رنگ لباس ها بر احساسات و روحیه افراد تاثیرگذار هستند

یکی از اصلی‌ترین فاکتورها در زیبایی استایل افراد، رنگ است. علاوه بر زیبایی استایل‌ها، رنگ‌ها خواص روانی نیز دارند که برخی از آن‌ها به اثبات رسیده‌اند. حتما می‌دانید که برخی‌ از رنگ‌ها، احساسات منفی مانند غم و خشم و برخی از رنگ‌ها، احساسات مثبت مانند آرامش و شادی را در برمی‌انگیزند. مثلا علاوه بر دلایل سنتی و کاربردی، حتما دلایل روانشناسی باعث وجود دارند که رنگ مرسوم لباس‌ها در مجالس ختم سوگواری، مشکی است. همچنین اغلب لباس‌ آتش‌نشان‌ها با رنگ‌های گرم مانند نارنجی و زرد تولید می‌شوند. بنابراین رنگ ها در مد و لباس علاوه بر خواص کاربردی و زیبایی، خواص روانشناسی نیز دارند. در این مطلب تئوری های روانشناسی رنگ در مد را بررسی می کنیم.

تاثیرات روانشناسی رنگ در مد و زندگی روزمره چگونه است؟

یکی از ابتدایی‌ترین مفاهیمی که انسان از بدو تولد با آن آشنا می‌شود، رنگ‌ها هستند. هر چند امروزه بسیاری از باورهای کلیشه‌ای به دست فراموشی سپرده شده‌اند. برای مثال رنگ صورتی دیگر صرفا به دخترها اختصاص ندارد و از این رنگ در سیسمونی پسرها نیز استفاده می‌شود. همچنین دخترهای بسیاری نیز وجود دارند که رنگ آبی را بسیار بیشتر از رنگ صورتی می‌پسندند. به‌طور کلی اغلب تئوری‌های رنگ‌شناسی به اثبات رسیده‌اند و محققان نسبت به تاثیرات متنوع رنگ‌ها در روان انسان اطمینان دارند. مثلا در مباحث ابتدایی روانشناسی رنگ در مد و زندگی روزمره، رنگ قرمز به‌عنوان رنگ هشداردهنده شناخته می‌شود. به همین دلیل است که از این رنگ در چراغ‌های راهنمایی برای انتقال مفهوم ایست و توقف استفاده می‌شود.

به‌طور کلی می‌توان گفت که رنگ‌ها فاکتور بسیار مهمی در انتخاب لباس و استایل هستند. انسان موجودی اجتماعی و آگاه است و همواره از مردم، جامعه و پیرامون خود تاثیر می‌پذیرد. شاید جالب باشد بدانید که طبق تحقیقات و مشاهدات، درصد زیادی مصرف‌کنندگان بر اساس رنگ مورد علاقه خود، لباس جدید را انتخاب می‌کنند. بنابراین می‌توان ادعا کرد که رنگ، یکی از نقش‌های اصلی را در مد و فشن ایفا می‌کند. حتی برخی از محققان معتقد هستند که رنگ لباس‌ها، تا حدی میزان هوش و IQ افراد را مشخص می‌کنند؛ البته این ادعا هنوز به اثبات نرسیده است. چیزی که روانشناسی رنگ در مد را به مبحثی جذاب تبدیل می‌کند، تنوع تاثیرات روانی رنگ‌ها است. برخی از رنگ‌ها آرامش‌بخش هستند و برخی خواص هیجانی دارند.

کدام رنگ ها بیشترین نقش را در مد و فشن دارند؟

شاید شنیده باشید که برخی از افراد معتقد هستند که هر کدام از رنگ‌ها معانی خاصی دارند. معناهایی که برای رنگ‌ها در نظر گرفته شده‌اند، تا حدی مطابق با علم رنگ‌شناسی است؛ اما در سال‌های اخیر، معانی رنگ‌ها تغییر کرده‌اند و توسط جنسیت، سن، ملیت و فرهنگ کنترل می‌شود. روانشناسی رنگ شامل تئوری به ثابت شده و منطقی است که سال‌ها در بازاریابی و فروش کالاها نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

رنگ های مهم در مد و فشن

برندها و شرکت‌های بزرگ برای افزایش فروش، کاتالوگ‌ها و پوسترهای تبلیغاتی خود را با رنگ‌های خاص طراحی می‌کردند. برای مثال رنگ چند سال پس از تاسیس، برند بزرگ ویکتوریا سکرت با استفاده بیشتر از رنگ صورتی در محصولات و در لوگوی شرکت، فروش و محبوبیت برند را افزایش داد.

در ادامه با مهم‌ترین و کاربردی‌ترین رنگ‌ها در مد آشنا می‌شویم:

  • رنگ قهوه‌ای
  • رنگ کرم
  • رنگ مشکی
  • رنگ سفید
  • تم رنگی بین طوسی و خاکستری
  • انواع آبی
  • انواع سبز
  • انواع زرد
  • رنگ نارنجی
  • قرمز
  • بنفش
  • رنگ صورتی

خواص مشکی در روانشناسی رنگ در مد

بی‌شک یکی از پرتکرارترین و محبوب‌ترین رنگ‌ها در مد و فشن، رنگ مشکی است. این رنگ به‌عنوان یکی از قوی‌ترین رنگ‌ها ماهیت متناقض و پیچیده‌ای دارد. نقش پررنگ رنگ مشکی در مد، غیر قابل انکار است؛ به‌طوری که در یک نظرسنجی از هزاران نفر خواسته شده بود که مدل لباس مورد علاقه خود را از فشن‌شوها انتخاب کنند. در نتیجه این نظرسنجی، نزدیک به نصف این افراد، لباسی را انتخاب کرده‌اند که رنگ مشکی در آن غالب بود. همان‌طور که گفته شد، مشکی رنگ پیچیده‌ای است و معانی گوناگونی برای آن در نظر گرفته شده‌ است؛ به‌طوری که برخی‌ها این رنگ را به‌عنوان رنگ عشق می‌شناسند و برخی‌ها مشکی را رنگ سوگواری معرفی کرده‌اند. به‌طور کلی تمام رنگ‌ها چندین خواص مثبت و خواص منفی در روان انسان دارند.

مشکی در روانشناسی رنگ در مد

ماهیت پیچیده رنگ مشکی، آن را به یک رنگی محبوب و پرتکرار در مد تبدیل کرده است. اغلب افراد همواره ترجیح می‌‌دهند که در استایل خود از حداقل رنگ مشکی استفاده کنند. استفاده از رنگ مشکی در استایل، باعث ایجاد تعادل در کنتراست می‌شود و با وضوح زیاد استایل افراد را نمایش می‌دهد. پیچیدگی و اعتبار این رنگ باعث شده است که برخی از طراحان مد معروف، مجموعه‌ای از تم سیاه کامل ارائه کنند و اغلب مخاطبان بازخوردهای مثبت داشته باشند. مشکی به‌طور کلی نشان‌دهنده اعتمادبه‌نفس، قدرت، اعتبار، هوش و … است که افراد را جدی اما حساس نمایش می‌دهد. برخی از احساسات روانی مثبت و منفی رنگ مشکی در جدول زیر نشان داده شده‌اند.

تاثیرات روانی مثبت رنگ مشکی

تاثیرات روانی منفی رنگ مشکی

پیچیدگی و مرموز بودن

سنگینی و سوگواری

حس امنیت

غم و سردی

کارایی و اعتبار

ظلم

ایمنی عاطفی

تهدید

رنگ قهوه‌ای در مد

یکی دیگر از رنگ‌های پرتکرار و قوی در صنعت مد، رنگ قهوه‌ای و طیف‌های متنوع آن است. رنگ قهوه‌ای در گوشه و کنار طبیعت دیده می‌شود و این ویژگی در روانشناسی رنگ قهوه‌ای در مد تاثیرگذار است. برخی از رنگ‌ها همواره مطابق با مد هستند و در تمام دنیا و در اغلب فصول سرد و گرم سال طرفدار دارند؛ رنگ قهوه‌ای یکی از آن رنگ‌ها است. قهوه‌ای محرک قوی احساسات ثبات و قدرت می‌باشد و احساس گرمی و امنیت را نیز القا می‌کند.

رنگ قهوه‌ای در مد

می‌توان گفت که انواع قهوه‌ای، ترکیبی از سه رنگ قرمز، زرد و مشکی است. بنابراین ویژگی‌های روانی این رنگ، مخلوطی از ثبات و اعتبار مشکی، گرمای قرمز و لطافت زرد است. به‌طور کلی متخصصان روانشناسی رنگ لباس ادعا می‌کنند افرادی که علاقه‌متد به پوشیدن لباس‌های قهوه‌ای هستند، ویژگی‌های اخلاقی محافظه‌کار، محتاط، حامی، به‌دنبال آرامش، محترم و مودب، مسئولیت‌پذیر و … دارند.

در ادامه زیر برخی از خواص مثبت و منفی رنگ قهوه‌ای در لباس را بررسی می‌کنیم:

  • فروتنی
  • خاکی بودن
  • اعتمادبه‌نفس کم
  • ترس
  • گرما و امنیت
  • جدی بودن و اعتبار
  • حامی و قابل اطمینان
  • عدم پیچیدگی و مرموز بودن
  • مشخص و روراست
  • قدرت و ثبات
  • شوخ‌طبعی

روانشناسی رنگ سفید در لباس

به‌طور کلی رنگ‌های خنثی در مد و فشن نقش پررنگی را ایفا می‌کنند. شاید بتوان رنگ سفید را پس از رنگ مشکی، در لیست پرتکرارترین و کاربردی‌ترین رنگ‌ها در لباس قرار داد. متخصصان می‌گویند که رنگ سفید جاذب تمام رنگ‌ها است و به‌راحتی هماهنگی ایجاد می‌کند و با تمام رنگ‌ها ترکیب می‌شود. علاوه بر رنگ مشکی، سفید نیز از رنگ‌های پیچیده در لباس و استایل افراد به‌شمار می‌آید. این رنگ با وجود هماهنگی با سایر رنگ‌ها، یک سد محافظتی نامرئی ایجاد می‌کند که احساسات امنیت و پاکیزگی را برمی‌انگیزد. برای مثال با روپوش سفید پزشکان و پرستاران، سعی بر این است که احساس امنیت و پاکیزگی به بیماران و مراجعه‌کنندگان القا شود.

خواص سفید در روانشناسی رنگ در مد

رنگ سفید به‌عنوان یک بازتاب احساسات شناخته می‌شود. سفید مانند رنگ متضاد خود، یعنی مشکی، یک سد محافظتی برای حفظ امنیت ایجاد می‌کند، اما جنس سد این رنگ با جنس سد مشکی متفاوت است. در حقیقت مشکی به شیوه‌ای غیر مستقیم و مبتکرانه، برای افزایش حس امنیت، فاصله خود را با عوامل تهدیدکننده حفظ می‌کند. در حالی که رنگ سفید از نظر روانشناسی مد و لباس، بازخوردی کوبنده و ناگهانی دارد؛ به همین دلیل است که اصلی‌ترین خاصیت رنگ سفید، پاکیزگی است. همچنین رنگ سفید قابل اعتماد می‌باشد و به احساس آزادی و استقلال نزدیک است. در حقیقت این رنگ خنثی نشان‌دهنده پاکیزگی است؛ اما مانند مشکی و قهوه‌ای محتاط و محافظه‌کار نیست و به‌ندرت احساسات را دفع می‌کند.

حتما بخوانید  روانشناسی رنگ ها در دکوراسیون داخلی

برخی از خواص مثبت و منفی رنگ سفید عبارتند از:

  • معصومیت و پاکیزگی
  • پیچیدگی و خلوص
  • موانع و سد محافظ
  • اشرافی
  • احساس امنیت

رنگ آبی در مد و لباس

افراد زیادی در دنیا وجود دارند که رنگ مورد علاقه آن‌ها آبی می‌باشد. خواص روانی گوناگون و متنوع رنگ آبی، این رنگ را به رنگی محبوب و دوست‌داشتنی تبدیل کرده است. برای اثبات محبوبیت و خواص مثبت آبی در لباس، کافی است اشاره کنیم که تیم‌های باشگاهی بسیاری در دنیا وجود دارند، که لباس ورزشی اصلی خود را برای افزایش تمرکز بایکنان، به رنگ آبی طراحی کرده‌اند. همان‌طور که گفته شد، تاثیرات ذهنی و روانی رنگ آبی بسیار متنوع هستند. برای مثال برخی از افراد معتقد هستند که این رنگ، نشان‌دهنده غم و افسردگی است. حتی در زبان انگلیسی به اصطلاح می‌گویند «احساس آبی بودن می‌کنم.» و این عبارت اشاره به غمزدگی و افسردگی دارد.

رنگ آبی در مد و لباس

به‌طور کلی علاوه بر احساس غمزدگی که در طیف‌های خاص رنگ آبی وجود دارد، این رنگ به‌عنوان رنگ آرامش‌بخش به‌شمار می‌آید. همچنین طراحان دکوراسیون داخلی پیشنهاد می‌کنند که دیوارهای اتاق خواب را برای داشتن خوابی آرام، به رنگ آبی رنگ‌آمیزی شوند. همچنین بهتر است برای ایجاد حس اعتماد و اطمینان، دکوراسیون داخلی مجالس مصاحبه‌ها، سخنرانی‌ها با رنگ آبی تزیین شود. بنابراین طبق مباحث روانشناسی رنگ در مد نیز رنگ آبی برای ایجاد احساس صمیمیت، آرامش، دوستی و … انتخابی مناسب برای لباس به‌شمار می‌آید. در جدول زیر خواص ذهنی و روانی مثبت و منفی رنگ آبی نشان داده شده است.

تاثیرات روانی مثبت رنگ آبی

تاثیرات روانی منفی رنگ آبی

 صبر و شکیبایی

بدون احساس

قابل اطمینان و اعتماد

غمزدگی و افسردگی

احساس صمیمیت

احساس سرما و دوری

هوش و ذکاوت

احساس بی اشتهایی

آرامش

ساکن و بی تحرک

قدرت و تمرکز

احساس کمبود اعتما به نفس

خواص خاکستری در روانشناسی رنگ در مد

خاکستری رنگ بین دو رنگ سیاه و سفید می‌باشد که خواص مستقیم و غیر مستقیم زیادی دارند. خاکستری تنها رنگی است که هیچ خواص روانی مستقیمی ندارد و به‌صورت غیر مستقیم روی روان انسان تاثیر می‌گذارد. استفاده از رنگ خاکستری در لباس و مد، در حقیقت بازی با سایه و نور است. این رنگ از نظر طیف رنگی و از نظر رنگ‌شناسی میان سفید و سیاه قرار دارد و به همین دلیل است که پوشیدن لباس‌های خاکستری، به اصطلاح بازی با نور و سایه شناخته می‌شود. بنابراین خاکستری یک رنگ متعادل و میانی است. اگر رنگ خاکستری بیش از حد در استایل غالب باشد، نشان‌دهنده کمبود اعتمادبه‌نفس و جامعه‌گریزی است؛ زیرا که این رنگ باعث می‌شود که فرد کمتر در معرض توجه قرار بگیرد.

روانشناسی رنگ خاکستری زرد در مد

خواص مثبت خاکستری برای روانشناسی رنگ در مد، قابل انکار نیست. این خواص به‌صورت غیر مستقیم در انسان تاثیرگذار هستند. این رنگ به‌عنوان رنگ آرامش و بلوغ شناخته می‌شود و سمبل تعادل است. این رنگ همواره مطابق با مد است و لباس‌های خاکستری در تمام دنیا و در تمام فصول سال پرطرفدار هستند. خاکستری به‌عنوان یکی از رنگ‌های مینیمال به‌شمار می‌رود و افرادی که علاقه‌مند به استایل‌های مدرن و مینیمال هستند، در استایل خود زیاد از این رنگ استفاده می‌کنند. بنابراین رنگ خاکستری از نظر رنگ‌شناسی و از نظر مد، جایگاه بسیار مهمی دارد.

روانشناسی رنگ بنفش در استایل و مد

رنگ بنفش به‌عنوان رنگ معنوی شناخته می‌شود و این بدین معنا است که تعاریف و معانی زیادی از این رنگ در کشورهای گوناگون وجود دارند. برخی‌ها معتقد هستند که این رنگ انسان را به تفکر عمیق و مراقبه تشویق می‌کند و ویژگی‌های معنوی آن هم به همین دلیل است. همچنین بنفش دارای کوتاه‌ترین طول موج می‌باشد که چشم انسان قابلیت دیدن آن را دارد. بنابراین بنفش در روانشناسی رنگ در مد و فشن، به‌عنوان یک رنگ معنوی شناخته می‌شود که روان و ذهن انسان را برای تفکر و تعمق ترغیب می‌کند. همچنین از این رنگ به‌‎عنوان رنگ جاه و جلال نیز یاد می‌شود. به‌دلیل ویژگی‌های معنوی، رنگ بنفش جزو رنگ‌های درونگرا است و از نظر روانشناسی آگاهی را به سطح تفکر و معنویت می‌رساند.

روانشناسی رنگ بنفش در استایل و مد

رنگ بنفش در گذشته نمایانگر اشرافیت، سلطنت و ثروت بوده است. به‌طوری که در زمان‌های قدیم، تنها ثروتمندان و بالامقام‌ها می‌توانستند لباس‌های بنفش بپوشند. به‌طور کلی طبق مباحث رنگ‌شناسی افرادی که تمایل بسیار به پوشیدن لباس‌های بنفش دارند، اغلب آدم‌هایی درونگرا، احساساتی، هیجان‌زده و پرشور هستند. البته که بنفش یکی از رنگ‌های ویژه و خاص است که در مد کاربردهای زیادی دارد. این رنگ آخرین موج از اشعه ماورای بنفش است که و طبق نظر متخصصان به همین دلیل، با زمان، مکان و کیهان مرتبط است. به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد از رنگ بنفش در استایل باعث درونگرایی و تعمق افراطی می‌شود و از نظر روانشناسی رنگ و از نظر فشن، جلوه خوبی نخواهد داشت.

تاثیرات روانی مثبت رنگ آبی

تاثیرات روانی منفی رنگ آبی

 سلطنتی و ثروت

احساس حسادت

نزدیک به معنویات

احساس حقارت

ظرافت و لطافت

نابودی و زوال

معصومیت

خواص روانشناسی رنگ زرد در مد

رنگ زرد از یکی از رنگ‌های شادی‌آور است. در روانشناسی رنگ در مد گفته می‌شود که رنگ زرد باعث ترشح هورمون سروتونین می‌شود. به همین دلیل است که اغلب در زمان‌های شادی و جشن‌ها حتما از این رنگ استفاده می‌شود. زرد یک رنگ شاداب‌کننده و خلاق است. اگر به ایموجی‌ها دقت کنید، متوجه می‌شوید که پوست اغلب آن‌ها برای انتقال شادی یا پیام‌ شادی‌آور به رنگ زرد طراحی شده‌اند. این رنگ خوشبین در مد و لباس کاربردهای مهمی دارد و می‌تواند روانشناسی رنگ استایل را به‌طور کلی متحول کند؛ چرا که بر اساس روانشناسی رنگ، زرد از فعال‌ترین و پرجنب‌وجوش‌ترین رنگ‌ها به‌شمار می‌آید. رنگ زرد در ترندهای مد تابستانه، برای ارتقای روحیه یا به اصطلاح «روشن شدن روحیه»  بسیار دیده می‌شود.

روانشناسی رنگ زرد در مد

مانند تمام رنگ‌ها، استفاده از رنگ زرد در استایل و لباس نیز باید کنترل‌شده و باتخصص انجام شود؛ چرا که طبق نکات روانشناسی رنگ در مد، وجود بیش از حد رنگ زرد در استایل، نشان‌دهنده کمبود اعتمادبه‌نفس است. در حالی که استفاده به‌جا و متخصصانه از رنگ زرد در مد، باعث افزایش تمرکز و توجه می‌شود. از طرف دیگر، به‌خاطر داشته باشید که انسان‌ها خورشید را با رنگ زرد متصور می‌شوند و این مساله باعث شده است که رنگ زرد  احساسات صمیمیت، گرما و روشنایی را در انسان برانگیزد. همچنین گفته می‎شود آدم‌هایی که حامی محیط زیست و حقوق حیوانات هستند و در این عرصه فعالیت می‌کنند، اغلب علاقه زیادی به پوشیدن لباس‌های زردرنگ دارند. بنابراین رنگ زرد رنگی خوشبین و زندگی‌بخش به‌شمار می‌آید.

خواص روانی رنگ زرد عبارتند از:

  • خوشبینی
  • افزایش انگیزه
  • افزایش انرژی
  • مثبت‌اندیشی
  • امیدواری و آینده‌نگری
  • تقویت خلاقیت
  • ترس و شکنندگی
  • کمبود اعتمادبه‌نفس

روانشناسی رنگ کرم در لباس

رنگ کرم مانند رنگ‌های مشکی، سفید، خاکستری و … جزو رنگ‌های خنثی قرار دارد. این رنگ تاثیرات گسترده‌ای بر رفتار خلق‌وخوی انسان می‌گذارد. رنگ کرم از ترکیب رنگ‌های زرد، قرمز، آبی و سفید غلیظ به‌دست آمده است. طبق نکات روانشناسی رنگ در مد گفته می‌شود که افرادی که علاقه‌مند به پوشیدن لباس‌های کرم هستند، در جمع آشنایان اغلب به‌عنوان آدم‌های ایده‌پرداز، آرام، خلاق و مهربان شناخته می‌شوند. این افراد اغلب شوخ‌‎طبع هستند و همواره برای شاد کردن خود یا دیگران تلاش می‌کنند. به‌طور کلی رنگ کرم، سرشار از خواص روانی و ذهنی مثبت همچون مثبت‌اندیشی، روحیه‌بخشی، آرامش‌بخش و لطیف، کمک کردن به دیگران و … است. مانند سایر رنگ‌ها از این رنگ نیز باید به‌اندازه و به‌صورت کنترل‌شده در استایل استفاده کرد تا خواص مثبت کرم به خواص منفی تبدیل نشوند.

روانشناسی رنگ کرم در لباس

افراد بسیاری از رنگ کرم در استایل خود برای کامل کردن رنگ‌های قرمز، سبز، زرد و … استفاده می‌کنند. از نظر روانشناسی رنگ در مد، رنگ کرم باعث افزایش اعتمادبه‌نفس نیز می‌شود و یکی دیگر از رنگ‌های روحیه‌بخش و شادی‌آور به‌شمار می‌آید. همچنین برخی‌ها معتقد هستند که این کرم، از نظر رنگ‌شناسی، نشان‌دهنده پایداری در عشق نیز است؛ چرا که گفته می‌شود آدم‌هایی که به این رنگ علاقه‌مند هستند، اغلب افرادی عاشق‌پیشه‌ و رمانتیک هستند.

برخی از خواص روانی و ذهنی رنگ کرم عبارتند از:

  • فروتنی
  • مهربانی
  • صبوری
  • عدم اعتمادبه‌نفس
  • امیدبخش
  • کوشایی و پشتکار
  • احساس تنهایی
  • احساس عشق و رومنس
  • تقویت خلاقیت
  • ایده‌پردازی
  • آرامش‌بخش و آینده‌نگری

روانشناسی رنگ سبز در لباس

رنگ سبز اولین و اصلی‌ترین رنگ طبیعت است. انسان رابطه واقعی خود را هرگز با طبیعت قطع نخواهد کرد و همواره به آن محتاج خواهد ماند. رنگ سبز از این جهت با انسان و تمام موجودات زنده هماهنگ است و یکی از آرامش‌بخش‌ترین رنگ‌ها به‌شمار می‌آید. چشم‌های انسان هنگام دیدن رنگ سبز، هیچ فعالیتی انجام نمی‌دهد و شما می‌توانید بدون هیچ زحمتی رنگ سبز خالص را با چشم‌های خود ببینید. بنابراین بی‌شک می‌توان گفت که رنگ سبز، رنگ اطمینان، رنگ امواج منظم، رنگ طبیعت، رنگ شادابی و شکوفایی، رنگ هماهنگی، تعادل و … است. می‌توان ادعا کرد که رنگ سبز، رنگ صلح است. برای ایجاد تعادل در استایل، می‌توانید از رنگ‌های مشکی، سفید، کرم،؛ قرمز، آبی، زرد و … در کنار سبز استفاده کرد.

روانشناسی رنگ سبز در لباس

متخصصان روانشناسی رنگ در مد به استعاره می‌گویند «چشم انسان با دیدن رنگ سبز خوشحال می‌شود». این نشان‌دهنده متعادل بودن این رنگ است. رنگ سبز نماد شخصیت‌های دلسوز با رفتارهای مادرانه می‌باشد. این رنگ را می‌توان برای حفظ یا ایجاد آرامش در دوران استرس‌زا در دکوراسیون داخلی یا در مد به‌کار گرفت. به‌طور کلی رنگ سبز از معدود رنگ‌هایی است که خواص منفی بسیار کمی دارد. تنها این نکته لازم به ذکر است که از استفاده بیش از حد از این رنگ در استایل نیز باید خودداری کرد. طبق نکات روانشناسی رنگ در مد، پوشیدن لباس‌های سبزرنگ استایل را از این رو به آن رو می‌کند و شادابی و لطافت را به تمام افراد القا می‌کند. خاصیت‌های مثبت و منفی طیف‌های سبز در جدول زیر نشان داده شده است.

تاثیرات روانی مثبت رنگ بنفش

تاثیرات روانی منفی رنگ بنفش

نوزایی و شکوفایی

خامی و بی تجربگی

آرامش و صلح

فریب و خیانت

ظرافت و لطافت

ساده لوحی

الهام و نشاط

ترس و وحشت

اعتماد و رازداری

درگیری و دعوا

باطراوت و شفابخش

زوال و طمع

خواص نارنجی در روانشناسی رنگ در مد

از همین ابتدا باید گفت که رنگ نارنجی، انرژی‌بخش است و به‌عنوان نماد تلاش و جاه‌طلبی شناخته می‌شود. در روانشناسی رنگ، رنگ نارنجی را با رنگ طلوع تداعی می‌کنند. رنگ نارنجی در واقع از ترکیب دو رنگ قرمز و زرد به دست می‌آید. استفاده از رنگ نارنجی در لباس‌ها باید به اندازه کافی باشد و  بیش از حد نباشد. برای مثال یک تی‌شرت نارنجی برای بهره‌مندی از خواص روانی و ذهنی نارنجی کافی است؛ چرا که استفاده نادرست از این رنگ در مد، باعث ضایع شدن ارزش‌های فکری و خواص مثبت نارنجی می‌شود. طبق نکات روانشناسی رنگ در مد، افرادی که علاقه‌مند به رنگ نارنجی هستند و تمایل به استفاده از این رنگ در استایل خود را دارند، اغلب افرادی خوشبین، شاد، پرانرژی، خاص و تغییرپذیر هستند.

خواص نارنجی در روانشناسی رنگ در مد

افرادی که از رنگ نارنجی در استایل خود استفاده می‌کنند از یکنواختی و روزمرگی  بیزار هستند. این افراد از تغییر نمی‌ترسند و همواره با ریسک‌پذیری بالا به‌دنبال تغییر شرایط هستند. به‌طور کلی انتخاب رنگ نارنجی به‌عنوان لباس یا اکسسوری در استایل خانم‌ها و آقایان، برای دورهمی‌های دوستانه بسیار مناسب است؛ چرا که باعث ارتقای روحیه جمع و انتقال انرژی به سایر افراد می‌شود. استفاده بیش از حد از رنگ نارنجی، باعث احساس بیهودگی و فقدان می‌شود و استفاده مناسب و تخصصی از آن، شما را فردی بلندپرواز، صادق و هیجان‌انگیز نشان می‌دهد. به‌طور کلی بسیاری از متخصصان روانشناسی رنگ در مد، به رنگ نارنجی، لقب «سرگرم‌کننده» را انتخاب کرده‌اند. نارنجی یکی از بهترین رنگ‌ها برای مجالس صمیمانه است.

در ادامه با برخی از خواص مثبت و منفی رنگ نارنجی از نظر روانشناسی آشنا می‌شویم:

  • حس استقلال
  • ماجراجویی
  • خودشیفتگی مثبت
  • خودشیفتگی منفی و آزاردهنده
  • غرور و تکبر
  • احساس شادی و القای انرژی
  • استعداد و مهارت
  • خونگرمی و آرامی
  • خلاقیت و ایده‌پردازی
  • ریسک‌پذیری و بلندپروازی

روانشناسی رنگ قرمز در لباس

قرمز یکی دیگر از رنگ‌های پرطرفدار در مد و لباس است. افراد زیادی نیز در دنیا وجود دارند که قرمز را به‌عنوان رنگ مورد علاقه خود در نظر گرفته‌اند و استایل خود را مطابق با این رنگ انتخاب می‌کنند. قرمز رنگی جذاب و در عین حال خطرناک و خشن است. همان‌طور که می‌دانید ماهیت رنگ قرمز هشداردهنده است و به همین دلیل از آن در چراغ‌های راهنمایی استفاده می‌شود. رنگ قرمز بین رنگ‌های شناخته‌شده، طولانی‌ترین طول موج را دارد و این مساله باعث شده است که کوچک‌ترین مقدار از آن در استایل، قرمز را به رنگ غالب تبدیل کند. رنگ قرمز یکی از خالص‌ترین رنگ‌ها به‌شمار می‌آید و با این حال هیچ ظرافت و لطافتی ندارد و رنگی خشن و خشمگین است. این رنگ غریزه مبارزه یا فرار را در انسان برمی‌انگیزد.

روانشناسی رنگ قرمز در مد

قرمز رنگی محرک، پرجنب‌وجوش و زنده است که در عقیده برخی‌ها سرشار از صمیمیت است و برخی‌ها نیز معتقد هستند که رنگ قرمز رنگی پرخاشگر است. بنابراین برای استفاده از رنگ قرمز، بهتر است از رنگ‌های دیگر در استایل خود استفاده کنید تا بین صمیمیت و پرخاش تعادل ایجاد شود. این حقیقت ثابت شده است که رنگ قرمز بیشتر از هر رنگ دیگری جلب توجه می‌کند و این باعث شده است که اجسام به این رنگ، نزدیک‌تر از آن‌چه هستند به‌نظر برسند. از نظر روانشناسی رنگ در مد، رنگ قرمز ضربان قلب را افزایش می‌دهد و خلق‌وخوی انسان را از حالت ساکن به جنب‌‍وجوش وادار می‌کند. بنابراین اگر قصد دارید در مجلسی قدرتمند به‌نظر برسید و جلب توجه کنید، استفاده صحیح از رنگ قرمز در استایل موثر خواهد بود.

تاثیرات روانی مثبت رنگ قرمز

تاثیرات روانی منفی رنگ قرمز

 جنب و جوش

احساس خطر

 شادمانی

هیجان خطرآفرین

اعتماد به نفس

پرخاشگری

رهبری

حساسیت زیاد

گیرایی

طمع

افزایش متابولیسم بدن

غرور مخرب

رنگ صورتی در مد

شاید اولین تعریفی که از رنگ صورتی وجود دارد، «رنگ دخترانه» است. از ابتدا این رنگ به‌عنوان رنگ دخترانه شناخته می‌شد و اگر پسری به این رنگ علاقه نشان می‌داد، اتفاقی عجیب و غریب به‌شمار می‌آمد. حالا کلیشه‌هایی مانند این کمرنگ شده‌اند؛ اما خواص این رنگ بر اساس روانشناسی رنگ در مد، باعث شده‌اند که علاقه دختران به این رنگ بیشتر از پسران باشد. صورتی در حقیقت از قرمز به دست آمده است و مانند رنگ قرمز، تاثیرات مستقیم و آشکار بر جسم و روان انسان می‌گذارد. تفاوت رنگ صورتی با رنگ قرمز در این است که صورتی نسبت به قرمز کمتر تحریک‌کننده است و بر خلاف رنگ قرمز، از رنگ‌های آرامش‌بخش به‌شمار می‌آید. هرچند که رنگ صورتی از نظر روانشناسی مانند قرمز خاصیت جلب توجه دارد.

رنگ صورتی در مد

از گذشته رنگ صورتی روشن اغلب به دختران شیفته و عاشق نسبت داده می‌شده است. به همین دلیل است که اغلب شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه دختران، لباس‌های صورتی می‌پوشند؛ انگار که با این رنگ احساسات و لطافت آن‌ها با این با وضوح بیشتر به نمایش در می‌آید. همچنین خانم‌ها و زنان بالغ به‌جای صورتی روشن، سایه‌های ملایم‌تر و ظریف‌تر صورتی را ترجیح می‌دهند که در کنار جذابیت، وقار دارد و کاریزماتیک است. بی‌شک می‌توان از اصلی‌ترین خواص رنگ صورتی به القای احساس زنانگی اشاره کرد. از نظر روانشناسی رنگ در مد، آقایان و خانم‌هایی که علاقه‌مند به پوشیدن لباس‌های صورتی هستند، اغلب آدم‌هایی رمانتیک، خوشبین، مثبت‌اندیش، ماجراجو، مهربان، قدردان و عاشق روایات داستانی هستند.

از برخی از خواص مثبت و منفی رنگ صورتی از نظر روانشناسی رنگ در مد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زنانگی
  • آزادی
  • عشق و رومنس
  • پرورش و رشد
  • احساسات مادرانه و مهربانانه
  • خواص سرگرم‌کننده
  • گرما و صمیمیت
  • جوانی و ماجراجویی
  • بازیگوشی و هیجان معصومانه

رنگ‌شناسی لباس مردانه

تنوع رنگ‌های پرطرفدار در لباس‌های مردانه، به‌اندازه تنوع مدل‌ لباس‌ها و اکسسوری‌های ضروری و محبوب در انواع استایل مردانه است. از برخی از مهم‌ترین آیتم‌های استایل مردانه می‌توان به کت و شلوار رسمی، تی‌شرت، پیراهن‌های رسمی اما راحت، کفش لوفر، اسنیکر و کتونی، کت چرم  شلوار جین، پیراهن یقه‌اسکی و … اشاره کرد. تنوع زیاد آیتم‌ها در استایل مردانه با رنگ‌ها متنوع‌تر می‌شود. هر کدام از رنگ‌ها از نظر روانشناسی رنگ لباس مردان، خواص روانی گوناگونی بر انسان می‌گذارند که باعث کاهش محدودیت برای انتخاب استایل مردانه شده است. برای مثال روانشناسی رنگ کت و شلوار، یکی از مباحث مهم در استایل آقایان می‌باشد و دلیلی وجود دارد که رنگ کت و شلوار مرسوم داماد در مراسم عروسی مشکی است.

رنگ‌شناسی لباس مردانه

در ادامه برخی با از محبوب‌ترین و متداول‌ترین رنگ‌ها برای انواع آیتم‌های استایل مردانه آشنا می‌شویم:

  • پیراهن رسمی یا آکسفورد: مشکی، سفید، آبی روشن، طوسی و خاکستری، قهوه‌ای و کرم، زرد لیمویی، سبز تیره، طرح‌های راه‌راه و چهارخانه مانند پیراهن فلانل و …
  • کت و شلوار رسمی: رنگ‌های مشکی، قهوه‌ای، سورمه‌ای، نوک‌مدادی، کرم، آبی نفتی، زرشکی و …
  • شلوار یا پیراهن جین: جین آبی تیره، آبی روشن، جین مشکی، جین خاکی و …
  • اسنیکر و کتونی: کتونی مشکی، اسنیکر سفید، قهوه‌ای، طوسی، آبی تیره، زرد و سبز، قرمز و …
  • تی‌شرت: رنگ‌های تی‌شرت مردان با توجه به سلیقه افراد بسیار متنوع هستند. از رنگ‌های مشکی، سفید، طوسی و … تا صورتی، بنقش، زرد و …
  • پلیور و سویشرت: مشکی، نوک‌مدادی، سفید، طوسی، زرد، سبز، آبی، قرمز تیره و …

در انتخاب لباس مناسب به روانشناسی رنگ در مد توجه کنید

طبق تحقیقات و مشاهدات، اغلب افراد در هنگام خرید لباس و اکسسوری‌ها، بیشتر از این‌که به مدل یا طرح محصولات دقت کنند، رنگ لباس‌ها را در اولویت قرار می‌دهند. اغلب آقایان و خانم‌ها با مطالعه نکات روانشناسی رنگ در مد، می‌خواهند رنگ مورد علاقه خود را برای استایل خود انتخاب کنند تا به ترکیب‌رنگی مد نظر برسند. معنی رنگ لباس‌ها گوناگون هستند و به‌طور مستقیم و غیر مستقیم بر جسم و روان انسان تاثیر می‌گذارند. بنابراین پیش از انتخاب لباس و استایل مناسب، بهتر است از خواص رنگ‌ها باخبر باشید و از آن‌ها به‌شکل صحیح در استایل خود استفاده کنید. همچنین همواره به‌خاطر داشته باشید که یک استایل زیبا، همواره شامل دو یا چند رنگ است.

سوالات متدوال

بهترین و محبوب‌ترین رنگ‌ها در استایل کدام هستند؟

از برخی از رنگ‌های محبوب می‌توان به زرد، سبز، بنفش، نارنجی، قرمز، آبی، سفید، مشکی و … اشاره کرد.

کدام رنگ‌ها در کنار آبی باعث افزایش زیبایی و حفظ تعادل در استایل می‌شود؟

در کنار رنگ آبی می‌توانید از خواص روانشناسی رنگ‌های سبز، نارنجی، سفید، طوسی، کرم، قهوه‌ای و … استفاده کنید.

کدام رنگ‌ها به‌عنوان رنگ‌های درونگرا معروف هستند؟

برخی طیف‌های آبی، سبز، بنفش و … جزو رنگ‌های درونگرا هستند. رنگ‌های خنثی مانند طوسی، کرم، مشکی، سفید و … نیز علاوه بر مرموز، درونگرا نیز می‌باشند.

برای رنگ مشکی از چه لقب‌هایی استفاده شده است؟

تا به حال به رنگ مشکی القاب، رنگ عشق، رنگ ازدواج، رنگ مرگ، رنگ سوگواری و غم، رنگ پلیدی و … داده شده است.

این مقاله را با دوستان خود به اشتراک بگذارید