اگر به دنبال موزه‌ای برای بازدید در استانبول هستید، موزه تاریخی پانوراما استانبول ۱۴۵۳ بهترین موزه‌ای است که می‌توانید در استانبول ببینید. پارک موزه بسیار زیبا است و فعالیت‌های زیادی مخصوصا برای کودکان وجود دارد. آنچه این موزه را از همتایان خود در جهان متمایز می‌کند، ویژگی پانورامای کامل آن است.

موزه تاریخی پانوراما استانبول ۱۴۵۳ یک موزه‌ مدرن سه بعدی‌ با موضوع فتح قسطنطنیه یا استانبول امروزی توسط عثمانیان است. برای ساخت این موزه ۴ سال وقت و ۵ میلیون دلار سرمایه صرف شده است. این اثر در نتیجه 3 سال کار 8 هنرمند پدید آمد و درهای موزه در سال ۲۰۰۹ با حضور رجب طیب اردوغان به طور رسمی روی بازدید کنندگان باز شد.

موزه تاریخی پانوراما استانبول ۱۴۵۳ یکی از جالب‌ترین موزه‌هایی است که می‌توانید در استانبول از آن بازدید کنید. با ورود به موزه در یک فضای سه بعدی قرار می‌گیرید. صدای توپ‌های جنگی، شلیک اسلحه‌ها، فریاد‌های سربازان عثمانی، مارش و یورتمه اسب‌ها را می‌شنوید و صحنه‌ها بازسازی می‌شوند.

شکوه این حمله و اضطراب جنگ وجودتان را فرا می‌گیرد. خودتان را درست میان کارزار جنگ حس خواهید کرد. بعد از خروج از این قسمت وارد بخش نقاشی‌ها و مینیاتورهای مربوط به سلطان محمد می‌شوید و دفاتر مشق او را می‌بینید. سلطان محمد اساتید بسیاری داشت و تعلیمات مختلفی می‌دید. او به زبان‌های عربی، فرانسه و یونانی تسلط داشت و کمی هم فارسی می‌دانست.

جزئیات مختصر درباره فتح در طبقه اول جزئیات کوچک درمورد فتح در طبقه اول موزه تاریخی پانوراما استانبول ۱۴۵۳ توضیح داده شده است. عکس‌های پانوراما در طبقه بالایی موزه قرار دارند که به آن بخش گنبد می‌گویند. سقف پانوراما به شما این امکان را می‌دهد که در طول بازدید از موزه، احساس واقعی داشته باشید.

چکیده داستان فتح استانبول

امپراتوری عثمانی با فرماندهی سلطان محمد دوم ملقب به محمد فاتح با ۸۰ (یا ۲۰۰) هزار نیرو، ۷۰ توپ جنگی، ۷۰ (یا ۳۲۰) کشتی جنگی و ۲۰ گالی (یا گالر، کشتی‌های طویل و کوچک قدیمی عثمانی که در موزه‌ دریایی استانبول می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید) راهی قسطنطنیه شدند. محمد فاتح هفتمین میراث‌ پادشاهی عثمانی بود که در ۱۲ سالگی به تخت نشست؛ اما توسط نظامیان ارتش عثمانی از سلطنت خلع شد.

او دوباره به تخت نشست و این‌بار برای نشان دادن شایستگی‌های خود، برای فتح قسطنطنیه اقدام کرد. در زمان فتح قسطنطنیه او فقط ۲۱ سال سن داشت. ترک‌های مسلمان با فرماندهی سلطان محمد عزم کرده بودند که امپراتوری روم شرقی که هزار و صد سال در این منطقه حضور داشت را شکست دهند و شهر را تصرف کنند. در واقع این جنگ مبارزه‌ اسلام و مسیحیت بود. نیروهای ارتش عثمانی در ۶ آوریل سال ۱۴۵۳ به شهر رسیدند.

تا روز ۲۹می همان سال جنگ ادامه داشت. عثمانیان تمام مسیرهای کمک‌رسانی به رومیان را مسدود کرده بودند. بعد از حدود ۵۷ روز جنگیدن، شهر فتح شد. جالب است بدانید که برخی از دانشمندان رومی که در قسطنطنیه زندگی می‌کردند، در جریان این درگیری‌ها به ایتالیا کوچ‌ کردند.

این نقل مکان باعث انتقال علم به مرکز اروپا شد. برخی معتقدند که پس از این واقعه دوران تاریک و تیره‌ اروپا یعنی قرون وسطی پایان یافت و عصر شکوفایی شروع شد. البته فتوحات سلطان محمد به قسطنطنیه ختم نشدند و او باز هم به گسترش قلمرو ادامه داد. مسلمانان او را مبارز راه اسلام می‌دانند.

بازدید از موزه تاریخی پانوراما استانبول ۱۴۵۳

این موزه همه روزه به غیر از روزهای تعطیل بین ساعات ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر میزبان بازدیدکنندگان است. اگر شلوغی را دوست ندارید، باید قبل از ساعت ۱۲ خودتان را به موزه برسانید. بازدید از موزه معمولاً یک ساعت به طول می‌انجامد. برای بازدید از این مجموعه خودتان را به محله توپکاپی و پارک توپکاپی برسانید.

دسترسی با اتوبوس بسیار ساده است. یک ایستگاه اتوبوس دقیقاً جلوی پارک توپکاپی قرار دارد. خارجی‌ها برای بازدید از موزه تاریخی پانوراما استانبول ۱۴۵۳ باید ورودی پرداخت کنند. اگرچه بیشتر برای بزرگسالان نمایش داده می‌شود؛ اما پارکینگ‌های مخصوص کودکان نیز وجود دارد. هنگامی که شما در حال بازدید از پارک هستید، فرزندان شما می‌توانند در مناطقی که به پارک فرهنگی توپکاپی متصل است، سرگرم شوند.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید