه ضد آب و هوا اختراع کرد که نه تنها باعث شد شرکتش متحول شود؛ بلکه در دنیای مد هم غوغا به پا کردگاباردین از «نخ‌های سبک و محکم» ساخته شده است. در واقع هر نخ با یک پوشش ضدآب پوشانده می‌شود؛ بنابراین در برابر باد و آب مقاوم است. قبل از این اختراع، لباس‌های بارانی اغلب سنگین و ناراحت‌کننده بودند. Thomas با استفاده از گاباردین توانست بارانی‌های تولید کند که ضدآب، ضد هوا، سبکو هواگیر بودندگاباردین در سال 1888 ثبت اختراع شد.

اختراع گاباردین توسط Thomas، نه تنها دنیای لباسهای بیرون از خانه را متحول کرد؛ بلکه به برند Burberry کمک کرد تا ترنچ کت را به جهان معرفی کند. درحال حاضر ترنچ کت Burberry، یکی ازماندگارترین و نمادین ترین محصولات این برند است؛ اما تاریخچه ترنچ کت به بیش از یک قرن پیش برمی‌گردد.

ترنچ کت به خاطر ظاهرش، در فیلمهای هالیوودی بسیار موردتوجه قرار گرفت. همین باعث شد تا این کت در دهه 1920، میان علاقه‌مندان به سینما محبوب شودBurberry تبلیغات ترنچ کت خود را در دهه 1930 آغازکرد؛ اما تا دهه 1940 طول کشید تا این لباس واقعا جایگاه خود را در تاریخ مد تثبیت کند

در واقع Humphrey Bogart در فیلم «کازابلانکا» در سال 1942 و در یکی از رمانتیک‌ترین صحنه‌های تاریخسینما، ترنچ کت پوشید. از آن پس این کت به شدت محبوب شدپس از آن در سال 1961، Audrey Hepburn هم در فیلم «صبحانه در تیفانی» ترنچ کت به تن کرداز دیگر دلایل محبوبیت ترنچ کت در هالیوود، این بود که شخصیت بازرس کلوزو در انیمیشن پلنگ صورتی، همیشه ترنچ کت میپوشید.

تلفظ صحیح برند burberry

محصولات برند بربری

درباره برند بربری

کت Tielocken (کت تک)، نسخه قدیمی ترنچ‌ کت است که ابتدا در سال 1895 تولید شد. این کت در سال 1914 به لباس نظامی استاندارد تبدیل شد که در طول جنگ آفریقای جنوبی، توسط ژنرالهای بریتانیایی پوشیده میشدبین جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم بود که Tielocken در دنیای مد مطرح شددر واقع در طول جنگ جهانی دوم، این کت توسط سربازان در سراسر جهان پوشیده میشد. ارتش آمریکا، نیروی هوایی و تفنگداران دریایی در طول جنگ جهانی دوم Tielocken میپوشیدند.

لوگوی شوالیه بربری هم یک تاریخچه کامل دارد و اولین بار در سال 1901 ظاهر شد. این لوگو که تصویر یک شوالیه سوارکار را نشان می‌دهد، دارای کلمه «prosum» است که در لاتین به معنای «رو به جلو» می‌باشد. لوگوی Burberry نماد پاکی، افتخار، غرور، نجابت و حفاظت شوالیه است.

یکی از مواردی که Burberry را به برندی ماندگار تبدیل کرده است، همه کاره بودن آن است. این برند در تولید تجهیزات فضای باز هم حرف اول را می‌زدند. همین باعث محبوبیت آن در میان کاشفانی مانند Ernest Shackleton شد که در طول سفرهایشان از این برند استفاده می‌کردند. البته او اولین کاوشگری نبود که تحتتاثیر لباس‌های ضد آب و هوای بربری قرار گرفت

در سال 1893، دکتر Fridtjof Nansen (کاوشگر نروژیاولین کاوشگری بود که گاباردین را به قطب شمال رساندهمچنین Roald Amundsen (کاشف نروژی) هم از طرفداران Burberry بود. او اولین کسی بود که به قطب جنوب رسید و این کار را در حالیکه Burberry پوشیده بود انجام داد. یکی دیگر از افراد مشهوری که از گاباردین استفاده کرد، خلبان Claude Grahame White بود. او در سال 1910 اولین کسی بود که مسافت بین لندن و منچستر در کمتر از 24 ساعت پرواز کرد.

معرفی Burberry

طراحی و لوگوی برند Burberry

امروزه طرح چهارخانه Burberry، با نام Haymarket Check شناخته می‌شود. این اسم از خیابانی گرفته شده است که اولین فروشگاه بربری لندن افتتاح شد. این طرح چهارخانه چه روی روسری باشد یا یک کیف دستی، فورا قابل تشخیص است. البته این طرح نمادین، چندین دهه پس از فعالیت Burberry به وجود آمد و اولین بار بهعنوان آستر کت در دهه 1920 ظاهر شد. در واقع این طرح چندین دهه، فقط برای کتهای بربری دوخته میشد.

Thomas Burberry در سال 1920 درگذشت. پس ازمرگ او Great Universal Stores (فروشگاه‌های بزرگ یونیورسال) یا همان GUS، نام تجاری Burberry راخریداری کرد. تا مدتی لباس ها و طرح های Burberry، دیگر خلاقیت زیادی نداشت؛ برای همین میزان تقاضا و ‌فروش هم پایین آمد. در اصل مشتریان توقع داشتند طراحی جدید و خلاقیت ببینند تا دوباره از این برند استقبال کنند. همین موضوع باعث شد که این برند، رو به سقوط برود

تا اینکه Rose Marie Bravo (تاجر زن) در سال 1997، به عنوان مدیر خلاقیت بربری انتخاب شد و همه چیز را تغییر داد. در واقع او برای سازماندهی مجدد شرکت و بازسازی نام تجاری استخدام شد و به Burberry کمک کرد تا در کنار نام‌های بزرگ مد دنیا قرار گیرد. کمپین‌های تبلیغاتی، به روزکردن طراحی‌ها و استفاده از پارچه شطرنجی سنتی، Burberry را دوباره موردتوجه قرار دادو به یک برند لوکس تبدیل شد. از سال 2001 طراح و کارآفرین بریتانیایى Christopher Bailey به عنوان مدیرخلاقیت به بربری پیوست. او همچنین از سال 2014 سمت مدیرعاملی را تصاحب کرد؛ اما در سال 2018 به طور کامل از برند Burberry جدا شد.

Riccardo Tisci در سال 2018 به عنوان مدیر خلاقیت منصوب شد و از لوگو و طرحی جدید رونمایی کرد. لوگو‌ی جدید عبارت «Burberry London England» را نشان می‌داد و طرح جدید به افتخار بنیانگذار برند یعنی Thomas، دو حرف TB در هم تنیده شده‌ بود. این طرح که در تبلیغات به طور برجسته‌ای به چشم می‌خورد، ترکیبی چشمگیر از نارنجی عسلی، سفید و البته بژ کلاسیک Burberry را در کنار هم قرار داده است

ادکلن Burberry

برند بربری مال کجاست

اگرچه بربری در سرتاسر جهان شناخته شده است؛ اما خیلی‌ها معتقدند که بزرگترین و مهمترین برند در بریتانیا است. تاریخچه طولانی این شرکت لوکس و تاثیراتی که در جنگ جهانی دوم ایفا کرد، همه به بریتانیایی بودن آن کمک می‌کندگفته می‌شود که حتی کلیسای انگلستان هم در این شرکت سهام دارد. خاندان سلطنتی انگلستان به قدری به این برند علاقه‌مند شده بودند که تصمیم گرفتند به نشانه تایید، حکم ضمانت سلطنتی (Royal Warrants of Appointment) را به Thomas Burberry اهدا کنند

درست است که محصولات Burberry قیمت بالایی دارد؛ اما همیشه اینطور نبوده استBurberry در اوایل دهه 2000 بدنام شد؛ زیرا لوگوی آن در همه چیز (از بیکینی گرفته تا لوازم خانگی) استفاده میشدکم‌کم شرکت نگران بی‌ارزش شدن نام تجاری Burberry شد؛ اما توانست بار دیگر خود را به عنوان یک برند لوکس تثبیت کند.

قیمت بالای محصولات بربری دلیل دارد. برای مثال ترنچ کتها به صورت انبوه و توسط ماشینها تولید نمیشوندساخت ترنچ کت Burberry، نیاز به کار زیاد و مهارتهای تخصصی دارد. درواقع بیش از 100 مرحله برای ساخت ترنچ کت وجود دارد و ساخت تنها یک کت، حدود سه هفته طول میکشد

صنعتگرانی که کت‌ها را می‌سازند بسیار آموزش دیده‌اند؛ مثلا فقط یک سال طول می‌کشد تا نحوه دوخت یقه ترنچ کت را یاد بگیرنداز طرفی بسیاری از کارها با دستانجام میشود: مانند پلیسه پشت کت، جزئیات سرآستین و بند آنالبته پارچه گاباردین که برای ساخت کت استفاده میشود، دست‌دوز نیست؛ اما متخصصان شخصا پارچه را بررسی میکنند تا مطمئن شوند بی‌نقص است.

Burberry همیشه جزو برندهای نوآور بوده است و این موضوع تنها به اختراع گاباردین ختم نمی‌شوداین برند دائما چیزهای جدیدی را امتحان میکند و خیلی سریع با دنیای تکنولوژی سازگار شده است. برای مثال این اولین برندی بود که در سال 2009 فشن شو را به صورت زنده پخش کرد.

محصولات برند بربری

محصولات برند بربری

اکسسوری

برند بربری زنانه، برند بربری مردانه و اکسسوری از لاین‌های آن است. تا دهه 60 بیشتر بارانی بربری می‌فروخت و تولید اکسسوری بربری به طور تصادفی انجام شد. در واقع تقاضای زیاد روسری و چتر از یکی‌ از فروشگاه‌های پاریس، منجر شد تا این برند به فکر ‌گسترش خط تولید اکسسوری بیفتد. لاین لباس کودک بربری هم در سال 2007 راه‌اندازی شد و همیشه انتخاب افراد مشهور برای فرزندانشان است.

ادکلن های Burberry

گفته می‌شود که مشتری اصلی آن، خانم‌های ثروتمند هستند. علاوه‌بر طراحی لباس و اکسسوری، لاین عطر مردانه بربری و عطر زنانه بربری نیز ارائه می‌شود که بسیاری از آنها در بطری‌های مزین به امضای شرکت هستند. اولین عطر بربری Burberry for Men نام داشت که در سال 1981 ظاهر شد. 

لوازم آرایشی‌ بربری

در سال 2009، تولید محصولات آرایشی بربری شروع شد و برای این کار دلیل داشت. در واقع آنها از آرایش‌ مدل‌ها در هفته مد و رنگهای نامناسب لوازم آرایشی خسته شده بودند. این برند معتقد است که مانند بارانی بربری، در هر مکان و زمانی می‌توان از لوازم آرایشی‌ بربری استفاده کرد.

جالب است بدانید که در سال 2018، گزارش شد Burberry در پنج سال گذشته، لباس‌ها، اکسسوری و عطرهای فروخته نشده را به ارزش بیش از 90 میلیون پوند نابود کرده بود. هدف این بود که از برند محافظت شود و از دزدیده شدن یا ارزان‌فروشی محصولات جلوگیری کنند. خب، حافظین محیط زیست از این تصمیم انتقاد کردند؛ اما Burberry ادعا کرد که انرژی تولید شده از سوزاندن محصولات گرفته شده است و این برند دوستدار محیط‌زیست است. در همان سال بربری گزارش داد که عمل سوزاندن کالاهای فروخته نشده را متوقف می‌کند.

گران‌ترین کالای فروخته شده توسط این برند، یک کت زنانه بربری 22000 پوندی از مجموعه بهار/تابستان 2013 بوداین کت از پرهای طاووس ساخته شده و توسط Anna Wintour، سردبیر آمریکایی Vogue، پوشیده شده است. اگرچه Burberry به بریتانیایی بودن خود افتخار می‌کند؛ اما بیشتر محصولات آن دیگر در آنجا تولید نمی‌شوند. بربری درحال‌حاضر تنها دو کارخانه کوچک در بریتانیا دارد و بیشتر لباس‌ها و اکسسور‌های این برند در مکان‌های دیگر در سراسر جهان تولید می‌شوند. برای خرید محصولات، به سایت رسمی برند بربری یا نماینگی‌های معتبر آن سر بزنید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید