بیوگرافی آرش آروین

«آرش آروین» مسافری است که سعی می کند دنیا را به جای بهتری تبدیل کند. او در بروجرد بزرگ شده است و مادرش او را با کوهنوردی آشنا کرد. آرش یک جهانگرد، گردشگر، طبیعت گرد و بلاگر سفر است که مصاحبه خود را اینگونه آغاز می کند:
«با رادیو کرگدن نارنجی همراهتان هستیم. من آرش آروین هستم، متولد 30 مرداد سال 1367». مجله پُل شما را دعوت می کند تا از صحبت های دلنشین آرش و تجربیاتش در مورد گردشگری لذت ببرید.

چرا نام «کرگدن نارنجی» را برای خود انتخاب کرده اید؟
کرگدن حیوان بسیار قدرتمندی است، با هیچ حیوان دیگری کار ندارد و شکارچی نیست؛ اما اگر عصبانی شود، می تواند آسیب های جبران ناپذیری به بقیه مهاجمین وارد کند. کرگدن همیشه تنهاست و حتی در کوچ های بزرگ قاره آفریقا، تنها سفر می کند. دلیل اصلی انتخاب من، علاقه زیادم به حیوان کرگدن و همچنین ماشینی است که در گذشته داشتم و نامش کرگدن نارنجی بود.

ماشین آرش آروین
چطور می شود همیشه در سفر بود و کسب درآمد کرد؟
بستگی به تخصص فرد دارد. برای مثال یک برنامه نویس کارش مشخص است و هرجا که باشد، می تواند پول در بیاورد. حتی می شود آرایشگاه سیار درست کرد یا بدلیجات زینتی فروخت که خب، کار سختی است. کسی که مثل ما بخواهد وارد دنیای تولید محتوا و کسب درآمد از آن شود، باید روی چند تخصص مختلف مانند عکاسی، فیلمبرداری، مارکتینگ و اینترنت (سوشیال مدیا) کار کند که البته زمان بر خواهد بود.

لطفاً «سفر کردن» را در چند جمله وصف کنید.
سفر یعنی زندگی. هیچکس نمی تواند معنای درست زندگی را بگوید، برای همین من هم نمی توانم معنای درست سفر را بگویم. کسب تجربه، معاشرت با آدم های جدید، چالش های زندگی و یاد گرفتن های جدید از دلایل اصلی من برای سفر کردن است.

جالب ترین سفر آرش آروین به کدام منطقه بوده است؟
تا به امروز سفر به ماداگاسکار، از تمام سفرها برایم جذاب تر و جالب تر بوده است. این کشور نه تنها مقصدی ناشناخته بود؛ بلکه انسان ها و حتی طبیعت جدید را در آنجا دیدم. برای مثال در آنجا درختان بسیار عجیبی به نام «بائوباب» وجود داشت.

اگر گردشگر نبودید، چه شغلی را انتخاب می کردید؟
قطعاً فست فودی داشتم.

آرش آروین بلاگر سفر

کمی درباره ایده طراحی ماشین خود بگویید.
آخرین ماشینی که طراحی کردم، یک پلتفرم کامیون دو دیفرانسیل مرسدس بنز یونیماگ است. این ماشین که مخصوص سفرهای طولانی مدت بین قاره ای طراحی شده، فوق العاده پروژه پُرهزینه‌ و منحصربه فردی در ایران بوده است. در واقع تا به حال چنین پروژه ای نداشتیم. جای خواب آن برای دو نفر و نصفی طراحی شده است؛ بنابراین گاهی اوقات می توان یک مهمان هم داشت.‌ تمام امکانات لازم برای داشتن یک زندگی مفرح در این ماشین اعم از: آشپزخانه صحرایی خارج ماشین، آشپزخانه کامل داخل ماشین، تخت‌‌خواب و میز ناهارخوری خیلی بزرگ و راحت، حمام بسیار بزرگ و یک دستشویی فشرده طراحی شده است.

همچنین برق داخل خود ماشین تامین می شود، یک منبع آب بسیار بزرگ دارد، توالت فرنگی، یک یخچال خیلی خوب، نورپردازی خوب و تلویزیون کوچک. در واقع هر آنچه می‌توانید در یک واحد 40-50 متری کوچک داشته باشید را ما در این ماشین قرار دادیم.

آیا منطقه ای در جهان وجود دارد که آرزو داشته باشید آن را ببینید؟
بله، من دیدن قطب جنوب و زمانی که بتوانم کنار پنگوئن ها بایستم را به چشم یک آرزو می بینم.

تا به حال پیش آمده که از سفر کردن خسته شوید؟
خیلی زیاد. سفر کردن شغل من است. ‌همانطور که یک کارمند بانک می تواند از هر روز بانک رفتن خسته شود، من هم گاهی ‌اوقات واقعاً از آن خسته می شوم و حوصله اش را ندارم. مواقعی که خسته می شوم، درست برعکس بقیه مردم دیگر سفر نمی کنم.

از سختی های زندگی یک گردشگر برایمان بگویید.
بزرگترین سختی یک گردشگر، پول و مشکلات مالی است. این مسئله در تمام دنیا وجود دارد. مشکل دومی که ما ایرانیان برای گردشگر شدن داریم، اعتبار ضعیف پاسپورتمان است. مثلاً خارجی ها می گویند:«اگر پول داشتیم، به فلان کشور می رفتیم»، ما باید بگوییم اگر ویزا داشتیم، می توانیم پول جور کنیم و به فلان کشور برویم. مشکلات بعدی می تواند پیدا کردن جای کمپ، خراب شدن ماشین، خراب شدن دوچرخه، سرما و گرما باشد که جزو چالش های سفر است و آن را جذاب می کند؛ بنابراین مشکل محسوب نمی شود.

به نظر آرش آروین سفر چه تغییری در زندگی انسان ایجاد می کند؟
بسیار سفر باید کرد، تا پخته شود خامی. ما می گوییم اگر پسرها سربازی نروند، پخته نمی شوند. به نظر من سفر نکردن در زندگی هم همین طور است و بالعکس. در واقع کسی که سفر می کند، از حرف زدن و رفتارش می توان درک کرد که چقدر پخته تر از دیگران است.

خودرو آرش آروین

از نظر شما ایران چقدر پتانسیل جذب توریست را دارد؟
خیلی زیاد. اگر سیاست های خارجی کشورمان را در نظر نگیریم.

توصیه شما به افرادی که دوست دارند گردشگر شوند چیست؟
کسی که به این بازی علاقه دارد، باید یک دوره تور لیدری و طبیعت گردی را در آموزشگاه های مخصوص بگذراند. شما در این دوره ها پرنده شناسی، آب شناسی، زمین شناسی و هر آنچه برای گردشگر شدن لازم است را آموزش می بینید. همچنین خیلی خوب است که زبان های بومی ایرانی و حتی انگلیسی را یاد بگیرید.

کمی درباره سبک زندگی خود توضیح دهید.
ما تا 30 سالگی هیچ توجهی به این موارد نداشتیم. از آنجا که من و همسرم هر دو ورزشکار حرفه ای بودیم، همیشه حس می کردیم که سالم هستیم. از سی سالگی به بعد یکسری دردها شروع شد و ما فکر کردیم که باید سبک زندگی خود را به سمت سالم تر بودن پیش ببریم. برای همین سعی کردیم غذاهای رژیمی بیشتری بخوریم و روغن و گوشت کمتری مصرف کنیم.

کدام ویژگی آرش آروین باعث شد تا این سبک زندگی را انتخاب کند؟
آرش دنبال تجربه کردن و آزمون و خطا است. به نظرم بجز این، هیچ جواب دیگری وجود ندارد.

نظرتان درباره «عشق» چیست؟
عشق چیزی است که می تواند انسان را کامل یا ناقص کند.

چطور با همسرتان آشنا شدید؟
در سال ۹۰ تور لیدر بودم. یک روز توری را به مقصد آبشار لاتون در شهرستان آستارا داشتم و مینا مسافر آن تور بود. ما در تور با هم آشنا شدیم، کمی گپ زدیم و بعد از آن من دیگر تور لیدری نکردم.

مینا همسر آرش آروین

حضور همسرتان «مینا» چه تاثیری در زندگی شما داشته است؟
مینا مهم ترین مهره این بازی شطرنج بوده است.‌ واقعاً می توان گفت تنها مهره ای است که می تواند به هر جهتی حرکت کند و همه را کیش و مات کند.

فکر می کنید اینستاگرام چقدر در پیشرفت کارتان تاثیر گذار است؟ چقدر زمان طول کشید تا در اینستاگرام، به عنوان یک بلاگر به جایگاه امروز برسید؟
اینستاگرام صددرصد در پیدا کردن دوستان خوب من تاثیرگذار بوده است. برای من هفت سال؛ اما اگر کسی بخواهد مسیر من را شروع کند و از آزمون خطاهای من استفاده کند، زیر دو سال می تواند به جایگاه کنونی من برسد.

به عنوان یک گردشگر، از حس و حال خود هنگام «کمپ کردن» در طبیعت بگویید.
اگر یک سری موارد رعایت شود، فوق العاده جذاب است. برای مثال محل کمپ، شرایط روستا و اینکه با چه تعداد افرادی کمپ خواهید زد. در واقع وقتی داخل چادر می شوید تا بخوابید، باید باخیال راحت بخوابید و جوری نباشد که استرس دزد و غارت شدن را داشته باشید. این موارد را اگر رعایت کنید، کمپ کردن برایتان بهشت می شود؛ اما اگر رعایت نکنید، جهنم می شود و تا آخر عمر از آن فرار خواهید کرد.

از تجربه سفرتان به «عمان» برایمان بگویید.
عمان تجربه جدیدی بود و ما توانستیم ماشین را با کشتی بفرستیم. یک کشور و فرهنگ جدید، اقلیم خاص و آدم های فوق العاده مهمان نواز و خوب. با این حال تمام جذابیت های کشور بزرگی مانند عمان را می شود با چند روز سفر کردن به کشور خودمان نیز پیدا کرد. یعنی لازم نیست تا عمان بروید و اگر همین ایران را درست بگردید، چه بسا از عمان زیباتر است.

بزرگ ترین هدف شما در زندگی چیست؟
بزرگترین هدفم این است که روزی کتابی را چاپ کنم که حاصل سفر کردن من به تمام قاره های کره زمین است.

آرش آروین بلاگر سفر

آیا آرش آروین در زندگی خود الگوی خاصی دارد؟
راستش نمی توان الگوی خاصی را گفت؛ زیرا از انسان ها چیزهای مختلفی را می بینم و یاد می گیرم. ‌با این حال هیچ وقت دنباله رو کسی نبودم. ‌یعنی به کسی نگاه نمی کنم و همیشه آنچه که در ذهن خودم است را نقاشی می کشم.

در پنج سال آینده خود را در چه جایگاهی می بینید؟
فکر می کنیم بخش اعظمی از پنج سال آینده خودمان را خانه نخواهیم بود و در سفر خواهد گذشت.

لطفاً از آرزوهایتان برایمان بگویید.
کل دنیا را بگردم، کتابم را بنویسم، یک مزرعه بزرگ با تراکتور و گاو آهن بخرم. صبح به صبح تخم مرغ های زیر مرغ هایم را بردارم، با چکمه غذای گاو و گوسفندهایم را بدهم و بعد با تراکتور سر زمین بروم. البته به دنیای مجازی هم وصل خواهم بود؛ چون من دنیای مجازی را خیلی دوست دارم و برایم جذاب است.

پیش نیاز سفر چیست؟
یک چک لیست از تجهیزاتی که باید همراهتان باشد تهیه کنید. اگر قرار است با هواپیما به سفر بروید، لیست وسایلی که در چمدان تان باید بچینید را حاضر کنید و اگر با ماشین هستید، لیست لوازم داخل ماشین. اگر این چک‌ لیست کامل باشد، به موقع از تجهیزاتی که دارید استفاده می کنید. به نظر من چک لیست درست کردن واجب است؛ زیرا در غیر اینصورت ممکن است وسایل اضافی بردارید یا وسایلی را جا بگذارید. برای درست کردن چک لیست، کافی است یکبار خودتان را در مسیر سفر تصور کنید. روز اول، دوم یا چهارم چه چیزهایی لازم دارید؟ من خودم آدم کاملاً بدون برنامه ریزی هستم؛ اما اگر سفر طولانی باشد، چک‌ لیست بسیار مهم است.

لطفا اگر سخن پایانی با مخاطبان مجله پُل دارید، بفرمایید.
ممنون از وقتی که گذاشتید و به صحبت های من توجه کردید. موفق و پیروز باشید.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید