چای سیاه محبوب ترین چای در جهان است. چای پس از آب، پرمصرف ترین نوشیدنی در جهان محسوب می شود. 78 درصد از چای مصرف شده در سراسر جهان چای سیاه است و بیش از 90 درصد از کل چای فروخته شده در غرب چای سیاه است.

تاریخچه چای سیاه

چین زادگاه چای سیاه است. تاریخچه این گیاه در چین را می توان به اواخر سلسله مینگ، در حدود سال 1590، زمانی که اولین چای سیاه به نام Lapsang Souchong در منطقه اطراف کوه Wuyi در استان فوجیان تولید شد، ردیابی کرد. تا سال 1590 (اواخر مینگ، اوایل سلسله چینگ)، تنها چای مصرف شده در چین، چای سبز (اکسید نشده) و اولانگ (نیمه اکسیده) بود.

داستان از این قرار است که وقتی یک ارتش رهگذر وارد استان فوجیان می شود، تصمیم می گیرد در یک کارخانه چای در آن نزدیکی پناه بگیرد. این امر تولید را در کارخانه چای متوقف کرد. همین امر باعث شد که برگ ها در معرض نور خورشید قرار گیرند و باعث اکسیده شدن آنها برای مدت طولانی و در نتیجه تیره شدن برگ ها شد. آنها در تلاش برای تسریع زمان خشک شدن، تصمیم گرفتند که برگ ها را روی چوب کاج دودی کنند؛ بنابراین Lapsang Souchong اولین چای سیاه را تولید کردند.

چای سیاه چیست

چای سیاه از دیرباز یک کالای تجاری بوده است و حتی آجرهای فشرده این گیاه در مغولستان، تبت و سیبری به عنوان یک ارز استفاده می‌ شد. هلندی ها برای اولین بار در سال 1610 چای را به اروپا آوردند، در سال 1658 به انگلستان رسید و سپس در طول دهه 1700 در مستعمرات آمریکایی انگلستان محبوبیت یافت. در دهه 1720 زمانی که شکر و شیر به چای اضافه شد (کاری که در چین انجام نمی شد) چای سیاه از نظر محبوبیت از چای سبز پیشی گرفت.

تفاوت چای سیاه و سبز

چهار نوع چای وجود دارد که شامل چای سفید، چای سبز، چای اولانگ و چای سیاه می‌ شود. هر چهار نوع چای، از یک گونه گیاهی به نام کاملیا سیننسیس (Camellia sinensis) حاصل می‌ شوند. تنها تفاوت چای سیاه و سبز و دیگر چای‌ ها، در طول فرآیند تولید به وجود می آید. برخی از چای ها اکسید می‌شوند؛ درحالیکه برخی دیگر به سادگی در آفتاب خشک می شوند. این تفاوت های جزئی باعث ایجاد تفاوت های بزرگ در طعم و رنگ می شود.

_________________________________________________

همچنین بخوانید درباره: چای ماچا
_________________________________________________

نحوه انتخاب چای سیاه

هنگام انتخاب یک چای سیاه، به یاد داشته باشید که طعم همه چای های سیاه یکسان نیست. درست مانند شراب خوب، متغیرهای زیادی وجود دارد که به هر چای سیاه، یک طعم خاص را می دهد. چای ارل گری یک نوع چای ترکیبی است که با افزودن روغن ترنج طعم دار می شود. برگاموت نوعی پرتقال است که اغلب در ایتالیا و فرانسه کشت می شود. روغن معطر پوست به چای سیاه اضافه می شود تا طعم بی نظیری به ارل گری بدهد. در گذشته ارل گری از چای سیاه تهیه می شد؛ اما شرکت های چای از آن زمان شروع به ارائه ارل گری در انواع دیگر (مانند سبز یا اولانگ) کردند.

نحوه انتخاب چای سیاه

بهترین نوع چای سیاه

چای سیاه معمولاً بر اساس یکی از چهار مقیاس کیفیت درجه بندی می شود. چای سرگل (ممتاز) با کیفیت ترین چای ها است و پس از آن به شکسته، قلمی و باروتی تبدیل می شود. چای های سرگل با تغییر اندک یا بدون تغییر در برگ چای تولید می شوند. این منجر به یک محصول نهایی با بافت درشت تر از چای کیسه ای می شود.

روش تهیه چای سیاه

به طور کلی 4 گرم چای در هر 200 میلی لیتر آب، برخلاف چای‌ های سبز که در دمای بالاتر دم می شوند، تلخ می شود. این نوشیدنی باید در دمای 90 تا 95 درجه سانتی گراد خیسانده شود. دم اول باید 60 ثانیه، دم دوم 40 ثانیه و دم سوم 60 ثانیه باشد. اگر چای شما از کیفیت بالایی برخوردار است، می توانید با افزودن تدریجی 10 ثانیه به دم کردن ادامه دهید. تا دم سوم، چای سیاه از نظر طعم قوی تر است و کافئین بیشتری نسبت به سایر چای ها دارد؛ اما کافئین کمتری نسبت به قهوه دارد.

_________________________________________________

همچنین بخوانید درباره: فواید قهوه برای پوست
_________________________________________________

فواید چای سیاه

اکثر مطالعات نشان می دهد که چای سیاه در هر وعده 250 میلی لیتری (حدود 8 اونس) بین 40 تا 120 میلی گرم کافئین دارد. چای سیاه یک نوشیدنی سالم است و دارای طیف وسیعی از فواید سلامتی است و یک منبع عالی از آنتی اکسیدان های قوی مانند فلاونوئیدهای thearubigin و theaflavin محسوب می شود.

خواص چای سیاه برای سلامتی شامل فواید ضد سرطانی، فواید گوارشی، کمک به مبارزه با اثرات منفی رادیکال های آزاد برای بدن، کاهش کلسترول بد LDL، کمک به کاهش فشار خون، کاهش سطح قند خون، تقویت سلامت قلب، اثرات مفید است. همچنین بر سلامت پوست و مو، کاهش استرس و کاهش وزن هم کمک می کند.

فواید چای سیاه

مضرات چای سیاه

نوشیدن چای سیاه در مقادیر متوسط ​​به طور کلی برای اکثر افراد بی خطر است. با این حال مصرف مقادیر زیاد این نوشیدنی (بیش از چهار یا پنج فنجان در روز) ممکن است باعث مشکلات سلامتی شود. این بیشتر به دلیل عوارض جانبی مرتبط با کافئین است. عوارض جانبی چای سیاه (اغلب در مقادیر زیاد) شامل موارد: اضطراب و مشکل خواب، تنفس سریع‌تر، سردرد، افزایش ادرار، ضربان قلب نامنظم، تهوع و استفراغ، عصبی بودن و بیقراری، صدای زنگ گوش، لرزش، فشار خون بالا و کم خونی می شود.

جایگاه چای سیاه در فرهنگ غذایی ترکیه

یکی از رایج ترین و ملموس ترین نکات فرهنگ غذایی ترک ها نوشیدن چای زیاد است. ترک ها چای سیاه را حتماً در استکان کمر باریک که روی نعلبکی قرار دارد و به همراه مقداری شکر یا قندی که در آن حل می کنند‌، می نوشند. از کافه‌چ های محلی گرفته تا لوکس ترین رستوران های شهر، همه چای سیاه را به همین شکل سرو می کنند. به طور معمول در استانبول کمتر ترکی را می توان یافت که حداقل در طول روز یک استکان چای در کافه ننوشد. در اکثر محله ها چایخانه های ترکی وجود دارند که آقایان ساکن محل معمولاً آنجا دور هم جمع می شوند و بازی می کنند و چای می نوشند. این چایخانه ها فضا‌هایی کاملاً مردانه هستند و خانم ها وارد این چایخانه ها نمی شوند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید