به دلیل شیوع ویروس کرونا هفتاد و سومین دوره فستیوال کن فرانسه سال گذشته برگزار نشد و امسال این فستیوال به صورت رسمی هفتاد و چهارمین دوره خود را برپا کرد. فستیوال کن 2021 شاهد حضور فیلم‌های مختلف از کارگردان‌های مشهوری نظیر Wes Anderson Paul Verhoeven و اصغر فرهادی بود. هر کدام از این آثار با استقبال و ستایش قابل تقدیری روبرو شد. این فستیوال باری دیگر موفق شد تا آثار بیشتر و فیلم‌سازهای متفاوتی را به مخاطبین بشناساند.

تشویق 14 دقیقه‌ای در کن 2021
در این فستیوال اثر Andrea Arnold مخاطب را با فیلم Cow رسماً با تلخی‌های فراوان و شیرینی‌های اندک زندگی یک گاو آشنا کرد. تنها جوایز اصلی نیستند که در این فستیوال جذابیت دارند و حواشی کن نیز ارزش صحبت کردن دارند. اولین اکران انیمه Belle در فستیوال فیلم کن با حضور Mamoru Hosoda، کارگردان این کار، با تشویق کم‌‌سابقه‌ تماشاگران مواجه شد. حاضران، حدوداً ۱۴ دقیقه به تشویق ایستاده‌ این فیلم پرداختند، این اثر رتبه‌ هفتم طولانی‌ترین تشویق ایستاده‌ آثار فستیوال کن را به خود اختصاص داد.

ایران در کن 2021
از میان کشورهای مختلفی که در این فستیوال حضور داشتند، نام ایران نیز در کن 2021 می‌درخشید. پناه پناهی، فرزند جعفر پناهی، کارگردان نامدار ایرانی، با فیلم جاده خاکی در این فستیوال حضور داشت.
جعفر پناهی کارگردان موفقی است که یکی از قسمت‌های فیلم
The Year of the Everlasting Storm را کارگردانی کرده است. همچنین اصغر فرهادی و امیر جدیدی با فیلم قهرمان روی فرش قرمز رفتند و بسیار مورد توجه قرار گرفتند.
جاده خاکی در کن 2021
در واقع فیلم جاده خاکی ساخته اول پناه پناهی است که در گذشته با حضور در فیلم‌های پدرش، جعفر پناهی به عنوان دستیار، تجربه سینمایی داشت. داستان فیلم جاده خاکی، سفر جاده‌ای خانواده‌ای چهار نفره به سوی مرزهای غربی ایران برای خارج کردن قاچاقی پسر بزرگ از کشور است که علت خروجش مشخص نیست. این کار می‌تواند بهترین‌های یک سال اخیر سینمای ایران باشد. نکته قابل توجه فیلم استفاده به شدت هوشمندانه از برخی ترانه‌های خاطره‌انگیز موسیقی پاپ می‌باشد. «سوغاتی» هایده، «دیار» شهرام شب‌پره و «شب زده» ابی نه تنها برای بیننده ایرانی، بلکه برای بیننده غیرفارسی‌زبان ناآشنا به آن‌ها حس غم جاری در فیلم را منتقل می‌کند.

قهرمانِ اصغر فرهادی در کن 2021
اصغر فرهادی برای فیلم «قهرمان» برنده جایزه بزرگ فستیوال کن شد.
در نیمه دوم فستیوال کن نمایش فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی، این امکان را داد تا سینمای ایران با نماینده اصلی‌اش شانس خود را برای دریافت جوایز مهمی چون نخل طلا امتحان کند.
«قهرمان» فیلمی با موضوع اجتماعی به نویسندگی و کارگردانی آقای فرهادی است که در شیراز فیلم‌برداری شده است.

این فیلم درباره شخصیتی به نام رحیم است که به دلیل عدم توانایی در پرداخت بدهی‌اش در زندان به سر می‌برد. اما طی دو روز مرخصی در تلاش است، شاکی خود را با پرداخت بخشی از بدهی متقاعد به پس گرفتن شکایت خود کند. ولی اتفاقات به گونه دیگری پیش می‌رود.
امیر جدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدرعرفایی، سارینا فرهادی و سحر گلدوست از بازیگران این فیلم هستند.

فرهادی در این فستیوال موفق به کسب (جایزه بزرگ) جشنواره برای ساخت فیلم «قهرمان» شد. اصغر فرهادی و جوهو کوزمنن، کارگردان فنلاندی، به طور مشترک برنده جایزه بزرگ هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم کن شدند.

لازم به ذکر است که اصغر فرهادی در سال ۲۰۱۲ برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» برنده‌ جایزه‌ اسکار بهترین فیلم خارجی‌زبان شد و در همان سال جایزه بهترین فیلم خارجی Golden Globe را برای این فیلم کسب کرد.
این کارگردان موفق ایرانی در سال ۲۰۱۶ نیز جایزه بهترین فیلم‌نامه جشنواره فیلم کن را برای نگارش فیلم‌نامه فیلم «فروشنده» دریافت کرد.
همچنین فروشنده جایزه بهترین فیلم خارجی زبان هیئت ملی نقد فیلم در آمریکا در سال ۲۰۱۶ را گرفت.

استایل افراد مشهور ایرانی در فستیوال کن ۲۰۲۱
ایرانی‌ها حضور درخشانی در فستیوال کن 2021 داشتند. غیر از جنبه هنری ماجرا، معمولاً استایل و برندهایی که توسط حاضرین در فستیوال مورد استفاده قرار می‌گیرد، بسیار مورد توجه است. ستارگانی که روی فرش قرمز راه می‌روند، سعی دارند با بهترین و جذاب‌ترین استایل خود در این فضا قرار بگیرند. البته همانطور که می‌دانیم ایرانی‌ها به دلایلی که خاص آن‌هاست و محدودیت‌هایی که وجود دارد، کارشان برای ساخت استایلی زیبا، جذاب و منحصربفرد کمی سخت‌تر از دیگران است.
امیر جدیدی در فستیوال کن 2021
امیر شانس حضور در فیلم یکی از بهترین کارگردانان دنیا یعنی اصغر فرهادی را پیدا کرد. او امسال با فیلم «قهرمان» به کن رفت. استایلی که انتخاب کرده بود به نظر مناسب است. کت ‌و شلوار امیر جدیدی از برند برلوتی (Berluti) است. این برند فرانسوی در زمینه تولید پوشاک و کفش‌های چرمی فعالیت می‌کند و از برندهای لوکس فرانسوی است. کفش‌، عینک و ساعت جدیدی هم نشانگر این است که او برای استایل خود دقت و توجه بسیاری داشته است.
ساعت او در مراسم نخستین فرش قرمز از برند لوکس و سوئیسی هاب‌لوت (Hublot) انتخاب شده و در مراسم فوتوکال هم از برند بسیار لوکس اودمار پیگه (Audemars Piguet) استفاده کرده بود. قیمت این ساعت شیک بیش از ۲۰ هزار دلار است.

سولماز پناهی در کن 2021
سولماز پناهی به نمایندگی از جعفر پناهی، کارگردان ایرانی که ممنوع‌‌الخروج است، در این رویداد حضور پیدا کرد. او در شهر پاریس فرانسه زندگی می‌کند و طراح جواهرات و هنرهای بصری است. در سال ۱۳۷۸ در فیلم «دایره» به کارگردانی پدرش ایفای نقش کرد و سال ۱۳۸۵ در فیلم «شیرین» ساخته‌ عباس کیارستمی بازی کرد. فیلم «سال طوفان ابدی»، توسط جعفر پناهی و ۶ کارگرد‌‌ان د‌‌یگر ساخته شد‌‌ه است. فیلم «سال طوفان ابد‌‌ی» یکی از فیلم های خاص فستیوال کن امسال است که طبق اعلام برگزارکنند‌‌گان جشنواره د‌‌ر بخش «نمایش‌های ویژه» این د‌‌وره فستیوال کن نمایش د‌‌اد‌‌ه شد. استایل پوشش و سبک آرایش متفاوتی که سولماز در این فستیوال داشت، موردتوجه واقع شد.

سادگی بی‌حد سارینا فرهادی
سارینا دختر اصغر فرهادی است که در فیلم «جدایی نادر از سیمین» دخترک نوجوان داستان بود. حالا که او بزرگ شده در فیلم جدید پدر هم حضور دارد. استایل او در فرش قرمز و فوتوکال فستیوال بی‌نهایت ساده است. البته پوشش روسری او به نظر مناسب نیست و می‌بایست از سبکی بهتر استفاده می‌کرد. سادگی بیش از حد استایل او را کیف و کفش‌هایش بهبود داده است. کفش او از برند Chanel است که مناسب با پوشش کلی و قد بلند اوست.

مه‌لقا جابری در کن 2021
مه‌لقا مدل ایرانی است که در خارج از کشور فعالیت دارد. مه‌لقا از سوی برند معروف L’Oréal فرانسه برای حضور در فستیوال کن دعوت شده بود. لباسی که او به تن داشت، کاملاً کلاسیک و مدل پرنسسی بود که برای رویدادی که در آن حضور داشت، گزینه مناسبی بود. چهره زیبا و قامت متناسب او، بسیار چشم‌نواز و تحسین‌برانگیز بود.
اکسسوری‌های او نیز جذابیت خاص خود را داشت. برند معروف Chopard این جواهرات را در اختیار مه‌لقا قرار داده بود. البته بهتر است بدانید این برند معروف جواهرات نخل طلای کن را هم طراحی می‌کند و می‌سازد.

فرنوش حمیدیان در فستیوال کن 2021
فرنوش مدلی ایرانی است که از سال 2016 در این زمینه به صورت حرفه‌ای فعالیت دارد. او از سوی برند Chopard به این فستیوال دعوت شد و تنها مدلی بود که 12 روز در این فستیوال حضور داشت. او با لباس‌هایی از برندهای Rami Kadi، Farhad Re Paris، Araz Fazaeli و Elie Saab به فرش قرمز فستیوال کن آمد. جواهراتش توسط Caroline صاحب برند Chopard انتخاب شده بود. او به همراه همسرش Philippe Seghers به عنوان چهره برند جواهرات Chopard برای یکی از پُرستاره‌ترین فیلم های جشنواره در کن حضور داشت، همچنین ساعتی که همسرش به دست داشت از Chopard بود. فرنوش یک گردنبند سه میلیون یورویی ۱۱۴ قیراطی زمرد کلمبیایی بدون روغن Chopard روی فرش قرمز به گردن داشت.

آسیه اسدزاده
آسیه از استایل مشکی کلاسیک استفاده کرد. او کارگردان فیلم «جغرافیا» است که برای اکران جهانی فیلمش راهی کن شد. البته شاید به جای روسری که استفاده کرده بود، می‌توانست انتخاب‌های دیگری داشته باشد.

گوهر خیراندیش در کن 2021
گوهر خیراندیش از جمله بازیگرانی است که در فستیوال کن 2021 حضور داشت. او دو لباس در این مراسم به تن داشت که جلب توجه کرد. سایه موسوی، طراح لباس ایرانی است که با هنرمندان ایرانی بسیاری از جمله الهام حمیدی و مهراوه شریفی‌نیا کار کرده است. او این بار بر دو لباسی که گوهر خیراندیش در این فستیوال به تن داشت، امضا زد. البته لباس شنل‌دار او کمی تکراری بود و یادآور استایلی بود که ترانه علیدوستی چند سال پیش در این فستیوال استفاده کرده بود. دستبند لاوین گوهر خیراندیش با کریستال بژ سوارسکی از برند لوکس درساست. کیف او به رنگ صورتی روشن با کریستال‌های سوارسکی انتخاب مناسبی در کنار این دستبند بود.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید