امروز 130 اُمین سالگرد ووگ است. مجله ووگ چیست؟ این قدرتمند ترین و شناخته‌ شده ترین مجله در صنعت مد و فشن است و حتی کلمه ووگ قدرت بسیار زیادی در دنیای مد دارد. این مجله در سراسر جهان به 19 زبان مختلف منتشر می‌ شود. حتی مدونا (ملکه موسیقی پاپ جهان) یک آهنگ کامل را به ووگ اختصاص داده است.

درباره مجله ووگ

آرتور بالدوین ترنر (تاجر آمریکایی) اولین صاحب مجله ووگ است که آن را به عنوان یک روزنامه هفتگی درباره جامعه، مد و زندگی لوکس در شهر نیویورک در سال 1892 تأسیس کرد. البته این ماهنامه با زمان حال بسیار متفاوت بود. این مجله به صورت هفتگی در آمریکا منتشر میشد و نخبگان اجتماعی جامعه عالی نیویورک را هدف قرار می‌ داد. قیمت مجله ووگ در نسخه اول حدود 10 سنت بود. این مجله به جای فشن، روی آداب معاشرت، سنت های جامعه عالی تمرکز داشت و کتاب، تئاتر، موسیقی را بررسی می کرد. به طور خلاصه ووگ یک مجله سبک زندگی برای ثروتمندان بود.

رئیس مجله ووگ

Condé Montrose Nast که موسس شرکت جهانی رسانه Condè Nast است، در سال 1909 مجله ووگ را خریداری کرد و آن را از یک مجله سبک زندگی به یک مجله مد تبدیل کرد. او مد، زیبایی و آداب معاشرت زنان را هدف قرار داد. در اصل یکی از تغییرات اساسی که بعد از 17 سال در روند ووگ ایجاد شد، تبدیل آن به یک نشریه دو هفته ای بود و به یک مجله تک ‌جنسیتی برای زنان تغییر یافت.

این مجله به مدت 25 سال، بیست بار در سال منتشر شد و بلاخره در سال 1973 به ماهنامه تبدیل شد و از همان ابتدا قشر مرفه نیویورک، عادات و فعالیت ‌ها در اوقات ‌فراغت، پاتو‌‌ق ها و لباس ‌هایشان را هدف قرار داد. ووگ بریتانیا اولین نسخه بین المللی بود که در سال 1916 راه اندازی شد. درحالیکه نسخه فرانسوی نیز در سال 1920 منتشر شد.

مجله ووگ

تصاویر مجله ووگ

ووگ به مجله ای تبدیل شد که برای عکس های باکیفیت ارزش قائل بود. البته این هدف همچنان در حال تکامل است. الکساندرا شولمن سردبیر بریتانیایی ووگ می گوید: «در یک شماره متوسط ​​ووگ بیش از 400 تصویر وجود دارد». بخشی از جذابیت خواندن این مجله به خاطر تضاد است. درحالیکه مجله مد لوکس و مخاطبان ثروتمند را هدف قرار می دهد؛ اما به خودی خود پرهزینه نیست.

به این معنی که یک فرد معمولی می تواند رویا پردازی کند و درمورد سبک زندگی که به عنوان یک رویا به تصویر کشیده می شود خیال پردازی کند. عکس‌ های باکیفیت با مدل ‌های زیبا در یک استراحتگاه لوکس آفتابی، هاله ای را ایجاد می کند که خوانندگان مشتاق آن هستند. مردم بادیدن این عکس‌ ها، به ذهن خود این امکان را می دهند که خود را به مکان جذاب و سبک زندگی که ووگ میفروشد منتقل کنند.

سردبیر مجله ووگ

در سال 1988، آنا وینتور سردبیر این مجله آمریکایی شد. او نیاز داشت تا با مجله مد تازه راه اندازی شده Elle رقابت کند و برای رسیدن به این هدف یک سری تغییرات ایجاد کرد. او شروع به معرفی افراد مشهوری روی جلد مجله کرد که فقط مدل نبودند؛ مانند بازیگران زن و حتی سیاستمداران (مانند هیلاری کلینتون). این جرقه علاقه گسترده تری را برانگیخت و به یک روند بین المللی تبدیل شد. آنا وینتور با راه اندازی ووگ نوجوانان در سال 2003 و ووگ مردانه در سال 2005 در ایالات متحده، مخاطبان هدف را گسترش داد.

جلد مجله ووگ

vouge در جولای 1932، اولین عکس رنگی خود را روی جلد مجله گذاشت. این عکس یک شناگر بود که یک توپ ساحلی در دست داشت. زمانی که ووگ برای اولین بار منتشر شد، روی جلد یک تصویر از فرد یا مکانی را نشان می‌ داد که مشهور نبود. اولین زن مشهوری که روی جلد ظاهر شد، مدونا در سال 1989 بود.

اولین جلد مجله ووگ

مجله ووگ ۲۰۲۲

ووگ در دوره ‌ای وارد دوران جوانی و سرزندگی شد؛ اما همچنان «طرفدار تجمل و زیاده ‌روی» بود. در ووگ مدام تغییر ایجاد می ‌شد؛ زیرا زنان علاقه ‌ای نداشتند مجلاتی را بخوانند یا لباس‌ هایی را بخرند که در تغییر زندگی آنها هیچ تاثیری نداشته باشد. این ماهنامه برای «زنان مستقل و شاغل» دهه هفتاد جذاب شد. این ماهنامه با افزودن مطالبی جدید همراه با مصاحبه، پوشش هنری و بخش های جدی سلامت تغییر کرد.

ووگ همچنان یک مجله مد است؛ اما از جو کنونی در جهان نیز آگاه است. مانند ووگ بریتانیا که کارکنان NHS را روی جلد شماره ژانویه 2020 در طول همه‌گیری کرونا نشان می ‌دهد. موفقیت این مجله همچنان در حال رشد است. 24.4 میلیون خواننده در سراسر جهان و 42 میلیون کاربر آنلاین ماهانه سایت ووگ را دنبال می‌ کنند. در سال 2009 نیویورک تایمز این ماهنامه را «کتاب مقدس مد سطح بالا» نامید که به خوبی اهمیت هر شماره ماهانه را نشان میدهد. ووگ مشهور ترین مجله مد در جهان است. اگر اخبار این مجله را دنبال می کنید، در زندگی موفق شده اید!

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید