روش شست و شوی براش های آرایشی برای داشتن میکاپی زیبا

آیا از نحوه شستن لوازم آرایشی اطلاع دارید؟ در صورتی که اهل میکاپ باشید به احتمال فراوان ابزارهای آرایشی مختلفی مثل پد و براش‌های آرایشی را در کیف لوازم آرایش خود دارید. این ابزارهای آرایشی به طور مستقیم با پوست در تماس هستند و مکان‌هایی مساعد برای رشد انواع میکروارگانیسم‌ها به شمار می‌آیند. از طرفی در صورتی که از براش و پدهایی کثیف استفاده کنید، ممکن است با مشکلاتی نظیر جوش، آکنه یا دیگر مشکلات پوستی مواجه شوید. برای اینکه میکاپی زیبا داشته باشید و بتوانید طول عمر لوازم آرایشی خود را افزایش دهید، در این مطلب قصد داریم روش شست و شوی براش های آرایشی را به شما آموزش بدهیم.

منظور از ابزار آرایشی چیست؟

به آن دسته از محصولاتی که با استفاده از آن‌ها می‌توان مواد آرایشی را پوست فید و پخش کرد، ابزار آرایشی گفته می‌شود. ابزارهای آرایشی شامل انواع مختلفی از براش‌های آرایش تخصصی مانند براش کرم پودر، براش آرایشی سایه چشم و براش رژ‌گونه می‌شود. در ضمن باید به انواع پدهای آرایشی مثل پد تخم مرغی، پد پنکک و بیوتی بلندر نیز برای میکاپ صورت اشاره کنیم.

به طور کلی ابزارهای آرایشی برای فید و پخش کردن لوازم آرایشی روی صورت به شرح زیر هستند:

  • براش سایه چشم
  • براش رژگونه
  • براش کرم پودر
  • بیوتی بلندر یا همان پد تخم مرغی
  • پد مناسب پنکک
  • براش مخصوص خط چشم
  • براش آرایشی کانتورینگ
  • پد آرایشی که مخصوص کانسیلر است
  • براش آرایشی مخصوص پودر فیکس

چرا باید طرز شستن لوازم آرایشی مانند براش، پد و بیوتی بلندر را بدانیم؟

طبق مطالعاتی که در سال 2016 میلادی در خصوص آلودگی براش‌های آرایشی و سلامت آن‌ها انجام شد می‌توان با قطعیت گفت که تمامی براش‌های آرایشی و سایر لوازم آرایشی می‌توانند درصد متفاوتی از باکتری‌ها و مواد بیماری‌زا را پس از مصارف روزانه در خود جای دهند. برای نمونه 19 درصد از براش‌ها دارای میکروارگانیسم‌هایی مثل قارچ‌ها و مخمرهای پوستی هستند.

ضدعفونی کردن براش آرایشی

کثیف بودن براش خطر ابتلا به انواع بیماری‌های پوستی را افزایش می‌دهد

تجمع باکتری‌ها و در کل آلودگی‌هایی با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شوند می‌توانند منجر به بروز انواع جوش‌های زیرپوستی و یا آکنه‌های عفونی شوند. حتی ممکن است گاهی اوقات علت این مساله را ندانید که چرا به تناوب دچار انواع جوش‌های عفونی و بدخیم می‌شوید.

در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی میکروب از‌ براش به سایر لوازم آرایشی منتقل می‌شود

از طرفی میکروب‌های موجود در براش‌ها ممکن است به سایر لوازم آرایشی هم منقل شوند و سلامت پوست شما را به شکل جدی تحت تاثیر قرار بدهند. گذشته از این موضوع، چون پایه اغلب لوازم آرایشی از مواد روغنی و چرب تشکیل شده است، ماندن چنین موادی در لابه‌لای براش‌ها می‌تواند منجر به اکسید شدن آن‌ها شود.

علاوه بر مواردی که مطرح شد دلایل دیگری هم برای شستن براش‌های آرایشی وجود دارد:

  • انسداد منافذ پوستی
  • خرابی مواد آرایشی
  • تحریک چشم‌ها
  • پیری زودرس

زمان مناسب برای شستشو براش‌ها برای هر فردی متفاوت است

در کنار انتخاب روش شست و شوی مناسب برای براش های آرایشی فاکتور مهم دیگر زمان شستشو این ابزارهای آرایشی است.به طور کلی زمان مناسب برای شستشو ابزار آرایشی برای هر فردی متفاوت است و زمانی ثابت ندارد. اگر شما جزو افرادی هستید که به شکل روزانه از ابزارهای آرایشی استفاده می‌کنید بهتر است در بازه زمانی کوتاه مدت مانند هر هفته یک بار براش و پدهای آرایشی خود را بشویید.

اگر هم اهل آرایش کردن نیستید و چندان از براش‌های آرایشی خود استفاده نمی‌کنید، توصیه می‌کنیم هر 10 الی 15 روز یک بار اقدام به شستشو براش و پدهای آرایشی خود کنید. سالن‌های زیبایی و آرایشگاه‌ها هم باید به شکل روزانه و بعد از استفاده از این ابزارهای آرایشی آن‌ها را بشویند. لازم به ذکر است که اگر پوستی حساس دارید باید حتما بعد از استفاده آن‌ها را به خوبی تمیز کنید.

بهترین روش برای شست و شوی براش های آرایشی

بسیاری از نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که اغلب بانوان براش‌های میکاپ خود را کمتر از یک یا دو مرتبه در ماه تمیز می‌کنند. حتی بسیاری از بانوان اطلاع چندانی از عوارض به‌کارگیری براش‌های کثیف ندارند. شستشو براش در نگاه اول ممکن است مقداری چالش‌بر‌انگیز باشد؛ اما شما با رعایت چند نکته ساده و به کمک ترفندهای مناسب می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن براش‌های خود را مانند روز اول تمیز کنید و پوست خود را از عوارض احتمالی ناشی از آلودگی نجات بدهید. در ادامه مراحل شستشو براش‌های آرایشی را به شما به صورت دقیق آموزش می‌دهیم.

اولین مرحله از روش شست و شوی براش های آرایشی پاکسازی است

نخستین مرحله از پاکسازی براش‌های آرایشی، نظافت مواد آرایشی اضافی چسبیده به سطح این ابزارهای میکاپ است. به این منظور باید تکه‌ای دستمال کاغذی یا حوله‌ای بدون پرز را برداشته و با حرکاتی چرخشی و در عین حال نرم، براش‌ها را روی سطح دستمال یا حوله بکشید. این حرکت را باید به آرامی انجام داده و برای یک الی دو دقیقه ادامه دهید. استفاده از این روش بعد از هر بار مصرف براش‌های آرایشی پیشنهاد می‌شود. در نهایت شاهد حجم بالایی از مواد باقی‌مانده لوازم آرایشی روی سطح دستمال خواهید بود.

پاکسازی براش های آرایشی

در مرحله بعد باید براش‌های خود را با آب ولرم خیس کنید

شما در مرحله بعدی باید براش‌هایتان را به صورت عمودی و رو به پایین بگیرید. طریقه شستن براش قاشقی نیز به همین شکل است. براش‌ها را باید زیر جریان ملایمی از آب قرار داده و سپس با انگشتان خود به آرامی موهای براش را از یکدیگر باز کرده و بگذارید آب به تمامی بخش‌های آن برسد. به شکل دورانی و آرام باید براش را زیر آب ولرم و بر روی دستان خود حرکت بدهید.

حتما بخوانید  هدی بیوتی کیست؟

توصیه می‌کنیم این مراحل را برای هر براشی به مدت 2 الی 3 دقیقه تکرار کنید. توصیه می‌کنیم اصلا از آب داغ برای شستشو استفاده نکنید؛ چرا که برخورد آب داغ با موهای براش شما می‌تواند آن‌ها را دچار ریزش کرده و آسیب زیادی برای آن‌ها به همراه داشته باشد. همچنین نباید اجازه بدهید که مرکز براش با آب تماس پیدا کند. زیرا این کار باعث باز شدن چسب و ریزش موهای براش می‌شود.

بسیاری از افراد مایع ظرفشویی را معجزه پاک‌کننده براش‌های آرایشی می‌دانند

برای انتخاب بهترین روش شست شوی براش های آرایشی می‌توانید از مایع ظرفشویی، روغن یا محلول شستشو استفاده کنید. قدرت پاک‌کنندگی مایع ظرفشویی از دیدگاه بسیاری از افراد در مقایسه با شامپو بچه زیاد است. از مایع ظرفشویی می‌توانید برای تمیز کردن براش‌های مورد استفاده برای محصولات آرایشی مایع و غلیظی مانند کرم پودر و کانسیلر استفاده کنید. زیرا این محصولا قدرت چسبندگی بسیار بالایی داشته و پاکسازی آن‌ها به مراتب سخت‌تر از محصولات پودری است. اگر از براش‌های غیر برند و معمولی در کیف لوازم آرایشی خود استفاده می‌کنید باید برای انتخاب مایع ظرفشویی کمی احتیاط کنید. اما در غیر این صورت می‌توانید با خیالی راحت از مایع ظرفشویی برای پاکسازی استفاده کنید.

یک روش شست و شوی براش های آرایشی استفاده از روغن است

استفاده از مواد پاک‌کننده با پایه‌ای روغنی از دیگر ترفندهای کلیدی برای شستن براش‌های آرایشی است. پاکسازی براش‌هایی که آغتشه به محصولات آرایشی چرب و مایعی مثل پرایمر و کانسیلر هستند، با مواد شوینده کار چندان آسانی نخواهد بود. به همین خاطر هم از ترفند اضافه کردن موادی با پایه روغنی به محلول شستشوی آن‌ها استفاده می‌کنند.

روش استفاده از محلول شستشوی براش

یک ظرف مناسب که تمیز باشد را برداشته و دو پیمانه آب به آن اضافه کنید. ماده پاک‌کننده مناسب را طبق نکاتی که در بخش قبلی گفتیم به آب اضافه کرده و به خوبی هم بزنید تا جایی که محلول به دست آمده بتواند به خوبی کف کند. در نهایت اگر نیاز شد می‌توانید یکی از روغن‌های توصیه شده را به مقدار یک قاشق غذاخوری به محلول آماده شده اضافه کنید و آن را به خوبی مخلوط کنید. توصیه می‌کنیم براش‌های خود را نوبت به نوبت در محلول قرار داده و به شکل دورانی و آرام بچرخانید. این روش را باید 4 تا 5 دقیقه ادامه دهید.

استفاده از محلول برای شست و شوی براش های آرایشی

بعد از قرارگیری برش‌ها در محلول شستشو نوبت به شستن آن‌ها با آب ولرم می‌رسد

بعد از اینکه تمامی براش‌ها را در محلول شستشو و یا با صابون شستشو دادید باید همه براش‌ها را خارج کرده و آن‌ها را زیر آبی ولرم بگذارید. برای اینکه آب به سمت دسته براش‌ها برنگردد باید آن‌ها را به شکل عمودی و رو به پایین برای لحظاتی نگه دارید. همچنین باید به کمک انگشتان هود آب را به تمامی بخش‌های براش هدایت کنید و تا وقتی که محلول شوینده به طور کامل پاک شود به شستشوی خود ادامه بدهید.

یکی از مراحل مهم روش شست و شوی براش های آرایشی، گرفتن آب اضافی آن‌ها است

در این مرحله باید با دستان خود و به کمک یک حوله تمیز و بدون پرز آب اضافی براش‌ها را بگیرید. در این مرحله باید اطمینان حاصل کنید که هیچ رطوبت اضافی در لای براش‌ها باقی نمانده باشد. زیرا باقی ماندن رطوبت اضافی ممکن است منجر به باز شدن چسب براش و ریزش موهای آن شود. از طرفی وجود رطوبت اضافی می‌تواند فرایند خشک شدن براش را طولانی و سخت کند. همین مساله نیز می‌تواند زمینه را برای رشد باکتری‌های بین موهای براش فراهم کند. در ضمن باقی ماندن رطوبت باعث ایجاد بویی بد و ناخوشایند در براش‌ها خواهد شد.

پوش دادن؛ از مهم‌ترین مراحل روش شست و شوی براش های آرایشی

در پروسه شست شوی براش های آرایشی موهای براش می‌توانند تحت فشار قرار گرفته باشند. این فشار منجر به تغییر شکل و جهت موهای براش خواهد شد که با پوش دادن آن‌ها پیش از خشک شدن کاملشان می‌توانید از چنین اتفاقی جلوگیری کنید. به این منظور کافی است بعد از خارج کردن آب اضافی براش‌ها چند بار با حرکاتی رفت و برگشتی آن‌ها را تکان بدهید.

براش‌ها را باید کاملا خشک کنید

باید با استفاده از حوله‌ای تمیز و بدون پرز براش‌ها را روی یک سطح صاف و تمیز پهن کنید. سپس باید براش‌ها را با فاصله و صاف روی آن قرار دهید و صبر کنید تا به طور کامل خشک شوند. توجه داشته باشید که خشک شدن براش‌ها با توجه به ضخامت و اندازه آن‌ها می‌تواند چند ساعت تا چند روز طول بکشد.

بسیاری از بانوان برای خشک شدن سریع‌تر براش‌ها آن‌ها را با حرارت سشوار، بخاری و یا سایر وسایل گرمایشی خشک می‌کنند. در صورتی که این وسایل ممکن است باعث آسیب زدن به بافت موهای براش، باز شدن چسب و ریزش موهای آن‌ها شوند. اگر برای استفاده مجدد از براش‌های خود عجله دارید می‌توانید از باد پنکه برای خشک کردن براش کمک بگیرید.

برای خشک شدن براش‌ها آن‌ها را باید در جریان هوای آزاد قرار بدهید

یکی از نکات مهم در روش شست و شوی براش های آرایشی، خشک کردن آن‌ها در هوای باز است. گذاشتن براش‌ها در محیط‌های بسته و مرطوبی مثل حمام و سایر محیط‌های تاریک می‌توانند روند خشک شدن براش‌ها را طولانی کرده و رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها را در آن‌ها تسریع کنند.

نکات تکمیلی برای افزایش راندمان شست و شوی براش های آرایشی

بعد از شستشو براش‌های آرایشی، باید آن‌ها را به شکل افقی روی حوله بگذارید تا کاملا خشک شوند. از عمودی نگه داشتن براش خیس باید خودداری کنید. چرا که آب به درون دسته براش رفته و باعث شل شدن چسب براش می‌شود که همین مساله استحکام موهای براش آرایشی شما را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد.

پیشنهاد می‌کنیم که حتما براش و پدهای آرایشی خود را حداقل 2 تا 3 بار به مایع شستشو آغشته کرده و آبکشی کنید تا زمانی که وقتی براش و پد آرایشی را فشار می‌دهید، آبی تمیز و بدون رنگ از آن خارج شود. برای شستن براش و پدهای آرایشی پیشنهاد می‌کنیم که حتما از آب ولرم استفاده کنید. زیرا آب بیش از حد داغ و سرد، طول عمر و کیفیت ابزار آرایشی شما را به شدت کاهش می‌دهد.

شست و شوی لوازم آرایشی با صابون

در روش شست و شوی براش های آرایشی و پد نباید از مایع لباسشویی استفاده شود

از مایع لباسشویی برای شستشوی براش و پدهای آرایشی خود استفاده نکنید. زیرا آنزیم‌های به کار رفته در این مایع شوینده، سبب از بین رفتن بافت نرم براش‌ها شده و باز شدن چسب و ریزش موهای براش را به همراه خواهد داشت. به طور کلی، مایع صابون، مایع ظرفشویی، روغن ها و مایع مخصوص شستن براش، جز شوینده‌های استاندارد برای شستن ابزار آرایشی هستند.

نحوه شستن پد آرایشی

بعد از اینکه با روش شست و شوی براش های آرایشی آشنا شدید دیگر می‌توانید بدون نگرانی شروع به شستن پد آرایشی کنید. نحوه شستن پد آرایشی به این شکل است که باید در اولین مرحله پد آرایشی با آبی گرم خیس کرده و برای چند بار فشار دهید تا آب درون اسفنج خارج شود.

سپس باید چند قطره صابون مایع و یا شوینده مخصوص براش‌های آرایشی را بر روی بیوتی بلندر بریزید و آن را بر روی اسفنج ماساژ دهید تا تمام مواد صابونی اسفنج به خوبی جذب اسفنج شوند. در نهایت هم باید پد آرایشی را زیر آب گرم گرفته و چند بار فشار دهید تا تمامی مواد آرایشی و آلودگی‌ها از آن خارج شوند. توصیه می‌کنیم این مراحل را چندین مرتبه تکرار کنید تا پد آرایشی شما به خوبی تمیز شود.

نحوه شستن برس و اسفنج آرایشی

روش شست و شوی براش های آرایشی با برس و اسفنج آرایشی یا بیوتی بلندر به طور کلی یکسان است. شما هر برسی را که برای زدن کرم پودر روی صورت خود استفاده می‌کنید باید بعد از مدتی استفاده بشویید. زیرا ماندن کرم پودر بر روی سطح برش باعث رشد باکتری‌هایی می‌شود که این باکتری‌ها طی هر بار استفاده روی پوست شما می‌نشینند و باعث ایجاد جوش، کدر شدن پوست و یا پیری زودرس پوست می‌شوند.

شست و شوی پدهای آرایشی

نحوه شستن برس کرم پودر در بسیاری از موارد به نوع برس شما بستگی دارد. اما در کل نحوه شستن برس کرم پودر به این شکل است که باید آن را با استفاده از ترکیب آب و صابون بشویید. همچنین می‌توانید برای شستن برس کرم پودر از پدهای سلیکونی تمیز کننده برس نیز استفاده کنید.

در نگهداری از ابزار آرایش خود باید دقت زیادی به خرج دهید

ابزارهای آرایشی مثل انواع براش، پد و اسفنج‌های آرایشی محصولاتی هستند که به کمک آن‌ها می‌توانید مواد آرایشی را بر روی پوست خود به سادگی پخش و فید کنید. از میکاپ روزانه تا حرفه‌ای برای اینکه پوستی سالم و شفاف داشته باشید باید دقت زیادی در نگهداری از وسایل داشته باشید تا علاوه داشتن میکاپی جذاب برای صورت خود، طول عمر این محصولات را افزایش دهید.

سوالات متداول

چرا نیاز به دانستن روش شست و شوی براش های آرایشی داریم؟

براش‌های آرایشی می‌توانند به راحتی آلودگی و مواد آرایشی را به خود جذب کنند و محلی مناسب برای رشد و تکثیر میکروب‌ها و باکتری‌ها باشند. از طرفی این ابزارهای آرایشی به طور مستقیم با پوست ما در تماس هستند و می‌توانند سلامت پوست را دچار خطر کنند.

طول عمر براش و پدهای آرایشی معمولا چقدر است؟

طول عمر ابزار آرایش بستگی به مواردی مانند کیفیت و مدت زمان استفاده شما دارد. اما در کل هر زمان احساس کردید که ابزار آرایشی شما دیگر مانند گذشته مواد آرایشی روی پوست را فید نمی‌کند و شاهد ریزش موهای براش آرایشی خود بودید، باید بدانید که وقت تعویض آن‌ها فرا رسیده است.

بهترین گزینه برای فید کردن کرم پودر چیست؟

می‌توانید از براش مخصوص کرم پودر که موهایی بلند و ضخیم دارد استفاده کنید. در ضمن بیوتی بلندر یا پد تخم مرغی هم می‌تواند گزینه مطلوبی برای فید و پخش کردن کرم پودرها روی پوست صورت باشد.

هر چند وقت یک بار بهتر است براش آرایشی را تمیز کنیم؟

به شما پیشنهاد می‌کنیم هفته یک تا دو بار براش آرایشی خود را بشویید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید