نکاتی کلیدی برای طراحی اتاق خواب
اتاق خواب یکی از مهم‌ترین بخش‌های محل زندگی شماست. آخرین محیطی که یک شخص در آن چشمانش بسته می‌شود و اولین جایی که بعد از بیدار شدن از خواب مشاهده می‌کند، در نتیجه یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی است که تامین انرژی روزانه شما در آن اتفاق می‌افتد. قبل از هر چیزی توجه به این نکته مهم است که این فضای شخصی شماست و می‌تواند در جزئیات موثر در فردی با فرد دیگر متفاوت باشد. این به این معناست که لازم است برای طراحی و دکوراسیون اتاق خواب تان به بخش‌های اساسی توجه کنید.

• توجه به استفاده از رنگ‌های مناسب: تاثیر محیط و رنگ‌ها به عملکرد مغز و روح و روان را نمی‌توانیم نادیده بگیریم، در نتیجه اینکه از چه رنگ‌هایی در فضا استفاده می‌کنیم بسیار مهم است. بهتر است از رنگ‌های آرام، خنثی و ترکیب‌های رنگی که آرامش‌بخش هستند استفاده کنیم.
رنگ‌های روشن به‌ نوبه خود سهم بیشتری در خوشایند بودن محیط بازی می‌کنند. اتاق خواب با استفاده از رنگ روشن حس سرزندگی، روشنایی، شفافیت و همچنین نظافت را القا می‌کند که همین رنگ‌های روشن را می‌توانیم به دو دسته سرد و گرم تقسیم کنیم. برای مثال رنگ‌های سبز آبی و فیروزه‌ای در دسته رنگ‌های سرد و رنگ‌های صورتی، قرمز، زرد و طلایی در دسته رنگ‌های گرم قرار می‌گیرد. گروهی دیگر از رنگ‌ها به رنگ‌های میانی معروف است، مانند طیف‌های بنفش و رنگ‌های خنثی مثل خاکستری که قبلاً هم به این نکته اشاره شد. برای ایجاد ترکیب‌های رنگی بهترین الگوی شما طبیعت است. قبل از انتخاب رنگ و ترکیب‌ها پیشنهاد می‌شود که عکس‌های زیادی با موضوع طبیعت را بررسی کنید.

• انتخاب سبک: پیشنهاد می‌شود که سبکی را برای اتاق خواب انتخاب کنید که با دیگر فضاهای منزل‌تان ارتباط داشته باشد و در عین حال از شلوغی فضای استراحت پرهیز کنید. مانند سبک‌های مینیمالیسم (ساده‌گرایی)، روستیک (توجه به المان‌های طبیعی)، سبک بوهو (قانون شکن و رها). در شماره ۱۴ مجله مختصراً به سبک‌ها پرداخته‌ایم، حتماً مطالعه کنید تا برای انتخاب سبک شناخت لازم را پیدا کنید.

• نورپردازی مناسب: یکی از عناصر مهم در دکوراسیون اتاق خواب، نور است. بهترین گزینه در روز برای اتاق نور طبیعی است و در صورت نیاز با اضافه کردن نورهای مختلف نور مورد نیاز محیط را تامین می‌کنیم. با استفاده از نورهای مخفی می‌توانیم فضا را جذاب‌تر کنیم. استفاده از آباژور یا چراغ‌های ساده رومیزی کنار تخت را فراموش نکنید، بهترین حالتی که تقارن نور کافی را در محیط ایجاد می‌کند. معمولاً میزهای آرایشی در اتاق خواب قرار دارند در نتیجه ما برای استفاده از آن به نور کافی احتیاج داریم. میزهای آرایشی همراه با آینه‌های چراغ‌دار نور کافی جهت انجام امور آرایشی و بهداشتی را در اختیارتان قرار می‌دهد. در صورتی که کمد لباس‌هایتان در اتاق قرار دارد از لامپ های ال‌ای‌دی مخفی و سنسور‌دار در داخل آن‌ها استفاده کنید.

• استفاده از گیاه در دکوراسیون اتاق خواب: اتاق خواب شما ممکن است غرق در نور باشد یا نور طبیعی کمی را دریافت کند. در هر حال با توجه به هر شرایطی گیاهان زیادی برای انتخاب وجود دارد. وجود گیاه مناسب در اتاق باعث سرزنده کردن حال و هوای اتاق، کمک به تصفیه هوای اتاق و کاهش استرس می‌شود. گازهای سمی مثل فرمالدهید، بنزن، تولوئن در هوای اتاق خواب وجود دارد که وجود گیاه موثر در جذب این گازهای مخرب و دفع اکسیژن است. چنانچه اتاق خواب شما از نور بالایی برخوردار نیست می‌توانید از گیاه‌هایی مثل گل چمچه‌ای، پیچک معمولی یا فیلودندرون استفاده کنید.

• کفپوش اتاق خواب: کفپوش‌های سرامیکی معمولاً به خوبی تمیز می‌شوند، اما به لحاظ انتقال سرما برای این فضا مناسب نیست. در صورت کف سرامیکی از فرش و موکت استفاده کنید. کفپوش‌های چوبی یا پارکت‌ها از انواع بادوام کفپوش‌ها هستند که به نسبت سرامیک‌ها انتخاب بهتری برای اتاق خواب هستند، و البته ترکیب آن‌ها با فرش توصیه می‌شود. موکت‌ها از قدیم بهترین کفپوش برای اتاق خواب محسوب می‌شوند و به دلیل بافت نرم و گرم خود فضای آرامش‌بخشی را برای کاربر به وجود می‌آورد. تنها مشکل این مدل کفپوش‌ها در نظافت آن‌هاست. بهتر است از محصول با کیفیت استفاده شود تا در تکرر شست و شو و نظافت آسیب نبینند.

رعایت و توجه به ویژگی های فردی: محیط باید به گونه‌ای طراحی و دکوراسیون شود که به تعادل روحی و شخصیتی شما کمک کند، پس در نظر داشته باشید قبل از شروع طراحی ویژگی‌های خود و مرتبط با فضا را در نظر داشته باشید. برای مثال برای طراحی کوراسیون فضای اتاق خواب لازم است بررسی کنید که شما فردی پُرخواب هستید یا کم خواب، بیش از حد آرام یا مضطرب، جز خواب فعالیت دیگری مثل مطالعه یا کار و… در این اتاق انجام می‌دهید یا خیر و…، با در نظر داشتن پاسخ‌ها به نکات فردی رنگ و سبک و… را انتخاب می‌کنیم تا به تعادل بیشتر و حس بهتری برسیم.
رعایت نکات مهم
• در انتخاب هارمونی، بافت و رنگ‌ها دقت کنید.
• در صورتی‌که دیوار را رنگ ساده می‌زنید، می‌توانید از رو تختی‌های طرح‌دار و شلوغ‌تر استفاده کنید و اگر دیوار‌ها را با کاغذ دیواری طرح‌دار پوشانده‌اید استفاده از رو تختی‌های ساده‌تر پیشنهاد می‌شود.
• کیفیت تشک خواب و جنس رو تختی اهمیت بالایی دارند و در کیفیت و میزان خواب شما بسیار موثر است.
• اتاق خواب خود را خوش‌بو نگه دارید. رایحه‌هایی مناسب از عود و… را برای خواب بهتر انتخاب کنید.
• استفاده از روشنایی نور شمع در محیط خواب آرام‌بخش است. از شمع بهره ببرید.
• در چیدمان دقت کنید و آکسسوار را جهت زیبایی و به اندازه به کار ببرید.
• از تابلوهایی ساده و هماهنگ برای زیباتر شدن دیوار‌ها استفاده کنید.
• از استفاده لوسترهای آویز سنگین سقفی، شلف بالای سر و هر چیزی که هنگام خواب خطر آفرین باشد پرهیز کنید.
• در آخر اینکه با استفاده از رنگ‌های اکرلیک و یک غلطک می‌توانید خودتان از نقاشی کردن دیوار‌ها لذت ببرید. همچنین با استفاده از رنگ‌های مخصوص چوب و کهنه‌کاری اکرلیک می‌توانید سرویس خواب قدیمی خود را قابل استفاده و زیبا کنید، که در شماره‌های بعدی به نحوه پتینه و… خواهیم پرداخت.
نویسنده: فرانک شیخ‌الاسلامی | معمار و طراح داخلی

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید